Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wywiad gospodarczy jako narzędzie zarządzania w przedsiębiorstwie turystycznym na przykładzie biura turystycznego TERESA w Zakopanem
Business Intelligence as a tourism management instrument- the case of travel agency TERESA in Zakopane
biuro turystyczne TERESA, informacja, wywiad gospodarczy, zarządzanie
travel agency TERESA, Business Intelligence, information, management
Celem pracy jest przedstawienie istoty i treści działań wywiadu gospodarczego jako instrumentu wpierającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Przez wykorzystanie wywiadu bezpośredniego z właścicielkami biura TERESA oraz w oparciu o materiały literatury przedmiotu, przygotowano pracę, która składa się z trzech rozdziałów: dwóch teoretycznych i jednego empirycznego. Dokonano przeglądu i analizy pojęć wywiadu gospodarczego, a więc jego historii, podstaw prawnych do funkcjonowania wywiadu w Polsce oraz jakie funkcje i zadania spełnia system wywiadu gospodarczego. Kolejnym przedmiotem rozważań była budowa i funkcjonowanie wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie, a więc korzystanie z informacji na poziomie strategicznym oraz stosowanie narzędzi gromadzenia informacji. W dalszej części pracy zostały przedstawione firmy, które korzystają z systemu wywiadu gospodarczego oraz jakie organizacyjne i finansowe uwarunkowania należy spełnić, aby wdrożyć wywiad gospodarczy. W części empirycznej scharakteryzowane zostało biuro turystyczne TERESA, jak również podjęto próbę wdrożenia wywiadu gospodarczego, a więc określono potrzeby informacyjne, zanalizowano silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla elementów systemu wywiadu gospodarczego w biurze TERESA.
The primary objective of this thesis is to present the nature and use of business intelligence as a supporting tool in the strategic management of a company. The thesis has been written based on direct interviews with the owners of TERESA travel agency and the business literature. It consists of two theoretical chapters and empirical one. The review and analysis of each concept of business intelligence, its history, legal basis for functioning in Poland, as well as the role it plays in helping to improve business, has taken place. The next part of the thesis is the analysis of business intelligence structure – use of the information and the tools of gathering information at a strategic level. The thesis presents then the companies that use business intelligence. There is a list of organizational and financial criteria which must be met in order to implement a business intelligence system in a company. In the empirical part of the thesis the tourist agency TERESA was analysed, as well as an attempt to implement business intelligence in it. All types of information needed were identified and analyzed, the strengths and weaknesses of the system, as well as the opportunities and threats of the business intelligence system which could affect the management of the TERESA office.
dc.abstract.en | The primary objective of this thesis is to present the nature and use of business intelligence as a supporting tool in the strategic management of a company. The thesis has been written based on direct interviews with the owners of TERESA travel agency and the business literature. It consists of two theoretical chapters and empirical one. The review and analysis of each concept of business intelligence, its history, legal basis for functioning in Poland, as well as the role it plays in helping to improve business, has taken place. The next part of the thesis is the analysis of business intelligence structure – use of the information and the tools of gathering information at a strategic level. The thesis presents then the companies that use business intelligence. There is a list of organizational and financial criteria which must be met in order to implement a business intelligence system in a company. In the empirical part of the thesis the tourist agency TERESA was analysed, as well as an attempt to implement business intelligence in it. All types of information needed were identified and analyzed, the strengths and weaknesses of the system, as well as the opportunities and threats of the business intelligence system which could affect the management of the TERESA office. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przedstawienie istoty i treści działań wywiadu gospodarczego jako instrumentu wpierającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Przez wykorzystanie wywiadu bezpośredniego z właścicielkami biura TERESA oraz w oparciu o materiały literatury przedmiotu, przygotowano pracę, która składa się z trzech rozdziałów: dwóch teoretycznych i jednego empirycznego. Dokonano przeglądu i analizy pojęć wywiadu gospodarczego, a więc jego historii, podstaw prawnych do funkcjonowania wywiadu w Polsce oraz jakie funkcje i zadania spełnia system wywiadu gospodarczego. Kolejnym przedmiotem rozważań była budowa i funkcjonowanie wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie, a więc korzystanie z informacji na poziomie strategicznym oraz stosowanie narzędzi gromadzenia informacji. W dalszej części pracy zostały przedstawione firmy, które korzystają z systemu wywiadu gospodarczego oraz jakie organizacyjne i finansowe uwarunkowania należy spełnić, aby wdrożyć wywiad gospodarczy. W części empirycznej scharakteryzowane zostało biuro turystyczne TERESA, jak również podjęto próbę wdrożenia wywiadu gospodarczego, a więc określono potrzeby informacyjne, zanalizowano silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla elementów systemu wywiadu gospodarczego w biurze TERESA. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Batorski, Jarema - 127259 | pl |
dc.contributor.author | Sowa, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Sroślak, Grzegorz - 173757 | pl |
dc.contributor.reviewer | Batorski, Jarema - 127259 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:39:18Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:39:18Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-09 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce | pl |
dc.identifier.apd | diploma-78462-153452 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190890 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | travel agency TERESA, Business Intelligence, information, management | pl |
dc.subject.pl | biuro turystyczne TERESA, informacja, wywiad gospodarczy, zarządzanie | pl |
dc.title | Wywiad gospodarczy jako narzędzie zarządzania w przedsiębiorstwie turystycznym na przykładzie biura turystycznego TERESA w Zakopanem | pl |
dc.title.alternative | Business Intelligence as a tourism management instrument- the case of travel agency TERESA in Zakopane | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |