Świadomość zdrowotna nauczycieli szkoły podstawowej

master
dc.abstract.enThe subject of the study is to determine the level of health awareness primary school teachers. I accepted that health awareness on a general knowledge of the factors and behaviors that affect health and, indirectly motivated conviction of possession impact on their health and ability to take measures to promote health.In this work I was interested in presenting health as a subject of health education, which also required a clarification of key issues related to this topic. For this purpose, I have attempted to discuss include health determinants,and also paid attention to the role of health awareness in shaping the health of the individual. In view of the fact that my goal was to examine the health awareness of primary school teachers, the important thing was to show school as an educational environment zdrowotnej.W work I used survey method and its framework technique using questionnaire survey.The research tools included: List of health factors in the development of A. Gawel, List of Health Criteria develop Z. Juczyńskiego, Beliefs Questionnaire of Health and Disease developed by I. Kropińską and the scale of values M. Rokeach'a. The research tools used in the work allowed me to obtain information on convictions relating to the determinants of health, as well as convictions related to the functioning of health criteria in the minds of teachers.At the same time thanks to carefully selected tools I could find out what is the severity of convictions patocentyrczno-salutocentrycznych in the test, and see what position is healthy in their system wartości.Badaniem included 60 teachers who teach in four different primary schools. The results showed that teachers have a fairly good level of knowledge on the determinants of health.Most of them pointed to the important role of lifestyle in conditioning health, especially of such behaviors, such as alcohol consumption, smoking and bad eating habits.In addition, studies have shown that they are aware that health is determined by environmental factors (mainly levels of stress and environmental pollution) and the appropriate medical care, although the latter confer disproportionate importance, which, according to the modern concept of health is not justified.Respondents high health invest in their system of values. They treat them at the same time as the property and the process and are characterized by their severity beliefs salutogennych, which indicates the operation of their awareness of holistic and functional health model. Taking into account seniority in the profession showed that in terms of the measured variables only significant differences are important criteria for the assessment of health, with higher scores achieved younger teachers, and the type of subject taught does not differentiate between the level of awareness of health subjects.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest określenie poziomu świadomości zdrowotnej nauczycieli szkoły podstawowej. Przyjęłam, iż świadomość zdrowotna obejmuje ogólną wiedzę dotyczącą czynników i zachowań wpływających na zdrowie, a pośrednio również motywację, przekonania o posiadaniu wpływu na własne zdrowie i umiejętność podejmowania działań prozdrowotnych.W pracy interesowało mnie przedstawienie zdrowia jako przedmiotu edukacji zdrowotnej, co też wymagało wyjaśnienia kluczowych zagadnień związanych z tym tematem. W tym celu podjęłam próbę omówienia m.in. czynników warunkujących zdrowie, a także zwróciłam uwagę na rolę świadomości zdrowotnej w kształtowaniu zdrowia jednostki. W związku z tym, że moim celem było zbadanie świadomości zdrowotnej nauczycieli szkoły podstawowej, istotną rzeczą było ukazanie szkoły jako środowiska edukacji zdrowotnej.W pracy zastosowałam metodę sondażu, a w jej ramach technikę sondażu z zastosowaniem ankiety. W skład narzędzi badawczych wchodziły: Lista Czynników Zdrowia w opracowaniu A. Gaweł, Lista Kryteriów Zdrowia w opracowaniu Z. Juczyńskiego, Kwestionariusz Przekonań o Zdrowiu i Chorobie opracowany przez I. Kropińską oraz Skala Wartości M. Rokeach’a. Narzędzia badawcze zastosowane w pracy pozwoliły mi uzyskać informacje dotyczące przekonań odnoszących się do uwarunkowań zdrowia, a także przekonań związanych z kryteriami zdrowia funkcjonującymi w świadomości nauczycieli. Jednocześnie dzięki odpowiednio dobranym narzędziom mogłam sprawdzić jakie jest nasilenie przekonań patocentyrczno-salutocentrycznych u badanych, oraz przekonać się jaką pozycję zajmuje zdrowie w ich systemie wartości.Badaniem objęto 60 nauczycieli uczących w czterech różnych szkołach podstawowych. Wyniki badań pokazały, że nauczyciele posiadają dość dobry poziom wiedzy na temat czynników warunkujących zdrowie. Znaczna ich część wskazała na istotną rolę stylu życia w warunkowaniu zdrowia, w tym zwłaszcza takich zachowań, jak spożywanie alkoholu, palenie tytoniu i zły sposób odżywiania się. Ponadto wyniki badań pokazały, że są świadomi tego, że zdrowie jest determinowane czynnikami środowiskowymi (głównie poziomem stresu i skażeniem środowiska) oraz odpowiednią opieką medyczną, aczkolwiek tej ostatniej przyznają nieproporcjonalnie duże znaczenie, co w myśl współczesnej koncepcji zdrowia nie ma uzasadnienia. Respondenci wysoko lokują zdrowie w swoim systemie wartości. Traktują je przy tym jako właściwość i proces oraz cechuje ich nasilenie przekonań salutogennych, co wskazuje na funkcjonowanie w ich świadomości holistyczno-funkcjonalnego modelu zdrowia. Uwzględnienie stażu pracy w zawodzie pokazało, że w zakresie mierzonych zmiennych istotne różnice dotyczą jedyne kryteriów ważnych dla oceny zdrowia, przy czym wyższe wyniki uzyskali nauczyciele młodsi, natomiast rodzaj nauczanego przedmiotu nie różnicuje poziomu świadomości zdrowotnej badanych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGaweł, Anna - 128022 pl
dc.contributor.authorNiemczura, Bernadetapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGaweł, Anna - 128022 pl
dc.contributor.reviewerCzerska, Bożena - 127664 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:23:43Z
dc.date.available2020-07-26T19:23:43Z
dc.date.submitted2015-10-28pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-102294-186832pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209238
dc.languagepolpl
dc.subject.enhealth,health awareness, health beliefs, determinants of health, health behaviorspl
dc.subject.plzdrowie, świadomość zdrowotna, przekonania zdrowotne, uwarunkowania zdrowia, zachowania zdrowotnepl
dc.titleŚwiadomość zdrowotna nauczycieli szkoły podstawowejpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the study is to determine the level of health awareness primary school teachers. I accepted that health awareness on a general knowledge of the factors and behaviors that affect health and, indirectly motivated conviction of possession impact on their health and ability to take measures to promote health.In this work I was interested in presenting health as a subject of health education, which also required a clarification of key issues related to this topic. For this purpose, I have attempted to discuss include health determinants,and also paid attention to the role of health awareness in shaping the health of the individual. In view of the fact that my goal was to examine the health awareness of primary school teachers, the important thing was to show school as an educational environment zdrowotnej.W work I used survey method and its framework technique using questionnaire survey.The research tools included: List of health factors in the development of A. Gawel, List of Health Criteria develop Z. Juczyńskiego, Beliefs Questionnaire of Health and Disease developed by I. Kropińską and the scale of values M. Rokeach'a. The research tools used in the work allowed me to obtain information on convictions relating to the determinants of health, as well as convictions related to the functioning of health criteria in the minds of teachers.At the same time thanks to carefully selected tools I could find out what is the severity of convictions patocentyrczno-salutocentrycznych in the test, and see what position is healthy in their system wartości.Badaniem included 60 teachers who teach in four different primary schools. The results showed that teachers have a fairly good level of knowledge on the determinants of health.Most of them pointed to the important role of lifestyle in conditioning health, especially of such behaviors, such as alcohol consumption, smoking and bad eating habits.In addition, studies have shown that they are aware that health is determined by environmental factors (mainly levels of stress and environmental pollution) and the appropriate medical care, although the latter confer disproportionate importance, which, according to the modern concept of health is not justified.Respondents high health invest in their system of values. They treat them at the same time as the property and the process and are characterized by their severity beliefs salutogennych, which indicates the operation of their awareness of holistic and functional health model. Taking into account seniority in the profession showed that in terms of the measured variables only significant differences are important criteria for the assessment of health, with higher scores achieved younger teachers, and the type of subject taught does not differentiate between the level of awareness of health subjects.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest określenie poziomu świadomości zdrowotnej nauczycieli szkoły podstawowej. Przyjęłam, iż świadomość zdrowotna obejmuje ogólną wiedzę dotyczącą czynników i zachowań wpływających na zdrowie, a pośrednio również motywację, przekonania o posiadaniu wpływu na własne zdrowie i umiejętność podejmowania działań prozdrowotnych.W pracy interesowało mnie przedstawienie zdrowia jako przedmiotu edukacji zdrowotnej, co też wymagało wyjaśnienia kluczowych zagadnień związanych z tym tematem. W tym celu podjęłam próbę omówienia m.in. czynników warunkujących zdrowie, a także zwróciłam uwagę na rolę świadomości zdrowotnej w kształtowaniu zdrowia jednostki. W związku z tym, że moim celem było zbadanie świadomości zdrowotnej nauczycieli szkoły podstawowej, istotną rzeczą było ukazanie szkoły jako środowiska edukacji zdrowotnej.W pracy zastosowałam metodę sondażu, a w jej ramach technikę sondażu z zastosowaniem ankiety. W skład narzędzi badawczych wchodziły: Lista Czynników Zdrowia w opracowaniu A. Gaweł, Lista Kryteriów Zdrowia w opracowaniu Z. Juczyńskiego, Kwestionariusz Przekonań o Zdrowiu i Chorobie opracowany przez I. Kropińską oraz Skala Wartości M. Rokeach’a. Narzędzia badawcze zastosowane w pracy pozwoliły mi uzyskać informacje dotyczące przekonań odnoszących się do uwarunkowań zdrowia, a także przekonań związanych z kryteriami zdrowia funkcjonującymi w świadomości nauczycieli. Jednocześnie dzięki odpowiednio dobranym narzędziom mogłam sprawdzić jakie jest nasilenie przekonań patocentyrczno-salutocentrycznych u badanych, oraz przekonać się jaką pozycję zajmuje zdrowie w ich systemie wartości.Badaniem objęto 60 nauczycieli uczących w czterech różnych szkołach podstawowych. Wyniki badań pokazały, że nauczyciele posiadają dość dobry poziom wiedzy na temat czynników warunkujących zdrowie. Znaczna ich część wskazała na istotną rolę stylu życia w warunkowaniu zdrowia, w tym zwłaszcza takich zachowań, jak spożywanie alkoholu, palenie tytoniu i zły sposób odżywiania się. Ponadto wyniki badań pokazały, że są świadomi tego, że zdrowie jest determinowane czynnikami środowiskowymi (głównie poziomem stresu i skażeniem środowiska) oraz odpowiednią opieką medyczną, aczkolwiek tej ostatniej przyznają nieproporcjonalnie duże znaczenie, co w myśl współczesnej koncepcji zdrowia nie ma uzasadnienia. Respondenci wysoko lokują zdrowie w swoim systemie wartości. Traktują je przy tym jako właściwość i proces oraz cechuje ich nasilenie przekonań salutogennych, co wskazuje na funkcjonowanie w ich świadomości holistyczno-funkcjonalnego modelu zdrowia. Uwzględnienie stażu pracy w zawodzie pokazało, że w zakresie mierzonych zmiennych istotne różnice dotyczą jedyne kryteriów ważnych dla oceny zdrowia, przy czym wyższe wyniki uzyskali nauczyciele młodsi, natomiast rodzaj nauczanego przedmiotu nie różnicuje poziomu świadomości zdrowotnej badanych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gaweł, Anna - 128022
dc.contributor.authorpl
Niemczura, Bernadeta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gaweł, Anna - 128022
dc.contributor.reviewerpl
Czerska, Bożena - 127664
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:23:43Z
dc.date.available
2020-07-26T19:23:43Z
dc.date.submittedpl
2015-10-28
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-102294-186832
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209238
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
health,health awareness, health beliefs, determinants of health, health behaviors
dc.subject.plpl
zdrowie, świadomość zdrowotna, przekonania zdrowotne, uwarunkowania zdrowia, zachowania zdrowotne
dc.titlepl
Świadomość zdrowotna nauczycieli szkoły podstawowej
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available