Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wewnętrzne doświadczenia kobiet w trylogii filmowej Barbary Sass
The Internal Experiences of Women in Barbara Sass's Trilogy
BARBARA SASS – KINO KOBIET – FEMINIZM – WEWNĘTRZNE DOŚWIADCZENIA
BARBARA SASS – WOMEN CINEMA – FEMINISM – INNER EXPERIENCES
Przedmiotem pracy jest analiza wizerunku kobiet przedstawionych w trylogii filmowej Barbary Sass, składającej się z filmów: "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981) i "Krzyk" (1982). Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób reżyserka ukazuje wewnętrzne życie i emocjonalne przeżycia bohaterek, koncentrując się na ich osobistych zmaganiach, wewnętrznych konfliktach oraz procesie samorealizacji. Analiza obejmuje interpretację motywów feministycznych oraz wpływ relacji międzyludzkich i sytuacji społecznej na kreację postaci „kobiety na skraju załamania nerwowego”. Praca uwzględnia również kontekst społeczny i kulturowy lat 80. i 90., w tym kontekst kina moralnego niepokoju oraz kina kobiet. Wnioski płynące z analizy ukazują, jak filmy Barbary Sass przyczyniają się do szerszej dyskusji o wizerunku silnej, niezależnej i często niemoralnej kobiety. Dopełnieniem analizy trylogii jest produkcja "Historia niemoralna", która powstała w 1990 roku jako podsumowanie wcześniejszych dzieł.
The subject of this work is an analysis of the portrayal of women depicted in Barbara Sass's film trilogy, consisting of the films "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981), and "Krzyk" (1982). The aim of the study is to examine how the director presents the inner lives and emotional experiences of the heroines, focusing on their personal struggles, internal conflicts and the process of self-realization. The analysis includes an interpretation of feminist themes and the impact of interpersonal relationships and social circumstances on the creation of the character of the "woman on the verge of a nervous breakdown." The work also takes into account the social and cultural context of the 1980s and 1990s, including the context of the Kino Moralnego Niepokoju (Cinema of Moral Anxiety) and women's cinema. The conclusions drawn from the analysis reveal how Barbara Sass's films contribute to a broader discussion about the image of a strong, independent, and often immoral woman. Complementing the analysis of the trilogy is the film "Historia niemoralna", which was produced in 1990 as a summary of her earlier works.
dc.abstract.en | The subject of this work is an analysis of the portrayal of women depicted in Barbara Sass's film trilogy, consisting of the films "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981), and "Krzyk" (1982). The aim of the study is to examine how the director presents the inner lives and emotional experiences of the heroines, focusing on their personal struggles, internal conflicts and the process of self-realization. The analysis includes an interpretation of feminist themes and the impact of interpersonal relationships and social circumstances on the creation of the character of the "woman on the verge of a nervous breakdown." The work also takes into account the social and cultural context of the 1980s and 1990s, including the context of the Kino Moralnego Niepokoju (Cinema of Moral Anxiety) and women's cinema. The conclusions drawn from the analysis reveal how Barbara Sass's films contribute to a broader discussion about the image of a strong, independent, and often immoral woman. Complementing the analysis of the trilogy is the film "Historia niemoralna", which was produced in 1990 as a summary of her earlier works. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy jest analiza wizerunku kobiet przedstawionych w trylogii filmowej Barbary Sass, składającej się z filmów: "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981) i "Krzyk" (1982). Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób reżyserka ukazuje wewnętrzne życie i emocjonalne przeżycia bohaterek, koncentrując się na ich osobistych zmaganiach, wewnętrznych konfliktach oraz procesie samorealizacji. Analiza obejmuje interpretację motywów feministycznych oraz wpływ relacji międzyludzkich i sytuacji społecznej na kreację postaci „kobiety na skraju załamania nerwowego”. Praca uwzględnia również kontekst społeczny i kulturowy lat 80. i 90., w tym kontekst kina moralnego niepokoju oraz kina kobiet. Wnioski płynące z analizy ukazują, jak filmy Barbary Sass przyczyniają się do szerszej dyskusji o wizerunku silnej, niezależnej i często niemoralnej kobiety. Dopełnieniem analizy trylogii jest produkcja "Historia niemoralna", która powstała w 1990 roku jako podsumowanie wcześniejszych dzieł. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.author | Motyka, Joanna - USOS322206 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.reviewer | Podsiadło-Kwiecień, Magdalena - 214401 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-30T22:35:45Z | |
dc.date.available | 2024-09-30T22:35:45Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174556-322206 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449368 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | BARBARA SASS – WOMEN CINEMA – FEMINISM – INNER EXPERIENCES | pl |
dc.subject.pl | BARBARA SASS – KINO KOBIET – FEMINIZM – WEWNĘTRZNE DOŚWIADCZENIA | pl |
dc.title | Wewnętrzne doświadczenia kobiet w trylogii filmowej Barbary Sass | pl |
dc.title.alternative | The Internal Experiences of Women in Barbara Sass's Trilogy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |