Gotowość do udziału w badaniu jako zachowanie pomocowe wobec osób niespożywających mięsa: rola deklarowanej przez osobę motywacji do niejedzenia mięsa oraz stylu odżywiania osób proszonych o pomoc

master
dc.abstract.enThe subject of the study is willingness to participate as a helping behavior toward non-meat eaters: the role of a person's stated motivation not to eat meat and the dietary style of those asked to help. It is a conceptual replication of Rothgerber's (2014b) study on cognitive strategies of reducing meat paradox (cognitive dissonance resulting from eating meat) after exposure to a vegetarian figure. This study also included behavioral strategies: willingness to help by participating in a study on meat consumption. The hypotheses are (1) the effect of how the researchers' vegetarian motivation was presented (2) the participant's diet on willingness to participate in the study, and (3) differences in meat consumption justification strategies depending on the participant's diet. The study included 93 flexitarians and 149 meat eaters (non-reducers). After initial interest, participants were told the researcher was a vegetarian and the study was about attitudes toward eating meat. It was measured how many people would agree to participate in the study depending on how the researcher presented herself. In addition, the study used the Meat Eating Justification Scale (Rothgerber 2013b) to measure cognitive strategies to justify eating meat. There was no association between how the researcher's motivation for a vegetarian diet was presented and willingness to participate in the study. Declaration of participation in the study was more frequent among flexitarians than non-reducers, but the groups did not differ in terms of the frequency of actual participation. Non-reducers showed a stronger tendency to use most cognitive strategies to reduce cognitive dissonance.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem badania jest gotowość do udziału w badaniu jako forma zachowania pomocowego wobec osób niespożywających mięsa, z uwzględnieniem roli deklarowanej motywacji do niejedzenia mięsa oraz stylu odżywiania osób proszonych o pomoc. Praca stanowi replikację konceptualną badania Rothgerbera (2014b), dotyczącego poznawczych sposobów redukcji mięsnego paradoksu (dysonansu poznawczego wynikającego z jedzenia mięsa) po ekspozycji na postać wegetarianina. Badanie własne obok poznawczych poszerzało zakres o efekt behawioralny – gotowość do pomocy w badaniu o konsumpcji mięsa. Hipotezy dotyczyły (1) wpływu sposobu przedstawienia motywacji do przejścia na dietę wegetariańską badaczki-wegetarianki oraz (2) stylu diety uczestnika na gotowość do udziału w badaniu, a także (3) różnic w strategiach usprawiedliwiania spożycia mięsa w zależności od diety. W badaniu wzięło udział 93 fleksitarian i 149 osób nieredukujących spożycia mięsa. Po wstępnym zainteresowaniu badaniem, uczestnicy byli informowani, że badaczka jest wegetarianką, a badanie dotyczy postaw wobec jedzenia mięsa. Weryfikowano, ilu uczestników weźmie udział w badaniu w zależności od sposobu przedstawienia się badaczki. Wykorzystano również skalę Meat Eating Justification Scale (Rothgerber, 2013b) do pomiaru poznawczych strategii radzenia sobie z mięsnym paradoksem. Nie wykazano wpływu sposobu przedstawienia motywacji badaczki na gotowość do udziału w badaniu. Chęć udziału w badaniu deklarowało więcej fleksitarian niż nieredukujących, jednak częstość rzeczywistego udziału nie różniła się między grupami. Osoby nieredukujące spożycia mięsa silniej stosowały poznawcze strategie redukcji dysonansu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSekulak, Martyna - 187811 pl
dc.contributor.authorWicherat, Anna - USOS289524 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSekulak, Martyna - 187811 pl
dc.contributor.reviewerMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.date.accessioned2025-07-13T22:57:56Z
dc.date.available2025-07-13T22:57:56Z
dc.date.createdat2025-07-13T22:57:56Zen
dc.date.submitted2025-07-11pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-181492-289524pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/557102
dc.languagepolpl
dc.subject.enflexitarianism, meat paradox, cognitive dissonance, vegetarianism, eating attitudes, motivation for vegetarianismpl
dc.subject.plfleksitarianizm, mięsny paradoks, dysonans poznawczy, wegetarianizm, postawy żywieniowe, motywacja do wegetarianizmupl
dc.titleGotowość do udziału w badaniu jako zachowanie pomocowe wobec osób niespożywających mięsa: rola deklarowanej przez osobę motywacji do niejedzenia mięsa oraz stylu odżywiania osób proszonych o pomocpl
dc.title.alternativeWillingness to participate in a study as a helping behaviour towards non-meat eaters: the role of a person's stated motivation not to eat meat and the dietary style of those asked for help.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the study is willingness to participate as a helping behavior toward non-meat eaters: the role of a person's stated motivation not to eat meat and the dietary style of those asked to help. It is a conceptual replication of Rothgerber's (2014b) study on cognitive strategies of reducing meat paradox (cognitive dissonance resulting from eating meat) after exposure to a vegetarian figure. This study also included behavioral strategies: willingness to help by participating in a study on meat consumption. The hypotheses are (1) the effect of how the researchers' vegetarian motivation was presented (2) the participant's diet on willingness to participate in the study, and (3) differences in meat consumption justification strategies depending on the participant's diet. The study included 93 flexitarians and 149 meat eaters (non-reducers). After initial interest, participants were told the researcher was a vegetarian and the study was about attitudes toward eating meat. It was measured how many people would agree to participate in the study depending on how the researcher presented herself. In addition, the study used the Meat Eating Justification Scale (Rothgerber 2013b) to measure cognitive strategies to justify eating meat. There was no association between how the researcher's motivation for a vegetarian diet was presented and willingness to participate in the study. Declaration of participation in the study was more frequent among flexitarians than non-reducers, but the groups did not differ in terms of the frequency of actual participation. Non-reducers showed a stronger tendency to use most cognitive strategies to reduce cognitive dissonance.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem badania jest gotowość do udziału w badaniu jako forma zachowania pomocowego wobec osób niespożywających mięsa, z uwzględnieniem roli deklarowanej motywacji do niejedzenia mięsa oraz stylu odżywiania osób proszonych o pomoc. Praca stanowi replikację konceptualną badania Rothgerbera (2014b), dotyczącego poznawczych sposobów redukcji mięsnego paradoksu (dysonansu poznawczego wynikającego z jedzenia mięsa) po ekspozycji na postać wegetarianina. Badanie własne obok poznawczych poszerzało zakres o efekt behawioralny – gotowość do pomocy w badaniu o konsumpcji mięsa. Hipotezy dotyczyły (1) wpływu sposobu przedstawienia motywacji do przejścia na dietę wegetariańską badaczki-wegetarianki oraz (2) stylu diety uczestnika na gotowość do udziału w badaniu, a także (3) różnic w strategiach usprawiedliwiania spożycia mięsa w zależności od diety. W badaniu wzięło udział 93 fleksitarian i 149 osób nieredukujących spożycia mięsa. Po wstępnym zainteresowaniu badaniem, uczestnicy byli informowani, że badaczka jest wegetarianką, a badanie dotyczy postaw wobec jedzenia mięsa. Weryfikowano, ilu uczestników weźmie udział w badaniu w zależności od sposobu przedstawienia się badaczki. Wykorzystano również skalę Meat Eating Justification Scale (Rothgerber, 2013b) do pomiaru poznawczych strategii radzenia sobie z mięsnym paradoksem. Nie wykazano wpływu sposobu przedstawienia motywacji badaczki na gotowość do udziału w badaniu. Chęć udziału w badaniu deklarowało więcej fleksitarian niż nieredukujących, jednak częstość rzeczywistego udziału nie różniła się między grupami. Osoby nieredukujące spożycia mięsa silniej stosowały poznawcze strategie redukcji dysonansu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Sekulak, Martyna - 187811
dc.contributor.authorpl
Wicherat, Anna - USOS289524
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sekulak, Martyna - 187811
dc.contributor.reviewerpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.date.accessioned
2025-07-13T22:57:56Z
dc.date.available
2025-07-13T22:57:56Z
dc.date.createdaten
2025-07-13T22:57:56Z
dc.date.submittedpl
2025-07-11
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-181492-289524
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/557102
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
flexitarianism, meat paradox, cognitive dissonance, vegetarianism, eating attitudes, motivation for vegetarianism
dc.subject.plpl
fleksitarianizm, mięsny paradoks, dysonans poznawczy, wegetarianizm, postawy żywieniowe, motywacja do wegetarianizmu
dc.titlepl
Gotowość do udziału w badaniu jako zachowanie pomocowe wobec osób niespożywających mięsa: rola deklarowanej przez osobę motywacji do niejedzenia mięsa oraz stylu odżywiania osób proszonych o pomoc
dc.title.alternativepl
Willingness to participate in a study as a helping behaviour towards non-meat eaters: the role of a person's stated motivation not to eat meat and the dietary style of those asked for help.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month

No access

No Thumbnail Available
Collections