Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Media towarzyszące. Nawyki informacyjne pokolenia Z
Accompanying Media. Information Habits of Generation Z
media towarzyszące, nawyki informacyjne, pokolenie Z, wielozadaniowość
accompanying media, information habits, Generation Z, multitasking
Nowe technologie cyfrowe na stałe zagościły w pejzażu medialnym XXI wieku. Grupą posiadającą szczególną relację z tego typu narzędziami są przedstawiciele pokolenia Z – osoby wychowane z dostępem do internetu i spędzające większość swojego dnia w mediach. Mogłoby się wydawać, że użytkownicy ci niewiele czasu poświęcają na refleksję nad swoim sposobem użycia mediów na co dzień, co prowadzić może m.in do uzależnienia. Kierując się tą obawą, autor pracy, zainspirowany publikacjami Barbary Kamińskiej-Czubały i Jean Twenge, przeprowadził serię wywiadów pogłębionych (IDI) z młodymi użytkownikami mediów, których celem było poznanie ich rutynowych zachowań określonych mianem „nawyków informacyjnych”. Rozważania odbyły się w oparciu o rozwiniętą przez autora pracy koncepcję „mediów towarzyszących”, wedle której natura współczesnych mediów jest wielozadaniowa, a media dla wielu użytkowników stanowią obecnie „towarzysza przeprawy przez codzienność”. Analiza wypowiedzi respondentów wykazała, że media rzeczywiście towarzyszą pokoleniu Z praktycznie w każdym momencie dnia, jednakże ciężko mówić o ich bezrefleksyjnym wykorzystaniu – użytkownicy zazwyczaj są świadomi swoich nawyków i dostrzegają szkodliwość niektórych działań, jednak motywacja do wprowadzania zmian jest mała.
New digital technologies have settled permamently in the media landscape of 21st century. Members of Generation Z are a group especially accustomed to this type of technology. These people, brought up alongside growth of World Wide Web, spend most of their day using media. It appears thought they invest little time in reflecting on their daily media usage, which may lead to many problems, including addiction. Guided by this worry, the author of this thesis, inspired by the publications of Barbara Kamińska-Czubała and Jean Twenge, conducted a series of in-depth interviews (IDI) with young media users, which aimed at investigating their routine behavior reffered to as „information habits". The considerations were based on the concept of „accompanying media", developed by the author of the thesis, according to which the nature of contemporary media is rooted in multitasking, and many users use different media as a „companion of their everyday life". The analysis of respondents' statements showed that media actually accompany Generation Z practically all day, but they don't appear to be used thoughtlessly – users are usually aware of their habits and harmfulness of some actions, but the motivation to introduce changes is low.
dc.abstract.en | New digital technologies have settled permamently in the media landscape of 21st century. Members of Generation Z are a group especially accustomed to this type of technology. These people, brought up alongside growth of World Wide Web, spend most of their day using media. It appears thought they invest little time in reflecting on their daily media usage, which may lead to many problems, including addiction. Guided by this worry, the author of this thesis, inspired by the publications of Barbara Kamińska-Czubała and Jean Twenge, conducted a series of in-depth interviews (IDI) with young media users, which aimed at investigating their routine behavior reffered to as „information habits". The considerations were based on the concept of „accompanying media", developed by the author of the thesis, according to which the nature of contemporary media is rooted in multitasking, and many users use different media as a „companion of their everyday life". The analysis of respondents' statements showed that media actually accompany Generation Z practically all day, but they don't appear to be used thoughtlessly – users are usually aware of their habits and harmfulness of some actions, but the motivation to introduce changes is low. | pl |
dc.abstract.pl | Nowe technologie cyfrowe na stałe zagościły w pejzażu medialnym XXI wieku. Grupą posiadającą szczególną relację z tego typu narzędziami są przedstawiciele pokolenia Z – osoby wychowane z dostępem do internetu i spędzające większość swojego dnia w mediach. Mogłoby się wydawać, że użytkownicy ci niewiele czasu poświęcają na refleksję nad swoim sposobem użycia mediów na co dzień, co prowadzić może m.in. do uzależnienia. Kierując się tą obawą, autor pracy, zainspirowany publikacjami Barbary Kamińskiej-Czubały i Jean Twenge, przeprowadził serię wywiadów pogłębionych (IDI) z młodymi użytkownikami mediów, których celem było poznanie ich rutynowych zachowań określonych mianem „nawyków informacyjnych”. Rozważania odbyły się w oparciu o rozwiniętą przez autora pracy koncepcję „mediów towarzyszących”, wedle której natura współczesnych mediów jest wielozadaniowa, a media dla wielu użytkowników stanowią obecnie „towarzysza przeprawy przez codzienność”. Analiza wypowiedzi respondentów wykazała, że media rzeczywiście towarzyszą pokoleniu Z praktycznie w każdym momencie dnia, jednakże ciężko mówić o ich bezrefleksyjnym wykorzystaniu – użytkownicy zazwyczaj są świadomi swoich nawyków i dostrzegają szkodliwość niektórych działań, jednak motywacja do wprowadzania zmian jest mała. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.contributor.author | Pasek, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowina Konopka, Maria | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T21:49:24Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T21:49:24Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165597-262673 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315611 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | accompanying media, information habits, Generation Z, multitasking | pl |
dc.subject.pl | media towarzyszące, nawyki informacyjne, pokolenie Z, wielozadaniowość | pl |
dc.title | Media towarzyszące. Nawyki informacyjne pokolenia Z | pl |
dc.title.alternative | Accompanying Media. Information Habits of Generation Z | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |