Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Frankenstein, or on Education – the echoes of philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft in Mary Shelley’s Frankenstein
Frankenstein, czyli o Wychowaniu – echa filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft w powieści “Frankenstein” autorstwa Mary Shelley
wychowanie, filozofia, naturalny człowiek, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emil, czyli o Wychowaniu, Wołanie o Prawa Kobiety, Frankenstein
education, philosophy, natural man, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emile, or on Education, A Vindication of the Rights of Woman, Frankenstein
Praca ma na celu zanalizowanie metod edukacji ukazanych w powieści Mary Shelley „Frankenstein”. Tekst ukazuje w jaki sposób Shelley czerpie z filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft oraz bada podobieństwa i różnice pomiędzy metodami wychowawczymi, które dwójka autorów opisuje w swoich dziełach. W tym celu, praca oferuje dyskurs na temat traktatu pedagogicznego autorstwa Rousseau „Emil, czyli o Wychowaniu” oraz „Wołaniu o Prawa Kobiety” Wollstonecraft i zgłębia w szczególności te idee zawarte w obydwu tekstach, które są istotne podczas analizy „Frankensteina”, to jest, podejście obojga filozofów do takich pojęć jak cnota, równouprawnienie, czy wpływ społeczeństwa na jednostkę. Analiza udowadnia, iż ani edukacja Victora ani jego stworzenia nie są całkowicie oparte na żadnej z powyższych filozofii, lecz obydwie weryfikują słuszność konceptów prezentowanych przez Rousseau i Wollstonecraft.
The dissertation analyses different approaches to education as presented in Mary Shelley’s novel Frankenstein. The text traces the ways in which Shelley draws on the philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft; it also explores the similarities and differences between the methods of upbringing presented by the two authors. To this end, the dissertation offers a discussion of Rousseau’s pedagogical treatise Emile, or on Education and Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman and examines especially these notions covered in both texts which are relevant to the analysis of Frankenstein, that is, the philosophers’ approaches to virtue, equality, and the impact of society on individual. As proved by the analysis, neither Victor’s nor his creature’s education is based solely on either of the discussed philosophies, but both explore the validity of concepts proposed by Rousseau and Wollstonecraft.
dc.abstract.en | The dissertation analyses different approaches to education as presented in Mary Shelley’s novel Frankenstein. The text traces the ways in which Shelley draws on the philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft; it also explores the similarities and differences between the methods of upbringing presented by the two authors. To this end, the dissertation offers a discussion of Rousseau’s pedagogical treatise Emile, or on Education and Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman and examines especially these notions covered in both texts which are relevant to the analysis of Frankenstein, that is, the philosophers’ approaches to virtue, equality, and the impact of society on individual. As proved by the analysis, neither Victor’s nor his creature’s education is based solely on either of the discussed philosophies, but both explore the validity of concepts proposed by Rousseau and Wollstonecraft. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ma na celu zanalizowanie metod edukacji ukazanych w powieści Mary Shelley „Frankenstein”. Tekst ukazuje w jaki sposób Shelley czerpie z filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft oraz bada podobieństwa i różnice pomiędzy metodami wychowawczymi, które dwójka autorów opisuje w swoich dziełach. W tym celu, praca oferuje dyskurs na temat traktatu pedagogicznego autorstwa Rousseau „Emil, czyli o Wychowaniu” oraz „Wołaniu o Prawa Kobiety” Wollstonecraft i zgłębia w szczególności te idee zawarte w obydwu tekstach, które są istotne podczas analizy „Frankensteina”, to jest, podejście obojga filozofów do takich pojęć jak cnota, równouprawnienie, czy wpływ społeczeństwa na jednostkę. Analiza udowadnia, iż ani edukacja Victora ani jego stworzenia nie są całkowicie oparte na żadnej z powyższych filozofii, lecz obydwie weryfikują słuszność konceptów prezentowanych przez Rousseau i Wollstonecraft. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.author | Topór, Julia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Bleinert-Coyle, Magdalena - 127354 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T21:39:09Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T21:39:09Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-09 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska z językiem niemieckim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159778-274526 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299088 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | education, philosophy, natural man, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emile, or on Education, A Vindication of the Rights of Woman, Frankenstein | pl |
dc.subject.pl | wychowanie, filozofia, naturalny człowiek, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emil, czyli o Wychowaniu, Wołanie o Prawa Kobiety, Frankenstein | pl |
dc.title | Frankenstein, or on Education – the echoes of philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft in Mary Shelley’s Frankenstein | pl |
dc.title.alternative | Frankenstein, czyli o Wychowaniu – echa filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft w powieści “Frankenstein” autorstwa Mary Shelley | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |