Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Style radzenia sobie ze stresem a satysfakcja z życia kierowców samochodów ciężarowych
Relation between styles of cope with stress and life satisfaction among truck drivers
style radzenia sobie ze stresem, satysfakcja z życia, kierowcy samochodów ciężarowych, radzenie sobie ze stresem, stres
styles of cope with stress, life satisfaction, truck drivers, coping, stress
Niniejsza praca ma charakter empiryczny. Jej celem jest wykazanie związku pomiędzy stylami radzenia sobie ze stresem a satysfakcją z życia wśród kierowców samochodów ciężarowych.W badaniu zostały postawione hipotezy, które miały na celu zweryfikować czy zmienne demograficzne oraz konkretne style radzenia sobie ze stresem mają wpływ na poziom zadowolenia z życia. Badanie zostało przeprowadzone wśród 50 mężczyzn, którzy są czynnymi kierowcami samochodów ciężarowych. Zastosowane metody badawcze to ankieta kierowcy pojazdu mechanicznego, SWLS, czyli Skala Satysfakcji z Życia oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS.Część teoretyczna pracy dotyczy tematyki stresu. Przedstawia podejścia teoretyczne i terminologiczne, jego źródła i możliwe następstwa. Wyróżnia rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem. Kolejnym zagadnieniem poruszanym w tej części jest satysfakcja z życia, która została ujęta w kontekście psychologicznym i społecznym. Osobny rozdział dotyczy charakterystyki profilu zawodu kierowcy samochodu ciężarowego. Przybliża on specyfikę zawodu, zakres obowiązków, zagrożenia zawodowe i możliwą profilaktykę.
This thesis is experiental. The main objective of this thesis is to show relation between styles of cope with stress and life satisfaction among truck drivers.The research hypotheses were designed to verify that the demographic variables and specific styles of coping with stress have an impact on the level of satisfaction with life. The survey was conducted among 50 men who are active truck drivers. The research methods used are: the driver of a motor vehicle survey, life satisfacion scale survey and coping with stressful situations questionnaire CISS.Theoretical part of the thesis concerns matter of stress. It presents theoretical approaches and terminology, sources of stres and possible consequences. Thesis mention styles of cope with stres. Another subject in this part is the satisfaction with life, which was recognized in the psychological and social context. A separate chapter presents the characteristic of the professional truck driver profile. Chapter shows specific of the job, occupational hazards and possible prevention.
dc.abstract.en | This thesis is experiental. The main objective of this thesis is to show relation between styles of cope with stress and life satisfaction among truck drivers.The research hypotheses were designed to verify that the demographic variables and specific styles of coping with stress have an impact on the level of satisfaction with life. The survey was conducted among 50 men who are active truck drivers. The research methods used are: the driver of a motor vehicle survey, life satisfacion scale survey and coping with stressful situations questionnaire CISS.Theoretical part of the thesis concerns matter of stress. It presents theoretical approaches and terminology, sources of stres and possible consequences. Thesis mention styles of cope with stres. Another subject in this part is the satisfaction with life, which was recognized in the psychological and social context. A separate chapter presents the characteristic of the professional truck driver profile. Chapter shows specific of the job, occupational hazards and possible prevention. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma charakter empiryczny. Jej celem jest wykazanie związku pomiędzy stylami radzenia sobie ze stresem a satysfakcją z życia wśród kierowców samochodów ciężarowych.W badaniu zostały postawione hipotezy, które miały na celu zweryfikować czy zmienne demograficzne oraz konkretne style radzenia sobie ze stresem mają wpływ na poziom zadowolenia z życia. Badanie zostało przeprowadzone wśród 50 mężczyzn, którzy są czynnymi kierowcami samochodów ciężarowych. Zastosowane metody badawcze to ankieta kierowcy pojazdu mechanicznego, SWLS, czyli Skala Satysfakcji z Życia oraz Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS.Część teoretyczna pracy dotyczy tematyki stresu. Przedstawia podejścia teoretyczne i terminologiczne, jego źródła i możliwe następstwa. Wyróżnia rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem. Kolejnym zagadnieniem poruszanym w tej części jest satysfakcja z życia, która została ujęta w kontekście psychologicznym i społecznym. Osobny rozdział dotyczy charakterystyki profilu zawodu kierowcy samochodu ciężarowego. Przybliża on specyfikę zawodu, zakres obowiązków, zagrożenia zawodowe i możliwą profilaktykę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Żarczyński, Zbigniew - 132958 | pl |
dc.contributor.author | Borówka, Kamila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żarczyński, Zbigniew - 132958 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T16:26:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T16:26:21Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-75063-98904 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187879 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | styles of cope with stress, life satisfaction, truck drivers, coping, stress | pl |
dc.subject.pl | style radzenia sobie ze stresem, satysfakcja z życia, kierowcy samochodów ciężarowych, radzenie sobie ze stresem, stres | pl |
dc.title | Style radzenia sobie ze stresem a satysfakcja z życia kierowców samochodów ciężarowych | pl |
dc.title.alternative | Relation between styles of cope with stress and life satisfaction among truck drivers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |