Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w polskim prawie gospodarczym
Fighting unfair competition in Polish economic law
Nieuczciwa konkurencja, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, czyny nieuczciwej konkurencji, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nieuczciwa reklama, wprowadzanie w błąd, utrudnianie dostępu do rynku
Unfair competition, combating unfair competition, acts of unfair competition, the act on combating unfair competition, unfair advertising, misleading, hindering access to the market
Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest problematyka istnienia nieuczciwej konkurencji jako zjawiska przejawiającego się poprzez sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, który narusza interes innego uczestnika obrotu bądź klienta. W przedstawionej pracy dokonałam typizacji poszczególnych rodzajów czynów nieuczciwej konkurencji wymienionych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r., dalej także „ZNKU”. Zasadniczym celem opracowania jest określenie najistotniejszych cech, zakresu i właściwości poszczególnych działań niedozwolonych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i literaturę przedmiotu.Praca składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i rekapitulacji (zakończenia).Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym ogólnej charakterystyki systemu ochrony przed nieuczciwą konkurencją. W rozdziale drugim znalazły się rozważania na temat skonkretyzowanych czynów nieuczciwej konkurencji objętych hipotezą art. 5 do 17d ZNKU. W rozdziale trzecim zaprezentowałam problematykę utrudniania dostępu do rynku innym przedsiębiorcom jako działań sprzecznych z funkcjonowaniem uczciwej konkurencji na rynku. Treścią rozdziału czwartego jest aspekt reklamy z punktu widzenia nieuczciwej konkurencji. W ostatnim, piątym rozdziale omówiony został system sankcjonowania czynów nieuczciwej konkurencji.
The subject of discussion in this work is the issue of the existence of unfair competition as a phenomenon manifested by the behavior of an entrepreneur contrary to the law or morality, which infringes the interest of another market participant or customer. In the presented work, I made the types of acts of unfair competition listed in the Act on Combating Unfair Competition of April 16, 1993, and also "ZNKU". The main objective of the study is to determine the most important features, scope and properties of individual prohibited activities based on the applicable law and the subject literature.The work consists of an introduction, five chapters and recapitulation (ending).The first chapter is devoted to issues concerning the general characteristics of the system of protection against unfair competition. The second chapter includes reflections on the concrete acts of unfair competition covered by the hypothesis of art. 5 to 17d ZNKU. In the third chapter, I presented the problem of hindering access to the market to other entrepreneurs as actions contrary to the functioning of fair competition on the market. The content of the fourth chapter is the aspect of advertising from the point of view of unfair competition. The last, fifth chapter discusses the system of sanctioning acts of unfair competition.
dc.abstract.en | The subject of discussion in this work is the issue of the existence of unfair competition as a phenomenon manifested by the behavior of an entrepreneur contrary to the law or morality, which infringes the interest of another market participant or customer. In the presented work, I made the types of acts of unfair competition listed in the Act on Combating Unfair Competition of April 16, 1993, and also "ZNKU". The main objective of the study is to determine the most important features, scope and properties of individual prohibited activities based on the applicable law and the subject literature.The work consists of an introduction, five chapters and recapitulation (ending).The first chapter is devoted to issues concerning the general characteristics of the system of protection against unfair competition. The second chapter includes reflections on the concrete acts of unfair competition covered by the hypothesis of art. 5 to 17d ZNKU. In the third chapter, I presented the problem of hindering access to the market to other entrepreneurs as actions contrary to the functioning of fair competition on the market. The content of the fourth chapter is the aspect of advertising from the point of view of unfair competition. The last, fifth chapter discusses the system of sanctioning acts of unfair competition. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest problematyka istnienia nieuczciwej konkurencji jako zjawiska przejawiającego się poprzez sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, który narusza interes innego uczestnika obrotu bądź klienta. W przedstawionej pracy dokonałam typizacji poszczególnych rodzajów czynów nieuczciwej konkurencji wymienionych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r., dalej także „ZNKU”. Zasadniczym celem opracowania jest określenie najistotniejszych cech, zakresu i właściwości poszczególnych działań niedozwolonych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i literaturę przedmiotu.Praca składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i rekapitulacji (zakończenia).Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym ogólnej charakterystyki systemu ochrony przed nieuczciwą konkurencją. W rozdziale drugim znalazły się rozważania na temat skonkretyzowanych czynów nieuczciwej konkurencji objętych hipotezą art. 5 do 17d ZNKU. W rozdziale trzecim zaprezentowałam problematykę utrudniania dostępu do rynku innym przedsiębiorcom jako działań sprzecznych z funkcjonowaniem uczciwej konkurencji na rynku. Treścią rozdziału czwartego jest aspekt reklamy z punktu widzenia nieuczciwej konkurencji. W ostatnim, piątym rozdziale omówiony został system sankcjonowania czynów nieuczciwej konkurencji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Żurawik, Artur - 200616 | pl |
dc.contributor.author | Mastaj, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żurawik, Artur - 200616 | pl |
dc.contributor.reviewer | Oziębała, Wiktor | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:51:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:51:28Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134636-249011 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236830 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Unfair competition, combating unfair competition, acts of unfair competition, the act on combating unfair competition, unfair advertising, misleading, hindering access to the market | pl |
dc.subject.pl | Nieuczciwa konkurencja, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, czyny nieuczciwej konkurencji, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nieuczciwa reklama, wprowadzanie w błąd, utrudnianie dostępu do rynku | pl |
dc.title | Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w polskim prawie gospodarczym | pl |
dc.title.alternative | Fighting unfair competition in Polish economic law | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |