Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiedza kobiet na temat stanów przejściowych noworodka
KNOWLEDGE OF WOMAN ABOUT TRANSITIONAL STATES OF NEWBORN BABY
noworodek, stany przejściowe noworodka, choroba, fizjologia.
newborn baby, physiological states of a newborn baby, disease, physiology
Stany przejściowe noworodka są zagadnieniem mało popularnym i rzadko oma-wianym, mimo tego, iż jest to zjawisko fizjologiczne i często obserwowane na oddziałach położniczo-noworodkowych i noworodkowych. Charakterystyczne objawy większości z nich pojawią się już w pierwszych dobach życia, dlatego tak ważne jest, aby przyszli ro-dzice byli przygotowani na możliwości ich wystąpienia. Istotny jest również fakt, że stany te nie wymagają leczenia farmakologicznego, lecz odpowiedniej opieki i pielęgnacji. Przewodnim celem pracy było zbadanie wiedzy kobiet będących matkami na temat przejściowych, fizjologicznych stanów noworodka. Dzięki zebranym materiałom udało się określić w których zagadnieniach występują znaczące braki w wiedzy, a w których jest ona na poziomie wystarczającym. Informacje dotyczące omawianego tematu pozy-kiwane były dzięki autorskiej, anonimowej ankiecie. Formularz został wypełniony przez 100 kobiet, które są matkami. Po uzyskaniu wyników z pytania pierwszego odrzucono 18 ankiet, w których respondenci przyznali iż nie posiadają żadnej wiedzy na temat stanów przejściowych noworodka. Materiały do badań zbierano w okresie od lutego do kwietnia 2013 roku. Miejscem, w którym respondenci wypełnili kwestionariusz ankiety było środowisko oraz oddział położniczo-ginekologiczny, w Regionalnym Centrum Zdrowia w Lubinie przy ulicy Bema 5-6.Po analizie kwestionariuszy ankiety, wyniki opracowano procentowo. Z prze-prowadzonych badań wynika, że aż 18% respondentów przyznało się do braku jakiejkolwiek wiedzy w omawianym temacie, 47% kobiet określiło swoje informacje jako niewielkie. Niepokojące jest to, że jedynie 35% ankietowanych stanowczo przyznaje, iż posiada kompletne wiadomości na temat stanów przejściowych noworodka. Alarmujące są wyniki uzyskane z pytania dotyczącego uczestnictwa w kursie szkoły rodzenia. Okazuje się, że bardzo niewiele kobiet ciężarnych wybiera tą formę przygotowania do opieki nad noworodkiem. Ponad połowa, bo 63% respondentek przyznaje, że nie skorzystała z edukacji w szkole rodzenia. Wyniki uzyskane z przepro-wadzonych badań wskazują, że jest kilka elementów dotyczących stanów przejściowych nowo-rodka, które powinny być, szerzej przedstawiane w literaturze, prasie, czy na oddziałach szpitalnych podczas edukacji pacjentek.
The physiological states of a newborn baby is a rarely discussed and not very popular topic, despite the fact that it is a phisiological phenomenon that can be widely observed at neonatal and maternity ward. The characteristic symptoms of the most of them appear in the first days of life, which is why it is so important for the prospective parents to be prepared in case the symptoms occur.It is also significant that the states do not require medical treatment, but proper care and maintenance. The main aim of the study was to investigate mothers’ knowledge about the physiological states of a newborn baby.Collected materials helped to determine in which issues there are significant gaps in their knowledge, and in which it is at a sufficient level. The information on the topic was obtained by the means of an anonymous survey designed by the researcher. The form has been completed by 100 women who are mothers. After receiving the results of the first question 18 surveys, in which respondents admitted that they have no knowledge of the physiological states of a newborn baby, were rejected. Test materials were collected in the period from February to April 2013. The place where the respondents filled in the questionnaire was the environment and the Obstetrics and Gynecology Unit in the Regional Health Center in Lubin, Bema 5-6 Street. The study shows that as many as 18% of respondents admitted lack of knowledge in this topic, and 47% of women responded that they know little about the subject. It is distressing that only 35% of the subjects firmly admit that they are fully aware of the physiological states of a newborn baby. The answers to the question about participation in antenatal classes are alarming. It turns out that very few pregnant women choose this form of preparation for infant care. 63% of respondents admit that they never attended antenatal classes.The results of the research indicate that there are aspects of the physiological states of a newborn baby that should be more widely reported in the literature, the press, or in hospital wards during the education of patients.
dc.abstract.en | The physiological states of a newborn baby is a rarely discussed and not very popular topic, despite the fact that it is a phisiological phenomenon that can be widely observed at neonatal and maternity ward. The characteristic symptoms of the most of them appear in the first days of life, which is why it is so important for the prospective parents to be prepared in case the symptoms occur.It is also significant that the states do not require medical treatment, but proper care and maintenance. The main aim of the study was to investigate mothers’ knowledge about the physiological states of a newborn baby.Collected materials helped to determine in which issues there are significant gaps in their knowledge, and in which it is at a sufficient level. The information on the topic was obtained by the means of an anonymous survey designed by the researcher. The form has been completed by 100 women who are mothers. After receiving the results of the first question 18 surveys, in which respondents admitted that they have no knowledge of the physiological states of a newborn baby, were rejected. Test materials were collected in the period from February to April 2013. The place where the respondents filled in the questionnaire was the environment and the Obstetrics and Gynecology Unit in the Regional Health Center in Lubin, Bema 5-6 Street. The study shows that as many as 18% of respondents admitted lack of knowledge in this topic, and 47% of women responded that they know little about the subject. It is distressing that only 35% of the subjects firmly admit that they are fully aware of the physiological states of a newborn baby. The answers to the question about participation in antenatal classes are alarming. It turns out that very few pregnant women choose this form of preparation for infant care. 63% of respondents admit that they never attended antenatal classes.The results of the research indicate that there are aspects of the physiological states of a newborn baby that should be more widely reported in the literature, the press, or in hospital wards during the education of patients. | pl |
dc.abstract.pl | Stany przejściowe noworodka są zagadnieniem mało popularnym i rzadko oma-wianym, mimo tego, iż jest to zjawisko fizjologiczne i często obserwowane na oddziałach położniczo-noworodkowych i noworodkowych. Charakterystyczne objawy większości z nich pojawią się już w pierwszych dobach życia, dlatego tak ważne jest, aby przyszli ro-dzice byli przygotowani na możliwości ich wystąpienia. Istotny jest również fakt, że stany te nie wymagają leczenia farmakologicznego, lecz odpowiedniej opieki i pielęgnacji. Przewodnim celem pracy było zbadanie wiedzy kobiet będących matkami na temat przejściowych, fizjologicznych stanów noworodka. Dzięki zebranym materiałom udało się określić w których zagadnieniach występują znaczące braki w wiedzy, a w których jest ona na poziomie wystarczającym. Informacje dotyczące omawianego tematu pozy-kiwane były dzięki autorskiej, anonimowej ankiecie. Formularz został wypełniony przez 100 kobiet, które są matkami. Po uzyskaniu wyników z pytania pierwszego odrzucono 18 ankiet, w których respondenci przyznali iż nie posiadają żadnej wiedzy na temat stanów przejściowych noworodka. Materiały do badań zbierano w okresie od lutego do kwietnia 2013 roku. Miejscem, w którym respondenci wypełnili kwestionariusz ankiety było środowisko oraz oddział położniczo-ginekologiczny, w Regionalnym Centrum Zdrowia w Lubinie przy ulicy Bema 5-6.Po analizie kwestionariuszy ankiety, wyniki opracowano procentowo. Z prze-prowadzonych badań wynika, że aż 18% respondentów przyznało się do braku jakiejkolwiek wiedzy w omawianym temacie, 47% kobiet określiło swoje informacje jako niewielkie. Niepokojące jest to, że jedynie 35% ankietowanych stanowczo przyznaje, iż posiada kompletne wiadomości na temat stanów przejściowych noworodka. Alarmujące są wyniki uzyskane z pytania dotyczącego uczestnictwa w kursie szkoły rodzenia. Okazuje się, że bardzo niewiele kobiet ciężarnych wybiera tą formę przygotowania do opieki nad noworodkiem. Ponad połowa, bo 63% respondentek przyznaje, że nie skorzystała z edukacji w szkole rodzenia. Wyniki uzyskane z przepro-wadzonych badań wskazują, że jest kilka elementów dotyczących stanów przejściowych nowo-rodka, które powinny być, szerzej przedstawiane w literaturze, prasie, czy na oddziałach szpitalnych podczas edukacji pacjentek. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Lauterbach, Ryszard - 130626 | pl |
dc.contributor.author | Zenker, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Lauterbach, Ryszard - 130626 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pawlik, Dorota | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T15:48:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T15:48:09Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | położnictwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-74460-151932 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187295 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | newborn baby, physiological states of a newborn baby, disease, physiology | pl |
dc.subject.pl | noworodek, stany przejściowe noworodka, choroba, fizjologia. | pl |
dc.title | Wiedza kobiet na temat stanów przejściowych noworodka | pl |
dc.title.alternative | KNOWLEDGE OF WOMAN ABOUT TRANSITIONAL STATES OF NEWBORN BABY | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |