Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wewnętrzny błękit. O interpretacji jako potrzebie zadomowienia oraz wizjach oikosu w wybranych wierszach Zbigniewa Jankowskiego
The Inner Blue. On interpretation as the need for domicile and visions of oikos in selected poems by Zbigniew Jankowski.
Zbigniew Jankowski, Gaston Bachelard, interpretacja, oikos, hermeneutyka, dom.
Zbigniew Jankowski, Gaston Bachelard, interpretation, oikos, hermeneutics, home.
Niniejsza praca podejmuje analizę twórczości Zbigniewa Jankowskiego, koncentrując się na złożonych relacjach między poezją a interpretacją. Autor stawia tezę, że poezja Jankowskiego nie tylko odzwierciedla osobiste doświadczenia, ale także staje się przestrzenią, w której odbiorca może odkrywać nowe sensy i pytania dotyczące rzeczywistości. W kontekście hermeneutycznym, praca eksploruje pojęcie "oikosu" jako metaforycznego domu, który w obliczu niepewności i zmienności staje się miejscem refleksji i zadziwienia, co tworzy poczucie tytułowego zadomowienia. Model interpretacyjny przyjęty w pracy opiera się na koncepcji koła hermeneutycznego, w którym interakcja między całością a fragmentem dzieła literackiego prowadzi do wspólnego odkrywania sensów przez autora i czytelnika. W szczególności, autor odnosi się do myśli Gastona Bachelarda, podkreślając, że poetyckie marzenie jest kluczowym elementem ludzkiego bytu, które może prowadzić do głębszego zrozumienia otaczającego świata. Praca wskazuje na konieczność delikatności i troski w obcowaniu z tekstem, co pozwala na dostrzeganie subtelnych śladów obecności autora oraz na wywołanie w odbiorcy osobistych połączeń z utworem. Końcowa konkluzja tekstu stanowi, że interpretacja nie jest jedynie odkrywaniem sensu, ale także procesem, w którym odbiorca staje się współtwórcą znaczenia, co otwiera nowe horyzonty w zrozumieniu zarówno poezji, jak i samej relacji autor-czytelnik.
This thesis undertakes a detailed analysis of Zbigniew Jankowski's work, focusing on the complex relationship between poetry and interpretation. The author posits that Jankowski's poetry not only reflects personal experience, but also becomes a space in which the viewer can discover new meanings and questions about reality. In a hermeneutic context, the work explores the notion of the ‘oikos’ as a metaphorical home that, in the face of uncertainty and changeability, becomes a place of reflection and amazement, which creates a sense of eponymous settledness. The interpretive model adopted in the work is based on the concept of the hermeneutic circle, in which the interaction between the whole and a fragment of a literary work leads to a joint discovery of meaning by author and reader. In particular, the author refers to the thought of Gaston Bachelard, emphasising that poetic dreaming is a key element of human existence that can lead to a deeper understanding of the surrounding world. The work points out the necessity of delicacy and care in dealing with the text, which allows one to perceive subtle traces of the author's presence and to evoke in the viewer personal connections with a writing. The final conclusion of the text states that interpretation is not only the discovery of meaning, but also a process in which the recipient becomes a co-creator of meaning, which opens up new horizons in understanding both poetry and the author-reader relationship itself.
dc.abstract.en | This thesis undertakes a detailed analysis of Zbigniew Jankowski's work, focusing on the complex relationship between poetry and interpretation. The author posits that Jankowski's poetry not only reflects personal experience, but also becomes a space in which the viewer can discover new meanings and questions about reality. In a hermeneutic context, the work explores the notion of the ‘oikos’ as a metaphorical home that, in the face of uncertainty and changeability, becomes a place of reflection and amazement, which creates a sense of eponymous settledness. The interpretive model adopted in the work is based on the concept of the hermeneutic circle, in which the interaction between the whole and a fragment of a literary work leads to a joint discovery of meaning by author and reader. In particular, the author refers to the thought of Gaston Bachelard, emphasising that poetic dreaming is a key element of human existence that can lead to a deeper understanding of the surrounding world. The work points out the necessity of delicacy and care in dealing with the text, which allows one to perceive subtle traces of the author's presence and to evoke in the viewer personal connections with a writing. The final conclusion of the text states that interpretation is not only the discovery of meaning, but also a process in which the recipient becomes a co-creator of meaning, which opens up new horizons in understanding both poetry and the author-reader relationship itself. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca podejmuje analizę twórczości Zbigniewa Jankowskiego, koncentrując się na złożonych relacjach między poezją a interpretacją. Autor stawia tezę, że poezja Jankowskiego nie tylko odzwierciedla osobiste doświadczenia, ale także staje się przestrzenią, w której odbiorca może odkrywać nowe sensy i pytania dotyczące rzeczywistości. W kontekście hermeneutycznym, praca eksploruje pojęcie "oikosu" jako metaforycznego domu, który w obliczu niepewności i zmienności staje się miejscem refleksji i zadziwienia, co tworzy poczucie tytułowego zadomowienia. Model interpretacyjny przyjęty w pracy opiera się na koncepcji koła hermeneutycznego, w którym interakcja między całością a fragmentem dzieła literackiego prowadzi do wspólnego odkrywania sensów przez autora i czytelnika. W szczególności, autor odnosi się do myśli Gastona Bachelarda, podkreślając, że poetyckie marzenie jest kluczowym elementem ludzkiego bytu, które może prowadzić do głębszego zrozumienia otaczającego świata. Praca wskazuje na konieczność delikatności i troski w obcowaniu z tekstem, co pozwala na dostrzeganie subtelnych śladów obecności autora oraz na wywołanie w odbiorcy osobistych połączeń z utworem. Końcowa konkluzja tekstu stanowi, że interpretacja nie jest jedynie odkrywaniem sensu, ale także procesem, w którym odbiorca staje się współtwórcą znaczenia, co otwiera nowe horyzonty w zrozumieniu zarówno poezji, jak i samej relacji autor-czytelnik. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zarębianka, Zofia - USOS52187 | pl |
dc.contributor.author | Tomaszewski, Piotr - USOS277972 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sokalska, Małgorzata - 147950 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zarębianka, Zofia - USOS52187 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-15T06:34:40Z | |
dc.date.available | 2024-10-15T06:34:40Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-09 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka antropologiczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178491-277972 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452140 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Zbigniew Jankowski, Gaston Bachelard, interpretation, oikos, hermeneutics, home. | pl |
dc.subject.pl | Zbigniew Jankowski, Gaston Bachelard, interpretacja, oikos, hermeneutyka, dom. | pl |
dc.title | Wewnętrzny błękit. O interpretacji jako potrzebie zadomowienia oraz wizjach oikosu w wybranych wierszach Zbigniewa Jankowskiego | pl |
dc.title.alternative | The Inner Blue. On interpretation as the need for domicile and visions of oikos in selected poems by Zbigniew Jankowski. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |