Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
BARIERY I OBAWY OGRANICZAJĄCE ZAINTERESOWANIE ZAKUPEM SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH U POLSKICH KONSUMENTÓW
BARRIERS AND CONCERNS LIMITING INTEREST IN PURCHASING ELECTRIC CARS AMONG POLISH CONSUMERS
elektromobilność- samochód elektryczny- konsumenci- Pokolenie Z- postrzeganie
electromobility- electric car- consumers- Generation Z- perception
W Polsce tempo rozwoju elektromobilności jest niższe względem innych europejskich państw, a przyczynę tego stanowią czynniki ekonomiczne, gospodarcze oraz społeczne. Postrzeganie samochodów elektrycznych przez społeczeństwo jest kluczowym uwarunkowaniem adaptacji tej technologii na polskim rynku, jednak jest ono różnicowane z uwagi na wiek konsumentów. Praca ma na celu usystematyzowanie wiedzy z zakresu aktualnego stanu elektromobilności w Polsce oraz zaprezentowanie kluczowych uwarunkowań mających wpływ na zainteresowanie zakupem samochodów elektrycznych przez polskich konsumentów. Postanowiono zbadać postawy konsumentów Pokolenia Z oraz Pokoleń X,Y i starszych, względem postrzegania samochodów elektrycznych. Ponadto postanowiono zbadać skłonność obu grup do zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych, a także jakie kluczowe bariery dla zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych wskazują konsumenci w Polsce. Cel osiągnięto dzięki krytycznemu przeglądowi literatury oraz badaniom empirycznym z wykorzystaniem techniki CAWI. Na podstawie wyników badania określono postrzeganie przez konsumentów z Pokolenia Z oraz starszych na temat samochodów elektrycznych, wyszczególniając istotne zalety oraz wady samochodów elektrycznych. Stwierdzono także, że konsumenci z Pokolenia Z w większym stopniu wyrażają skłonność do zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych.
In Poland, the rate of electromobility development is lower compared to other European countries, and the reason for this is economic and social factors. Public perception of electric cars is a key determinant of the adaptation of this technology in the Polish market, but it is differentiated by the age of consumers. The work aims to systematize the knowledge of the current state of electromobility in Poland and present the key determinants affecting the interest in purchasing electric cars by Polish consumers. It was decided to examine the attitudes of consumers of Generation Z and Generations X,Y and older, towards the perception of electric cars. In addition, it was decided to examine the propensity of both groups to be interested in purchasing electric cars, as well as what key barriers to interest in purchasing electric cars are indicated by consumers in Poland. The goal was achieved through a critical literature review and empirical research using the CAWI technique. Based on the survey results, the perceptions of Generation Z and older consumers about electric cars were determined, detailing the significant advantages and disadvantages of electric cars. It was also found that Generation Z consumers are more likely to express interest in purchasing electric cars.
dc.abstract.en | In Poland, the rate of electromobility development is lower compared to other European countries, and the reason for this is economic and social factors. Public perception of electric cars is a key determinant of the adaptation of this technology in the Polish market, but it is differentiated by the age of consumers. The work aims to systematize the knowledge of the current state of electromobility in Poland and present the key determinants affecting the interest in purchasing electric cars by Polish consumers. It was decided to examine the attitudes of consumers of Generation Z and Generations X,Y and older, towards the perception of electric cars. In addition, it was decided to examine the propensity of both groups to be interested in purchasing electric cars, as well as what key barriers to interest in purchasing electric cars are indicated by consumers in Poland. The goal was achieved through a critical literature review and empirical research using the CAWI technique. Based on the survey results, the perceptions of Generation Z and older consumers about electric cars were determined, detailing the significant advantages and disadvantages of electric cars. It was also found that Generation Z consumers are more likely to express interest in purchasing electric cars. | pl |
dc.abstract.pl | W Polsce tempo rozwoju elektromobilności jest niższe względem innych europejskich państw, a przyczynę tego stanowią czynniki ekonomiczne, gospodarcze oraz społeczne. Postrzeganie samochodów elektrycznych przez społeczeństwo jest kluczowym uwarunkowaniem adaptacji tej technologii na polskim rynku, jednak jest ono różnicowane z uwagi na wiek konsumentów. Praca ma na celu usystematyzowanie wiedzy z zakresu aktualnego stanu elektromobilności w Polsce oraz zaprezentowanie kluczowych uwarunkowań mających wpływ na zainteresowanie zakupem samochodów elektrycznych przez polskich konsumentów. Postanowiono zbadać postawy konsumentów Pokolenia Z oraz Pokoleń X,Y i starszych, względem postrzegania samochodów elektrycznych. Ponadto postanowiono zbadać skłonność obu grup do zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych, a także jakie kluczowe bariery dla zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych wskazują konsumenci w Polsce. Cel osiągnięto dzięki krytycznemu przeglądowi literatury oraz badaniom empirycznym z wykorzystaniem techniki CAWI. Na podstawie wyników badania określono postrzeganie przez konsumentów z Pokolenia Z oraz starszych na temat samochodów elektrycznych, wyszczególniając istotne zalety oraz wady samochodów elektrycznych. Stwierdzono także, że konsumenci z Pokolenia Z w większym stopniu wyrażają skłonność do zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.contributor.author | Jasieńków, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bugaj, Justyna - 161421 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T21:38:15Z | |
dc.date.available | 2023-09-14T21:38:15Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-13 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165486-293536 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318937 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | electromobility- electric car- consumers- Generation Z- perception | pl |
dc.subject.pl | elektromobilność- samochód elektryczny- konsumenci- Pokolenie Z- postrzeganie | pl |
dc.title | BARIERY I OBAWY OGRANICZAJĄCE ZAINTERESOWANIE ZAKUPEM SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH U POLSKICH KONSUMENTÓW | pl |
dc.title.alternative | BARRIERS AND CONCERNS LIMITING INTEREST IN PURCHASING ELECTRIC CARS AMONG POLISH CONSUMERS | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |