Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Alternatywna historia grania. Błąd w grach wideo
Alternative history of playing. Malfunction in video games
błąd, bug, usterka, uszkodzenie, glitch, przepływ, software, kod, interfejs, gra wideo, playformance, mechanika, świat gry, autor cyborgiczny, gracz, gracz transgresyjny, gracz cyniczny, prosument, kultura partycypacji, uciecha, dekonstrukcja
malfunction, bug, fault, damage, glitch, flow, software, code, interface, video game, playformance, mechanics, game world, cyborg author, player, transgressive player, cynical player, prosumer, participatory culture, fun, deconstruction
Błąd i porażka stanowią formę oporu przeciwko ustanowionym normom społecznym oraz technologicznym. W uwikłanych w hegemoniczne zależności grach wideo, tenże błąd w postaci buga, staje się przestrzenią wolności. W mojej pracy licencjackiej chciałabym zbadać jak jego pojawienie się wpływa na proces interpretacji w trakcie rozgrywki, którą rozumiem jako przepływ znaczeń pomiędzy graczem a grą. W celu przeprowadzenia analizy zdefiniuję najpierw: czym według mnie jest gra – rozumiana nie tylko jako konstrukt wyłącznie kulturowy, ale także złożony z algorytmów kod ukryty za interfejsem; kogo i co stanowi wobec niej gracz. Następnie w oparciu o teorię Rosy Menkman zdefiniuję glitch, a za nim bug, jako niespodziewane i niechciane zjawisko skutkujące utratą kontroli przez gracza i autora cyborgicznego. W rozdziale pierwszy dokonam podziału błędów w grach wideo na: usterki oraz uszkodzenia. Wprowadzenie takiego rozróżnienia pozwoli mi na zbadanie w rozdziale drugim wynikłych z nich strategii graczy, które implikują ambiwalentną uciechę. Niezależnie twórcy jednak świadomie implementują błąd w swoich grach, aby podważyć obowiązujące normy produkcji. Takie zastosowania opiszę w rozdziale trzecim (na przykładzie Goat Simulator (2014) Coffe Stain Studios oraz The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee. Przeprowadzenie studium buga pozwala dostrzec jak błąd załamuje proces obliczeniowy gry, a co za tym idzie: umożliwia dekonstrukcję hierarchii zbudowaną dzięki normom społeczno-gospodarczym obfuskowanym w przepływie.
Malfunction and failure are forms of defiance against different sets of rules in society and technology. Malfunction (as a bug) has thus become a specific space of freedom in video games entangled in hegemonic relationships. In this study I would like to explore how the occurrence of bug affects interpretation during game play which I understand as a flow between game and the player. In order to perform my analyze I will define firstly what a game is, not only as a cultural construct but also as a code composited of algorithms and obfuscated by the interface. Then I will move to define who a player is within a game. Afterwards I will cite Rosa Menkman’s recognition which states glitch, and therefore bug, as a unexpected and unwanted phenomenon resulting in loss of control by the player and the cyborg author. In the first chapter I will divide malfunctions in video games into faults and damages. In the second it will help me to explore player’s strategies of defiance which ensue after the occurrence of bug and imply ambivalent fun. However independent developers consciously implement malfunctions to undermine existing norms of production. I will describe this kind of bug application in third chapter (by using examples from Goat Simulator (2014) Coffee Stain Studios and The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee.) Studying bug helps understand how game’s malfunction deflects computations, and hence allows to deconstruct hierarchy built upon socio-economic rules obfuscated within the flow.
dc.abstract.en | Malfunction and failure are forms of defiance against different sets of rules in society and technology. Malfunction (as a bug) has thus become a specific space of freedom in video games entangled in hegemonic relationships. In this study I would like to explore how the occurrence of bug affects interpretation during game play which I understand as a flow between game and the player. In order to perform my analyze I will define firstly what a game is, not only as a cultural construct but also as a code composited of algorithms and obfuscated by the interface. Then I will move to define who a player is within a game. Afterwards I will cite Rosa Menkman’s recognition which states glitch, and therefore bug, as a unexpected and unwanted phenomenon resulting in loss of control by the player and the cyborg author. In the first chapter I will divide malfunctions in video games into faults and damages. In the second it will help me to explore player’s strategies of defiance which ensue after the occurrence of bug and imply ambivalent fun. However independent developers consciously implement malfunctions to undermine existing norms of production. I will describe this kind of bug application in third chapter (by using examples from Goat Simulator (2014) Coffee Stain Studios and The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee.) Studying bug helps understand how game’s malfunction deflects computations, and hence allows to deconstruct hierarchy built upon socio-economic rules obfuscated within the flow. | pl |
dc.abstract.pl | Błąd i porażka stanowią formę oporu przeciwko ustanowionym normom społecznym oraz technologicznym. W uwikłanych w hegemoniczne zależności grach wideo, tenże błąd w postaci buga, staje się przestrzenią wolności. W mojej pracy licencjackiej chciałabym zbadać jak jego pojawienie się wpływa na proces interpretacji w trakcie rozgrywki, którą rozumiem jako przepływ znaczeń pomiędzy graczem a grą. W celu przeprowadzenia analizy zdefiniuję najpierw: czym według mnie jest gra – rozumiana nie tylko jako konstrukt wyłącznie kulturowy, ale także złożony z algorytmów kod ukryty za interfejsem; kogo i co stanowi wobec niej gracz. Następnie w oparciu o teorię Rosy Menkman zdefiniuję glitch, a za nim bug, jako niespodziewane i niechciane zjawisko skutkujące utratą kontroli przez gracza i autora cyborgicznego. W rozdziale pierwszy dokonam podziału błędów w grach wideo na: usterki oraz uszkodzenia. Wprowadzenie takiego rozróżnienia pozwoli mi na zbadanie w rozdziale drugim wynikłych z nich strategii graczy, które implikują ambiwalentną uciechę. Niezależnie twórcy jednak świadomie implementują błąd w swoich grach, aby podważyć obowiązujące normy produkcji. Takie zastosowania opiszę w rozdziale trzecim (na przykładzie Goat Simulator (2014) Coffe Stain Studios oraz The Stanley Parable (2013) Galactic Caffee. Przeprowadzenie studium buga pozwala dostrzec jak błąd załamuje proces obliczeniowy gry, a co za tym idzie: umożliwia dekonstrukcję hierarchii zbudowaną dzięki normom społeczno-gospodarczym obfuskowanym w przepływie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.contributor.author | Pamuła, Izabela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.contributor.reviewer | Argasiński, Jan - 105948 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T13:58:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T13:58:21Z | |
dc.date.submitted | 2015-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-96970-160887 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204403 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | malfunction, bug, fault, damage, glitch, flow, software, code, interface, video game, playformance, mechanics, game world, cyborg author, player, transgressive player, cynical player, prosumer, participatory culture, fun, deconstruction | pl |
dc.subject.pl | błąd, bug, usterka, uszkodzenie, glitch, przepływ, software, kod, interfejs, gra wideo, playformance, mechanika, świat gry, autor cyborgiczny, gracz, gracz transgresyjny, gracz cyniczny, prosument, kultura partycypacji, uciecha, dekonstrukcja | pl |
dc.title | Alternatywna historia grania. Błąd w grach wideo | pl |
dc.title.alternative | Alternative history of playing. Malfunction in video games | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |