Wewnętrzne doświadczenia kobiet w trylogii filmowej Barbary Sass

master
dc.abstract.enThe subject of this work is an analysis of the portrayal of women depicted in Barbara Sass's film trilogy, consisting of the films "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981), and "Krzyk" (1982). The aim of the study is to examine how the director presents the inner lives and emotional experiences of the heroines, focusing on their personal struggles, internal conflicts and the process of self-realization. The analysis includes an interpretation of feminist themes and the impact of interpersonal relationships and social circumstances on the creation of the character of the "woman on the verge of a nervous breakdown." The work also takes into account the social and cultural context of the 1980s and 1990s, including the context of the Kino Moralnego Niepokoju (Cinema of Moral Anxiety) and women's cinema. The conclusions drawn from the analysis reveal how Barbara Sass's films contribute to a broader discussion about the image of a strong, independent, and often immoral woman. Complementing the analysis of the trilogy is the film "Historia niemoralna", which was produced in 1990 as a summary of her earlier works.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest analiza wizerunku kobiet przedstawionych w trylogii filmowej Barbary Sass, składającej się z filmów: "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981) i "Krzyk" (1982). Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób reżyserka ukazuje wewnętrzne życie i emocjonalne przeżycia bohaterek, koncentrując się na ich osobistych zmaganiach, wewnętrznych konfliktach oraz procesie samorealizacji. Analiza obejmuje interpretację motywów feministycznych oraz wpływ relacji międzyludzkich i sytuacji społecznej na kreację postaci „kobiety na skraju załamania nerwowego”. Praca uwzględnia również kontekst społeczny i kulturowy lat 80. i 90., w tym kontekst kina moralnego niepokoju oraz kina kobiet. Wnioski płynące z analizy ukazują, jak filmy Barbary Sass przyczyniają się do szerszej dyskusji o wizerunku silnej, niezależnej i często niemoralnej kobiety. Dopełnieniem analizy trylogii jest produkcja "Historia niemoralna", która powstała w 1990 roku jako podsumowanie wcześniejszych dzieł.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorMotyka, Joanna - USOS322206 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerPodsiadło-Kwiecień, Magdalena - 214401 pl
dc.date.accessioned2024-09-30T22:35:45Z
dc.date.available2024-09-30T22:35:45Z
dc.date.submitted2024-09-30pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174556-322206pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449368
dc.languagepolpl
dc.subject.enBARBARA SASS – WOMEN CINEMA – FEMINISM – INNER EXPERIENCESpl
dc.subject.plBARBARA SASS – KINO KOBIET – FEMINIZM – WEWNĘTRZNE DOŚWIADCZENIApl
dc.titleWewnętrzne doświadczenia kobiet w trylogii filmowej Barbary Sasspl
dc.title.alternativeThe Internal Experiences of Women in Barbara Sass's Trilogypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work is an analysis of the portrayal of women depicted in Barbara Sass's film trilogy, consisting of the films "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981), and "Krzyk" (1982). The aim of the study is to examine how the director presents the inner lives and emotional experiences of the heroines, focusing on their personal struggles, internal conflicts and the process of self-realization. The analysis includes an interpretation of feminist themes and the impact of interpersonal relationships and social circumstances on the creation of the character of the "woman on the verge of a nervous breakdown." The work also takes into account the social and cultural context of the 1980s and 1990s, including the context of the Kino Moralnego Niepokoju (Cinema of Moral Anxiety) and women's cinema. The conclusions drawn from the analysis reveal how Barbara Sass's films contribute to a broader discussion about the image of a strong, independent, and often immoral woman. Complementing the analysis of the trilogy is the film "Historia niemoralna", which was produced in 1990 as a summary of her earlier works.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest analiza wizerunku kobiet przedstawionych w trylogii filmowej Barbary Sass, składającej się z filmów: "Bez miłości" (1980), "Debiutantka" (1981) i "Krzyk" (1982). Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób reżyserka ukazuje wewnętrzne życie i emocjonalne przeżycia bohaterek, koncentrując się na ich osobistych zmaganiach, wewnętrznych konfliktach oraz procesie samorealizacji. Analiza obejmuje interpretację motywów feministycznych oraz wpływ relacji międzyludzkich i sytuacji społecznej na kreację postaci „kobiety na skraju załamania nerwowego”. Praca uwzględnia również kontekst społeczny i kulturowy lat 80. i 90., w tym kontekst kina moralnego niepokoju oraz kina kobiet. Wnioski płynące z analizy ukazują, jak filmy Barbary Sass przyczyniają się do szerszej dyskusji o wizerunku silnej, niezależnej i często niemoralnej kobiety. Dopełnieniem analizy trylogii jest produkcja "Historia niemoralna", która powstała w 1990 roku jako podsumowanie wcześniejszych dzieł.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Motyka, Joanna - USOS322206
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Podsiadło-Kwiecień, Magdalena - 214401
dc.date.accessioned
2024-09-30T22:35:45Z
dc.date.available
2024-09-30T22:35:45Z
dc.date.submittedpl
2024-09-30
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174556-322206
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449368
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
BARBARA SASS – WOMEN CINEMA – FEMINISM – INNER EXPERIENCES
dc.subject.plpl
BARBARA SASS – KINO KOBIET – FEMINIZM – WEWNĘTRZNE DOŚWIADCZENIA
dc.titlepl
Wewnętrzne doświadczenia kobiet w trylogii filmowej Barbary Sass
dc.title.alternativepl
The Internal Experiences of Women in Barbara Sass's Trilogy
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
3
Tychy
2
Gdansk
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections