Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ konstrukcji przekazu w kampanii antynikotynowej na intencje palenia młodzieży
The influence of PSA anti-smoking messages on adolescents intentions to smoke
Kampania społeczna, papierosy, młodzież
smoking cessation, public service announcement
W niniejszej pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, czy manipulacja komunikatem w kampanii antynikotynowej będzie wpływała na intencje palenia papierosów przez młodzież. Pierwsze rozdziały zawierają charakterystykę rozwojową badanych, oraz teorie w oparciu o które zaplanowano i przeprowadzono manipulację. Teoria planowanego działania (Ajzen, 2005) opisująca wpływ przekonań normatywnych, postaw oraz postrzeganej kontroli zachowania na intencje. Oraz teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego (1979) opisująca typowe i rzeczywiste zachowania człowieka w sytuacji decyzyjnej. Ramy teoretyczne uzupełniono szeregiem badań wskazujących na ich skuteczność w przewidywaniu i oddziaływaniu na ludzkie zachowania. Dzięki analizie przesłanek teoretycznych, przyjęto szereg hipotez, które następnie poddane zostały wnikliwej empirycznej weryfikacji. W eksperymencie wzięło udział 133 uczniów, czterech krakowskich gimnazjów. Przedmiotem manipulacji była konstrukcja komunikatu. Komunikowana była strata płynąca z tytułu palenia, oraz zyski z niepalenia. Komunikaty zostały ponadto wsparte przez mechanizm społecznego dowodu słuszności. Bądź takiego wsparcia nie było. Uzyskano dzięki temu cztery warunki eksperymentalne. Uzyskane wyniki potwierdziły część hipotez. Dzięki przeprowadzonej kampanii udało się np. zmniejszyć postrzeganie rozpowszechniania palenia. Po kampanii młodzież deklarowała również że wolno im palić w mniejszym stopniu, aniżeli miało to miejsce przed kampanią.Przeprowadzone badania wykazały szereg ciekawych zależności, które z powodzeniem mogą być wykorzystane do konstruowania skuteczniejszych przekazów na potrzeby kampanii społecznych.
The present study tests if modification of massage in anti-smoking advertising campaign can affect youth’s intension of smoking. The first part includes characteristic of adolescence and presents two theories which influenced current research: Theory of Planned Behavior by Ajzen (2005) and Prospect theory by Kahneman i Tversky (1979).Results of the study partly confirm researcher’s hypothesis. Resercher’s campaign reduce perception of smoking prevalence and influence youth’s declaration: less of young people feel allowed to smoke then before. Study shows many significant correlation which can be use to create better and more effective communication in social campaigns.
dc.abstract.en | The present study tests if modification of massage in anti-smoking advertising campaign can affect youth’s intension of smoking. The first part includes characteristic of adolescence and presents two theories which influenced current research: Theory of Planned Behavior by Ajzen (2005) and Prospect theory by Kahneman i Tversky (1979).Results of the study partly confirm researcher’s hypothesis. Resercher’s campaign reduce perception of smoking prevalence and influence youth’s declaration: less of young people feel allowed to smoke then before. Study shows many significant correlation which can be use to create better and more effective communication in social campaigns. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, czy manipulacja komunikatem w kampanii antynikotynowej będzie wpływała na intencje palenia papierosów przez młodzież. Pierwsze rozdziały zawierają charakterystykę rozwojową badanych, oraz teorie w oparciu o które zaplanowano i przeprowadzono manipulację. Teoria planowanego działania (Ajzen, 2005) opisująca wpływ przekonań normatywnych, postaw oraz postrzeganej kontroli zachowania na intencje. Oraz teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego (1979) opisująca typowe i rzeczywiste zachowania człowieka w sytuacji decyzyjnej. Ramy teoretyczne uzupełniono szeregiem badań wskazujących na ich skuteczność w przewidywaniu i oddziaływaniu na ludzkie zachowania. Dzięki analizie przesłanek teoretycznych, przyjęto szereg hipotez, które następnie poddane zostały wnikliwej empirycznej weryfikacji. W eksperymencie wzięło udział 133 uczniów, czterech krakowskich gimnazjów. Przedmiotem manipulacji była konstrukcja komunikatu. Komunikowana była strata płynąca z tytułu palenia, oraz zyski z niepalenia. Komunikaty zostały ponadto wsparte przez mechanizm społecznego dowodu słuszności. Bądź takiego wsparcia nie było. Uzyskano dzięki temu cztery warunki eksperymentalne. Uzyskane wyniki potwierdziły część hipotez. Dzięki przeprowadzonej kampanii udało się np. zmniejszyć postrzeganie rozpowszechniania palenia. Po kampanii młodzież deklarowała również że wolno im palić w mniejszym stopniu, aniżeli miało to miejsce przed kampanią.Przeprowadzone badania wykazały szereg ciekawych zależności, które z powodzeniem mogą być wykorzystane do konstruowania skuteczniejszych przekazów na potrzeby kampanii społecznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Neckar, Jacek - 130907 | pl |
dc.contributor.author | Widła, Łukasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kubicka, Dorota - 129610 | pl |
dc.contributor.reviewer | Neckar, Jacek - 130907 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T11:46:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T11:46:47Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70415-17558 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183533 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | smoking cessation, public service announcement | pl |
dc.subject.pl | Kampania społeczna, papierosy, młodzież | pl |
dc.title | Wpływ konstrukcji przekazu w kampanii antynikotynowej na intencje palenia młodzieży | pl |
dc.title.alternative | The influence of PSA anti-smoking messages on adolescents intentions to smoke | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |