Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Komiks internetowy w koreańskiej popkulturze: webtoon jako nowy element hallyu
Web Comic in Korean Pop Culture: Webtoon as new element of Hallyu
Hallyu, koreańska fala, Korean Wave, Korea Południowa, Republika Korei, komiks, webtoon, transmedialność
Hallyu, Korean Wave, South Korea, Republic of Korea, comic, webcomic, webtoon, transmediality
W obecnych czasach koreańska kultura popularna staje się coraz bardziej rozpoznawalna na świecie. Fenomen jej popularyzacji poza granicami Republiki Korei okrzyknięty został mianem hallyu. Termin ten używany jest w języku polskim wymiennie wraz jego dosłownym tłumaczeniem koreańska fala. Początkowo najbardziej rozpoznawalnym elementem hallyu były południowokoreańskie seriale. Pod koniec lat 90. XX wieku oraz na początku XXI wieku seriale, zwane dramami, zyskały uznanie odbiorców pochodzących z państw geograficznie bliskich Korei Południowej, takich jak Chiny czy Japonia. Niedługo później w ślad za dramami popularność zaczęła zdobywać koreańska muzyka popularna. Hallyu zaczęło być również coraz częściej doceniane poza granicami Azji. Obecnie wśród elementów hallyu wyliczyć można między innymi dodatkowo kosmetyki, modę czy jedzenie. Od początku drugiej dekady XXI wieku popularność zaczęły zyskiwać koreańskie komiksy cyfrowe, zwane webtoonami. Głównym celem tej pracy jest scharakteryzowanie webtoonów jako nowego elementu hallyu. Praca została podzielona na trzy części. Pierwsza część skupia się na przedstawienia fenomenu hallyu i jego elementów, a także opisaniu webtoonów jako gatunku komiksu cyfrowego oraz wskazaniu jego cech szczególnych. Drugi rozdział pracy poświęcony został transmedialności webtoonów. Transmedialność opisywanych treści została poparta wybranymi przykładami. Ostatni rozdział pracy jest analizą przyczyny i przebiegu globalizacji koreańskich komiksów internetowych i platform ich publikujących w wybranych regionach świata.
Nowadays, Korean popular culture is becoming more and more recognizable all around the world. The phenomenon of its popularization outside the Republic of Korea became known as Hallyu. This term is used in Polish language interchangeably with its literal translation ‘koreańska fala’. Initially, the most recognizable elements of Hallyu were South Korean TV series. At the end of the 1990s and at the beginning of the 21st century, the series, known as dramas, gained recognition among viewers from countries geographically close to South Korea, such as China and Japan. Soon after, Korean popular music began to gain popularity following the success of dramas. Hallyu also began to be appreciated more and more outside of Asia. Currently, the elements of Hallyu include, among others, cosmetics, fashion and food. From the beginning of the second decade of the 21st century, Korean digital comics, known as webtoons, began to gain popularity. The main purpose of this work is to characterize webtoons as a new element of Hallyu. The work was divided into three parts. The first part describes the Hallyu phenomenon and its elements, as well as introduce webtoons as a genre of digital comics and focuses on distinguishing its special traits. The second chapter of the work is devoted to the transmediality of webtoons. The transmediality has been described by using selected examples. The last chapter of the work is an analysis of the cause and course of the globalization of Korean comic books and platforms publishing them in selected regions of the world.
dc.abstract.en | Nowadays, Korean popular culture is becoming more and more recognizable all around the world. The phenomenon of its popularization outside the Republic of Korea became known as Hallyu. This term is used in Polish language interchangeably with its literal translation ‘koreańska fala’. Initially, the most recognizable elements of Hallyu were South Korean TV series. At the end of the 1990s and at the beginning of the 21st century, the series, known as dramas, gained recognition among viewers from countries geographically close to South Korea, such as China and Japan. Soon after, Korean popular music began to gain popularity following the success of dramas. Hallyu also began to be appreciated more and more outside of Asia. Currently, the elements of Hallyu include, among others, cosmetics, fashion and food. From the beginning of the second decade of the 21st century, Korean digital comics, known as webtoons, began to gain popularity. The main purpose of this work is to characterize webtoons as a new element of Hallyu. The work was divided into three parts. The first part describes the Hallyu phenomenon and its elements, as well as introduce webtoons as a genre of digital comics and focuses on distinguishing its special traits. The second chapter of the work is devoted to the transmediality of webtoons. The transmediality has been described by using selected examples. The last chapter of the work is an analysis of the cause and course of the globalization of Korean comic books and platforms publishing them in selected regions of the world. | pl |
dc.abstract.pl | W obecnych czasach koreańska kultura popularna staje się coraz bardziej rozpoznawalna na świecie. Fenomen jej popularyzacji poza granicami Republiki Korei okrzyknięty został mianem hallyu. Termin ten używany jest w języku polskim wymiennie wraz jego dosłownym tłumaczeniem koreańska fala. Początkowo najbardziej rozpoznawalnym elementem hallyu były południowokoreańskie seriale. Pod koniec lat 90. XX wieku oraz na początku XXI wieku seriale, zwane dramami, zyskały uznanie odbiorców pochodzących z państw geograficznie bliskich Korei Południowej, takich jak Chiny czy Japonia. Niedługo później w ślad za dramami popularność zaczęła zdobywać koreańska muzyka popularna. Hallyu zaczęło być również coraz częściej doceniane poza granicami Azji. Obecnie wśród elementów hallyu wyliczyć można między innymi dodatkowo kosmetyki, modę czy jedzenie. Od początku drugiej dekady XXI wieku popularność zaczęły zyskiwać koreańskie komiksy cyfrowe, zwane webtoonami. Głównym celem tej pracy jest scharakteryzowanie webtoonów jako nowego elementu hallyu. Praca została podzielona na trzy części. Pierwsza część skupia się na przedstawienia fenomenu hallyu i jego elementów, a także opisaniu webtoonów jako gatunku komiksu cyfrowego oraz wskazaniu jego cech szczególnych. Drugi rozdział pracy poświęcony został transmedialności webtoonów. Transmedialność opisywanych treści została poparta wybranymi przykładami. Ostatni rozdział pracy jest analizą przyczyny i przebiegu globalizacji koreańskich komiksów internetowych i platform ich publikujących w wybranych regionach świata. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czekalska, Renata - 127648 | pl |
dc.contributor.author | Januszek, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Funek, Angelika | pl |
dc.contributor.reviewer | Czekalska, Renata - 127648 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-27T21:52:47Z | |
dc.date.available | 2022-09-27T21:52:47Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-23 | pl |
dc.fieldofstudy | studia azjatyckie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162822-226273 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300334 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Hallyu, Korean Wave, South Korea, Republic of Korea, comic, webcomic, webtoon, transmediality | pl |
dc.subject.pl | Hallyu, koreańska fala, Korean Wave, Korea Południowa, Republika Korei, komiks, webtoon, transmedialność | pl |
dc.title | Komiks internetowy w koreańskiej popkulturze: webtoon jako nowy element hallyu | pl |
dc.title.alternative | Web Comic in Korean Pop Culture: Webtoon as new element of Hallyu | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |