Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przestępstwa przeciwko składnikom infrastruktury transportowej, energetycznej i teleinformatycznej - zagadnienia wybrane
Offences against components of transport, energetic and teleinformatic infrastructure - selected issues
infrastruktura, kradzież elementów metalowych, uczynienie przedmiotu niezdatnym do użytku, szkoda w prawie karnym, art. 254a k.k., porządek publiczny
infrastructure, metal theft, rendering an item unfit for use, damage in penal law, art. 254a of Polish Penal Code, public order
Główne punkty rozważań w niniejszej pracy koncentrują się wokół następujących tez. Przede wszystkim, aby dokonać właściwego karnoprawnego opisu skutków przestępstw przeciwko składnikom infrastruktury technicznej, należy wskazać najbardziej adekwatny zestaw przepisów, odzwierciedlający szeroko rozumiane uszczerbki w mieniu przedsiębiorcy zarządzającego określoną siecią, które wystąpiły w związku uszkodzeniem lub uczynieniem niezdatnym do użytku tego urządzenia na skutek kradzieży pewnego jego elementu. W związku z tym Autor skupia się na charakterystyce tych zachowań w kontekście przepisów rozdziału XXXV k.k. celem wskazania, jak w tej sytuacji należy rozumieć pojęcie przedmiotu czynu zabronionego i przedmiotu ochrony, aby tym samym odnieść się do sposobu szacowania powstałej szkody majątkowej poprzez wskazanie jej składników w oparciu o przykłady z praktyki wymiaru sprawiedliwości oraz figury teoretyczne, bazujące na najpowszechniejszych przypadkach. Następnie, w kontekście wcześniej zgromadzonych uwag, Autor zwraca uwagę na pojawiające się zarzuty związane z problemem oceny sytuacji kwotowo granicznych w przypadku tych przestępstw, dotyczące funkcjonowania w praktyce kontrawencjonalizacji, znikomości społecznej szkodliwości i tzw. przypadków mniejszej wagi. Pojęcie skutków kradzieży i uszkodzenia elementów omawianych odmian infrastruktury jest potraktowane w tej pracy kompleksowo, dlatego kolejną jej częścią jest omówienie szerszych niż szkoda majątkowa reperkusji będących następstwem analizowanych zdarzeń, które mogą zostać opisane przy pomocy przepisów dotychczas istniejących, dotyczących stworzenia zagrożenia dla tzw. bezpieczeństwa powszechnego. Zważywszy na lokalizację niedawno wprowadzonego art. 254a k.k. (traktującego o przestępstwach będących głównym tematem tej pracy) konieczne jest także rozważenie, jaką rolę pełni pojęcie porządku publicznego wśród przepisów Kodeksu karnego. W związku z tym należy również odpowiedzieć na pytanie, czy zasadne jest w tej sytuacji wyodrębnianie nowego dobra prawnego, związanego ściśle z aspektem funkcjonalnym tychże sieci, w kontekście regulacji szczegółowych, istniejących obecnie w rozmaitych przykładach źródeł administracyjnego prawa materialnego, które odnoszą się do wartości związanych wyłącznie z ww. stanem idealnym. Ponadto, w nawiązaniu do przytoczonego tła kryminologicznego związanego z tym zjawiskiem, wskazany został szereg najtrafniejszych zdaniem Autora metod ograniczania skali tzw. przestępstw surowcowych. Elementem podsumowującym jest szczegółowa analiza znamion art. 254a k.k. w świetle wcześniej zgromadzonych uwag.
The order of discussion in this thesis is following. The first step is to indicate the most adequate set of provisions which are to be used to describe the set of economic losses of the entrepreneurs managing the specific infrastructure networks, which occurred as a result of damage (and consequential rendering those devices unfit for use) that was caused by theft of their parts. For this purpose author focuses on the detailed analysis of these criminal activities in the context of the provisions of Chapter XXXV of the Polish Penal Code to designate and understand the subject of an offence in this situation in order to examine methods of estimating the economic loss by discussing its components on the samples of certain court cases and theoretical figures based on the most common events.Afterwards, in the context of observations gathered earlier, author draws attention to the problems connected with legal description of thefts of items of smaller value to illustrate the practical functioning of petty offences, insignificance of social noxiousness and so-called cases of lesser significance in these situations.Speaking about the consequences of those specific thefts (and damages of infrastructure networks connected with them) author takes this concept widely, so the next part of this work is to discuss the repercussions wider than the economic loss that may occur, which can also be described on a basis of provisions related to the public safety, already existing in the Polish Penal Code.As far as the location of new art. 254a (connected with offences against components of infrastructure networks) is concerned, description of the role of so-called public order among the provisions of the Polish Penal Code is also essential. Furthermore, it is vital to determine whether in this situation it is appropriate to extract a new legal interest associated solely with the functional aspect of these networks in the context of already existing specific legislation related to these values under administrative law.Another part of this work is to indicate the most relevant methods of reducing the number of so-called commodity crimes in reference to the social and economic background of this phenomenon. As a part of the summary, detailed analysis of the constituent elements of the new art. 254a is carried out (with regard to previously collected observations).
dc.abstract.en | The order of discussion in this thesis is following. The first step is to indicate the most adequate set of provisions which are to be used to describe the set of economic losses of the entrepreneurs managing the specific infrastructure networks, which occurred as a result of damage (and consequential rendering those devices unfit for use) that was caused by theft of their parts. For this purpose author focuses on the detailed analysis of these criminal activities in the context of the provisions of Chapter XXXV of the Polish Penal Code to designate and understand the subject of an offence in this situation in order to examine methods of estimating the economic loss by discussing its components on the samples of certain court cases and theoretical figures based on the most common events.Afterwards, in the context of observations gathered earlier, author draws attention to the problems connected with legal description of thefts of items of smaller value to illustrate the practical functioning of petty offences, insignificance of social noxiousness and so-called cases of lesser significance in these situations.Speaking about the consequences of those specific thefts (and damages of infrastructure networks connected with them) author takes this concept widely, so the next part of this work is to discuss the repercussions wider than the economic loss that may occur, which can also be described on a basis of provisions related to the public safety, already existing in the Polish Penal Code.As far as the location of new art. 254a (connected with offences against components of infrastructure networks) is concerned, description of the role of so-called public order among the provisions of the Polish Penal Code is also essential. Furthermore, it is vital to determine whether in this situation it is appropriate to extract a new legal interest associated solely with the functional aspect of these networks in the context of already existing specific legislation related to these values under administrative law.Another part of this work is to indicate the most relevant methods of reducing the number of so-called commodity crimes in reference to the social and economic background of this phenomenon. As a part of the summary, detailed analysis of the constituent elements of the new art. 254a is carried out (with regard to previously collected observations). | pl |
dc.abstract.pl | Główne punkty rozważań w niniejszej pracy koncentrują się wokół następujących tez. Przede wszystkim, aby dokonać właściwego karnoprawnego opisu skutków przestępstw przeciwko składnikom infrastruktury technicznej, należy wskazać najbardziej adekwatny zestaw przepisów, odzwierciedlający szeroko rozumiane uszczerbki w mieniu przedsiębiorcy zarządzającego określoną siecią, które wystąpiły w związku uszkodzeniem lub uczynieniem niezdatnym do użytku tego urządzenia na skutek kradzieży pewnego jego elementu. W związku z tym Autor skupia się na charakterystyce tych zachowań w kontekście przepisów rozdziału XXXV k.k. celem wskazania, jak w tej sytuacji należy rozumieć pojęcie przedmiotu czynu zabronionego i przedmiotu ochrony, aby tym samym odnieść się do sposobu szacowania powstałej szkody majątkowej poprzez wskazanie jej składników w oparciu o przykłady z praktyki wymiaru sprawiedliwości oraz figury teoretyczne, bazujące na najpowszechniejszych przypadkach. Następnie, w kontekście wcześniej zgromadzonych uwag, Autor zwraca uwagę na pojawiające się zarzuty związane z problemem oceny sytuacji kwotowo granicznych w przypadku tych przestępstw, dotyczące funkcjonowania w praktyce kontrawencjonalizacji, znikomości społecznej szkodliwości i tzw. przypadków mniejszej wagi. Pojęcie skutków kradzieży i uszkodzenia elementów omawianych odmian infrastruktury jest potraktowane w tej pracy kompleksowo, dlatego kolejną jej częścią jest omówienie szerszych niż szkoda majątkowa reperkusji będących następstwem analizowanych zdarzeń, które mogą zostać opisane przy pomocy przepisów dotychczas istniejących, dotyczących stworzenia zagrożenia dla tzw. bezpieczeństwa powszechnego. Zważywszy na lokalizację niedawno wprowadzonego art. 254a k.k. (traktującego o przestępstwach będących głównym tematem tej pracy) konieczne jest także rozważenie, jaką rolę pełni pojęcie porządku publicznego wśród przepisów Kodeksu karnego. W związku z tym należy również odpowiedzieć na pytanie, czy zasadne jest w tej sytuacji wyodrębnianie nowego dobra prawnego, związanego ściśle z aspektem funkcjonalnym tychże sieci, w kontekście regulacji szczegółowych, istniejących obecnie w rozmaitych przykładach źródeł administracyjnego prawa materialnego, które odnoszą się do wartości związanych wyłącznie z ww. stanem idealnym. Ponadto, w nawiązaniu do przytoczonego tła kryminologicznego związanego z tym zjawiskiem, wskazany został szereg najtrafniejszych zdaniem Autora metod ograniczania skali tzw. przestępstw surowcowych. Elementem podsumowującym jest szczegółowa analiza znamion art. 254a k.k. w świetle wcześniej zgromadzonych uwag. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wróbel, Włodzimierz - 132790 | pl |
dc.contributor.author | Spytko, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bielski, Marek - 142038 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wróbel, Włodzimierz - 132790 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:27:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:27:59Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65187-78096 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178709 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | infrastructure, metal theft, rendering an item unfit for use, damage in penal law, art. 254a of Polish Penal Code, public order | pl |
dc.subject.pl | infrastruktura, kradzież elementów metalowych, uczynienie przedmiotu niezdatnym do użytku, szkoda w prawie karnym, art. 254a k.k., porządek publiczny | pl |
dc.title | Przestępstwa przeciwko składnikom infrastruktury transportowej, energetycznej i teleinformatycznej - zagadnienia wybrane | pl |
dc.title.alternative | Offences against components of transport, energetic and teleinformatic infrastructure - selected issues | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |