Frankenstein, or on Education – the echoes of philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft in Mary Shelley’s Frankenstein

licenciate
dc.abstract.enThe dissertation analyses different approaches to education as presented in Mary Shelley’s novel Frankenstein. The text traces the ways in which Shelley draws on the philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft; it also explores the similarities and differences between the methods of upbringing presented by the two authors. To this end, the dissertation offers a discussion of Rousseau’s pedagogical treatise Emile, or on Education and Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman and examines especially these notions covered in both texts which are relevant to the analysis of Frankenstein, that is, the philosophers’ approaches to virtue, equality, and the impact of society on individual. As proved by the analysis, neither Victor’s nor his creature’s education is based solely on either of the discussed philosophies, but both explore the validity of concepts proposed by Rousseau and Wollstonecraft.pl
dc.abstract.plPraca ma na celu zanalizowanie metod edukacji ukazanych w powieści Mary Shelley „Frankenstein”. Tekst ukazuje w jaki sposób Shelley czerpie z filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft oraz bada podobieństwa i różnice pomiędzy metodami wychowawczymi, które dwójka autorów opisuje w swoich dziełach. W tym celu, praca oferuje dyskurs na temat traktatu pedagogicznego autorstwa Rousseau „Emil, czyli o Wychowaniu” oraz „Wołaniu o Prawa Kobiety” Wollstonecraft i zgłębia w szczególności te idee zawarte w obydwu tekstach, które są istotne podczas analizy „Frankensteina”, to jest, podejście obojga filozofów do takich pojęć jak cnota, równouprawnienie, czy wpływ społeczeństwa na jednostkę. Analiza udowadnia, iż ani edukacja Victora ani jego stworzenia nie są całkowicie oparte na żadnej z powyższych filozofii, lecz obydwie weryfikują słuszność konceptów prezentowanych przez Rousseau i Wollstonecraft.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPaluchowska-Messing, Annapl
dc.contributor.authorTopór, Juliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerPaluchowska-Messing, Annapl
dc.contributor.reviewerBleinert-Coyle, Magdalena - 127354 pl
dc.date.accessioned2022-09-09T21:39:09Z
dc.date.available2022-09-09T21:39:09Z
dc.date.submitted2022-09-09pl
dc.fieldofstudyfilologia angielska z językiem niemieckimpl
dc.identifier.apddiploma-159778-274526pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299088
dc.languageengpl
dc.subject.eneducation, philosophy, natural man, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emile, or on Education, A Vindication of the Rights of Woman, Frankensteinpl
dc.subject.plwychowanie, filozofia, naturalny człowiek, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emil, czyli o Wychowaniu, Wołanie o Prawa Kobiety, Frankensteinpl
dc.titleFrankenstein, or on Education – the echoes of philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft in Mary Shelley’s Frankensteinpl
dc.title.alternativeFrankenstein, czyli o Wychowaniu – echa filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft w powieści “Frankenstein” autorstwa Mary Shelleypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The dissertation analyses different approaches to education as presented in Mary Shelley’s novel Frankenstein. The text traces the ways in which Shelley draws on the philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft; it also explores the similarities and differences between the methods of upbringing presented by the two authors. To this end, the dissertation offers a discussion of Rousseau’s pedagogical treatise Emile, or on Education and Wollstonecraft’s A Vindication of the Rights of Woman and examines especially these notions covered in both texts which are relevant to the analysis of Frankenstein, that is, the philosophers’ approaches to virtue, equality, and the impact of society on individual. As proved by the analysis, neither Victor’s nor his creature’s education is based solely on either of the discussed philosophies, but both explore the validity of concepts proposed by Rousseau and Wollstonecraft.
dc.abstract.plpl
Praca ma na celu zanalizowanie metod edukacji ukazanych w powieści Mary Shelley „Frankenstein”. Tekst ukazuje w jaki sposób Shelley czerpie z filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft oraz bada podobieństwa i różnice pomiędzy metodami wychowawczymi, które dwójka autorów opisuje w swoich dziełach. W tym celu, praca oferuje dyskurs na temat traktatu pedagogicznego autorstwa Rousseau „Emil, czyli o Wychowaniu” oraz „Wołaniu o Prawa Kobiety” Wollstonecraft i zgłębia w szczególności te idee zawarte w obydwu tekstach, które są istotne podczas analizy „Frankensteina”, to jest, podejście obojga filozofów do takich pojęć jak cnota, równouprawnienie, czy wpływ społeczeństwa na jednostkę. Analiza udowadnia, iż ani edukacja Victora ani jego stworzenia nie są całkowicie oparte na żadnej z powyższych filozofii, lecz obydwie weryfikują słuszność konceptów prezentowanych przez Rousseau i Wollstonecraft.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Paluchowska-Messing, Anna
dc.contributor.authorpl
Topór, Julia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Paluchowska-Messing, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Bleinert-Coyle, Magdalena - 127354
dc.date.accessioned
2022-09-09T21:39:09Z
dc.date.available
2022-09-09T21:39:09Z
dc.date.submittedpl
2022-09-09
dc.fieldofstudypl
filologia angielska z językiem niemieckim
dc.identifier.apdpl
diploma-159778-274526
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299088
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
education, philosophy, natural man, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emile, or on Education, A Vindication of the Rights of Woman, Frankenstein
dc.subject.plpl
wychowanie, filozofia, naturalny człowiek, Jean Jacques Rousseau, Mary Wollstonecraft, Mary Shelley, Emil, czyli o Wychowaniu, Wołanie o Prawa Kobiety, Frankenstein
dc.titlepl
Frankenstein, or on Education – the echoes of philosophies of Jean Jacques Rousseau and Mary Wollstonecraft in Mary Shelley’s Frankenstein
dc.title.alternativepl
Frankenstein, czyli o Wychowaniu – echa filozofii Jeana Jacquesa Rousseau i Mary Wollstonecraft w powieści “Frankenstein” autorstwa Mary Shelley
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
45
Views per month
Views per city
Auckland
3
Krakow
2
Los Angeles
2
Radzyń Podlaski
2
Tower Hamlets
2
Amsterdam
1
Chattanooga
1
Christchurch
1
Costa Masnaga
1
Edinburgh
1

No access

No Thumbnail Available