Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ideał nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
The ideal teacher of early childhood education
nauczyciel, edukacja wczesnoszkolna, kompetencje, osobowość
teacher, early childhood education, skills, personality
Przedmiotem pracy magisterskiej pt.: „Ideał nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej” jest próba ustalenia cech idealnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na podstawie opinii uczniów klas I-III, ich rodziców, a także nauczycieli szkół podstawowych.Celem pracy jest analiza i porównanie wyników badań każdej z podanych grup, ustalenie co uczniowie, rodzice i nauczyciele rozumieją pod pojęciem „ideał nauczyciela”, jakie kompetencje i cechy osobowości nauczyciela są najwyżej cenione, jak wygląda idealna postać nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, oraz ukazanie istniejących różnic w ideale nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli. Część teoretyczna pracy przybliża pojęcie nauczyciela w świetle badań pedeutologii. Omówione zostają założenia i teorie różnych koncepcji przygotowujących do zawodu nauczyciela, występujących we współczesnej literaturze pedagogicznej, jak również walory i ograniczenia każdej z nich. Praca zawiera poglądy polskich pedagogów i psychologów na osobowość nauczyciela, przybliża zadania jakie przyświecają współczesnym nauczycielom oraz opisuje rodzaje kompetencji niezbędnych w pracy nauczycieli. Przybliżona zostaje specyfika zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, a w szczególności funkcje, zadania, cele, treści edukacji zintegrowanej, w świetle założeń reformy systemu edukacji. Badania empiryczne zostały przeprowadzone w dwóch szkołach podstawowych mieszczących się w Trzycierzu i Łęce na terenie powiatu nowosądeckiego. Badania zostały przeprowadzone wśród 40 uczniów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej, 40 rodziców oraz 30 nauczycieli wspomnianych szkół. Posłużono się metodą sondażową tj. techniką ankiety, jak również wywiadu i analizą rysunków dzieci w młodszym wieku szkolnym.Według badanej grupy ideał nauczyciela to połączenie wiedzy, doświadczenia i wysokich kompetencji z zakresu danej dyscypliny naukowej. Nauczyciel idealny to osoba z pasją, która potrafi zaciekawić uczniów swoją dziedziną wiedzy i rozbudzić w nich zainteresowanie przedmiotem. Wykonuje swój zawód z powołania, a nie konieczności. Potrafi nawiązać bezpośredni i dobry kontakt z uczniem, nie tylko ucząc ale i również wychowując. Idealny nauczyciel powinien odznaczać się takimi cechami jak wysoka kultura osobista, miłość do dziecka, cierpliwość, wyrozumiałość, poczucie humoru, a także stanowczość i konsekwencja. Wszystkich uczniów powinien traktować jednakowo choć z indywidualnym podejściem do każdego z nich.
The aim of the thesis titled: "The ideal teacher of early childhood education" is to attempt to determine the characteristics of an ideal teacher of early childhood education based on the opinion of students in forms I-III, their parents, and teachers of primary schools. The aim of this study is to analyse and compare the results of each of these groups, determine how students, parents and teachers perceive an "ideal teacher", what skills and personality traits of a teacher are the most esteemed, what an ideal teacher of early childhood education looks like, and to present the existing differences of the ideal teacher in the opinion of students, parents and teachers. The theoretical work introduces the concept of a teacher in the light of pedeutology research. The principles and theories of different ideas preparing for the teacher profession are discussed which appear in contemporary educational literature, as well as values and limitations of each of them. The paper contains the views of Polish teachers and psychologists on the personality of a teacher, it introduces the tasks pursued by the contemporary teachers and it describes the types of competencies needed in the work of teachers. The paper introduces the specificity of early childhood education profession, in particular functions, tasks, objectives, content of integrated education in light of the principles of educational reform. The empirical research has been carried out in two primary schools in Trzycierz and Łęka. The research was conducted among 40 students of I-III forms, 40 parents and 30 teachers of these schools. The methods employed were the survey as well as interviews and analysis of children's drawings. According to the questioned an ideal teacher is a combination of knowledge, experience and high competencies in their research field. An ideal teacher is a person with a passion that can intrigue students with their knowledge and who awakes an interest in the subject in them. It is someone who is dedicated to his job. It is someone who can make a direct and good contact with a student, not only by teaching but also educating. An ideal teacher needs to have such features as good manners, love for children, patience and tolerance, a good sense of humour but also firmness and consistency. He should treat all students equally but has an individual approach to each of them.
dc.abstract.en | The aim of the thesis titled: "The ideal teacher of early childhood education" is to attempt to determine the characteristics of an ideal teacher of early childhood education based on the opinion of students in forms I-III, their parents, and teachers of primary schools. The aim of this study is to analyse and compare the results of each of these groups, determine how students, parents and teachers perceive an "ideal teacher", what skills and personality traits of a teacher are the most esteemed, what an ideal teacher of early childhood education looks like, and to present the existing differences of the ideal teacher in the opinion of students, parents and teachers. The theoretical work introduces the concept of a teacher in the light of pedeutology research. The principles and theories of different ideas preparing for the teacher profession are discussed which appear in contemporary educational literature, as well as values and limitations of each of them. The paper contains the views of Polish teachers and psychologists on the personality of a teacher, it introduces the tasks pursued by the contemporary teachers and it describes the types of competencies needed in the work of teachers. The paper introduces the specificity of early childhood education profession, in particular functions, tasks, objectives, content of integrated education in light of the principles of educational reform. The empirical research has been carried out in two primary schools in Trzycierz and Łęka. The research was conducted among 40 students of I-III forms, 40 parents and 30 teachers of these schools. The methods employed were the survey as well as interviews and analysis of children's drawings. According to the questioned an ideal teacher is a combination of knowledge, experience and high competencies in their research field. An ideal teacher is a person with a passion that can intrigue students with their knowledge and who awakes an interest in the subject in them. It is someone who is dedicated to his job. It is someone who can make a direct and good contact with a student, not only by teaching but also educating. An ideal teacher needs to have such features as good manners, love for children, patience and tolerance, a good sense of humour but also firmness and consistency. He should treat all students equally but has an individual approach to each of them. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy magisterskiej pt.: „Ideał nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej” jest próba ustalenia cech idealnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na podstawie opinii uczniów klas I-III, ich rodziców, a także nauczycieli szkół podstawowych.Celem pracy jest analiza i porównanie wyników badań każdej z podanych grup, ustalenie co uczniowie, rodzice i nauczyciele rozumieją pod pojęciem „ideał nauczyciela”, jakie kompetencje i cechy osobowości nauczyciela są najwyżej cenione, jak wygląda idealna postać nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, oraz ukazanie istniejących różnic w ideale nauczyciela w opinii uczniów, rodziców i nauczycieli. Część teoretyczna pracy przybliża pojęcie nauczyciela w świetle badań pedeutologii. Omówione zostają założenia i teorie różnych koncepcji przygotowujących do zawodu nauczyciela, występujących we współczesnej literaturze pedagogicznej, jak również walory i ograniczenia każdej z nich. Praca zawiera poglądy polskich pedagogów i psychologów na osobowość nauczyciela, przybliża zadania jakie przyświecają współczesnym nauczycielom oraz opisuje rodzaje kompetencji niezbędnych w pracy nauczycieli. Przybliżona zostaje specyfika zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, a w szczególności funkcje, zadania, cele, treści edukacji zintegrowanej, w świetle założeń reformy systemu edukacji. Badania empiryczne zostały przeprowadzone w dwóch szkołach podstawowych mieszczących się w Trzycierzu i Łęce na terenie powiatu nowosądeckiego. Badania zostały przeprowadzone wśród 40 uczniów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej, 40 rodziców oraz 30 nauczycieli wspomnianych szkół. Posłużono się metodą sondażową tj. techniką ankiety, jak również wywiadu i analizą rysunków dzieci w młodszym wieku szkolnym.Według badanej grupy ideał nauczyciela to połączenie wiedzy, doświadczenia i wysokich kompetencji z zakresu danej dyscypliny naukowej. Nauczyciel idealny to osoba z pasją, która potrafi zaciekawić uczniów swoją dziedziną wiedzy i rozbudzić w nich zainteresowanie przedmiotem. Wykonuje swój zawód z powołania, a nie konieczności. Potrafi nawiązać bezpośredni i dobry kontakt z uczniem, nie tylko ucząc ale i również wychowując. Idealny nauczyciel powinien odznaczać się takimi cechami jak wysoka kultura osobista, miłość do dziecka, cierpliwość, wyrozumiałość, poczucie humoru, a także stanowczość i konsekwencja. Wszystkich uczniów powinien traktować jednakowo choć z indywidualnym podejściem do każdego z nich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.author | Śmiertka, Larysa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T17:57:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T17:57:03Z | |
dc.date.submitted | 2011-06-15 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-54490-117170 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169490 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | teacher, early childhood education, skills, personality | pl |
dc.subject.pl | nauczyciel, edukacja wczesnoszkolna, kompetencje, osobowość | pl |
dc.title | Ideał nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej | pl |
dc.title.alternative | The ideal teacher of early childhood education | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |