Pozarozrywkowe funkcje gier komputerowych - faszyzm w Disco Elysium: The Final Cut

licenciate
dc.abstract.enThis paper explores the portrayal of fascism in the video game Disco Elysium: The Final Cut. Following the definitions of fascist minimum by Robert Griffin and Umberto Eco, fascism is understood here as a universal political phenomenon, with particular emphasis placed in the analysis on individual experience. Engagement in fascist ideology in Disco Elysium is presented as one of the psychological defense mechanisms of a person experiencing uncertainty and alienation. The main tools applied in the analysis are the theory of serious games, specifically political games, referring to the category of socially engaging games, and procedural rhetoric, a theoretical perspective developed by Ian Bogost to analyze the narrative and technical layers of computer games in order to uncover their hidden ideological messages. As serious games can induce a change of consciousness among players, the aim of this work is to analyze Disco Elysium's ideological message and the potential for inducing social engagement through the game.pl
dc.abstract.plW pracy poddany analizie został sposób przedstawienia faszyzmu przez twórców gry Disco Elysium: The Final Cut. Za definicjami faszyzmu uogólnionego Roberta Griffina i Umberto Eco przyjęto, że faszyzm jest uniwersalnym fenomenem politycznym, w analizie kładąc szczególny nacisk na ukazane w grze doświadczenie jednostki: transformację jej niepewności i alienacji w tendencje faszystowskie. Zaangażowanie w ideologię w Disco Elysium jest przedstawione jako jeden z psychologicznych mechanizmów ucieczki człowieka doświadczającego różnorodnych trudności. Przyjętymi narzędziami analizy są teoria poważnych gier (serious games), a dokładniej gier politycznych (political games), odnosząca się do kategorii gier społecznie angażujących odbiorcę, oraz retoryka proceduralna, narzędzie badawcze opracowane przez Iana Bogosta, służące analizie warstwy narracyjnej oraz technicznej gier komputerowych w celu odkrycia ich ukrytego przekazu ideologicznego. Jako że poważne gry służą wywoływaniu zmiany świadomościowej wśród graczy, celem tej pracy jest analiza przekazu ideologicznego oraz możliwości aktywizujących badanej gry.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKlimczyk, Wojciech - 139811 pl
dc.contributor.authorNalewajko, Aniela - USOS304146 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKlimczyk, Wojciech - 139811 pl
dc.contributor.reviewerKosior, Wojciech - 103430 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:40:46Z
dc.date.available2024-07-07T23:40:46Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudyporównawcze studia cywilizacjipl
dc.identifier.apddiploma-176827-304146pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372382
dc.languagepolpl
dc.subject.encomputer games, serious games, fascismpl
dc.subject.plgry komputerowe, poważne gry, faszyzmpl
dc.titlePozarozrywkowe funkcje gier komputerowych - faszyzm w Disco Elysium: The Final Cutpl
dc.title.alternativeComputer games beyond entertainment: fascism in Disco Elysium: The Final Cutpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper explores the portrayal of fascism in the video game Disco Elysium: The Final Cut. Following the definitions of fascist minimum by Robert Griffin and Umberto Eco, fascism is understood here as a universal political phenomenon, with particular emphasis placed in the analysis on individual experience. Engagement in fascist ideology in Disco Elysium is presented as one of the psychological defense mechanisms of a person experiencing uncertainty and alienation. The main tools applied in the analysis are the theory of serious games, specifically political games, referring to the category of socially engaging games, and procedural rhetoric, a theoretical perspective developed by Ian Bogost to analyze the narrative and technical layers of computer games in order to uncover their hidden ideological messages. As serious games can induce a change of consciousness among players, the aim of this work is to analyze Disco Elysium's ideological message and the potential for inducing social engagement through the game.
dc.abstract.plpl
W pracy poddany analizie został sposób przedstawienia faszyzmu przez twórców gry Disco Elysium: The Final Cut. Za definicjami faszyzmu uogólnionego Roberta Griffina i Umberto Eco przyjęto, że faszyzm jest uniwersalnym fenomenem politycznym, w analizie kładąc szczególny nacisk na ukazane w grze doświadczenie jednostki: transformację jej niepewności i alienacji w tendencje faszystowskie. Zaangażowanie w ideologię w Disco Elysium jest przedstawione jako jeden z psychologicznych mechanizmów ucieczki człowieka doświadczającego różnorodnych trudności. Przyjętymi narzędziami analizy są teoria poważnych gier (serious games), a dokładniej gier politycznych (political games), odnosząca się do kategorii gier społecznie angażujących odbiorcę, oraz retoryka proceduralna, narzędzie badawcze opracowane przez Iana Bogosta, służące analizie warstwy narracyjnej oraz technicznej gier komputerowych w celu odkrycia ich ukrytego przekazu ideologicznego. Jako że poważne gry służą wywoływaniu zmiany świadomościowej wśród graczy, celem tej pracy jest analiza przekazu ideologicznego oraz możliwości aktywizujących badanej gry.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Klimczyk, Wojciech - 139811
dc.contributor.authorpl
Nalewajko, Aniela - USOS304146
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Klimczyk, Wojciech - 139811
dc.contributor.reviewerpl
Kosior, Wojciech - 103430
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:40:46Z
dc.date.available
2024-07-07T23:40:46Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
porównawcze studia cywilizacji
dc.identifier.apdpl
diploma-176827-304146
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372382
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
computer games, serious games, fascism
dc.subject.plpl
gry komputerowe, poważne gry, faszyzm
dc.titlepl
Pozarozrywkowe funkcje gier komputerowych - faszyzm w Disco Elysium: The Final Cut
dc.title.alternativepl
Computer games beyond entertainment: fascism in Disco Elysium: The Final Cut
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
98
Views per month
Views per city
Krakow
20
Warsaw
19
Wroclaw
11
Lubień
6
Poznan
6
Gdansk
3
Lodz
3
Częstochowa
2
Myślenice
2
Zabrze
2

No access

No Thumbnail Available