Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Moje ciało to mój dom. Analiza treści ciałopozytywnych na podstawie postów zamieszczonych w serwisie Instagram
My body is my home. Analysis of body-positive content based on posts published via Instagram.
ciałopozytywność, ciałoneutralność, Instagram, media społecznościowe, analiza treści, ciało, pozytywny obraz ciała, obraz ciała
body positivity, body neutrality, Instagram, social media, content analysis, body, positive body image, body image
Współczesna kultura medialna w swoich przekazach, została silnie skupiona wokół ciała, traktując je jako integralną część tożsamości jednostek. Intensywna obecności ciała, zapoczątkowała kult ciała, którego negatywne skutki od lat opisywane są w badaniach społecznych. Praca skupia się na ruchu ciałopozytywnych, powstałym jako odpowiedź, na medialną dominacje ciał wpisujących się w kanon wyglądu. W jego ramach, praca analizuje treści zamieszone pod #ciałopozytywność w lipcu 2023 roku na Instagramie. Badanie zostało wykonane za pomocą jakościowej analizy treści, która pozwoliła na przeanalizowane 506 publicznych postów zamieszonych w serwisie Instagram. Analiza została przeprowadzona za pomocą kodowania treści przy pomocy programu MAXQDA. Badanie miało na celu skoncentrowanie się na roli zgromadzonych postów we wspieraniu pozytywnego stosunku do ciała wśród przeglądających. Analiza wykazała, że badane treści były bardzo różnorodne w swoich przekazach. Podkreślały one przede wszystkim znaczenie zdrowego podejścia do ciała, zwracając uwagę na jego funkcjonalność, a nie tylko wygląd. Wszystkie treści, niezależnie od tematyki zawierały komponenty zachęcające do akceptacji ciała, zapewnienia mu troski oraz wyrażania wdzięczności wobec niego. Badanie wskazało kierunek do wnioskowania, na temat tego, że treści ciałopozytywne na Instagramie stanowią istotne narzędzie wspierające zdrowy stosunek do ciała. Tym samym podkreśliły potencjał dalszych badań nad oddolnym kształtowaniem się pozytywnego obrazu ciała w mediach społecznościowych.
Modern media culture, has been strongly centered around the body, treating it as an integral part of the identity of individuals. The intense presence of the body, has initiated a cult of the body, the negative effects of which have been described in social research for years. The work focuses on the body-positive movement, created as a response, to the media domination of bodies that fit into the appearance canon. As part of it, the work analyzes content posted under #bodypositivity in July 2023 on Instagram. The study was performed using qualitative content analysis, through which 506 public posts posted on Instagram were analyzed. The analysis was carried out using content coding with the MAXQDA program. The study was designed to focus on the role of the collected posts in supporting body positivity among viewers. The analysis showed that the content studied was very diverse in its messages. They primarily emphasized the importance of a healthy approach to the body, drawing attention to its functionality, not just its appearance. All content, regardless of subject matter, contained components encouraging acceptance of the body, providing care for it and expressing gratitude toward it. The study pointed the way to inference, on the fact that body-positive content on Instagram is an important tool to support healthy attitudes toward the body. Thus, they highlighted the potential for further research on the bottom-up formation of body positivity in social media.
dc.abstract.en | Modern media culture, has been strongly centered around the body, treating it as an integral part of the identity of individuals. The intense presence of the body, has initiated a cult of the body, the negative effects of which have been described in social research for years. The work focuses on the body-positive movement, created as a response, to the media domination of bodies that fit into the appearance canon. As part of it, the work analyzes content posted under #bodypositivity in July 2023 on Instagram. The study was performed using qualitative content analysis, through which 506 public posts posted on Instagram were analyzed. The analysis was carried out using content coding with the MAXQDA program. The study was designed to focus on the role of the collected posts in supporting body positivity among viewers. The analysis showed that the content studied was very diverse in its messages. They primarily emphasized the importance of a healthy approach to the body, drawing attention to its functionality, not just its appearance. All content, regardless of subject matter, contained components encouraging acceptance of the body, providing care for it and expressing gratitude toward it. The study pointed the way to inference, on the fact that body-positive content on Instagram is an important tool to support healthy attitudes toward the body. Thus, they highlighted the potential for further research on the bottom-up formation of body positivity in social media. | pl |
dc.abstract.pl | Współczesna kultura medialna w swoich przekazach, została silnie skupiona wokół ciała, traktując je jako integralną część tożsamości jednostek. Intensywna obecności ciała, zapoczątkowała kult ciała, którego negatywne skutki od lat opisywane są w badaniach społecznych. Praca skupia się na ruchu ciałopozytywnych, powstałym jako odpowiedź, na medialną dominacje ciał wpisujących się w kanon wyglądu. W jego ramach, praca analizuje treści zamieszone pod #ciałopozytywność w lipcu 2023 roku na Instagramie. Badanie zostało wykonane za pomocą jakościowej analizy treści, która pozwoliła na przeanalizowane 506 publicznych postów zamieszonych w serwisie Instagram. Analiza została przeprowadzona za pomocą kodowania treści przy pomocy programu MAXQDA. Badanie miało na celu skoncentrowanie się na roli zgromadzonych postów we wspieraniu pozytywnego stosunku do ciała wśród przeglądających. Analiza wykazała, że badane treści były bardzo różnorodne w swoich przekazach. Podkreślały one przede wszystkim znaczenie zdrowego podejścia do ciała, zwracając uwagę na jego funkcjonalność, a nie tylko wygląd. Wszystkie treści, niezależnie od tematyki zawierały komponenty zachęcające do akceptacji ciała, zapewnienia mu troski oraz wyrażania wdzięczności wobec niego. Badanie wskazało kierunek do wnioskowania, na temat tego, że treści ciałopozytywne na Instagramie stanowią istotne narzędzie wspierające zdrowy stosunek do ciała. Tym samym podkreśliły potencjał dalszych badań nad oddolnym kształtowaniem się pozytywnego obrazu ciała w mediach społecznościowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Worek, Barbara - USOS47210 | pl |
dc.contributor.author | Zych, Monika - USOS263076 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Worek, Barbara - USOS47210 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kocór, Marcin - USOS47184 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T21:51:31Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-20 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-169836-263076 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/321713 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | body positivity, body neutrality, Instagram, social media, content analysis, body, positive body image, body image | pl |
dc.subject.pl | ciałopozytywność, ciałoneutralność, Instagram, media społecznościowe, analiza treści, ciało, pozytywny obraz ciała, obraz ciała | pl |
dc.title | Moje ciało to mój dom. Analiza treści ciałopozytywnych na podstawie postów zamieszczonych w serwisie Instagram | pl |
dc.title.alternative | My body is my home. Analysis of body-positive content based on posts published via Instagram. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |