Znaczenie doświadczeń edukacyjnych dla rozumowania moralnego, wartości oraz empatii. Porównanie studentów kierunków humanistycznych oraz technicznych

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to examine differences between humanities and technical students in moral reasoning, preferred values, and empathy intensity, and whether these dimensions change during higher education. The sample consisted of 232 students from humanities and technical degrees, enrolled in the first and third years of their undergraduate education. Participants completed the DIT, PVQ, IRI in the first semester (first-year students) and sixth semester (third-year students). Results revealed significant differences in postconventional reasoning between the two degrees, but no differences related to educational tenure. Humanities students preferred Self-Transcendence values, while technical students preferred Conservation values. Changes over time were observed only in Openness to Change. The relationship between the field of study and empathy was found only in third-year students on the Perspective Taking scale. The findings were discussed based on Kohlberg’s moral development theory, Schwartz’s value theory and Davis’s empathy theory, along with previous research within the topic.pl
dc.abstract.plBadanie miało na celu sprawdzenie, czy istnieją różnice pomiędzy studentami kierunków humanistycznych oraz kierunków technicznych pod względem rozumowania moralnego, preferowanych wartości oraz nasilenia empatii. Sprawdzono również, czy wymiary te ulegają zmianie w trakcie trwania edukacji akademickiej. Grupa badana objęła 232 studentów kierunków humanistycznych oraz technicznych, podejmujących studia na pierwszym oraz trzecim roku studiów pierwszego stopnia. Badani wypełniali Test Rozumienia Problemów (DIT), Portretowy Kwestionariusz Wartości (PVQ) oraz Skalę Wrażliwości Empatycznej (IRI) w pierwszym semestrze nauki (studenci pierwszego roku) oraz szóstym semestrze nauki (studenci trzeciego roku). Wyniki wykazały, istotne różnice pomiędzy studentami kierunków humanistycznych oraz technicznych pod względem nasilenia rozumowania postkonwencjonalnego. Nie zaobserwowano natomiast różnic pomiędzy rozumowaniem moralnym a stażem edukacyjnym. Istotne okazały się różnice w preferowanych wartościach. Studenci kierunków humanistycznych cechowali się wyższym nasileniem wartości związanych z wymiarem Przekraczanie Ja, a studenci kierunków technicznych wyższym nasileniem wartości związanych z wymiarem Zachowawczość. W przypadku porównań stażu edukacyjnego istotne zmiany zaobserwowano jedynie dla wymiaru Otwartość na Zmiany. Zależność pomiędzy kierunkiem podejmowanych studiów a nasileniem poziomu empatii zaobserwowano jedynie dla studentów trzeciego roku, dla skali Przyjmowanie perspektywy. Powyższe wyniki zostały wyjaśnione w oparciu o teorię rozwoju moralnego Kohlberga, teorię wartości Schwartza oraz teorię empatii Davisa, jak i wcześniejsze badania przeprowadzone w dziedzinie.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorCzyżowska, Dorota - 127679 pl
dc.contributor.authorMżyk, Magdalena - USOS278602 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerCzyżowska, Dorota - 127679 pl
dc.contributor.reviewerSteć, Małgorzata - 254405 pl
dc.date.accessioned2024-09-26T22:33:22Z
dc.date.available2024-09-26T22:33:22Z
dc.date.submitted2024-09-26pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-177810-278602pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447565
dc.languagepolpl
dc.subject.enmoral development, personal values, empathy, higher education, humanities degree, technical degreepl
dc.subject.plrozwój moralny, preferowane wartości, empatia, edukacja wyższa, nauki humanistyczne, nauki technicznepl
dc.titleZnaczenie doświadczeń edukacyjnych dla rozumowania moralnego, wartości oraz empatii. Porównanie studentów kierunków humanistycznych oraz technicznychpl
dc.title.alternativeThe importance of educational experiences for moral reasoning, values, and empathy. Comparison of students of humanities and technical facultiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to examine differences between humanities and technical students in moral reasoning, preferred values, and empathy intensity, and whether these dimensions change during higher education. The sample consisted of 232 students from humanities and technical degrees, enrolled in the first and third years of their undergraduate education. Participants completed the DIT, PVQ, IRI in the first semester (first-year students) and sixth semester (third-year students). Results revealed significant differences in postconventional reasoning between the two degrees, but no differences related to educational tenure. Humanities students preferred Self-Transcendence values, while technical students preferred Conservation values. Changes over time were observed only in Openness to Change. The relationship between the field of study and empathy was found only in third-year students on the Perspective Taking scale. The findings were discussed based on Kohlberg’s moral development theory, Schwartz’s value theory and Davis’s empathy theory, along with previous research within the topic.
dc.abstract.plpl
Badanie miało na celu sprawdzenie, czy istnieją różnice pomiędzy studentami kierunków humanistycznych oraz kierunków technicznych pod względem rozumowania moralnego, preferowanych wartości oraz nasilenia empatii. Sprawdzono również, czy wymiary te ulegają zmianie w trakcie trwania edukacji akademickiej. Grupa badana objęła 232 studentów kierunków humanistycznych oraz technicznych, podejmujących studia na pierwszym oraz trzecim roku studiów pierwszego stopnia. Badani wypełniali Test Rozumienia Problemów (DIT), Portretowy Kwestionariusz Wartości (PVQ) oraz Skalę Wrażliwości Empatycznej (IRI) w pierwszym semestrze nauki (studenci pierwszego roku) oraz szóstym semestrze nauki (studenci trzeciego roku). Wyniki wykazały, istotne różnice pomiędzy studentami kierunków humanistycznych oraz technicznych pod względem nasilenia rozumowania postkonwencjonalnego. Nie zaobserwowano natomiast różnic pomiędzy rozumowaniem moralnym a stażem edukacyjnym. Istotne okazały się różnice w preferowanych wartościach. Studenci kierunków humanistycznych cechowali się wyższym nasileniem wartości związanych z wymiarem Przekraczanie Ja, a studenci kierunków technicznych wyższym nasileniem wartości związanych z wymiarem Zachowawczość. W przypadku porównań stażu edukacyjnego istotne zmiany zaobserwowano jedynie dla wymiaru Otwartość na Zmiany. Zależność pomiędzy kierunkiem podejmowanych studiów a nasileniem poziomu empatii zaobserwowano jedynie dla studentów trzeciego roku, dla skali Przyjmowanie perspektywy. Powyższe wyniki zostały wyjaśnione w oparciu o teorię rozwoju moralnego Kohlberga, teorię wartości Schwartza oraz teorię empatii Davisa, jak i wcześniejsze badania przeprowadzone w dziedzinie.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Czyżowska, Dorota - 127679
dc.contributor.authorpl
Mżyk, Magdalena - USOS278602
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Czyżowska, Dorota - 127679
dc.contributor.reviewerpl
Steć, Małgorzata - 254405
dc.date.accessioned
2024-09-26T22:33:22Z
dc.date.available
2024-09-26T22:33:22Z
dc.date.submittedpl
2024-09-26
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-177810-278602
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447565
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
moral development, personal values, empathy, higher education, humanities degree, technical degree
dc.subject.plpl
rozwój moralny, preferowane wartości, empatia, edukacja wyższa, nauki humanistyczne, nauki techniczne
dc.titlepl
Znaczenie doświadczeń edukacyjnych dla rozumowania moralnego, wartości oraz empatii. Porównanie studentów kierunków humanistycznych oraz technicznych
dc.title.alternativepl
The importance of educational experiences for moral reasoning, values, and empathy. Comparison of students of humanities and technical faculties
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Poznan
5
Warsaw
5
Łomianki
5
Krakow
3
Gdansk
1
Katowice
1
Rybnik
1

No access

No Thumbnail Available
Collections