Współczesne polskie kino niezależne w drodze do profesjonalizacji

master
dc.abstract.enThe subject of this thesis is to analyse and interpret the work of three directors who started their career by creating independent films and later became known and respected as professional artists. In my work I follow the transformation that has taken place in polish independent cinema, which has slowly disappeared, especially in regards to young amateur filmmakers in the 90's. I also present how their independence impacted the way of they though, contributing to the development of a unique style visible in their works.pl
dc.abstract.plPraca zawiera analizę i interpretację twórczości trzech reżyserów, którzy zaczęli swoją karierę od tworzenia filmów niezależnych, obecnie są znanymi i cenionymi profesjonalnymi twórcami. W pracy śledzę przeobrażenie jakie nastąpiło we współczesnym polskim kinie, z którego można powiedzieć, zniknęła kategoria niezależności – rozumiana w kontekście powstających w latach 90-tych młodzieżowych grup zajmujących się amatorskim kręceniem filmów. W pracy przedstawiam, w jaki sposób owa niezależność ukształtowała myślenie twórców, przyczyniając się do rozwinięcia niepowtarzalnego, autorskiego stylu, widocznego w ich dziełach. Wybierając sylwetki niezależnych twórców, którzy się sprofesjonalizowali, interesowała mnie droga, jaką przeszli aby znaleźć się na filmowym rynku i zaistnieć w świadomości szerszej publiczności. W przypadku wymienionych twórców, Bodo Koxa, Piotra Trzaskalskiego i Krzysztofa Skoniecznego, ta ścieżka była za każdym razem inna, lecz ostatecznie doprowadziła ich do obranego celu. Na tle twórców wymienionych w pierwszej kolejności, działalność Piotra Skoniecznego jest przykładem niezależności wybranej świadomie, w poczuciu, że tylko ta droga pozwala twórcy na przekraczanie granic i łamanie utartych schematów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWilk, Eugeniusz - 132642 pl
dc.contributor.authorJendrysik, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWilk, Eugeniusz - 132642 pl
dc.contributor.reviewerStach, Grażyna - 132036 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T21:00:25Z
dc.date.available2020-07-27T21:00:25Z
dc.date.submitted2018-10-09pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-128617-142279pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232364
dc.languagepolpl
dc.subject.enindependent cinema, polish independent cinema, off cinema, polish cinema, auteur cinemapl
dc.subject.plkino niezależne, kino offowe, polskie kino, kino autorskie, polskie kino niezależnepl
dc.titleWspółczesne polskie kino niezależne w drodze do profesjonalizacjipl
dc.title.alternativeContemporary polish independent cinema on its way to professionalisationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is to analyse and interpret the work of three directors who started their career by creating independent films and later became known and respected as professional artists. In my work I follow the transformation that has taken place in polish independent cinema, which has slowly disappeared, especially in regards to young amateur filmmakers in the 90's. I also present how their independence impacted the way of they though, contributing to the development of a unique style visible in their works.
dc.abstract.plpl
Praca zawiera analizę i interpretację twórczości trzech reżyserów, którzy zaczęli swoją karierę od tworzenia filmów niezależnych, obecnie są znanymi i cenionymi profesjonalnymi twórcami. W pracy śledzę przeobrażenie jakie nastąpiło we współczesnym polskim kinie, z którego można powiedzieć, zniknęła kategoria niezależności – rozumiana w kontekście powstających w latach 90-tych młodzieżowych grup zajmujących się amatorskim kręceniem filmów. W pracy przedstawiam, w jaki sposób owa niezależność ukształtowała myślenie twórców, przyczyniając się do rozwinięcia niepowtarzalnego, autorskiego stylu, widocznego w ich dziełach. Wybierając sylwetki niezależnych twórców, którzy się sprofesjonalizowali, interesowała mnie droga, jaką przeszli aby znaleźć się na filmowym rynku i zaistnieć w świadomości szerszej publiczności. W przypadku wymienionych twórców, Bodo Koxa, Piotra Trzaskalskiego i Krzysztofa Skoniecznego, ta ścieżka była za każdym razem inna, lecz ostatecznie doprowadziła ich do obranego celu. Na tle twórców wymienionych w pierwszej kolejności, działalność Piotra Skoniecznego jest przykładem niezależności wybranej świadomie, w poczuciu, że tylko ta droga pozwala twórcy na przekraczanie granic i łamanie utartych schematów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wilk, Eugeniusz - 132642
dc.contributor.authorpl
Jendrysik, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wilk, Eugeniusz - 132642
dc.contributor.reviewerpl
Stach, Grażyna - 132036
dc.date.accessioned
2020-07-27T21:00:25Z
dc.date.available
2020-07-27T21:00:25Z
dc.date.submittedpl
2018-10-09
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-128617-142279
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232364
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
independent cinema, polish independent cinema, off cinema, polish cinema, auteur cinema
dc.subject.plpl
kino niezależne, kino offowe, polskie kino, kino autorskie, polskie kino niezależne
dc.titlepl
Współczesne polskie kino niezależne w drodze do profesjonalizacji
dc.title.alternativepl
Contemporary polish independent cinema on its way to professionalisation
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Warsaw
15
Krakow
6
Gdansk
2
Poznan
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Garliczka
1
Gliwice
1
Gorlice
1
Katowice
1

No access

No Thumbnail Available