Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pozarozrywkowe funkcje gier komputerowych - faszyzm w Disco Elysium: The Final Cut
Computer games beyond entertainment: fascism in Disco Elysium: The Final Cut
gry komputerowe, poważne gry, faszyzm
computer games, serious games, fascism
W pracy poddany analizie został sposób przedstawienia faszyzmu przez twórców gry Disco Elysium: The Final Cut. Za definicjami faszyzmu uogólnionego Roberta Griffina i Umberto Eco przyjęto, że faszyzm jest uniwersalnym fenomenem politycznym, w analizie kładąc szczególny nacisk na ukazane w grze doświadczenie jednostki: transformację jej niepewności i alienacji w tendencje faszystowskie. Zaangażowanie w ideologię w Disco Elysium jest przedstawione jako jeden z psychologicznych mechanizmów ucieczki człowieka doświadczającego różnorodnych trudności. Przyjętymi narzędziami analizy są teoria poważnych gier (serious games), a dokładniej gier politycznych (political games), odnosząca się do kategorii gier społecznie angażujących odbiorcę, oraz retoryka proceduralna, narzędzie badawcze opracowane przez Iana Bogosta, służące analizie warstwy narracyjnej oraz technicznej gier komputerowych w celu odkrycia ich ukrytego przekazu ideologicznego. Jako że poważne gry służą wywoływaniu zmiany świadomościowej wśród graczy, celem tej pracy jest analiza przekazu ideologicznego oraz możliwości aktywizujących badanej gry.
This paper explores the portrayal of fascism in the video game Disco Elysium: The Final Cut. Following the definitions of fascist minimum by Robert Griffin and Umberto Eco, fascism is understood here as a universal political phenomenon, with particular emphasis placed in the analysis on individual experience. Engagement in fascist ideology in Disco Elysium is presented as one of the psychological defense mechanisms of a person experiencing uncertainty and alienation. The main tools applied in the analysis are the theory of serious games, specifically political games, referring to the category of socially engaging games, and procedural rhetoric, a theoretical perspective developed by Ian Bogost to analyze the narrative and technical layers of computer games in order to uncover their hidden ideological messages. As serious games can induce a change of consciousness among players, the aim of this work is to analyze Disco Elysium's ideological message and the potential for inducing social engagement through the game.
dc.abstract.en | This paper explores the portrayal of fascism in the video game Disco Elysium: The Final Cut. Following the definitions of fascist minimum by Robert Griffin and Umberto Eco, fascism is understood here as a universal political phenomenon, with particular emphasis placed in the analysis on individual experience. Engagement in fascist ideology in Disco Elysium is presented as one of the psychological defense mechanisms of a person experiencing uncertainty and alienation. The main tools applied in the analysis are the theory of serious games, specifically political games, referring to the category of socially engaging games, and procedural rhetoric, a theoretical perspective developed by Ian Bogost to analyze the narrative and technical layers of computer games in order to uncover their hidden ideological messages. As serious games can induce a change of consciousness among players, the aim of this work is to analyze Disco Elysium's ideological message and the potential for inducing social engagement through the game. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy poddany analizie został sposób przedstawienia faszyzmu przez twórców gry Disco Elysium: The Final Cut. Za definicjami faszyzmu uogólnionego Roberta Griffina i Umberto Eco przyjęto, że faszyzm jest uniwersalnym fenomenem politycznym, w analizie kładąc szczególny nacisk na ukazane w grze doświadczenie jednostki: transformację jej niepewności i alienacji w tendencje faszystowskie. Zaangażowanie w ideologię w Disco Elysium jest przedstawione jako jeden z psychologicznych mechanizmów ucieczki człowieka doświadczającego różnorodnych trudności. Przyjętymi narzędziami analizy są teoria poważnych gier (serious games), a dokładniej gier politycznych (political games), odnosząca się do kategorii gier społecznie angażujących odbiorcę, oraz retoryka proceduralna, narzędzie badawcze opracowane przez Iana Bogosta, służące analizie warstwy narracyjnej oraz technicznej gier komputerowych w celu odkrycia ich ukrytego przekazu ideologicznego. Jako że poważne gry służą wywoływaniu zmiany świadomościowej wśród graczy, celem tej pracy jest analiza przekazu ideologicznego oraz możliwości aktywizujących badanej gry. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Klimczyk, Wojciech - 139811 | pl |
dc.contributor.author | Nalewajko, Aniela - USOS304146 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Klimczyk, Wojciech - 139811 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kosior, Wojciech - 103430 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-07T23:40:46Z | |
dc.date.available | 2024-07-07T23:40:46Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | porównawcze studia cywilizacji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176827-304146 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372382 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | computer games, serious games, fascism | pl |
dc.subject.pl | gry komputerowe, poważne gry, faszyzm | pl |
dc.title | Pozarozrywkowe funkcje gier komputerowych - faszyzm w Disco Elysium: The Final Cut | pl |
dc.title.alternative | Computer games beyond entertainment: fascism in Disco Elysium: The Final Cut | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |