Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Margaret Thatcher - archetyp polityczny w przekazach medialnych
Margaret Thatcher - political archetype in the media
Margaret Thatcher, Żelazna Dama, archetyp, kobiety w polityce, wizerunek
Margaret Thatcher, Iron lady, archetype, women in politics, image,
Tematem moich rozważań był sposób, w jaki media opiniotwórcze w Polsce piszą o archetypie politycznym, którym jest Margaret Thatcher. W tym celu wyróżniłam siedem archetypów, które kojarzą się z Margaret Thatcher: wolnorynkowość, wiatr z Zachodu, eurosceptycyzm, wojna o Falklandy, walka z IRA, strajki górników oraz archetyp Żelaznej Damy. Archetypy te zostały opisane w rozdziale pierwszym mojej pracy. Analizując materiały, w których wspomina się lub są w całości poświęcone Margaret Thatcher w tygodnikach "Wprost" oraz "Newsweek" dowiedziałam się, które z archetypów są używane najczęściej. "Wprost" i "Newsweek" to najbardziej opiniotwórcze tygodniki w Polsce w latach 2011-2014. Wybrałam ten okres, ponieważ obejmuje on dzień, w którym zmarła Margaret Thatcher, co mogło być przełomowym momentem, jeśli chodzi o sposób oraz częstotliwość jej uczestnictwa w przekazach medialnych. Sprawdziłam również czy analizowane tygodniki w swoich przekazach odwołują się do płci Margaret Thatcher. Zwróciłam uwagę również na to, czy media piszą o wyglądzie lub charakterze Żelaznej Damy. Przeanalizowałam też autorów, którzy w swoich tekstach przywołują Margaret Thatcher. Przeanalizowałam 48 numerów tygodnika "Wprost" oraz 48 numerów tygodnika "Newsweek". Porównałam ze sobą artykuły zamieszczone w tygodniku "Wprost" oraz tygodniku "Newsweek".
The theme of my thesis was was the way in which opinion-forming media in Poland write about the political archetype, which is Margaret Thatcher. For this purpose, I singled out seven archetypes that are associated with Margaret Thatcher: economy free market, wind from the West, euroscepticism, Falklands war, the struggle against the IRA, strikes miners and the archetype of the Iron Lady. Archetypes are described in the first chapter of my work. Analyzing the materials, which are claimed or are entirely devoted to Margaret Thatcher in the weekly "Wprost" and "Newsweek" learned that the archetypes are used most often. "Wprost" and "Newsweek" the most opinion-forming weekly in Poland in 2011-2014. I chose this period because it includes the day on which Margaret Thatcher died, which could be a turning point in terms of the manner and frequency of its participation in the media. Also I checked whether analyzed weekly in their communications link to sex Margaret Thatcher. I paid attention also to the fact that the media write about the appearance or character of the Iron Lady. I analyzed also authors who in their texts recall Margaret Thatcher.I analyzed 48 numbers of "Wprost" and 48 numbers of "Newsweek". I compared them with articles published in the weekly "Wprost" and the weekly "Newsweek".
dc.abstract.en | The theme of my thesis was was the way in which opinion-forming media in Poland write about the political archetype, which is Margaret Thatcher. For this purpose, I singled out seven archetypes that are associated with Margaret Thatcher: economy free market, wind from the West, euroscepticism, Falklands war, the struggle against the IRA, strikes miners and the archetype of the Iron Lady. Archetypes are described in the first chapter of my work. Analyzing the materials, which are claimed or are entirely devoted to Margaret Thatcher in the weekly "Wprost" and "Newsweek" learned that the archetypes are used most often. "Wprost" and "Newsweek" the most opinion-forming weekly in Poland in 2011-2014. I chose this period because it includes the day on which Margaret Thatcher died, which could be a turning point in terms of the manner and frequency of its participation in the media. Also I checked whether analyzed weekly in their communications link to sex Margaret Thatcher. I paid attention also to the fact that the media write about the appearance or character of the Iron Lady. I analyzed also authors who in their texts recall Margaret Thatcher.I analyzed 48 numbers of "Wprost" and 48 numbers of "Newsweek". I compared them with articles published in the weekly "Wprost" and the weekly "Newsweek". | pl |
dc.abstract.pl | Tematem moich rozważań był sposób, w jaki media opiniotwórcze w Polsce piszą o archetypie politycznym, którym jest Margaret Thatcher. W tym celu wyróżniłam siedem archetypów, które kojarzą się z Margaret Thatcher: wolnorynkowość, wiatr z Zachodu, eurosceptycyzm, wojna o Falklandy, walka z IRA, strajki górników oraz archetyp Żelaznej Damy. Archetypy te zostały opisane w rozdziale pierwszym mojej pracy. Analizując materiały, w których wspomina się lub są w całości poświęcone Margaret Thatcher w tygodnikach "Wprost" oraz "Newsweek" dowiedziałam się, które z archetypów są używane najczęściej. "Wprost" i "Newsweek" to najbardziej opiniotwórcze tygodniki w Polsce w latach 2011-2014. Wybrałam ten okres, ponieważ obejmuje on dzień, w którym zmarła Margaret Thatcher, co mogło być przełomowym momentem, jeśli chodzi o sposób oraz częstotliwość jej uczestnictwa w przekazach medialnych. Sprawdziłam również czy analizowane tygodniki w swoich przekazach odwołują się do płci Margaret Thatcher. Zwróciłam uwagę również na to, czy media piszą o wyglądzie lub charakterze Żelaznej Damy. Przeanalizowałam też autorów, którzy w swoich tekstach przywołują Margaret Thatcher. Przeanalizowałam 48 numerów tygodnika "Wprost" oraz 48 numerów tygodnika "Newsweek". Porównałam ze sobą artykuły zamieszczone w tygodniku "Wprost" oraz tygodniku "Newsweek". | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Flis, Jarosław - 101110 | pl |
dc.contributor.author | Kuchta, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Flis, Jarosław - 101110 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowina Konopka, Maria | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T21:58:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T21:58:45Z | |
dc.date.submitted | 2016-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105273-179134 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211648 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Margaret Thatcher, Iron lady, archetype, women in politics, image, | pl |
dc.subject.pl | Margaret Thatcher, Żelazna Dama, archetyp, kobiety w polityce, wizerunek | pl |
dc.title | Margaret Thatcher - archetyp polityczny w przekazach medialnych | pl |
dc.title.alternative | Margaret Thatcher - political archetype in the media | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |