Margaret Thatcher - archetyp polityczny w przekazach medialnych

licenciate
dc.abstract.enThe theme of my thesis was was the way in which opinion-forming media in Poland write about the political archetype, which is Margaret Thatcher. For this purpose, I singled out seven archetypes that are associated with Margaret Thatcher: economy free market, wind from the West, euroscepticism, Falklands war, the struggle against the IRA, strikes miners and the archetype of the Iron Lady. Archetypes are described in the first chapter of my work. Analyzing the materials, which are claimed or are entirely devoted to Margaret Thatcher in the weekly "Wprost" and "Newsweek" learned that the archetypes are used most often. "Wprost" and "Newsweek" the most opinion-forming weekly in Poland in 2011-2014. I chose this period because it includes the day on which Margaret Thatcher died, which could be a turning point in terms of the manner and frequency of its participation in the media. Also I checked whether analyzed weekly in their communications link to sex Margaret Thatcher. I paid attention also to the fact that the media write about the appearance or character of the Iron Lady. I analyzed also authors who in their texts recall Margaret Thatcher.I analyzed 48 numbers of "Wprost" and 48 numbers of "Newsweek". I compared them with articles published in the weekly "Wprost" and the weekly "Newsweek".pl
dc.abstract.plTematem moich rozważań był sposób, w jaki media opiniotwórcze w Polsce piszą o archetypie politycznym, którym jest Margaret Thatcher. W tym celu wyróżniłam siedem archetypów, które kojarzą się z Margaret Thatcher: wolnorynkowość, wiatr z Zachodu, eurosceptycyzm, wojna o Falklandy, walka z IRA, strajki górników oraz archetyp Żelaznej Damy. Archetypy te zostały opisane w rozdziale pierwszym mojej pracy. Analizując materiały, w których wspomina się lub są w całości poświęcone Margaret Thatcher w tygodnikach "Wprost" oraz "Newsweek" dowiedziałam się, które z archetypów są używane najczęściej. "Wprost" i "Newsweek" to najbardziej opiniotwórcze tygodniki w Polsce w latach 2011-2014. Wybrałam ten okres, ponieważ obejmuje on dzień, w którym zmarła Margaret Thatcher, co mogło być przełomowym momentem, jeśli chodzi o sposób oraz częstotliwość jej uczestnictwa w przekazach medialnych. Sprawdziłam również czy analizowane tygodniki w swoich przekazach odwołują się do płci Margaret Thatcher. Zwróciłam uwagę również na to, czy media piszą o wyglądzie lub charakterze Żelaznej Damy. Przeanalizowałam też autorów, którzy w swoich tekstach przywołują Margaret Thatcher. Przeanalizowałam 48 numerów tygodnika "Wprost" oraz 48 numerów tygodnika "Newsweek". Porównałam ze sobą artykuły zamieszczone w tygodniku "Wprost" oraz tygodniku "Newsweek".pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorFlis, Jarosław - 101110 pl
dc.contributor.authorKuchta, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerFlis, Jarosław - 101110 pl
dc.contributor.reviewerNowina Konopka, Mariapl
dc.date.accessioned2020-07-26T21:58:45Z
dc.date.available2020-07-26T21:58:45Z
dc.date.submitted2016-06-29pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-105273-179134pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211648
dc.languagepolpl
dc.subject.enMargaret Thatcher, Iron lady, archetype, women in politics, image,pl
dc.subject.plMargaret Thatcher, Żelazna Dama, archetyp, kobiety w polityce, wizerunekpl
dc.titleMargaret Thatcher - archetyp polityczny w przekazach medialnychpl
dc.title.alternativeMargaret Thatcher - political archetype in the mediapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The theme of my thesis was was the way in which opinion-forming media in Poland write about the political archetype, which is Margaret Thatcher. For this purpose, I singled out seven archetypes that are associated with Margaret Thatcher: economy free market, wind from the West, euroscepticism, Falklands war, the struggle against the IRA, strikes miners and the archetype of the Iron Lady. Archetypes are described in the first chapter of my work. Analyzing the materials, which are claimed or are entirely devoted to Margaret Thatcher in the weekly "Wprost" and "Newsweek" learned that the archetypes are used most often. "Wprost" and "Newsweek" the most opinion-forming weekly in Poland in 2011-2014. I chose this period because it includes the day on which Margaret Thatcher died, which could be a turning point in terms of the manner and frequency of its participation in the media. Also I checked whether analyzed weekly in their communications link to sex Margaret Thatcher. I paid attention also to the fact that the media write about the appearance or character of the Iron Lady. I analyzed also authors who in their texts recall Margaret Thatcher.I analyzed 48 numbers of "Wprost" and 48 numbers of "Newsweek". I compared them with articles published in the weekly "Wprost" and the weekly "Newsweek".
dc.abstract.plpl
Tematem moich rozważań był sposób, w jaki media opiniotwórcze w Polsce piszą o archetypie politycznym, którym jest Margaret Thatcher. W tym celu wyróżniłam siedem archetypów, które kojarzą się z Margaret Thatcher: wolnorynkowość, wiatr z Zachodu, eurosceptycyzm, wojna o Falklandy, walka z IRA, strajki górników oraz archetyp Żelaznej Damy. Archetypy te zostały opisane w rozdziale pierwszym mojej pracy. Analizując materiały, w których wspomina się lub są w całości poświęcone Margaret Thatcher w tygodnikach "Wprost" oraz "Newsweek" dowiedziałam się, które z archetypów są używane najczęściej. "Wprost" i "Newsweek" to najbardziej opiniotwórcze tygodniki w Polsce w latach 2011-2014. Wybrałam ten okres, ponieważ obejmuje on dzień, w którym zmarła Margaret Thatcher, co mogło być przełomowym momentem, jeśli chodzi o sposób oraz częstotliwość jej uczestnictwa w przekazach medialnych. Sprawdziłam również czy analizowane tygodniki w swoich przekazach odwołują się do płci Margaret Thatcher. Zwróciłam uwagę również na to, czy media piszą o wyglądzie lub charakterze Żelaznej Damy. Przeanalizowałam też autorów, którzy w swoich tekstach przywołują Margaret Thatcher. Przeanalizowałam 48 numerów tygodnika "Wprost" oraz 48 numerów tygodnika "Newsweek". Porównałam ze sobą artykuły zamieszczone w tygodniku "Wprost" oraz tygodniku "Newsweek".
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Flis, Jarosław - 101110
dc.contributor.authorpl
Kuchta, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Flis, Jarosław - 101110
dc.contributor.reviewerpl
Nowina Konopka, Maria
dc.date.accessioned
2020-07-26T21:58:45Z
dc.date.available
2020-07-26T21:58:45Z
dc.date.submittedpl
2016-06-29
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-105273-179134
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211648
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Margaret Thatcher, Iron lady, archetype, women in politics, image,
dc.subject.plpl
Margaret Thatcher, Żelazna Dama, archetyp, kobiety w polityce, wizerunek
dc.titlepl
Margaret Thatcher - archetyp polityczny w przekazach medialnych
dc.title.alternativepl
Margaret Thatcher - political archetype in the media
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
49
Views per month
Views per city
Warsaw
10
Wroclaw
9
Krakow
5
Poznan
5
Busko-Zdrój
2
Bydgoszcz
2
Dublin
2
Lodz
1
Rydzyna
1
Sobótka
1

No access

No Thumbnail Available