Aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych

master
dc.abstract.enSummary Aspirations are the aspirations, intentions, desires, wishes, needs and individual interests, which affect its behavior and its plans and determine the way forward in life. Content life aspirations are influenced by psychological factors, sociological and pedagogical. The research in this paper are the aspirations of living alumni childcare centers and their peers raised in natural families. The study was conducted on a group of alumni family homes (19 people) and students of natural families (25 individuals). The method of diagnostic survey using the survey technique to develop themselves and develop self-awareness inventory Tukałło M. and R. Wiechnik. Research shows that self-esteem determines the evolution of life aspirations of students tested, because of inadequate self-esteem is accompanied by inadequate aspirations in life. Studies have shown that among the alumni family homes dominated by low self-esteem, and aspirations high. In the case of young people from their natural families, the average self-esteem and aspirations high. The level of aspiration in life determines the educational environment. as can be seen Life aspirations of secondary school studies in the natural parent families was higher than students with family homes.pl
dc.abstract.plStreszczenieAspiracje są dążeniami, zamierzeniami, pragnieniami, życzeniami, potrzebami oraz zainteresowaniami jednostki, które wpływają na jej zachowania i plany oraz warunkują jej dalszą drogę życiową. Treści aspiracji życiowych uwarunkowane są czynnikami psychologicznymi, socjologicznymi i pedagogicznymi.Przedmiotem badań w niniejszej pracy są aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich rówieśników wychowujących się w naturalnych rodzinach. Badania przeprowadzono na grupie wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka (19 osób) i wychowanków rodzin naturalnych (25 osób). Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety w opracowaniu własnym i Inwentarz Samowiedzy w opracowaniu M. Tukałło i R. Wiechnik.Z badań wynika, że samoocena warunkuje kształtowanie się aspiracji życiowych badanych uczniów, gdyż samoocenie nieadekwatnej towarzyszą nieadekwatne aspiracje życiowe. Badania wykazały, że wśród wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka dominuje niska samoocena, natomiast aspiracje wysokie. W przypadku młodzieży z rodzin naturalnych samoocena jest średnia, a aspiracje wysokie. Poziom aspiracji życiowych determinuje także środowisko wychowawcze. Jak wynika z badań aspiracje życiowe gimnazjalistów wychowujących się w naturalnych rodzinach okazały się wyższe od wychowanków z Rodzinnych Domów Dziecka.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorGaweł, Anna - 128022 pl
dc.contributor.authorBedus, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Franciszek - 132694 pl
dc.contributor.reviewerGaweł, Anna - 128022 pl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:21:16Z
dc.date.available2020-07-23T23:21:16Z
dc.date.submitted2012-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-65077-134306pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178602
dc.languagepolpl
dc.subject.enaspirations in life, self-esteem, environment education, youthpl
dc.subject.plaspiracje życiowe, samoocena, środowisko wychowawcze, młodzieżpl
dc.titleAspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczychpl
dc.title.alternativeThe aspirations of students living care and educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Summary Aspirations are the aspirations, intentions, desires, wishes, needs and individual interests, which affect its behavior and its plans and determine the way forward in life. Content life aspirations are influenced by psychological factors, sociological and pedagogical. The research in this paper are the aspirations of living alumni childcare centers and their peers raised in natural families. The study was conducted on a group of alumni family homes (19 people) and students of natural families (25 individuals). The method of diagnostic survey using the survey technique to develop themselves and develop self-awareness inventory Tukałło M. and R. Wiechnik. Research shows that self-esteem determines the evolution of life aspirations of students tested, because of inadequate self-esteem is accompanied by inadequate aspirations in life. Studies have shown that among the alumni family homes dominated by low self-esteem, and aspirations high. In the case of young people from their natural families, the average self-esteem and aspirations high. The level of aspiration in life determines the educational environment. as can be seen Life aspirations of secondary school studies in the natural parent families was higher than students with family homes.
dc.abstract.plpl
StreszczenieAspiracje są dążeniami, zamierzeniami, pragnieniami, życzeniami, potrzebami oraz zainteresowaniami jednostki, które wpływają na jej zachowania i plany oraz warunkują jej dalszą drogę życiową. Treści aspiracji życiowych uwarunkowane są czynnikami psychologicznymi, socjologicznymi i pedagogicznymi.Przedmiotem badań w niniejszej pracy są aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich rówieśników wychowujących się w naturalnych rodzinach. Badania przeprowadzono na grupie wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka (19 osób) i wychowanków rodzin naturalnych (25 osób). Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety w opracowaniu własnym i Inwentarz Samowiedzy w opracowaniu M. Tukałło i R. Wiechnik.Z badań wynika, że samoocena warunkuje kształtowanie się aspiracji życiowych badanych uczniów, gdyż samoocenie nieadekwatnej towarzyszą nieadekwatne aspiracje życiowe. Badania wykazały, że wśród wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka dominuje niska samoocena, natomiast aspiracje wysokie. W przypadku młodzieży z rodzin naturalnych samoocena jest średnia, a aspiracje wysokie. Poziom aspiracji życiowych determinuje także środowisko wychowawcze. Jak wynika z badań aspiracje życiowe gimnazjalistów wychowujących się w naturalnych rodzinach okazały się wyższe od wychowanków z Rodzinnych Domów Dziecka.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Gaweł, Anna - 128022
dc.contributor.authorpl
Bedus, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Franciszek - 132694
dc.contributor.reviewerpl
Gaweł, Anna - 128022
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:21:16Z
dc.date.available
2020-07-23T23:21:16Z
dc.date.submittedpl
2012-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-65077-134306
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178602
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
aspirations in life, self-esteem, environment education, youth
dc.subject.plpl
aspiracje życiowe, samoocena, środowisko wychowawcze, młodzież
dc.titlepl
Aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
dc.title.alternativepl
The aspirations of students living care and education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
77
Views per month
Views per city
Warsaw
12
Lodz
9
Krakow
7
Nysa
6
Poznan
5
Wroclaw
4
Gdansk
3
Katowice
3
Kołobrzeg
3
Sieradz
2

No access

No Thumbnail Available