Ukraińcy w prasie regionalnej Dolnego Śląska

2020
journal article
article
dc.abstract.enThe purpose of this study (based on the results of my master's thesis) was to check how two regional portals that are most popular in Lower Silesia ("Gazeta Wrocławska" and "Gazeta Wyborcza Wrocław") show Ukrainians who come to this region in large numbers. It was analyzed what press releases related to this topic appear on the aforementioned portals. The discussed articles were divided into several basic thematic categories and qualified to key topos. The author also calculated the average number of words per article and the ratio of texts building a positive image of Ukrainians to those that create their negative image. Content analysis was used as the methodology, and the research material covered all journalistic texts published on both portals under the tag 'Ukrainian' in the years 2006-2018. The research results confirmed the differences in the images of immigrants propagated by both portals. The texts of journalists "GW Wrocław" were generally assessed as more subdued, often enriched with expert comments. Their headlines were generally not tabloid. To sum up, it turned out that in light of 202 articles qualified for the research corps, the picture of Ukrainians emerging from regional media is, in principle, positive, although the two portals differ in their dominant narrative.pl
dc.abstract.plCelem niniejszego opracowania (bazującego na wynikach pracy magisterskiej mojego autorstwa) było sprawdzenie, w jaki sposób dwa regionalne portale cieszące się największą popularnością na Dolnym Śląsku ("Gazeta Wrocławska" i "Gazeta Wyborcza Wrocław") ukazują Ukraińców, którzy w dużej liczbie przybywają do tego regionu. Analizie poddano wypowiedzi prasowe oznaczone tagiem "Ukrainiec", które pojawiają się na wspomnianych portalach. Omawiane artykuły podzielono na kilka podstawowych kategorii tematycznych oraz zakwalifikowano do kluczowych toposów. Obliczyłam też średnią liczbę słów przypadającą na jeden artykuł i stosunek tekstów budujących pozytywny wizerunek Ukraińców do tych, które tworzą ich wizerunek negatywny. Jako metodologia wykorzystana została analiza zawartości, zaś materiał badawczy objął wszystkie teksty dziennikarskie opublikowane na obu portalach pod tagiem "Ukrainiec" w latach 2006-2018. Wyniki badań potwierdziły różnice w wizerunkach imigrantów propagowanych przez oba portale. Teksty dziennikarzy "GW Wrocław" oceniono zasadniczo jako bardziej stonowane, nierzadko wzbogacane o eksperckie komentarze. Ich nagłówki nie miały na ogół charakteru tabloidowego. Podsumowując, okazało się, że w świetle dwustu dwóch artykułów zakwalifikowanych do korpusu badawczego obraz Ukraińców, jaki wyłania się z mediów regionalnych, jest co do zasady pozytywny, choć oba portale różni dominująca narracja.pl
dc.contributor.authorSkibińska, Annapl
dc.date.accession2020-07-07pl
dc.date.accessioned2020-07-07T08:07:40Z
dc.date.available2020-07-07T08:07:40Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 75-76pl
dc.description.number3 (1)pl
dc.description.physical54-76pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn2545-2320pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/165304
dc.identifier.weblinkhttps://compress.edu.pl/pl/e-wydania/item/ukraincy-w-prasie-regionalnej-dolnego-slaskapl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enUkrainianspl
dc.subject.enimagepl
dc.subject.enmedia image of the worldpl
dc.subject.enlanguage image of the worldpl
dc.subject.encontent analysispl
dc.subject.plUkraińcypl
dc.subject.plwizerunekpl
dc.subject.plmedialny obraz światapl
dc.subject.pljęzykowy obraz światapl
dc.subject.planaliza zawartościpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleUkraińcy w prasie regionalnej Dolnego Śląskapl
dc.title.alternativeUkrainians in the regional press of Lower Silesiapl
dc.title.journalCom.presspl
dc.title.volumeMedia i komunikacja społecznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this study (based on the results of my master's thesis) was to check how two regional portals that are most popular in Lower Silesia ("Gazeta Wrocławska" and "Gazeta Wyborcza Wrocław") show Ukrainians who come to this region in large numbers. It was analyzed what press releases related to this topic appear on the aforementioned portals. The discussed articles were divided into several basic thematic categories and qualified to key topos. The author also calculated the average number of words per article and the ratio of texts building a positive image of Ukrainians to those that create their negative image. Content analysis was used as the methodology, and the research material covered all journalistic texts published on both portals under the tag 'Ukrainian' in the years 2006-2018. The research results confirmed the differences in the images of immigrants propagated by both portals. The texts of journalists "GW Wrocław" were generally assessed as more subdued, often enriched with expert comments. Their headlines were generally not tabloid. To sum up, it turned out that in light of 202 articles qualified for the research corps, the picture of Ukrainians emerging from regional media is, in principle, positive, although the two portals differ in their dominant narrative.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszego opracowania (bazującego na wynikach pracy magisterskiej mojego autorstwa) było sprawdzenie, w jaki sposób dwa regionalne portale cieszące się największą popularnością na Dolnym Śląsku ("Gazeta Wrocławska" i "Gazeta Wyborcza Wrocław") ukazują Ukraińców, którzy w dużej liczbie przybywają do tego regionu. Analizie poddano wypowiedzi prasowe oznaczone tagiem "Ukrainiec", które pojawiają się na wspomnianych portalach. Omawiane artykuły podzielono na kilka podstawowych kategorii tematycznych oraz zakwalifikowano do kluczowych toposów. Obliczyłam też średnią liczbę słów przypadającą na jeden artykuł i stosunek tekstów budujących pozytywny wizerunek Ukraińców do tych, które tworzą ich wizerunek negatywny. Jako metodologia wykorzystana została analiza zawartości, zaś materiał badawczy objął wszystkie teksty dziennikarskie opublikowane na obu portalach pod tagiem "Ukrainiec" w latach 2006-2018. Wyniki badań potwierdziły różnice w wizerunkach imigrantów propagowanych przez oba portale. Teksty dziennikarzy "GW Wrocław" oceniono zasadniczo jako bardziej stonowane, nierzadko wzbogacane o eksperckie komentarze. Ich nagłówki nie miały na ogół charakteru tabloidowego. Podsumowując, okazało się, że w świetle dwustu dwóch artykułów zakwalifikowanych do korpusu badawczego obraz Ukraińców, jaki wyłania się z mediów regionalnych, jest co do zasady pozytywny, choć oba portale różni dominująca narracja.
dc.contributor.authorpl
Skibińska, Anna
dc.date.accessionpl
2020-07-07
dc.date.accessioned
2020-07-07T08:07:40Z
dc.date.available
2020-07-07T08:07:40Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 75-76
dc.description.numberpl
3 (1)
dc.description.physicalpl
54-76
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issnpl
2545-2320
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/165304
dc.identifier.weblinkpl
https://compress.edu.pl/pl/e-wydania/item/ukraincy-w-prasie-regionalnej-dolnego-slaska
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Ukrainians
dc.subject.enpl
image
dc.subject.enpl
media image of the world
dc.subject.enpl
language image of the world
dc.subject.enpl
content analysis
dc.subject.plpl
Ukraińcy
dc.subject.plpl
wizerunek
dc.subject.plpl
medialny obraz świata
dc.subject.plpl
językowy obraz świata
dc.subject.plpl
analiza zawartości
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Ukraińcy w prasie regionalnej Dolnego Śląska
dc.title.alternativepl
Ukrainians in the regional press of Lower Silesia
dc.title.journalpl
Com.press
dc.title.volumepl
Media i komunikacja społeczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
37
Views per month
Views per city
Dublin
8
Lomé
2
Sofia
2
Wroclaw
2
Ashburn
1
Brussels
1
San Jose
1
Świnoujście
1
Downloads
skibinska_ukraincy_w_prasie_regionalnej_dolnego_slaska_2020.pdf
25