Wpływ reklamy na sprzedaż leków i suplementów diety

licenciate
dc.abstract.enThe study aims to determine the impact of advertising on the sale of OTC drugs (sold without a prescription) and dietary supplements. In the beginning, the definition of advertising and its division into commercial, social, and political advertising were presented, as well as the classification based on the FCB matrix along with the characteristics of individual forms of communication and their examples. Then, the differences between OTC drugs, i.e. those sold without a prescription, and dietary supplements were discussed, which include, first, the content of the active substance in the product's composition, but also the dosage, legal regulations they are covered by, and requirements regarding their packaging. The work also describes the history of advertising these products from ancient times to modern times, considering the most popular forms of communication over the years, which include primarily newspapers, radio, television, and the Internet. The theoretical part ends with a discussion of the rules for advertising OTC medicines and dietary supplements, detailing the differences in these rules resulting from Polish law and European Union guidelines. The empirical part includes research on purchasing OTC medicines based on advertising, attitudes towards advertising OTC medicines, and factors influencing the choice of medicine, considering the respondents' gender. The work ends with conclusions that advertising medicines and dietary supplements slightly influence consumers' purchasing decisions, which differ depending on gender. Moreover, it was also noted that Polish law has much more regulations regarding the advertising of OTC medicines than in the case of the promotion of dietary supplements.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest określenie wpływu reklamy na sprzedaż leków OTC (sprzedawanych bez recepty) oraz suplementów diety. Na początku przedstawiona została definicja reklamy oraz jej podział na reklamę komercyjną, społeczną i polityczną, a także klasyfikacja na podstawie macierzy FCB wraz z charakterystyką poszczególnych form przekazu oraz ich przykładami. Następnie omówiono różnice między lekami OTC, czyli sprzedawanymi bez recepty a suplementami diety, do jakich przede wszystkim można zaliczyć substancje zawarte w składzie produktu, ale także dawkowanie, regulacje prawne, jakimi są objęte czy wymogi na temat ich opakowania. Praca zawiera również opis historii reklamowania tych produktów od starożytności do czasów współczesnych z uwzględnieniem najpopularniejszych form przekazu na przestrzeni lat, do których należy przede wszystkim gazeta, radio, telewizja i Internet. Część teoretyczna jest zakończona omówieniem zasad reklamowania leków OTC i suplementów diety, z wyszczególnieniem różnic w tych zasadach, wynikających z polskiego prawa oraz wytycznych Unii Europejskiej. W części empirycznej przytoczone zostały badania na temat dokonywania zakupu leków OTC na podstawie reklamy, nastawienia wobec reklamy leków OTC oraz czynników wpływających na wybór leku z uwzględnieniem płci badanych. Praca zakończona jest wnioskami, mówiącymi, że reklama leków i suplementów diety nieznacznie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, które różnią się w zależności od płci. Ponadto zaznaczony został też fakt, że w polskim prawie obowiązuje znacznie więcej regulacji dotyczące reklamowania leków OTC, niż w przypadku promocji suplementów diety.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.contributor.advisorBochenek, Tomasz - 128800 pl
dc.contributor.authorWąsowska, Natalia - USOS290879 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerBochenek, Tomasz - 128800 pl
dc.contributor.reviewerGrysztar, Marcin - 200768 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:36:18Z
dc.date.available2024-07-07T23:36:18Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudyzarządzanie w ochronie zdrowiapl
dc.identifier.apddiploma-172167-290879pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372171
dc.languagepolpl
dc.subject.enOTC drugs, dietary supplements, advertising, marketingpl
dc.subject.plLeki OTC, suplementy diety, reklama, marketingpl
dc.titleWpływ reklamy na sprzedaż leków i suplementów dietypl
dc.title.alternativeThe impact of advertising on the sale of medicines and dietary supplementspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The study aims to determine the impact of advertising on the sale of OTC drugs (sold without a prescription) and dietary supplements. In the beginning, the definition of advertising and its division into commercial, social, and political advertising were presented, as well as the classification based on the FCB matrix along with the characteristics of individual forms of communication and their examples. Then, the differences between OTC drugs, i.e. those sold without a prescription, and dietary supplements were discussed, which include, first, the content of the active substance in the product's composition, but also the dosage, legal regulations they are covered by, and requirements regarding their packaging. The work also describes the history of advertising these products from ancient times to modern times, considering the most popular forms of communication over the years, which include primarily newspapers, radio, television, and the Internet. The theoretical part ends with a discussion of the rules for advertising OTC medicines and dietary supplements, detailing the differences in these rules resulting from Polish law and European Union guidelines. The empirical part includes research on purchasing OTC medicines based on advertising, attitudes towards advertising OTC medicines, and factors influencing the choice of medicine, considering the respondents' gender. The work ends with conclusions that advertising medicines and dietary supplements slightly influence consumers' purchasing decisions, which differ depending on gender. Moreover, it was also noted that Polish law has much more regulations regarding the advertising of OTC medicines than in the case of the promotion of dietary supplements.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest określenie wpływu reklamy na sprzedaż leków OTC (sprzedawanych bez recepty) oraz suplementów diety. Na początku przedstawiona została definicja reklamy oraz jej podział na reklamę komercyjną, społeczną i polityczną, a także klasyfikacja na podstawie macierzy FCB wraz z charakterystyką poszczególnych form przekazu oraz ich przykładami. Następnie omówiono różnice między lekami OTC, czyli sprzedawanymi bez recepty a suplementami diety, do jakich przede wszystkim można zaliczyć substancje zawarte w składzie produktu, ale także dawkowanie, regulacje prawne, jakimi są objęte czy wymogi na temat ich opakowania. Praca zawiera również opis historii reklamowania tych produktów od starożytności do czasów współczesnych z uwzględnieniem najpopularniejszych form przekazu na przestrzeni lat, do których należy przede wszystkim gazeta, radio, telewizja i Internet. Część teoretyczna jest zakończona omówieniem zasad reklamowania leków OTC i suplementów diety, z wyszczególnieniem różnic w tych zasadach, wynikających z polskiego prawa oraz wytycznych Unii Europejskiej. W części empirycznej przytoczone zostały badania na temat dokonywania zakupu leków OTC na podstawie reklamy, nastawienia wobec reklamy leków OTC oraz czynników wpływających na wybór leku z uwzględnieniem płci badanych. Praca zakończona jest wnioskami, mówiącymi, że reklama leków i suplementów diety nieznacznie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, które różnią się w zależności od płci. Ponadto zaznaczony został też fakt, że w polskim prawie obowiązuje znacznie więcej regulacji dotyczące reklamowania leków OTC, niż w przypadku promocji suplementów diety.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.contributor.advisorpl
Bochenek, Tomasz - 128800
dc.contributor.authorpl
Wąsowska, Natalia - USOS290879
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Bochenek, Tomasz - 128800
dc.contributor.reviewerpl
Grysztar, Marcin - 200768
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:36:18Z
dc.date.available
2024-07-07T23:36:18Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
zarządzanie w ochronie zdrowia
dc.identifier.apdpl
diploma-172167-290879
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372171
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
OTC drugs, dietary supplements, advertising, marketing
dc.subject.plpl
Leki OTC, suplementy diety, reklama, marketing
dc.titlepl
Wpływ reklamy na sprzedaż leków i suplementów diety
dc.title.alternativepl
The impact of advertising on the sale of medicines and dietary supplements
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
138
Views per month
Views per city
Warsaw
42
Krakow
14
Wroclaw
14
Bialystok
8
Gdansk
5
Lodz
5
Suwałki
5
Katowice
4
Poznan
4
Radom
3

No access

No Thumbnail Available