Alternatywna historia grania. Błąd w grach wideo

licenciate
dc.abstract.enMalfunction and failure are forms of defiance against different sets of rules in society and technology. Malfunction (as a bug) has thus become a specific space of freedom in video games entangled in hegemonic relationships. In this study I would like to explore how the occurrence of bug affects interpretation during game play which I understand as a flow between game and the player. In order to perform my analyze I will define firstly what a game is, not only as a cultural construct but also as a code composited of algorithms and obfuscated by the interface. Then I will move to define who a player is within a game. Afterwards I will cite Rosa Menkman’s recognition which states glitch, and therefore bug, as a unexpected and unwanted phenomenon resulting in loss of control by the player and the cyborg author. In the first chapter I will divide malfunctions in video games into faults and damages. In the second it will help me to explore player’s strategies of defiance which ensue after the occurrence of bug and imply ambivalent fun. However independent developers consciously implement malfunctions to undermine existing norms of production. I will describe this kind of bug application in third chapter (by using examples from Goat Simulator (2014) Coffee Stain Studios and The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee.) Studying bug helps understand how game’s malfunction deflects computations, and hence allows to deconstruct hierarchy built upon socio-economic rules obfuscated within the flow.pl
dc.abstract.plBłąd i porażka stanowią formę oporu przeciwko ustanowionym normom społecznym oraz technologicznym. W uwikłanych w hegemoniczne zależności grach wideo, tenże błąd w postaci buga, staje się przestrzenią wolności. W mojej pracy licencjackiej chciałabym zbadać jak jego pojawienie się wpływa na proces interpretacji w trakcie rozgrywki, którą rozumiem jako przepływ znaczeń pomiędzy graczem a grą. W celu przeprowadzenia analizy zdefiniuję najpierw: czym według mnie jest gra – rozumiana nie tylko jako konstrukt wyłącznie kulturowy, ale także złożony z algorytmów kod ukryty za interfejsem; kogo i co stanowi wobec niej gracz. Następnie w oparciu o teorię Rosy Menkman zdefiniuję glitch, a za nim bug, jako niespodziewane i niechciane zjawisko skutkujące utratą kontroli przez gracza i autora cyborgicznego. W rozdziale pierwszy dokonam podziału błędów w grach wideo na: usterki oraz uszkodzenia. Wprowadzenie takiego rozróżnienia pozwoli mi na zbadanie w rozdziale drugim wynikłych z nich strategii graczy, które implikują ambiwalentną uciechę. Niezależnie twórcy jednak świadomie implementują błąd w swoich grach, aby podważyć obowiązujące normy produkcji. Takie zastosowania opiszę w rozdziale trzecim (na przykładzie Goat Simulator (2014) Coffe Stain Studios oraz The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee. Przeprowadzenie studium buga pozwala dostrzec jak błąd załamuje proces obliczeniowy gry, a co za tym idzie: umożliwia dekonstrukcję hierarchii zbudowaną dzięki normom społeczno-gospodarczym obfuskowanym w przepływie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.authorPamuła, Izabelapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.reviewerArgasiński, Jan - 105948 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T13:58:21Z
dc.date.available2020-07-26T13:58:21Z
dc.date.submitted2015-06-29pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-96970-160887pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204403
dc.languagepolpl
dc.subject.enmalfunction, bug, fault, damage, glitch, flow, software, code, interface, video game, playformance, mechanics, game world, cyborg author, player, transgressive player, cynical player, prosumer, participatory culture, fun, deconstructionpl
dc.subject.plbłąd, bug, usterka, uszkodzenie, glitch, przepływ, software, kod, interfejs, gra wideo, playformance, mechanika, świat gry, autor cyborgiczny, gracz, gracz transgresyjny, gracz cyniczny, prosument, kultura partycypacji, uciecha, dekonstrukcjapl
dc.titleAlternatywna historia grania. Błąd w grach wideopl
dc.title.alternativeAlternative history of playing. Malfunction in video gamespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Malfunction and failure are forms of defiance against different sets of rules in society and technology. Malfunction (as a bug) has thus become a specific space of freedom in video games entangled in hegemonic relationships. In this study I would like to explore how the occurrence of bug affects interpretation during game play which I understand as a flow between game and the player. In order to perform my analyze I will define firstly what a game is, not only as a cultural construct but also as a code composited of algorithms and obfuscated by the interface. Then I will move to define who a player is within a game. Afterwards I will cite Rosa Menkman’s recognition which states glitch, and therefore bug, as a unexpected and unwanted phenomenon resulting in loss of control by the player and the cyborg author. In the first chapter I will divide malfunctions in video games into faults and damages. In the second it will help me to explore player’s strategies of defiance which ensue after the occurrence of bug and imply ambivalent fun. However independent developers consciously implement malfunctions to undermine existing norms of production. I will describe this kind of bug application in third chapter (by using examples from Goat Simulator (2014) Coffee Stain Studios and The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee.) Studying bug helps understand how game’s malfunction deflects computations, and hence allows to deconstruct hierarchy built upon socio-economic rules obfuscated within the flow.
dc.abstract.plpl
Błąd i porażka stanowią formę oporu przeciwko ustanowionym normom społecznym oraz technologicznym. W uwikłanych w hegemoniczne zależności grach wideo, tenże błąd w postaci buga, staje się przestrzenią wolności. W mojej pracy licencjackiej chciałabym zbadać jak jego pojawienie się wpływa na proces interpretacji w trakcie rozgrywki, którą rozumiem jako przepływ znaczeń pomiędzy graczem a grą. W celu przeprowadzenia analizy zdefiniuję najpierw: czym według mnie jest gra – rozumiana nie tylko jako konstrukt wyłącznie kulturowy, ale także złożony z algorytmów kod ukryty za interfejsem; kogo i co stanowi wobec niej gracz. Następnie w oparciu o teorię Rosy Menkman zdefiniuję glitch, a za nim bug, jako niespodziewane i niechciane zjawisko skutkujące utratą kontroli przez gracza i autora cyborgicznego. W rozdziale pierwszy dokonam podziału błędów w grach wideo na: usterki oraz uszkodzenia. Wprowadzenie takiego rozróżnienia pozwoli mi na zbadanie w rozdziale drugim wynikłych z nich strategii graczy, które implikują ambiwalentną uciechę. Niezależnie twórcy jednak świadomie implementują błąd w swoich grach, aby podważyć obowiązujące normy produkcji. Takie zastosowania opiszę w rozdziale trzecim (na przykładzie Goat Simulator (2014) Coffe Stain Studios oraz The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee. Przeprowadzenie studium buga pozwala dostrzec jak błąd załamuje proces obliczeniowy gry, a co za tym idzie: umożliwia dekonstrukcję hierarchii zbudowaną dzięki normom społeczno-gospodarczym obfuskowanym w przepływie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.authorpl
Pamuła, Izabela
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.reviewerpl
Argasiński, Jan - 105948
dc.date.accessioned
2020-07-26T13:58:21Z
dc.date.available
2020-07-26T13:58:21Z
dc.date.submittedpl
2015-06-29
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-96970-160887
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204403
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
malfunction, bug, fault, damage, glitch, flow, software, code, interface, video game, playformance, mechanics, game world, cyborg author, player, transgressive player, cynical player, prosumer, participatory culture, fun, deconstruction
dc.subject.plpl
błąd, bug, usterka, uszkodzenie, glitch, przepływ, software, kod, interfejs, gra wideo, playformance, mechanika, świat gry, autor cyborgiczny, gracz, gracz transgresyjny, gracz cyniczny, prosument, kultura partycypacji, uciecha, dekonstrukcja
dc.titlepl
Alternatywna historia grania. Błąd w grach wideo
dc.title.alternativepl
Alternative history of playing. Malfunction in video games
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Nowa Sól
3
Warsaw
3
Wroclaw
3
Krakow
2
Bydgoszcz
1
Chrzanów
1
Dublin
1
Katowice
1
Otmuchow
1
Sosnowiec
1

No access

No Thumbnail Available