Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Etyczne aspekty reklamy w ochronie zdrowia
Ethical aspects of advertising in health care
etyka, ochrona zdrowia, reklama, marketing, medycyna, przemysł farmaceutyczny
ethics, health care, advertising, marketing, medicine, pharmaceutical industry
Praca podejmuje zagadnienia związane z etyką reklamy w ochronie zdrowia. Celem pracy jest analiza, opis i charakterystyka problematyki związanej z aspektem reklamy w ochronie zdrowia oraz jej uwarunkowaniami etycznymi. Ujmuje różne sektory ochrony zdrowia, tj. działalność leczniczą, praktykę lekarską, pielęgniarską, położniczą, aptekarską, rynku produktów leczniczych. Zasadnicza treść pracy dzieli się na trze części.Pierwszą część pracy stanowi wstęp do rozważań, w którym znajdują się analizy dotyczące definicji reklamy i jej problematyki. Przybliżono w niej również zarys historyczny zjawiska reklamy w świecie, w tym także w ochronie zdrowia.W drugiej części pracy skupiono się na zagadnieniach natury prawnej. Przedstawiono w niej regulacje dotyczące problematyki reklamy w ochronie zdrowia z wyszczególnieniem poszczególnych sektorów. Omówione zostały również kwestie odpowiedzialności zawodowej, cywilnej i karnej za naruszenie obowiązujących przepisów. Postanowiono również zbadać zastosowania owych zapisów w praktyce poprzez analizę działalności odpowiednich instytucji nadzorczych i sądowniczych.W ostatniej, trzeciej części pracy zostały przedstawione kontrowersje i wątpliwości natury etycznej związane z obowiązującym w Polsce prawem dotyczącym reklamy w służbie zdrowia. Dla pełniejszej argumentacji postanowiono również przybliżyć amerykańską dyskusję dotyczącą przedmiotu pracy.
The main issue of the thesis focuses on the ethics of advertising in health care. The aim of this study is to analyze, describe and characterize the issues related to advertising aspect of health care and its ethical considerations. It encloses different sectors such as: medical services, medical practice, nursing and midwifery practice, drugstores and marketing of medical products. The main content of the work is divided into three parts.The first part of the thesis is an introduction to the discussion in which there are considerations concerning the definition of advertising and its problems. Historical outline of the phenomenon of advertising in the world, including health care, is also provided.The second part of the thesis is focuses on the legal issues. It identifies the advertising aspect of the regulation of health care, specifying the various sectors. Issues of professional liability, civil and criminal penalties for violation of applicable laws are also discussed. Examination of the application of these legal provisions in practice is done by analyzing the activities of the relevant supervisory institutions and the judiciary.The third and the last part of the thesis presents controversial ethical questions related to the current law in Poland with regard to advertising in health care sector. American discussion of this issue is also provided to give a broader view on the topic.
dc.abstract.en | The main issue of the thesis focuses on the ethics of advertising in health care. The aim of this study is to analyze, describe and characterize the issues related to advertising aspect of health care and its ethical considerations. It encloses different sectors such as: medical services, medical practice, nursing and midwifery practice, drugstores and marketing of medical products. The main content of the work is divided into three parts.The first part of the thesis is an introduction to the discussion in which there are considerations concerning the definition of advertising and its problems. Historical outline of the phenomenon of advertising in the world, including health care, is also provided.The second part of the thesis is focuses on the legal issues. It identifies the advertising aspect of the regulation of health care, specifying the various sectors. Issues of professional liability, civil and criminal penalties for violation of applicable laws are also discussed. Examination of the application of these legal provisions in practice is done by analyzing the activities of the relevant supervisory institutions and the judiciary.The third and the last part of the thesis presents controversial ethical questions related to the current law in Poland with regard to advertising in health care sector. American discussion of this issue is also provided to give a broader view on the topic. | pl |
dc.abstract.pl | Praca podejmuje zagadnienia związane z etyką reklamy w ochronie zdrowia. Celem pracy jest analiza, opis i charakterystyka problematyki związanej z aspektem reklamy w ochronie zdrowia oraz jej uwarunkowaniami etycznymi. Ujmuje różne sektory ochrony zdrowia, tj. działalność leczniczą, praktykę lekarską, pielęgniarską, położniczą, aptekarską, rynku produktów leczniczych. Zasadnicza treść pracy dzieli się na trze części.Pierwszą część pracy stanowi wstęp do rozważań, w którym znajdują się analizy dotyczące definicji reklamy i jej problematyki. Przybliżono w niej również zarys historyczny zjawiska reklamy w świecie, w tym także w ochronie zdrowia.W drugiej części pracy skupiono się na zagadnieniach natury prawnej. Przedstawiono w niej regulacje dotyczące problematyki reklamy w ochronie zdrowia z wyszczególnieniem poszczególnych sektorów. Omówione zostały również kwestie odpowiedzialności zawodowej, cywilnej i karnej za naruszenie obowiązujących przepisów. Postanowiono również zbadać zastosowania owych zapisów w praktyce poprzez analizę działalności odpowiednich instytucji nadzorczych i sądowniczych.W ostatniej, trzeciej części pracy zostały przedstawione kontrowersje i wątpliwości natury etycznej związane z obowiązującym w Polsce prawem dotyczącym reklamy w służbie zdrowia. Dla pełniejszej argumentacji postanowiono również przybliżyć amerykańską dyskusję dotyczącą przedmiotu pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Zalewski, Zbigniew - 133886 | pl |
dc.contributor.author | Tenderowicz, Karol | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Zalewski, Zbigniew - 133886 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hartman, Jan - 129693 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T17:54:00Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T17:54:00Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | zdrowie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76625-94950 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189253 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ethics, health care, advertising, marketing, medicine, pharmaceutical industry | pl |
dc.subject.pl | etyka, ochrona zdrowia, reklama, marketing, medycyna, przemysł farmaceutyczny | pl |
dc.title | Etyczne aspekty reklamy w ochronie zdrowia | pl |
dc.title.alternative | Ethical aspects of advertising in health care | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |