Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Grupa Oneiron a tradycje ezoteryczne w sztuce awangardy
The Oneiron group and esoteric traditions of avant-garde art
grupa Oneiron, Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, ezoteryka, odrodzenie okultyzmu, kontrkultura, sztuka współczesna
the Oneiron group, Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, esotericism, occult revival, counterculture, contemporary art
Praca dotyczy tzw. grupy Oneiron pochodzącej z Katowic, której aktywność przypada na lata 1965-1975. Pierwsze dwa rozdziały przedstawiają historię grupy oraz przykłady jej interdyscyplinarnych działań, w tym między innymi projekt "Czarnych Kart" oraz prace translatorskie i wydawnicze ukazujące się w nieoficjalnym obiegu. Następnie, przybliżono sylwetki poszczególnych członków grupy – Andrzeja Urbanowicza, Urszuli Broll, Henryka Wańka, Antoniego Halora i Zygmunta Stuchlika, co pozwoliło lepiej zauważyć ich wspólne inspiracje: teoria Junga, alchemia, buddyzm. Oneiron był pretekstem do przyjrzenia się tradycjom ezoterycznym w sztuce awangardy oraz próbą odpowiedzi na pytanie, co przyczyniło się do odrodzenia okultyzmu w XX wieku. Osobny rozdział poświęcono kontrkulturze lat 60. i 70. Ostatni rozdział skupia się na problemach kuratorskich związanych z prezentowaniem sztuki dotykającej wątków ezoterycznych.
The thesis concerns the so-called Oneiron group originating from Katowice, which was active for 10 years, between 1965 and 1975. The first two chapters present the history of the group and examples of it interdisciplinary activities, including the project "Czarne Karty" (Black Cards), as well as translatorial and editorial efforts came out in unofficial circulation. Subsequently, the study shows profiles of individual members of the group – Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor and Zygmunt Stuchlik, which allowed to see their mutual inspirations: the theory of Jung, alchemy, Buddhism. Oneiron was a pretext to look into esoteric tradition of avant-garde art and it was an attempt to answer the question, which has contributed to the occult revival in the twentieth century. A separate chapter is devoted to the counterculture of the 60s and 70s. The last chapter focuses on curatorial problems associated with presenting topics which focus on esoteric art.
dc.abstract.en | The thesis concerns the so-called Oneiron group originating from Katowice, which was active for 10 years, between 1965 and 1975. The first two chapters present the history of the group and examples of it interdisciplinary activities, including the project "Czarne Karty" (Black Cards), as well as translatorial and editorial efforts came out in unofficial circulation. Subsequently, the study shows profiles of individual members of the group – Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor and Zygmunt Stuchlik, which allowed to see their mutual inspirations: the theory of Jung, alchemy, Buddhism. Oneiron was a pretext to look into esoteric tradition of avant-garde art and it was an attempt to answer the question, which has contributed to the occult revival in the twentieth century. A separate chapter is devoted to the counterculture of the 60s and 70s. The last chapter focuses on curatorial problems associated with presenting topics which focus on esoteric art. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dotyczy tzw. grupy Oneiron pochodzącej z Katowic, której aktywność przypada na lata 1965-1975. Pierwsze dwa rozdziały przedstawiają historię grupy oraz przykłady jej interdyscyplinarnych działań, w tym między innymi projekt "Czarnych Kart" oraz prace translatorskie i wydawnicze ukazujące się w nieoficjalnym obiegu. Następnie, przybliżono sylwetki poszczególnych członków grupy – Andrzeja Urbanowicza, Urszuli Broll, Henryka Wańka, Antoniego Halora i Zygmunta Stuchlika, co pozwoliło lepiej zauważyć ich wspólne inspiracje: teoria Junga, alchemia, buddyzm. Oneiron był pretekstem do przyjrzenia się tradycjom ezoterycznym w sztuce awangardy oraz próbą odpowiedzi na pytanie, co przyczyniło się do odrodzenia okultyzmu w XX wieku. Osobny rozdział poświęcono kontrkulturze lat 60. i 70. Ostatni rozdział skupia się na problemach kuratorskich związanych z prezentowaniem sztuki dotykającej wątków ezoterycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.contributor.author | Góral, Gabriela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szczerski, Andrzej - 132215 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:42:53Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:42:53Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101613-125945 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208601 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | the Oneiron group, Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, esotericism, occult revival, counterculture, contemporary art | pl |
dc.subject.pl | grupa Oneiron, Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, Henryk Waniek, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, ezoteryka, odrodzenie okultyzmu, kontrkultura, sztuka współczesna | pl |
dc.title | Grupa Oneiron a tradycje ezoteryczne w sztuce awangardy | pl |
dc.title.alternative | The Oneiron group and esoteric traditions of avant-garde art | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |