Wpływ zmian regulacyjnych na model biznesowy agencji ratingowych

licenciate
dc.abstract.enThe creation of credit rating agencies was the response to information asymmetry problem. There were numerous changes in over a hundred years of credit rating activity. They concerned primarily the business model applied by CRAs and matter of regulations. The aim of this work was to show the evolution of CRAs’ business model and to point out the alternatives to most commonly used issuer pays model. Both of the mentioned issues were the effect of regulatory changes being introduced since 1970’s. This work also includes the examples of attempts to normalize the CRAs’ activity and their influence on the CRA’s income - in other words the direct confrontation of norms and the present business model of CRAs.pl
dc.abstract.plAgencje ratingowe powstały jako odpowiedź na problem asymetrii informacji. W ciągu ponad stu lat od powstania pierwszej agencji nastąpiły liczne zmiany w ich działalności. Dotyczyły one przede wszystkim zmiany stosowanego modelu biznesowego oraz zmian w zakresie regulacji. Celem pracy było pokazanie ewolucji, jakiej doczekał się model biznesowy agencji oraz przedstawienie alternatyw dla najpowszechniej stosowanego modelu „emitent płaci”. Obydwa wspomniane zagadnienia były pochodną zmian regulacyjnych, jakie sukcesywnie wprowadzano od lat 70-tych XX wieku. W pracy przedstawione zostały przykłady prób unormowania działalności agencji ratingowych, a także wpływ jaki wywarły na ich dochody, czyli ich bezpośrednią konfrontację z obecnym modelem biznesowym agencji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTrojak, Mariusz - 132421 pl
dc.contributor.authorGomolczyk, Bartoszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŁasak, Piotr - 174451 pl
dc.contributor.reviewerTrojak, Mariusz - 132421 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T15:46:26Z
dc.date.available2020-07-26T15:46:26Z
dc.date.submitted2015-07-07pl
dc.fieldofstudyekonomia międzynarodowapl
dc.identifier.apddiploma-98790-161328pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/206084
dc.languagepolpl
dc.subject.enbusiness model – credit rating agencies – issuer – rating – regulationspl
dc.subject.plagencje ratingowe – emitent – model biznesowy – rating – regulacjepl
dc.titleWpływ zmian regulacyjnych na model biznesowy agencji ratingowychpl
dc.title.alternativeThe impact of regulatory changes on the business model of credit rating agenciespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The creation of credit rating agencies was the response to information asymmetry problem. There were numerous changes in over a hundred years of credit rating activity. They concerned primarily the business model applied by CRAs and matter of regulations. The aim of this work was to show the evolution of CRAs’ business model and to point out the alternatives to most commonly used issuer pays model. Both of the mentioned issues were the effect of regulatory changes being introduced since 1970’s. This work also includes the examples of attempts to normalize the CRAs’ activity and their influence on the CRA’s income - in other words the direct confrontation of norms and the present business model of CRAs.
dc.abstract.plpl
Agencje ratingowe powstały jako odpowiedź na problem asymetrii informacji. W ciągu ponad stu lat od powstania pierwszej agencji nastąpiły liczne zmiany w ich działalności. Dotyczyły one przede wszystkim zmiany stosowanego modelu biznesowego oraz zmian w zakresie regulacji. Celem pracy było pokazanie ewolucji, jakiej doczekał się model biznesowy agencji oraz przedstawienie alternatyw dla najpowszechniej stosowanego modelu „emitent płaci”. Obydwa wspomniane zagadnienia były pochodną zmian regulacyjnych, jakie sukcesywnie wprowadzano od lat 70-tych XX wieku. W pracy przedstawione zostały przykłady prób unormowania działalności agencji ratingowych, a także wpływ jaki wywarły na ich dochody, czyli ich bezpośrednią konfrontację z obecnym modelem biznesowym agencji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Trojak, Mariusz - 132421
dc.contributor.authorpl
Gomolczyk, Bartosz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Łasak, Piotr - 174451
dc.contributor.reviewerpl
Trojak, Mariusz - 132421
dc.date.accessioned
2020-07-26T15:46:26Z
dc.date.available
2020-07-26T15:46:26Z
dc.date.submittedpl
2015-07-07
dc.fieldofstudypl
ekonomia międzynarodowa
dc.identifier.apdpl
diploma-98790-161328
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/206084
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
business model – credit rating agencies – issuer – rating – regulations
dc.subject.plpl
agencje ratingowe – emitent – model biznesowy – rating – regulacje
dc.titlepl
Wpływ zmian regulacyjnych na model biznesowy agencji ratingowych
dc.title.alternativepl
The impact of regulatory changes on the business model of credit rating agencies
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
3
Dublin
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Chandler
1
Poznan
1
Radom
1

No access

No Thumbnail Available