Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Budowanie świadomości prawnej jako sposób ochrony autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych
Construction of Legal Consciousness as a way of protection of the video games creator's economic copyrights.
gra komputerowa, prawa autorskie twórców gier komputerowych, świadomość prawna, budowanie świadomości prawnej, budowanie świadomości prawnej praw autorskich twórców gier komputerowych, prawo autorskie,
computer game, copyright of computer game developers, legal awareness, building legal awareness, building legal awareness of computer game developers' copyright, information society, copyright,
Celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest odpowiedź na pytanie badawcze, a to jak można kreować świadomość prawną graczy wokół instytucji autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych.Rozdział pierwszy stanowi formę syntetyzacji pojęcia świadomości prawnej. W szczególności dochodzi do rozważenia każdego z aspektów świadomości prawnej - od informacji o regulacji, przez reakcję, ocenę, stosunek do regulacji, postawę wobec regulacji oraz budowanie ewentualnych postulatów de lege ferenda. Drugi rozdział odnosi się do pojęcia gry komputerowej sensu stricto jako utworu prawa autorskiego oraz sensu largo jako zbioru utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dochodzi do wyboru definicji gry komputerowej, gracza oraz zawarcia specyfiki medium gier komputerowych. Trzeci rozdział odnosi się do weryfikacji trzech hipotez badawczych. Zgodnie z ich wynikiem, zdaniem autora klasyczne metody budowania świadomości prawnej mogą być irrelewantne w stosunku do gier komputerowych. Autor zauważa, iż w obecnie istniejących działaniach rynkowych można znaleźć pośrednie wpływanie na wzrost świadomości prawnej gracy. W konsekwencji za prawdziwą autor uznaje również hipotezę, iż jedynie łączny wysiłek polegający na korzystaniu z koncepcji klasycznych oraz wzorców różnych zachowań rynkowych, wpływających na świadomość prawną może stanowić adekwatny model budowania świadomości prawnej graczy. We wnioskach autor odpowiada na pytanie badawcze, iż zgodnie z wynikiem weryfikacji hipotez badawczych adekwatną formą budowania świadomości prawnej będzie metodologia łącząca metody klasyczne z nowoczesnymi formami wpływania na świadomość prawną graczy.
The research objective of this thesis is to answer the research question, and how to create legal awareness of players around the copyright institutions of computer games developers.The first chapter is a form of synthesis of the concept of legal awareness. In particular, each aspect of legal awareness is considered - from information about regulation, through reaction, evaluation, attitude towards regulation and the possible de lege ferenda postulates. The second chapter refers to the concept of a computer game in the strict sense as a work of copyright and as a collection of works within the meaning of the Act on Copyright and Related Rights. The definition of the computer game, the player and the specificity of the computer game medium are chosen. The third chapter refers to the verification of three research hypotheses. According to their results classic methods of building legal awareness may be irrelevant to computer games. The author notes that currently existing market activities can be found to indirectly influence the growth of legal awareness of players. Consequently, the author also finds the true hypothesis that only the combined effort of using classic concepts and patterns of various market behaviours that affect legal awareness can be an adequate model for building legal awareness of players.In the conclusions, the author answers the research question that, according to the result of the verification of research hypotheses, an adequate form of building legal awareness will be the methodology combining classical methods with modern forms of influencing the legal awareness of players.
| dc.abstract.en | The research objective of this thesis is to answer the research question, and how to create legal awareness of players around the copyright institutions of computer games developers.The first chapter is a form of synthesis of the concept of legal awareness. In particular, each aspect of legal awareness is considered - from information about regulation, through reaction, evaluation, attitude towards regulation and the possible de lege ferenda postulates. The second chapter refers to the concept of a computer game in the strict sense as a work of copyright and as a collection of works within the meaning of the Act on Copyright and Related Rights. The definition of the computer game, the player and the specificity of the computer game medium are chosen. The third chapter refers to the verification of three research hypotheses. According to their results classic methods of building legal awareness may be irrelevant to computer games. The author notes that currently existing market activities can be found to indirectly influence the growth of legal awareness of players. Consequently, the author also finds the true hypothesis that only the combined effort of using classic concepts and patterns of various market behaviours that affect legal awareness can be an adequate model for building legal awareness of players.In the conclusions, the author answers the research question that, according to the result of the verification of research hypotheses, an adequate form of building legal awareness will be the methodology combining classical methods with modern forms of influencing the legal awareness of players. | pl |
| dc.abstract.pl | Celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest odpowiedź na pytanie badawcze, a to jak można kreować świadomość prawną graczy wokół instytucji autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych.Rozdział pierwszy stanowi formę syntetyzacji pojęcia świadomości prawnej. W szczególności dochodzi do rozważenia każdego z aspektów świadomości prawnej - od informacji o regulacji, przez reakcję, ocenę, stosunek do regulacji, postawę wobec regulacji oraz budowanie ewentualnych postulatów de lege ferenda. Drugi rozdział odnosi się do pojęcia gry komputerowej sensu stricto jako utworu prawa autorskiego oraz sensu largo jako zbioru utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dochodzi do wyboru definicji gry komputerowej, gracza oraz zawarcia specyfiki medium gier komputerowych. Trzeci rozdział odnosi się do weryfikacji trzech hipotez badawczych. Zgodnie z ich wynikiem, zdaniem autora klasyczne metody budowania świadomości prawnej mogą być irrelewantne w stosunku do gier komputerowych. Autor zauważa, iż w obecnie istniejących działaniach rynkowych można znaleźć pośrednie wpływanie na wzrost świadomości prawnej gracy. W konsekwencji za prawdziwą autor uznaje również hipotezę, iż jedynie łączny wysiłek polegający na korzystaniu z koncepcji klasycznych oraz wzorców różnych zachowań rynkowych, wpływających na świadomość prawną może stanowić adekwatny model budowania świadomości prawnej graczy. We wnioskach autor odpowiada na pytanie badawcze, iż zgodnie z wynikiem weryfikacji hipotez badawczych adekwatną formą budowania świadomości prawnej będzie metodologia łącząca metody klasyczne z nowoczesnymi formami wpływania na świadomość prawną graczy. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Stępień, Mateusz - 132100 | pl |
| dc.contributor.author | Stelmaszewski, Michał | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Dudek, Michał | pl |
| dc.contributor.reviewer | Stępień, Mateusz - 132100 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:21:34Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T11:21:34Z | |
| dc.date.submitted | 2019-09-11 | pl |
| dc.fieldofstudy | prawo | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-118827-164444 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223861 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | computer game, copyright of computer game developers, legal awareness, building legal awareness, building legal awareness of computer game developers' copyright, information society, copyright, | pl |
| dc.subject.pl | gra komputerowa, prawa autorskie twórców gier komputerowych, świadomość prawna, budowanie świadomości prawnej, budowanie świadomości prawnej praw autorskich twórców gier komputerowych, prawo autorskie, | pl |
| dc.title | Budowanie świadomości prawnej jako sposób ochrony autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych | pl |
| dc.title.alternative | Construction of Legal Consciousness as a way of protection of the video games creator's economic copyrights. | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |