Media towarzyszące. Nawyki informacyjne pokolenia Z

master
dc.abstract.enNew digital technologies have settled permamently in the media landscape of 21st century. Members of Generation Z are a group especially accustomed to this type of technology. These people, brought up alongside growth of World Wide Web, spend most of their day using media. It appears thought they invest little time in reflecting on their daily media usage, which may lead to many problems, including addiction. Guided by this worry, the author of this thesis, inspired by the publications of Barbara Kamińska-Czubała and Jean Twenge, conducted a series of in-depth interviews (IDI) with young media users, which aimed at investigating their routine behavior reffered to as „information habits". The considerations were based on the concept of „accompanying media", developed by the author of the thesis, according to which the nature of contemporary media is rooted in multitasking, and many users use different media as a „companion of their everyday life". The analysis of respondents' statements showed that media actually accompany Generation Z practically all day, but they don't appear to be used thoughtlessly – users are usually aware of their habits and harmfulness of some actions, but the motivation to introduce changes is low.pl
dc.abstract.plNowe technologie cyfrowe na stałe zagościły w pejzażu medialnym XXI wieku. Grupą posiadającą szczególną relację z tego typu narzędziami są przedstawiciele pokolenia Z – osoby wychowane z dostępem do internetu i spędzające większość swojego dnia w mediach. Mogłoby się wydawać, że użytkownicy ci niewiele czasu poświęcają na refleksję nad swoim sposobem użycia mediów na co dzień, co prowadzić może m.in. do uzależnienia. Kierując się tą obawą, autor pracy, zainspirowany publikacjami Barbary Kamińskiej-Czubały i Jean Twenge, przeprowadził serię wywiadów pogłębionych (IDI) z młodymi użytkownikami mediów, których celem było poznanie ich rutynowych zachowań określonych mianem „nawyków informacyjnych”. Rozważania odbyły się w oparciu o rozwiniętą przez autora pracy koncepcję „mediów towarzyszących”, wedle której natura współczesnych mediów jest wielozadaniowa, a media dla wielu użytkowników stanowią obecnie „towarzysza przeprawy przez codzienność”. Analiza wypowiedzi respondentów wykazała, że media rzeczywiście towarzyszą pokoleniu Z praktycznie w każdym momencie dnia, jednakże ciężko mówić o ich bezrefleksyjnym wykorzystaniu – użytkownicy zazwyczaj są świadomi swoich nawyków i dostrzegają szkodliwość niektórych działań, jednak motywacja do wprowadzania zmian jest mała.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.contributor.authorPasek, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.contributor.reviewerNowina Konopka, Mariapl
dc.date.accessioned2023-07-11T21:49:24Z
dc.date.available2023-07-11T21:49:24Z
dc.date.submitted2023-07-11pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-165597-262673pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315611
dc.languagepolpl
dc.subject.enaccompanying media, information habits, Generation Z, multitaskingpl
dc.subject.plmedia towarzyszące, nawyki informacyjne, pokolenie Z, wielozadaniowośćpl
dc.titleMedia towarzyszące. Nawyki informacyjne pokolenia Zpl
dc.title.alternativeAccompanying Media. Information Habits of Generation Zpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
New digital technologies have settled permamently in the media landscape of 21st century. Members of Generation Z are a group especially accustomed to this type of technology. These people, brought up alongside growth of World Wide Web, spend most of their day using media. It appears thought they invest little time in reflecting on their daily media usage, which may lead to many problems, including addiction. Guided by this worry, the author of this thesis, inspired by the publications of Barbara Kamińska-Czubała and Jean Twenge, conducted a series of in-depth interviews (IDI) with young media users, which aimed at investigating their routine behavior reffered to as „information habits". The considerations were based on the concept of „accompanying media", developed by the author of the thesis, according to which the nature of contemporary media is rooted in multitasking, and many users use different media as a „companion of their everyday life". The analysis of respondents' statements showed that media actually accompany Generation Z practically all day, but they don't appear to be used thoughtlessly – users are usually aware of their habits and harmfulness of some actions, but the motivation to introduce changes is low.
dc.abstract.plpl
Nowe technologie cyfrowe na stałe zagościły w pejzażu medialnym XXI wieku. Grupą posiadającą szczególną relację z tego typu narzędziami są przedstawiciele pokolenia Z – osoby wychowane z dostępem do internetu i spędzające większość swojego dnia w mediach. Mogłoby się wydawać, że użytkownicy ci niewiele czasu poświęcają na refleksję nad swoim sposobem użycia mediów na co dzień, co prowadzić może m.in. do uzależnienia. Kierując się tą obawą, autor pracy, zainspirowany publikacjami Barbary Kamińskiej-Czubały i Jean Twenge, przeprowadził serię wywiadów pogłębionych (IDI) z młodymi użytkownikami mediów, których celem było poznanie ich rutynowych zachowań określonych mianem „nawyków informacyjnych”. Rozważania odbyły się w oparciu o rozwiniętą przez autora pracy koncepcję „mediów towarzyszących”, wedle której natura współczesnych mediów jest wielozadaniowa, a media dla wielu użytkowników stanowią obecnie „towarzysza przeprawy przez codzienność”. Analiza wypowiedzi respondentów wykazała, że media rzeczywiście towarzyszą pokoleniu Z praktycznie w każdym momencie dnia, jednakże ciężko mówić o ich bezrefleksyjnym wykorzystaniu – użytkownicy zazwyczaj są świadomi swoich nawyków i dostrzegają szkodliwość niektórych działań, jednak motywacja do wprowadzania zmian jest mała.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.contributor.authorpl
Pasek, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.contributor.reviewerpl
Nowina Konopka, Maria
dc.date.accessioned
2023-07-11T21:49:24Z
dc.date.available
2023-07-11T21:49:24Z
dc.date.submittedpl
2023-07-11
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-165597-262673
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315611
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
accompanying media, information habits, Generation Z, multitasking
dc.subject.plpl
media towarzyszące, nawyki informacyjne, pokolenie Z, wielozadaniowość
dc.titlepl
Media towarzyszące. Nawyki informacyjne pokolenia Z
dc.title.alternativepl
Accompanying Media. Information Habits of Generation Z
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Krakow
10
Pruszków
3
Amadora
2
Bournemouth
1
Płock
1
Słomniki
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections