Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Generowanie grafiki 3D na stronach WWW z wykorzystaniem three.js
Generating 3D graphics in web pages using three.js
three.js, biblioteka, grafika 3D, grafika trójwymiarowa, WebGL
three.js, library, 3D graphics, three-dimensional graphics, WebGL
Prezentowanie treści trójwymiarowych w przeglądarkach internetowych zyskało w ostatnich latach na znaczeniu. Omawiając temat generowania grafiki 3D w przeglądarkach trzeba wspomnieć przede wszystkim o standardzie WebGL. Wokół tego projektu skupiona jest stosunkowo duża społeczność, która pracuje nad ulepszeniem i uproszczeniem pracy w tej technologii. Powstało wiele bibliotek typu open source ułatwiających wykorzystywanie WebGL. Wśród rozwiązań wspomagających tworzenie trójwymiarowych treści można wymienić bibliotekę Three.js. Celem pracy było przybliżenie biblioteki Three.js oraz zaprezentowanie jej możliwości. Przedstawiono w niej pokrótce historię rozwoju prezentowania trójwymiarowych treści w przeglądarkach internetowych poświęcając dużo uwagi standardowi WebGL. Biblioteka Three.js powstała by usprawnić tworzenie trójwymiarowych stron www, które w samym API WebGL tworzy się powoli i mało intuicyjnie. W wyniku realizacji tematu powstał kurs przedstawiający podstawową funkcjonalność biblioteki oraz omawiający praktyczne przykłady jej wykorzystania.
Presenting 3D content in web browsers has recently gained in importance. There is a need of mentioning the WebGL standard while the discussing about 3D graphics in browsers. Project is focusing relatively large community, which is working on the improvement of this technology. There are many open source libraries to facilitate the use of WebGL. Among the solutions supporting the creation of 3D the most popular is three.js library. The aim of this study was to present the capabilities of three.js library. It also presents a brief history of the development of three-dimensional presentation of content in web browsers devoting much attention to WebGL standard. Three.js library was created to facilitate the creation of three-dimensional web pages, which in the API WebGL is slow and not very intuitive. As a result of this study was created course showing the basic functionality of the library and discussing practical examples of its use.
dc.abstract.en | Presenting 3D content in web browsers has recently gained in importance. There is a need of mentioning the WebGL standard while the discussing about 3D graphics in browsers. Project is focusing relatively large community, which is working on the improvement of this technology. There are many open source libraries to facilitate the use of WebGL. Among the solutions supporting the creation of 3D the most popular is three.js library. The aim of this study was to present the capabilities of three.js library. It also presents a brief history of the development of three-dimensional presentation of content in web browsers devoting much attention to WebGL standard. Three.js library was created to facilitate the creation of three-dimensional web pages, which in the API WebGL is slow and not very intuitive. As a result of this study was created course showing the basic functionality of the library and discussing practical examples of its use. | pl |
dc.abstract.pl | Prezentowanie treści trójwymiarowych w przeglądarkach internetowych zyskało w ostatnich latach na znaczeniu. Omawiając temat generowania grafiki 3D w przeglądarkach trzeba wspomnieć przede wszystkim o standardzie WebGL. Wokół tego projektu skupiona jest stosunkowo duża społeczność, która pracuje nad ulepszeniem i uproszczeniem pracy w tej technologii. Powstało wiele bibliotek typu open source ułatwiających wykorzystywanie WebGL. Wśród rozwiązań wspomagających tworzenie trójwymiarowych treści można wymienić bibliotekę Three.js. Celem pracy było przybliżenie biblioteki Three.js oraz zaprezentowanie jej możliwości. Przedstawiono w niej pokrótce historię rozwoju prezentowania trójwymiarowych treści w przeglądarkach internetowych poświęcając dużo uwagi standardowi WebGL. Biblioteka Three.js powstała by usprawnić tworzenie trójwymiarowych stron www, które w samym API WebGL tworzy się powoli i mało intuicyjnie. W wyniku realizacji tematu powstał kurs przedstawiający podstawową funkcjonalność biblioteki oraz omawiający praktyczne przykłady jej wykorzystania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej | pl |
dc.area | obszar nauk ścisłych | pl |
dc.contributor.advisor | Strug, Barbara - 100344 | pl |
dc.contributor.author | Leś, Liwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WFAIS | pl |
dc.contributor.reviewer | Ślusarczyk, Grażyna - 132324 | pl |
dc.contributor.reviewer | Strug, Barbara - 100344 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:29:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:29:58Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | informatyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98526-143383 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205830 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | three.js, library, 3D graphics, three-dimensional graphics, WebGL | pl |
dc.subject.pl | three.js, biblioteka, grafika 3D, grafika trójwymiarowa, WebGL | pl |
dc.title | Generowanie grafiki 3D na stronach WWW z wykorzystaniem three.js | pl |
dc.title.alternative | Generating 3D graphics in web pages using three.js | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |