Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza zmian w komunikacji wizualnej i tekstowej okładek czasopisma „Przyjaciółka” na tle ewolucji prasy kobiecej w Polsce
The analysis of changes in the visual and textual communication of the “Przyjaciółka” magazine covers in the context of the evolution of women’s magazines in Poland.
prasa kobieca, wizualność, okładki, Przyjaciółka
visual communication, magazine cover, women
Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zmianom w komunikacji wizualnej i tekstowej, które zachodziły na okładkach „Przyjaciółki” przez wszystkie lata jej publikacji. Tło dla tych badań stanowi ewolucja pism kobiecych w Polsce. Materiałem badawczym pracy jest czasopismo „Przyjaciółka”- jedno z najdłużej wychodzących pism skierowanych do kobiet w Polsce. Periodyk zaczął ukazywać się 21 marca 1948 roku i jest wydawany do chwili obecnej. Przemiany społeczne, polityczne i gospodarcze wywierały wpływ na transformację kulturową wzoru kobiety, a tym samym przyczyniały się do metamorfoz „Przyjaciółki”. Czynniki te wpływały na propagowane na okładkach wzorce kobiet, postawy i opinie, a nawet na formułę wydawniczą i jakość wizualną pisma. Na okładkach „Przyjaciółki” odzwierciedlenie znajdują wszystkie etapy czasopiśmiennictwa kobiecego zaczynając od nurtu socjalistycznego w początkach lat 50., a kończąc na postępującej tabloidyzacji pism z tego segmentu. Pierwsza część pracy stanowi rys historyczny polskiej prasy kobiecej ze zwróceniem szczególnej uwagi na tło kulturowe i historyczne oraz szkic etapów rozwojowych czasopisma „Przyjaciółka”. Dalsza część jest wprowadzeniem do zagadnienia komunikacji wizualnej w prasie, w której omówiona jest geneza komunikacji wizualnej oraz funkcja obrazu w kulturze, a także istota projektowania okładek prasowych. Za cel pracy postawiono identyfikację zmieniających się komunikatów płynących z okładki „Przyjaciółki” oraz odpowiedź na pytanie, czy pokrywały się one z etapami rozwoju pism kobiecych w Polsce.
This thesis is devoted to changes in the visual and textual communication that occurred on the covers of the “Przyjaciółka” magazine throughout all years of its publication. The background for this research is based on the evolution of women’s magazines in Poland. The research material for this work is the “Przyjaciółka” magazine - one of the longest-running periodicals aimed at Polish women. The magazine was launched on March 21st, 1948, and is being published to date. The social, political and economic shifts had an impact on the cultural transformation of the archetypal woman, thus caused the transfigurations of “Przyjaciółka”. These factors influenced what was promoted on the covers: the models of femininity, attitudes, opinions, or even the editorial approach and the visual quality of the magazine. The first part constitutes the historical review of the Polish women’s magazines, with particular emphasis on the cultural and historical background, as well as the developmental stages of “Przyjaciółka”. The following part is an introduction to the issue of visual communication in the press, elaborating on the origins of visual communication, the function of imagery in culture and the essence of magazine cover design. The aim of the thesis is to identify the changing messages communicated by the covers of “Przyjaciółka”, and to interpret whether they matched the stages of Polish women’s magazines’ development.
dc.abstract.en | This thesis is devoted to changes in the visual and textual communication that occurred on the covers of the “Przyjaciółka” magazine throughout all years of its publication. The background for this research is based on the evolution of women’s magazines in Poland. The research material for this work is the “Przyjaciółka” magazine - one of the longest-running periodicals aimed at Polish women. The magazine was launched on March 21st, 1948, and is being published to date. The social, political and economic shifts had an impact on the cultural transformation of the archetypal woman, thus caused the transfigurations of “Przyjaciółka”. These factors influenced what was promoted on the covers: the models of femininity, attitudes, opinions, or even the editorial approach and the visual quality of the magazine. The first part constitutes the historical review of the Polish women’s magazines, with particular emphasis on the cultural and historical background, as well as the developmental stages of “Przyjaciółka”. The following part is an introduction to the issue of visual communication in the press, elaborating on the origins of visual communication, the function of imagery in culture and the essence of magazine cover design. The aim of the thesis is to identify the changing messages communicated by the covers of “Przyjaciółka”, and to interpret whether they matched the stages of Polish women’s magazines’ development. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zmianom w komunikacji wizualnej i tekstowej, które zachodziły na okładkach „Przyjaciółki” przez wszystkie lata jej publikacji. Tło dla tych badań stanowi ewolucja pism kobiecych w Polsce. Materiałem badawczym pracy jest czasopismo „Przyjaciółka”- jedno z najdłużej wychodzących pism skierowanych do kobiet w Polsce. Periodyk zaczął ukazywać się 21 marca 1948 roku i jest wydawany do chwili obecnej. Przemiany społeczne, polityczne i gospodarcze wywierały wpływ na transformację kulturową wzoru kobiety, a tym samym przyczyniały się do metamorfoz „Przyjaciółki”. Czynniki te wpływały na propagowane na okładkach wzorce kobiet, postawy i opinie, a nawet na formułę wydawniczą i jakość wizualną pisma. Na okładkach „Przyjaciółki” odzwierciedlenie znajdują wszystkie etapy czasopiśmiennictwa kobiecego zaczynając od nurtu socjalistycznego w początkach lat 50., a kończąc na postępującej tabloidyzacji pism z tego segmentu. Pierwsza część pracy stanowi rys historyczny polskiej prasy kobiecej ze zwróceniem szczególnej uwagi na tło kulturowe i historyczne oraz szkic etapów rozwojowych czasopisma „Przyjaciółka”. Dalsza część jest wprowadzeniem do zagadnienia komunikacji wizualnej w prasie, w której omówiona jest geneza komunikacji wizualnej oraz funkcja obrazu w kulturze, a także istota projektowania okładek prasowych. Za cel pracy postawiono identyfikację zmieniających się komunikatów płynących z okładki „Przyjaciółki” oraz odpowiedź na pytanie, czy pokrywały się one z etapami rozwoju pism kobiecych w Polsce. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.author | Dudoń, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T04:54:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T04:54:14Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-91232-83321 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199441 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | visual communication, magazine cover, women | pl |
dc.subject.pl | prasa kobieca, wizualność, okładki, Przyjaciółka | pl |
dc.title | Analiza zmian w komunikacji wizualnej i tekstowej okładek czasopisma „Przyjaciółka” na tle ewolucji prasy kobiecej w Polsce | pl |
dc.title.alternative | The analysis of changes in the visual and textual communication of the “Przyjaciółka” magazine covers in the context of the evolution of women’s magazines in Poland. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |