Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w polskim prawie gospodarczym

master
dc.abstract.enThe subject of discussion in this work is the issue of the existence of unfair competition as a phenomenon manifested by the behavior of an entrepreneur contrary to the law or morality, which infringes the interest of another market participant or customer. In the presented work, I made the types of acts of unfair competition listed in the Act on Combating Unfair Competition of April 16, 1993, and also "ZNKU". The main objective of the study is to determine the most important features, scope and properties of individual prohibited activities based on the applicable law and the subject literature.The work consists of an introduction, five chapters and recapitulation (ending).The first chapter is devoted to issues concerning the general characteristics of the system of protection against unfair competition. The second chapter includes reflections on the concrete acts of unfair competition covered by the hypothesis of art. 5 to 17d ZNKU. In the third chapter, I presented the problem of hindering access to the market to other entrepreneurs as actions contrary to the functioning of fair competition on the market. The content of the fourth chapter is the aspect of advertising from the point of view of unfair competition. The last, fifth chapter discusses the system of sanctioning acts of unfair competition.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest problematyka istnienia nieuczciwej konkurencji jako zjawiska przejawiającego się poprzez sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, który narusza interes innego uczestnika obrotu bądź klienta. W przedstawionej pracy dokonałam typizacji poszczególnych rodzajów czynów nieuczciwej konkurencji wymienionych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r., dalej także „ZNKU”. Zasadniczym celem opracowania jest określenie najistotniejszych cech, zakresu i właściwości poszczególnych działań niedozwolonych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i literaturę przedmiotu.Praca składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i rekapitulacji (zakończenia).Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym ogólnej charakterystyki systemu ochrony przed nieuczciwą konkurencją. W rozdziale drugim znalazły się rozważania na temat skonkretyzowanych czynów nieuczciwej konkurencji objętych hipotezą art. 5 do 17d ZNKU. W rozdziale trzecim zaprezentowałam problematykę utrudniania dostępu do rynku innym przedsiębiorcom jako działań sprzecznych z funkcjonowaniem uczciwej konkurencji na rynku. Treścią rozdziału czwartego jest aspekt reklamy z punktu widzenia nieuczciwej konkurencji. W ostatnim, piątym rozdziale omówiony został system sankcjonowania czynów nieuczciwej konkurencji.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŻurawik, Artur - 200616 pl
dc.contributor.authorMastaj, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerŻurawik, Artur - 200616 pl
dc.contributor.reviewerOziębała, Wiktorpl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:51:28Z
dc.date.available2020-07-28T01:51:28Z
dc.date.submitted2019-06-27pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-134636-249011pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236830
dc.languagepolpl
dc.subject.enUnfair competition, combating unfair competition, acts of unfair competition, the act on combating unfair competition, unfair advertising, misleading, hindering access to the marketpl
dc.subject.plNieuczciwa konkurencja, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, czyny nieuczciwej konkurencji, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nieuczciwa reklama, wprowadzanie w błąd, utrudnianie dostępu do rynkupl
dc.titleZwalczanie nieuczciwej konkurencji w polskim prawie gospodarczympl
dc.title.alternativeFighting unfair competition in Polish economic lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of discussion in this work is the issue of the existence of unfair competition as a phenomenon manifested by the behavior of an entrepreneur contrary to the law or morality, which infringes the interest of another market participant or customer. In the presented work, I made the types of acts of unfair competition listed in the Act on Combating Unfair Competition of April 16, 1993, and also "ZNKU". The main objective of the study is to determine the most important features, scope and properties of individual prohibited activities based on the applicable law and the subject literature.The work consists of an introduction, five chapters and recapitulation (ending).The first chapter is devoted to issues concerning the general characteristics of the system of protection against unfair competition. The second chapter includes reflections on the concrete acts of unfair competition covered by the hypothesis of art. 5 to 17d ZNKU. In the third chapter, I presented the problem of hindering access to the market to other entrepreneurs as actions contrary to the functioning of fair competition on the market. The content of the fourth chapter is the aspect of advertising from the point of view of unfair competition. The last, fifth chapter discusses the system of sanctioning acts of unfair competition.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest problematyka istnienia nieuczciwej konkurencji jako zjawiska przejawiającego się poprzez sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, który narusza interes innego uczestnika obrotu bądź klienta. W przedstawionej pracy dokonałam typizacji poszczególnych rodzajów czynów nieuczciwej konkurencji wymienionych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r., dalej także „ZNKU”. Zasadniczym celem opracowania jest określenie najistotniejszych cech, zakresu i właściwości poszczególnych działań niedozwolonych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i literaturę przedmiotu.Praca składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i rekapitulacji (zakończenia).Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym ogólnej charakterystyki systemu ochrony przed nieuczciwą konkurencją. W rozdziale drugim znalazły się rozważania na temat skonkretyzowanych czynów nieuczciwej konkurencji objętych hipotezą art. 5 do 17d ZNKU. W rozdziale trzecim zaprezentowałam problematykę utrudniania dostępu do rynku innym przedsiębiorcom jako działań sprzecznych z funkcjonowaniem uczciwej konkurencji na rynku. Treścią rozdziału czwartego jest aspekt reklamy z punktu widzenia nieuczciwej konkurencji. W ostatnim, piątym rozdziale omówiony został system sankcjonowania czynów nieuczciwej konkurencji.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Żurawik, Artur - 200616
dc.contributor.authorpl
Mastaj, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Żurawik, Artur - 200616
dc.contributor.reviewerpl
Oziębała, Wiktor
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:51:28Z
dc.date.available
2020-07-28T01:51:28Z
dc.date.submittedpl
2019-06-27
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-134636-249011
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236830
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Unfair competition, combating unfair competition, acts of unfair competition, the act on combating unfair competition, unfair advertising, misleading, hindering access to the market
dc.subject.plpl
Nieuczciwa konkurencja, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, czyny nieuczciwej konkurencji, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nieuczciwa reklama, wprowadzanie w błąd, utrudnianie dostępu do rynku
dc.titlepl
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w polskim prawie gospodarczym
dc.title.alternativepl
Fighting unfair competition in Polish economic law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available