Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Mitologia i folklor japoński w pracach Hayao Miyazakiego".
“Mythology and Japanese folklore in works of Hayao Miyazaki”
miyazaki totoro kamikakushi mononoke shintō
miyazaki totoro kamikakushi mononoke shintō
Praca opowiada o twórczości japońskiego reżysera i scenarzysty Hayao Miyazakiego i powiązaniach japońskiej mitologii i folkloru z wątkami zawartymi w tych filmach. W pracy skupimy się na trzech filmach animowanych: Mój sąsiad Totoro, Księżniczka Mononoke i Spirited Away: W Krainie Bogów.Praca porusza przede wszystkim kwestie dotyczące japońskich wierzeń tradycjnych, shintoizmu i folkloru, które stawały się inspiracją dla postaci, fabuły czy elementów świata w pracach Hayao Miyazakiego. Na początku skupia się na korzeniach tradycyjnych wierzeń japońskich oraz rozwoju religii na archipelagu japońskim. Skupiamy się na kwestiach synkretyzmu religijnego w momencie, gdy do Japonii przybywa buddyzm, a także obserwujemy, jaką drogę przebywa religia z epok antycznych do teraz. W ten sposób odnajdujemy także powody, dla których japońskie wierzenia stały się tak ważne w twórczości Hayao Miyazakiego.W drugim rozdziale podejmujemy kwestię wątków shintoistycznych w anime Mój sąsiad Totoro. W tym anime po raz pierwszy u Hayao Miyazakiego tradycyjne wierzenia japońskie i folklor staną się ważnym elementem całej pracy.W trzecim rozdziale skupiamy się na produkcji Księżniczka Mononoke. Film ten przesiąknięty wątkami animistycznymi, jednocześnie jest bardzo zgrabną metaforą mieszkańców archipelagu japońskiego na przestrzeni wieków. Miyazaki zgrabnie wtrąca w to religię i japoński folklor i używa ich do rozważenia ludzkiego postępowania z naturą, a jego cywilizacyjnego rozwoju.W czwartym rozdziale kierujemy się ku filmowi Spirited Away: W Krainie Bogów. Jest to film przesiąknięty japońskich folklorem i shintō, w skali niespotykanej do tej pory gdzie indziej. Zwracamy uwagę na wiele wątków, które są mało rozpoznawalne dla widza niezwiązanego z kulturą japońską.
This paper researches the connections between Japanese mythology and folklore in movies of Japanese director and writer Hayao Miyazak. The paper focuses on analysis of three Japanese animation: My neighbor Totoro, Princess Mononoke and Spirited Away. The issues that are brought into considerations are Japanese traditional beliefs, shintō and folklore, which make an inspiration for characters, story or component of Hayao Miayazaki worlds. The first part of paper researches the roots of Japanese traditional beliefs and the evolution of religion in Japan. This part focuses on issues like religious syncretism in the view of introduction of buddism to Japan. Presentation of evolution of religion throughout the ages up till now, constitute the next part of research. This should give an answer to the question, how important is religion in Hayo Miyazaki's creations. The second part of the paper analyze the influence and importance of shinto in anime: “My neighbor Totoro”.The third part focuses on creation of Princess Mononoke. Animalism and religion takes important part in metaphorical consideration of how people behave against the nature, and how it influences their development. The last part focuses on movie “Spirit Away”, which includes lot of relations to japanese folklore and shinto.
dc.abstract.en | This paper researches the connections between Japanese mythology and folklore in movies of Japanese director and writer Hayao Miyazak. The paper focuses on analysis of three Japanese animation: My neighbor Totoro, Princess Mononoke and Spirited Away. The issues that are brought into considerations are Japanese traditional beliefs, shintō and folklore, which make an inspiration for characters, story or component of Hayao Miayazaki worlds. The first part of paper researches the roots of Japanese traditional beliefs and the evolution of religion in Japan. This part focuses on issues like religious syncretism in the view of introduction of buddism to Japan. Presentation of evolution of religion throughout the ages up till now, constitute the next part of research. This should give an answer to the question, how important is religion in Hayo Miyazaki's creations. The second part of the paper analyze the influence and importance of shinto in anime: “My neighbor Totoro”.The third part focuses on creation of Princess Mononoke. Animalism and religion takes important part in metaphorical consideration of how people behave against the nature, and how it influences their development. The last part focuses on movie “Spirit Away”, which includes lot of relations to japanese folklore and shinto. | pl |
dc.abstract.pl | Praca opowiada o twórczości japońskiego reżysera i scenarzysty Hayao Miyazakiego i powiązaniach japońskiej mitologii i folkloru z wątkami zawartymi w tych filmach. W pracy skupimy się na trzech filmach animowanych: Mój sąsiad Totoro, Księżniczka Mononoke i Spirited Away: W Krainie Bogów.Praca porusza przede wszystkim kwestie dotyczące japońskich wierzeń tradycjnych, shintoizmu i folkloru, które stawały się inspiracją dla postaci, fabuły czy elementów świata w pracach Hayao Miyazakiego. Na początku skupia się na korzeniach tradycyjnych wierzeń japońskich oraz rozwoju religii na archipelagu japońskim. Skupiamy się na kwestiach synkretyzmu religijnego w momencie, gdy do Japonii przybywa buddyzm, a także obserwujemy, jaką drogę przebywa religia z epok antycznych do teraz. W ten sposób odnajdujemy także powody, dla których japońskie wierzenia stały się tak ważne w twórczości Hayao Miyazakiego.W drugim rozdziale podejmujemy kwestię wątków shintoistycznych w anime Mój sąsiad Totoro. W tym anime po raz pierwszy u Hayao Miyazakiego tradycyjne wierzenia japońskie i folklor staną się ważnym elementem całej pracy.W trzecim rozdziale skupiamy się na produkcji Księżniczka Mononoke. Film ten przesiąknięty wątkami animistycznymi, jednocześnie jest bardzo zgrabną metaforą mieszkańców archipelagu japońskiego na przestrzeni wieków. Miyazaki zgrabnie wtrąca w to religię i japoński folklor i używa ich do rozważenia ludzkiego postępowania z naturą, a jego cywilizacyjnego rozwoju.W czwartym rozdziale kierujemy się ku filmowi Spirited Away: W Krainie Bogów. Jest to film przesiąknięty japońskich folklorem i shintō, w skali niespotykanej do tej pory gdzie indziej. Zwracamy uwagę na wiele wątków, które są mało rozpoznawalne dla widza niezwiązanego z kulturą japońską. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Olszewski, Krzysztof - 131169 | pl |
dc.contributor.author | Chwałek, Marek | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Meyer, Stanisław - 130481 | pl |
dc.contributor.reviewer | Olszewski, Krzysztof - 131169 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:02:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:02:20Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | cywilizacje Dalekiego Wschodu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71640-103034 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184704 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | miyazaki totoro kamikakushi mononoke shintō | pl |
dc.subject.pl | miyazaki totoro kamikakushi mononoke shintō | pl |
dc.title | "Mitologia i folklor japoński w pracach Hayao Miyazakiego". | pl |
dc.title.alternative | “Mythology and Japanese folklore in works of Hayao Miyazaki” | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |