Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przeciw Gesamtkunstwerk
Against Gesamtkunstwerk
Heiner Goebbels
teatr
muzyka
aktorstwo
scenografia
Heiner Goebbels
theatre
music
acting
stage design
Heiner Goebbels, Przeciw Gesamtkunstwerk wybór i wstęp Lukáš Jiřička, tłumaczenie Anna R. Burzyńska, Sławomir Wojciechowski, tłumaczenie wstępu Joanna Derdowska. [Seria] Linia teatralna [t.] 17 pod redakcją Gańczarczyk, Korporacja Ha!art, Kraków 2015, s. 352
Książka Przeciw Gesamtkunstwerk jest pierwszą w języku polskim antologią tekstów Heinera Goebbelsa, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców sztuk performatywnych, kompozytora, profesora związanego z legendarnym Instytutem Teatrologii Stosowanej w Giessen, którym kierował w latach 2002-2011, dyrektora prestiżowego festiwalu Ruhrtriennale w latach 2012-2014. Podstawę publikacji stanowią artykuły z dwóch najważniejszych książek Goebbelsa, zbierających jego wieloletnie doświadczenie artystyczne i pedagogiczne: Ästhetik der Abwesenheit (Estetyki nieobecności), wydanej przez "Theater der Zeit" w 2012 roku, oraz z wcześniejszej Komposition als Inszenierung (Kompozycji jako reżyserii), wydanej przez Henschel Verlag w 2002 roku. Tytuł antologii nawiązuje do jednego z najważniejszych tekstów Goebbelsa i stanowi punkt wyjścia do bezkompromisowych i radykalnych poszukiwań nie tylko w przestrzeni własnej praktyki artystycznej, ale także w ramach instytucji kultury i systemu produkcji sztuki. "Zebrane w tej książce teksty są próbą udzielenia informacji na temat mojej pracy rozpiętej pomiędzy tekstem a muzyką, radiem a sceną, teatrem a operą, są też próbą zrozumienia wypracowanych przeze mnie struktur i strategii. Czytelnik tych tekstów może odnieść wrażenie, że moje prace powstają na drodze quasi-konceptualnej. Jest wręcz przeciwnie. Wiele z nich powstaje intuicyjnie, dzięki różnym technikom zapominania, spontanicznym działaniom i kreacji zbiorowej; staram się w trakcie pracy pozostawić wiele miejsca dla tego, co nieświadome, aby efekt mógł zaskoczyć także mnie. Dlatego refleksja jest dla mnie możliwa tylko z perspektywy czasu - niezbędnego marginesu bezpieczeństwa. Z tego powodu teksty te nie tworzą spójnej teorii teatru, nie należy ich też rozumieć jako manifestu dotyczącego tego, jak powinny dziś wyglądać muzyka i sztuki performatywne. W najlepszym wypadku mogą nauczyć, że można rozumieć twórczość jako nieustające badania - prowadzone z myślą o teatrze jutra, którego kształtu jeszcze nie znamy" (Heiner Goebbels). "Heiner Goebbels wpłynął na wszystkie dziedziny twórczości, których dotknął, bez względu na to, czy chodzi o twórczość sceniczną, instalacje plenerowe i galeryjne, czy muzykę współczesną lub rockową. Od lat osiemdziesiątych jest bezdyskusyjnie jednym z największych reformatorów teatru muzycznego i radioartu, i to nie tylko dlatego, że przez każde dzieło chce rozszerzać pole morfologiczne tych dziedzin. Powodem jest także jego otwarcie się na zderzenia różnych stylistyk i technik kompozycyjnych oraz oddzielanie elementów w intencjach Brechtowskich, które dopiero dziś stają się obiektem badań, prowadzonych między innymi w ramach Instytutu Teatrologii Stosowanej w Giessen, w którym Goebbels wykłada" (Lukáš Jiřička).
dc.abstract.pl | Książka Przeciw Gesamtkunstwerk jest pierwszą w języku polskim antologią tekstów Heinera Goebbelsa, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców sztuk performatywnych, kompozytora, profesora związanego z legendarnym Instytutem Teatrologii Stosowanej w Giessen, którym kierował w latach 2002-2011, dyrektora prestiżowego festiwalu Ruhrtriennale w latach 2012-2014. Podstawę publikacji stanowią artykuły z dwóch najważniejszych książek Goebbelsa, zbierających jego wieloletnie doświadczenie artystyczne i pedagogiczne: Ästhetik der Abwesenheit (Estetyki nieobecności), wydanej przez "Theater der Zeit" w 2012 roku, oraz z wcześniejszej Komposition als Inszenierung (Kompozycji jako reżyserii), wydanej przez Henschel Verlag w 2002 roku. Tytuł antologii nawiązuje do jednego z najważniejszych tekstów Goebbelsa i stanowi punkt wyjścia do bezkompromisowych i radykalnych poszukiwań nie tylko w przestrzeni własnej praktyki artystycznej, ale także w ramach instytucji kultury i systemu produkcji sztuki. "Zebrane w tej książce teksty są próbą udzielenia informacji na temat mojej pracy rozpiętej pomiędzy tekstem a muzyką, radiem a sceną, teatrem a operą, są też próbą zrozumienia wypracowanych przeze mnie struktur i strategii. Czytelnik tych tekstów może odnieść wrażenie, że moje prace powstają na drodze quasi-konceptualnej. Jest wręcz przeciwnie. Wiele z nich powstaje intuicyjnie, dzięki różnym technikom zapominania, spontanicznym działaniom i kreacji zbiorowej; staram się w trakcie pracy pozostawić wiele miejsca dla tego, co nieświadome, aby efekt mógł zaskoczyć także mnie. Dlatego refleksja jest dla mnie możliwa tylko z perspektywy czasu - niezbędnego marginesu bezpieczeństwa. Z tego powodu teksty te nie tworzą spójnej teorii teatru, nie należy ich też rozumieć jako manifestu dotyczącego tego, jak powinny dziś wyglądać muzyka i sztuki performatywne. W najlepszym wypadku mogą nauczyć, że można rozumieć twórczość jako nieustające badania - prowadzone z myślą o teatrze jutra, którego kształtu jeszcze nie znamy" (Heiner Goebbels). "Heiner Goebbels wpłynął na wszystkie dziedziny twórczości, których dotknął, bez względu na to, czy chodzi o twórczość sceniczną, instalacje plenerowe i galeryjne, czy muzykę współczesną lub rockową. Od lat osiemdziesiątych jest bezdyskusyjnie jednym z największych reformatorów teatru muzycznego i radioartu, i to nie tylko dlatego, że przez każde dzieło chce rozszerzać pole morfologiczne tych dziedzin. Powodem jest także jego otwarcie się na zderzenia różnych stylistyk i technik kompozycyjnych oraz oddzielanie elementów w intencjach Brechtowskich, które dopiero dziś stają się obiektem badań, prowadzonych między innymi w ramach Instytutu Teatrologii Stosowanej w Giessen, w którym Goebbels wykłada" (Lukáš Jiřička). | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Teatru i Dramatu | pl |
dc.contributor.author | Goebbels, Heiner | pl |
dc.contributor.editor | Jiřička, Lukáš | pl |
dc.contributor.other | Derdowska, Joanna | pl |
dc.contributor.serieseditor | Gańczarczyk, Iga | pl |
dc.contributor.translator | Burzyńska, Anna Róża - 160267 | pl |
dc.contributor.translator | Wojciechowski, Sławomir | pl |
dc.date.accessioned | 2017-02-20T20:50:53Z | |
dc.date.available | 2017-02-20T20:50:53Z | |
dc.date.issued | 2015 | pl |
dc.description.additional | Heiner Goebbels, Przeciw Gesamtkunstwerk wybór i wstęp Lukáš Jiřička, tłumaczenie Anna R. Burzyńska, Sławomir Wojciechowski, tłumaczenie wstępu Joanna Derdowska. [Seria] Linia teatralna [t.] 17 pod redakcją Gańczarczyk, Korporacja Ha!art, Kraków 2015, s. 352 | pl |
dc.description.physical | 352 | pl |
dc.description.publication | 12,5 | pl |
dc.description.series | Linia teatralna | |
dc.description.seriesnumber | t. 17 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-64057-82-3 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/38505 | |
dc.language | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Korporacja Ha!art | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.subject.en | Heiner Goebbels | pl |
dc.subject.en | theatre | pl |
dc.subject.en | music | pl |
dc.subject.en | acting | pl |
dc.subject.en | stage design | pl |
dc.subject.pl | Heiner Goebbels | pl |
dc.subject.pl | teatr | pl |
dc.subject.pl | muzyka | pl |
dc.subject.pl | aktorstwo | pl |
dc.subject.pl | scenografia | pl |
dc.subtype | Translation | pl |
dc.title | Przeciw Gesamtkunstwerk | pl |
dc.title.alternative | Against Gesamtkunstwerk | pl |
dc.type | Book | pl |
dspace.entity.type | Publication |