Budowanie świadomości prawnej jako sposób ochrony autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych

master
dc.abstract.enThe research objective of this thesis is to answer the research question, and how to create legal awareness of players around the copyright institutions of computer games developers.The first chapter is a form of synthesis of the concept of legal awareness. In particular, each aspect of legal awareness is considered - from information about regulation, through reaction, evaluation, attitude towards regulation and the possible de lege ferenda postulates. The second chapter refers to the concept of a computer game in the strict sense as a work of copyright and as a collection of works within the meaning of the Act on Copyright and Related Rights. The definition of the computer game, the player and the specificity of the computer game medium are chosen. The third chapter refers to the verification of three research hypotheses. According to their results classic methods of building legal awareness may be irrelevant to computer games. The author notes that currently existing market activities can be found to indirectly influence the growth of legal awareness of players. Consequently, the author also finds the true hypothesis that only the combined effort of using classic concepts and patterns of various market behaviours that affect legal awareness can be an adequate model for building legal awareness of players.In the conclusions, the author answers the research question that, according to the result of the verification of research hypotheses, an adequate form of building legal awareness will be the methodology combining classical methods with modern forms of influencing the legal awareness of players.pl
dc.abstract.plCelem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest odpowiedź na pytanie badawcze, a to jak można kreować świadomość prawną graczy wokół instytucji autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych.Rozdział pierwszy stanowi formę syntetyzacji pojęcia świadomości prawnej. W szczególności dochodzi do rozważenia każdego z aspektów świadomości prawnej - od informacji o regulacji, przez reakcję, ocenę, stosunek do regulacji, postawę wobec regulacji oraz budowanie ewentualnych postulatów de lege ferenda. Drugi rozdział odnosi się do pojęcia gry komputerowej sensu stricto jako utworu prawa autorskiego oraz sensu largo jako zbioru utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dochodzi do wyboru definicji gry komputerowej, gracza oraz zawarcia specyfiki medium gier komputerowych. Trzeci rozdział odnosi się do weryfikacji trzech hipotez badawczych. Zgodnie z ich wynikiem, zdaniem autora klasyczne metody budowania świadomości prawnej mogą być irrelewantne w stosunku do gier komputerowych. Autor zauważa, iż w obecnie istniejących działaniach rynkowych można znaleźć pośrednie wpływanie na wzrost świadomości prawnej gracy. W konsekwencji za prawdziwą autor uznaje również hipotezę, iż jedynie łączny wysiłek polegający na korzystaniu z koncepcji klasycznych oraz wzorców różnych zachowań rynkowych, wpływających na świadomość prawną może stanowić adekwatny model budowania świadomości prawnej graczy. We wnioskach autor odpowiada na pytanie badawcze, iż zgodnie z wynikiem weryfikacji hipotez badawczych adekwatną formą budowania świadomości prawnej będzie metodologia łącząca metody klasyczne z nowoczesnymi formami wpływania na świadomość prawną graczy.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorStępień, Mateusz - 132100 pl
dc.contributor.authorStelmaszewski, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerDudek, Michałpl
dc.contributor.reviewerStępień, Mateusz - 132100 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:21:34Z
dc.date.available2020-07-27T11:21:34Z
dc.date.submitted2019-09-11pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-118827-164444pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223861
dc.languagepolpl
dc.subject.encomputer game, copyright of computer game developers, legal awareness, building legal awareness, building legal awareness of computer game developers' copyright, information society, copyright,pl
dc.subject.plgra komputerowa, prawa autorskie twórców gier komputerowych, świadomość prawna, budowanie świadomości prawnej, budowanie świadomości prawnej praw autorskich twórców gier komputerowych, prawo autorskie,pl
dc.titleBudowanie świadomości prawnej jako sposób ochrony autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowychpl
dc.title.alternativeConstruction of Legal Consciousness as a way of protection of the video games creator's economic copyrights.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research objective of this thesis is to answer the research question, and how to create legal awareness of players around the copyright institutions of computer games developers.The first chapter is a form of synthesis of the concept of legal awareness. In particular, each aspect of legal awareness is considered - from information about regulation, through reaction, evaluation, attitude towards regulation and the possible de lege ferenda postulates. The second chapter refers to the concept of a computer game in the strict sense as a work of copyright and as a collection of works within the meaning of the Act on Copyright and Related Rights. The definition of the computer game, the player and the specificity of the computer game medium are chosen. The third chapter refers to the verification of three research hypotheses. According to their results classic methods of building legal awareness may be irrelevant to computer games. The author notes that currently existing market activities can be found to indirectly influence the growth of legal awareness of players. Consequently, the author also finds the true hypothesis that only the combined effort of using classic concepts and patterns of various market behaviours that affect legal awareness can be an adequate model for building legal awareness of players.In the conclusions, the author answers the research question that, according to the result of the verification of research hypotheses, an adequate form of building legal awareness will be the methodology combining classical methods with modern forms of influencing the legal awareness of players.
dc.abstract.plpl
Celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest odpowiedź na pytanie badawcze, a to jak można kreować świadomość prawną graczy wokół instytucji autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych.Rozdział pierwszy stanowi formę syntetyzacji pojęcia świadomości prawnej. W szczególności dochodzi do rozważenia każdego z aspektów świadomości prawnej - od informacji o regulacji, przez reakcję, ocenę, stosunek do regulacji, postawę wobec regulacji oraz budowanie ewentualnych postulatów de lege ferenda. Drugi rozdział odnosi się do pojęcia gry komputerowej sensu stricto jako utworu prawa autorskiego oraz sensu largo jako zbioru utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dochodzi do wyboru definicji gry komputerowej, gracza oraz zawarcia specyfiki medium gier komputerowych. Trzeci rozdział odnosi się do weryfikacji trzech hipotez badawczych. Zgodnie z ich wynikiem, zdaniem autora klasyczne metody budowania świadomości prawnej mogą być irrelewantne w stosunku do gier komputerowych. Autor zauważa, iż w obecnie istniejących działaniach rynkowych można znaleźć pośrednie wpływanie na wzrost świadomości prawnej gracy. W konsekwencji za prawdziwą autor uznaje również hipotezę, iż jedynie łączny wysiłek polegający na korzystaniu z koncepcji klasycznych oraz wzorców różnych zachowań rynkowych, wpływających na świadomość prawną może stanowić adekwatny model budowania świadomości prawnej graczy. We wnioskach autor odpowiada na pytanie badawcze, iż zgodnie z wynikiem weryfikacji hipotez badawczych adekwatną formą budowania świadomości prawnej będzie metodologia łącząca metody klasyczne z nowoczesnymi formami wpływania na świadomość prawną graczy.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Stępień, Mateusz - 132100
dc.contributor.authorpl
Stelmaszewski, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Dudek, Michał
dc.contributor.reviewerpl
Stępień, Mateusz - 132100
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:21:34Z
dc.date.available
2020-07-27T11:21:34Z
dc.date.submittedpl
2019-09-11
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-118827-164444
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223861
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
computer game, copyright of computer game developers, legal awareness, building legal awareness, building legal awareness of computer game developers' copyright, information society, copyright,
dc.subject.plpl
gra komputerowa, prawa autorskie twórców gier komputerowych, świadomość prawna, budowanie świadomości prawnej, budowanie świadomości prawnej praw autorskich twórców gier komputerowych, prawo autorskie,
dc.titlepl
Budowanie świadomości prawnej jako sposób ochrony autorskich praw majątkowych twórców gier komputerowych
dc.title.alternativepl
Construction of Legal Consciousness as a way of protection of the video games creator's economic copyrights.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Wroclaw
5
Szczecin
3
Dublin
2
Warsaw
2
Bolton
1
Krakow
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available