Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Doomscrolling a schematy poznawcze: wpływ negatywnych treści na postawy przyjmowane wobec "ja" i świata
Doomscrolling and cognitive schemas: The impact of negative content on attitudes towards self and the world
doomscrolling, zadanie kodowania samoodniesienia, wczesne dezadaptacyjne schematy poznawcze, schematy "ja", schematy nt. świata, schematy poznawcze
doomscrolling, self-referent encoding task, early maladaptive schemas, self-schemas, schemas about the world, cognitive schemas
Ostatnie lata to czas wielu nieoczekiwanych wydarzeń, przynoszących negatywne skutki nie tylko w obrębie życia jednostki, ale także dla całej populacji. Wybuch pandemii COVID-19, wojna na terenie Ukrainy oraz kryzys klimatyczny to tylko niektóre z najczęściej opisywanych w mediach wydarzeń w minionych trzech latach. Jednym ze sposobów na rozładowanie odczuwanego napięcia, może być poszukiwanie informacji na temat nieznanych zdarzeń, co może przyjąć formę „doomscrollingu”.Głównym problemem badawczym podjętym w tej pracy jest związek pomiędzy częstym angażowaniem się w praktykę doomscrollingu a kształtowaniem się negatywnych schematów poznawczych, zarówno w odniesieniu do samego siebie, jak i świata. Praca opiera się na badaniach autoreferencyjnych, w których uczestnicy raportują o swoich nawykach przeglądania negatywnych wiadomości i o przejawianych przez nich wzorcach myślowych na temat swoich doświadczeń. Ponadto sprawdzone zostały zasoby samoregulacyjne reportowane przez uczestników badania w odniesieniu do schematów poznawczych przejawiających się zarówno wczesnymi dezadaptacyjnymi schematami poznawczymi, jak i liczbą negatywnych przymiotników zasocjowanych przez osobę badaną ze sobą lub ze światem. Metody użyte w badaniu to kwestionariusz doomscrollingu, kwestionariusz schematów Younga oraz kwestionariusz pomiaru depresji, a także metoda proceduralna oparta na zadaniu kodowania samoodniesienia. Wyniki wskazują, że doomscrolling może prowadzić do nasilenia negatywnych schematów poznawczych, zwiększając negatywne postrzeganie zarówno samego siebie. Praca podkreśla potrzebę zrozumienia wpływu stałego narażenia na negatywne informacje online na nasze postrzeganie i zdrowie psychiczne oraz sugeruje, że kontrolowanie tego nawyku może być korzystne dla zachowania pozytywnych schematów poznawczych.
The recent years have been a time of many unexpected events, bringing negative consequences not only to individuals but also to the entire population. The outbreak of the COVID-19 pandemic, the war in Ukraine, and the climate crisis are just some of the frequently reported events in the media over the past three years. One way to relieve the perceived tension may be seeking information about unfamiliar events, which can take the form of "doomscrolling."The main research issue addressed in this study is the relationship between frequent engagement in the practice of doomscrolling and the formation of negative cognitive schemas, both in relation to oneself and the world. The study is based on self-referential research in which participants report their habits of reviewing negative news and their thought patterns regarding their experiences. Additionally, the self-regulatory resources reported by study participants were examined in relation to cognitive schemas, which manifest in early maladaptive cognitive schemas and the number of negative adjectives associated by the participants with themselves or the world. The methods used in the study included a Doomscrolling Questionnaire, Young's Schema Questionnaire, a Depression Measurement Questionnaire, and a procedural method based on a Self-Referent Encoding Task.The results indicate that "doomscrolling" can lead to an exacerbation of negative cognitive schemas, increasing negative perceptions of oneself. The study emphasizes the need to understand the impact of constant exposure to negative online information on our perception and mental health and suggests that controlling this habit may be beneficial for maintaining positive cognitive schemas.
dc.abstract.en | The recent years have been a time of many unexpected events, bringing negative consequences not only to individuals but also to the entire population. The outbreak of the COVID-19 pandemic, the war in Ukraine, and the climate crisis are just some of the frequently reported events in the media over the past three years. One way to relieve the perceived tension may be seeking information about unfamiliar events, which can take the form of "doomscrolling."The main research issue addressed in this study is the relationship between frequent engagement in the practice of doomscrolling and the formation of negative cognitive schemas, both in relation to oneself and the world. The study is based on self-referential research in which participants report their habits of reviewing negative news and their thought patterns regarding their experiences. Additionally, the self-regulatory resources reported by study participants were examined in relation to cognitive schemas, which manifest in early maladaptive cognitive schemas and the number of negative adjectives associated by the participants with themselves or the world. The methods used in the study included a Doomscrolling Questionnaire, Young's Schema Questionnaire, a Depression Measurement Questionnaire, and a procedural method based on a Self-Referent Encoding Task.The results indicate that "doomscrolling" can lead to an exacerbation of negative cognitive schemas, increasing negative perceptions of oneself. The study emphasizes the need to understand the impact of constant exposure to negative online information on our perception and mental health and suggests that controlling this habit may be beneficial for maintaining positive cognitive schemas. | pl |
dc.abstract.pl | Ostatnie lata to czas wielu nieoczekiwanych wydarzeń, przynoszących negatywne skutki nie tylko w obrębie życia jednostki, ale także dla całej populacji. Wybuch pandemii COVID-19, wojna na terenie Ukrainy oraz kryzys klimatyczny to tylko niektóre z najczęściej opisywanych w mediach wydarzeń w minionych trzech latach. Jednym ze sposobów na rozładowanie odczuwanego napięcia, może być poszukiwanie informacji na temat nieznanych zdarzeń, co może przyjąć formę „doomscrollingu”.Głównym problemem badawczym podjętym w tej pracy jest związek pomiędzy częstym angażowaniem się w praktykę doomscrollingu a kształtowaniem się negatywnych schematów poznawczych, zarówno w odniesieniu do samego siebie, jak i świata. Praca opiera się na badaniach autoreferencyjnych, w których uczestnicy raportują o swoich nawykach przeglądania negatywnych wiadomości i o przejawianych przez nich wzorcach myślowych na temat swoich doświadczeń. Ponadto sprawdzone zostały zasoby samoregulacyjne reportowane przez uczestników badania w odniesieniu do schematów poznawczych przejawiających się zarówno wczesnymi dezadaptacyjnymi schematami poznawczymi, jak i liczbą negatywnych przymiotników zasocjowanych przez osobę badaną ze sobą lub ze światem. Metody użyte w badaniu to kwestionariusz doomscrollingu, kwestionariusz schematów Younga oraz kwestionariusz pomiaru depresji, a także metoda proceduralna oparta na zadaniu kodowania samoodniesienia. Wyniki wskazują, że doomscrolling może prowadzić do nasilenia negatywnych schematów poznawczych, zwiększając negatywne postrzeganie zarówno samego siebie. Praca podkreśla potrzebę zrozumienia wpływu stałego narażenia na negatywne informacje online na nasze postrzeganie i zdrowie psychiczne oraz sugeruje, że kontrolowanie tego nawyku może być korzystne dla zachowania pozytywnych schematów poznawczych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Solecki, Wojciech | pl |
dc.contributor.author | Kalinowska, Zuzanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Solecki, Wojciech | pl |
dc.contributor.reviewer | Grzybowski, Szczepan | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T21:47:51Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T21:47:51Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-24 | pl |
dc.fieldofstudy | neuropsychologia i neurokognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166174-261665 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322128 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | doomscrolling, self-referent encoding task, early maladaptive schemas, self-schemas, schemas about the world, cognitive schemas | pl |
dc.subject.pl | doomscrolling, zadanie kodowania samoodniesienia, wczesne dezadaptacyjne schematy poznawcze, schematy "ja", schematy nt. świata, schematy poznawcze | pl |
dc.title | Doomscrolling a schematy poznawcze: wpływ negatywnych treści na postawy przyjmowane wobec "ja" i świata | pl |
dc.title.alternative | Doomscrolling and cognitive schemas: The impact of negative content on attitudes towards self and the world | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |