Wpływ konstrukcji przekazu w kampanii antynikotynowej na intencje palenia młodzieży

master
dc.abstract.enThe present study tests if modification of massage in anti-smoking advertising campaign can affect youth’s intension of smoking. The first part includes characteristic of adolescence and presents two theories which influenced current research: Theory of Planned Behavior by Ajzen (2005) and Prospect theory by Kahneman i Tversky (1979).Results of the study partly confirm researcher’s hypothesis. Resercher’s campaign reduce perception of smoking prevalence and influence youth’s declaration: less of young people feel allowed to smoke then before. Study shows many significant correlation which can be use to create better and more effective communication in social campaigns.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, czy manipulacja komunikatem w kampanii antynikotynowej będzie wpływała na intencje palenia papierosów przez młodzież. Pierwsze rozdziały zawierają charakterystykę rozwojową badanych, oraz teorie w oparciu o które zaplanowano i przeprowadzono manipulację. Teoria planowanego działania (Ajzen, 2005) opisująca wpływ przekonań normatywnych, postaw oraz postrzeganej kontroli zachowania na intencje. Oraz teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego (1979) opisująca typowe i rzeczywiste zachowania człowieka w sytuacji decyzyjnej. Ramy teoretyczne uzupełniono szeregiem badań wskazujących na ich skuteczność w przewidywaniu i oddziaływaniu na ludzkie zachowania. Dzięki analizie przesłanek teoretycznych, przyjęto szereg hipotez, które następnie poddane zostały wnikliwej empirycznej weryfikacji. W eksperymencie wzięło udział 133 uczniów, czterech krakowskich gimnazjów. Przedmiotem manipulacji była konstrukcja komunikatu. Komunikowana była strata płynąca z tytułu palenia, oraz zyski z niepalenia. Komunikaty zostały ponadto wsparte przez mechanizm społecznego dowodu słuszności. Bądź takiego wsparcia nie było. Uzyskano dzięki temu cztery warunki eksperymentalne. Uzyskane wyniki potwierdziły część hipotez. Dzięki przeprowadzonej kampanii udało się np. zmniejszyć postrzeganie rozpowszechniania palenia. Po kampanii młodzież deklarowała również że wolno im palić w mniejszym stopniu, aniżeli miało to miejsce przed kampanią.Przeprowadzone badania wykazały szereg ciekawych zależności, które z powodzeniem mogą być wykorzystane do konstruowania skuteczniejszych przekazów na potrzeby kampanii społecznych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNeckar, Jacek - 130907 pl
dc.contributor.authorWidła, Łukaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKubicka, Dorota - 129610 pl
dc.contributor.reviewerNeckar, Jacek - 130907 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T11:46:47Z
dc.date.available2020-07-24T11:46:47Z
dc.date.submitted2012-10-25pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-70415-17558pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183533
dc.languagepolpl
dc.subject.ensmoking cessation, public service announcementpl
dc.subject.plKampania społeczna, papierosy, młodzieżpl
dc.titleWpływ konstrukcji przekazu w kampanii antynikotynowej na intencje palenia młodzieżypl
dc.title.alternativeThe influence of PSA anti-smoking messages on adolescents intentions to smokepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present study tests if modification of massage in anti-smoking advertising campaign can affect youth’s intension of smoking. The first part includes characteristic of adolescence and presents two theories which influenced current research: Theory of Planned Behavior by Ajzen (2005) and Prospect theory by Kahneman i Tversky (1979).Results of the study partly confirm researcher’s hypothesis. Resercher’s campaign reduce perception of smoking prevalence and influence youth’s declaration: less of young people feel allowed to smoke then before. Study shows many significant correlation which can be use to create better and more effective communication in social campaigns.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, czy manipulacja komunikatem w kampanii antynikotynowej będzie wpływała na intencje palenia papierosów przez młodzież. Pierwsze rozdziały zawierają charakterystykę rozwojową badanych, oraz teorie w oparciu o które zaplanowano i przeprowadzono manipulację. Teoria planowanego działania (Ajzen, 2005) opisująca wpływ przekonań normatywnych, postaw oraz postrzeganej kontroli zachowania na intencje. Oraz teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego (1979) opisująca typowe i rzeczywiste zachowania człowieka w sytuacji decyzyjnej. Ramy teoretyczne uzupełniono szeregiem badań wskazujących na ich skuteczność w przewidywaniu i oddziaływaniu na ludzkie zachowania. Dzięki analizie przesłanek teoretycznych, przyjęto szereg hipotez, które następnie poddane zostały wnikliwej empirycznej weryfikacji. W eksperymencie wzięło udział 133 uczniów, czterech krakowskich gimnazjów. Przedmiotem manipulacji była konstrukcja komunikatu. Komunikowana była strata płynąca z tytułu palenia, oraz zyski z niepalenia. Komunikaty zostały ponadto wsparte przez mechanizm społecznego dowodu słuszności. Bądź takiego wsparcia nie było. Uzyskano dzięki temu cztery warunki eksperymentalne. Uzyskane wyniki potwierdziły część hipotez. Dzięki przeprowadzonej kampanii udało się np. zmniejszyć postrzeganie rozpowszechniania palenia. Po kampanii młodzież deklarowała również że wolno im palić w mniejszym stopniu, aniżeli miało to miejsce przed kampanią.Przeprowadzone badania wykazały szereg ciekawych zależności, które z powodzeniem mogą być wykorzystane do konstruowania skuteczniejszych przekazów na potrzeby kampanii społecznych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Neckar, Jacek - 130907
dc.contributor.authorpl
Widła, Łukasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Kubicka, Dorota - 129610
dc.contributor.reviewerpl
Neckar, Jacek - 130907
dc.date.accessioned
2020-07-24T11:46:47Z
dc.date.available
2020-07-24T11:46:47Z
dc.date.submittedpl
2012-10-25
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-70415-17558
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183533
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
smoking cessation, public service announcement
dc.subject.plpl
Kampania społeczna, papierosy, młodzież
dc.titlepl
Wpływ konstrukcji przekazu w kampanii antynikotynowej na intencje palenia młodzieży
dc.title.alternativepl
The influence of PSA anti-smoking messages on adolescents intentions to smoke
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
44
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
7
Gdansk
4
Wroclaw
3
Dublin
2
Lodz
2
Radom
2
Bialystok
1
Gdynia
1
Jarosław
1

No access

No Thumbnail Available