Homoseksualizm i edukacja seksualna (charakterystyka zjawisk i stereotypy z nimi związane)

master
dc.abstract.enThe subject of the research was the issue of homosexuality and sexual education implemented at school, as well as stereotypes accumulated around these phenomena. The goals of the study were to get to know the opinions of young people at the age of 15-30 on homosexuality, their attitude to homosexual people and their school experience in the field of sexual education.Research topics included the following questions:1.How do the young people interpret „homosexuality” ?2.How often the young people have contact with the topic of homosexuality?3.Where do young people get knowledge about homosexuality?4.How young people perceive gays and lesbians?5.What associations related with homosexually oriented people have youth?6.What stereotypes related with homosexuality exist in the consciousness of young people?7.Are homosexual people excluded by young people?Randomly selected group consisted of 110 people, whose task was to complete the online survey questionnaire prepared by me.My research shows that the young people interpret homosexuality as: one of sexual orientation, sexual attraction to people of the same sex or deviation from the norm. The vast majority of respondents encounter the topic of homosexuality quite often, and the knowledge about it learn from the Internet. Young people mostly treat gays and lesbians in the same way and describe them like simply as homosexually oriented people. Associations of young people related with homosexuality mostly concerned sexual orientation, nomenclature of homosexual men and women and specific persons. The main stereotype that appeared in the respondents answers was to associate homosexuality with disease, with more than half of the respondents being considered as tolerant people.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem badań było zagadnienie homoseksualizmu oraz edukacji seksualnej realizowanej w szkole, jak też stereotypy narosłe wokół tych zjawisk. Cele badań stanowiło poznanie opinii młodzieży w wieku 15 – 30 lat na temat homoseksualizmu, ich stosunku do osób homoseksualnych oraz ich doświadczenia szkolne w zakresie edukacji seksualnej. Problematyka badawcza obejmowała następując pytania: 1.Jak młodzież interpretuje „homoseksualizm”?2.Jak często młodzież spotyka się z tematem homoseksualizmu? 3.Skąd młodzież czerpie wiedzę na temat homoseksualizmu?4.W jaki sposób młodzież postrzega geje i lesbijki?5.Jakie skojarzenia związane z osobami zorientowanymi homoseksualnie ma młodzież?6.Jakie stereotypy związane z homoseksualizmem istnieją w świadomości młodzieży?7.Czy osoby homoseksualne są wykluczane przez młodzież?Losowa dobrana grupa składała się ze 110 osób, których zadaniem było wypełnienie przygotowanego przeze mnie kwestionariusza ankiety internetowej. Z przeprowadzonych przeze mnie badań wynika, że młodzież interpretuje homoseksualizm jako: jedną z orientacji seksualnych, pociąg seksualny do osób o tej samej płci bądź odchylenie od normy. Zdecydowana większość badanych spotyka się z tematem homoseksualizmu dość często, a wiedzę na jego temat czerpie z Internetu. Młodzi ludzie w większości traktują gejów i lesbijki w taki sam sposób, a opisują ich po prostu jako osoby zorientowane homoseksualnie. Skojarzenia młodzieży związane z homoseksualizmem najczęściej dotyczyły orientacji seksualnej, nazewnictwa mężczyzn i kobiet homoseksualnych oraz konkretnych osób. Głównym stereotypem, który pojawiał się w wypowiedziach respondentów, było kojarzenie homoseksualizmu z chorobą, przy czym ponad połowa badanych uważa się za osoby tolerancyjne.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.authorKrewko, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.reviewerSztuka, Mariusz - 132259 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:51:45Z
dc.date.available2020-07-27T15:51:45Z
dc.date.submitted2018-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-123249-229907pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227640
dc.languagepolpl
dc.subject.enhomosexuality, sexual education, gay, lesbian, sexual orientation, stereotypes, tolerancepl
dc.subject.plhomoseksualizm, edukacja seksualna, gej, lesbijka, orientacja seksualna, stereotypy, tolerancjapl
dc.titleHomoseksualizm i edukacja seksualna (charakterystyka zjawisk i stereotypy z nimi związane)pl
dc.title.alternativeHomosexuality and sexual education (characteristic of the phenomena and stereotypes associates with it)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the research was the issue of homosexuality and sexual education implemented at school, as well as stereotypes accumulated around these phenomena. The goals of the study were to get to know the opinions of young people at the age of 15-30 on homosexuality, their attitude to homosexual people and their school experience in the field of sexual education.Research topics included the following questions:1.How do the young people interpret „homosexuality” ?2.How often the young people have contact with the topic of homosexuality?3.Where do young people get knowledge about homosexuality?4.How young people perceive gays and lesbians?5.What associations related with homosexually oriented people have youth?6.What stereotypes related with homosexuality exist in the consciousness of young people?7.Are homosexual people excluded by young people?Randomly selected group consisted of 110 people, whose task was to complete the online survey questionnaire prepared by me.My research shows that the young people interpret homosexuality as: one of sexual orientation, sexual attraction to people of the same sex or deviation from the norm. The vast majority of respondents encounter the topic of homosexuality quite often, and the knowledge about it learn from the Internet. Young people mostly treat gays and lesbians in the same way and describe them like simply as homosexually oriented people. Associations of young people related with homosexuality mostly concerned sexual orientation, nomenclature of homosexual men and women and specific persons. The main stereotype that appeared in the respondents answers was to associate homosexuality with disease, with more than half of the respondents being considered as tolerant people.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem badań było zagadnienie homoseksualizmu oraz edukacji seksualnej realizowanej w szkole, jak też stereotypy narosłe wokół tych zjawisk. Cele badań stanowiło poznanie opinii młodzieży w wieku 15 – 30 lat na temat homoseksualizmu, ich stosunku do osób homoseksualnych oraz ich doświadczenia szkolne w zakresie edukacji seksualnej. Problematyka badawcza obejmowała następując pytania: 1.Jak młodzież interpretuje „homoseksualizm”?2.Jak często młodzież spotyka się z tematem homoseksualizmu? 3.Skąd młodzież czerpie wiedzę na temat homoseksualizmu?4.W jaki sposób młodzież postrzega geje i lesbijki?5.Jakie skojarzenia związane z osobami zorientowanymi homoseksualnie ma młodzież?6.Jakie stereotypy związane z homoseksualizmem istnieją w świadomości młodzieży?7.Czy osoby homoseksualne są wykluczane przez młodzież?Losowa dobrana grupa składała się ze 110 osób, których zadaniem było wypełnienie przygotowanego przeze mnie kwestionariusza ankiety internetowej. Z przeprowadzonych przeze mnie badań wynika, że młodzież interpretuje homoseksualizm jako: jedną z orientacji seksualnych, pociąg seksualny do osób o tej samej płci bądź odchylenie od normy. Zdecydowana większość badanych spotyka się z tematem homoseksualizmu dość często, a wiedzę na jego temat czerpie z Internetu. Młodzi ludzie w większości traktują gejów i lesbijki w taki sam sposób, a opisują ich po prostu jako osoby zorientowane homoseksualnie. Skojarzenia młodzieży związane z homoseksualizmem najczęściej dotyczyły orientacji seksualnej, nazewnictwa mężczyzn i kobiet homoseksualnych oraz konkretnych osób. Głównym stereotypem, który pojawiał się w wypowiedziach respondentów, było kojarzenie homoseksualizmu z chorobą, przy czym ponad połowa badanych uważa się za osoby tolerancyjne.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.authorpl
Krewko, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.reviewerpl
Sztuka, Mariusz - 132259
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:51:45Z
dc.date.available
2020-07-27T15:51:45Z
dc.date.submittedpl
2018-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-123249-229907
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227640
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
homosexuality, sexual education, gay, lesbian, sexual orientation, stereotypes, tolerance
dc.subject.plpl
homoseksualizm, edukacja seksualna, gej, lesbijka, orientacja seksualna, stereotypy, tolerancja
dc.titlepl
Homoseksualizm i edukacja seksualna (charakterystyka zjawisk i stereotypy z nimi związane)
dc.title.alternativepl
Homosexuality and sexual education (characteristic of the phenomena and stereotypes associates with it)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
248
Views per month
Views per city
Warsaw
35
Poznan
17
Wroclaw
17
Krakow
15
Gdansk
6
Ho Chi Minh City
6
Lodz
5
Pila
5
Zabrze
5
Katowice
4

No access

No Thumbnail Available