Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sztuczna inteligencja jako pomoc w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Artificial intelligence as an aid in teaching polish as a foreign language
Sztuczna inteligencja, glottodydaktyka, ChatGPT, Google Gemini, Copilot
Artificial intelligence, glottodidactics, ChatGPT, Google Gemini, Copilot
W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się zainteresowanie sztuczną inteligencją w takim stopniu, jak niemal nigdy dotąd, co doprowadziło do tego, że coraz więcej firm zaczęło tworzyć własne modele AI. Narzędzia bazujące na algorytmach pojawiły się już niemal w każdej dziedzinie, w tym w dydaktyce języków obcych. Oferując pomoc w tworzeniu ćwiczeń oraz konspektów lekcji, napawają optymizmem. W niniejszej pracy przedstawiono kilka przykładowych definicji sztucznej inteligencji, z których większość traktowała ją jako dziedzinę nauki, natomiast na potrzeby tej pracy przyjęto definicję mówiącą o AI jako o programach wykonujących zadania, do których potrzebna jest inteligencja. Ponadto po krótce przedstawiono historię komputerów i sztucznej inteligencji, zaczynając od początku XIX wieku. Celem pracy była analiza możliwości tego typu narzędzi w zakresie przygotowania lekcji języka polskiego jako obcego, której dokonano formułując różnego rodzaju prompty, w których proszono modele o wygenerowanie ćwiczeń oraz ilustracji. Nie zawsze odnoszono oczekiwane rezultaty, co doprowadziło do najważniejszego wniosku: w pracy z AI należy być bardzo konkretnym, zdecydowanym i od samego początku dokładnie mieć plan, jak powinno wyglądać dane ćwiczenie. Kiedy nie określono typów ćwiczeń, wyniki nie zawsze były w pełni satysfakcjonujące.
In the last few years, there has been an unprecedented interest in artificial intelligence, leading to more and more companies creating their own AI models. Tools based on algorithms have appeared in almost every field, including foreign language teaching. By offering help in creating exercises and lesson plans, these tools inspire optimism. This thesis presents several sample definitions of artificial intelligence, most of which describe it as a field of science. However, for the purpose of this thesis, the chosen definition is one that defines AI is programs that perform tasks that require intelligence. Additionally, the history of computers and artificial intelligence is briefly presented, starting from the beginning of the 19th century. The aim of the thesis was to analyze the possibilities of such tools in preparing Polish as a foreign language lessons. It was done by formulating various types of prompts in which the models were asked to generate exercises and illustrations. The expected results were not always achieved, leading to the most important conclusion: when working with AI, we need to be very specific, decisive and have a plan from the very beginning regarding what the exercises should look like. When the types of exercises were not specified, the results were not always fully satisfactory.
dc.abstract.en | In the last few years, there has been an unprecedented interest in artificial intelligence, leading to more and more companies creating their own AI models. Tools based on algorithms have appeared in almost every field, including foreign language teaching. By offering help in creating exercises and lesson plans, these tools inspire optimism. This thesis presents several sample definitions of artificial intelligence, most of which describe it as a field of science. However, for the purpose of this thesis, the chosen definition is one that defines AI is programs that perform tasks that require intelligence. Additionally, the history of computers and artificial intelligence is briefly presented, starting from the beginning of the 19th century. The aim of the thesis was to analyze the possibilities of such tools in preparing Polish as a foreign language lessons. It was done by formulating various types of prompts in which the models were asked to generate exercises and illustrations. The expected results were not always achieved, leading to the most important conclusion: when working with AI, we need to be very specific, decisive and have a plan from the very beginning regarding what the exercises should look like. When the types of exercises were not specified, the results were not always fully satisfactory. | pl |
dc.abstract.pl | W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się zainteresowanie sztuczną inteligencją w takim stopniu, jak niemal nigdy dotąd, co doprowadziło do tego, że coraz więcej firm zaczęło tworzyć własne modele AI. Narzędzia bazujące na algorytmach pojawiły się już niemal w każdej dziedzinie, w tym w dydaktyce języków obcych. Oferując pomoc w tworzeniu ćwiczeń oraz konspektów lekcji, napawają optymizmem. W niniejszej pracy przedstawiono kilka przykładowych definicji sztucznej inteligencji, z których większość traktowała ją jako dziedzinę nauki, natomiast na potrzeby tej pracy przyjęto definicję mówiącą o AI jako o programach wykonujących zadania, do których potrzebna jest inteligencja. Ponadto po krótce przedstawiono historię komputerów i sztucznej inteligencji, zaczynając od początku XIX wieku. Celem pracy była analiza możliwości tego typu narzędzi w zakresie przygotowania lekcji języka polskiego jako obcego, której dokonano formułując różnego rodzaju prompty, w których proszono modele o wygenerowanie ćwiczeń oraz ilustracji. Nie zawsze odnoszono oczekiwane rezultaty, co doprowadziło do najważniejszego wniosku: w pracy z AI należy być bardzo konkretnym, zdecydowanym i od samego początku dokładnie mieć plan, jak powinno wyglądać dane ćwiczenie. Kiedy nie określono typów ćwiczeń, wyniki nie zawsze były w pełni satysfakcjonujące. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 | pl |
dc.contributor.author | Smoleń, Kinga - USOS280342 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 | pl |
dc.contributor.reviewer | Horbatowski, Piotr - 102479 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-07T23:40:07Z | |
dc.date.available | 2024-07-07T23:40:07Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176527-280342 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372351 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Artificial intelligence, glottodidactics, ChatGPT, Google Gemini, Copilot | pl |
dc.subject.pl | Sztuczna inteligencja, glottodydaktyka, ChatGPT, Google Gemini, Copilot | pl |
dc.title | Sztuczna inteligencja jako pomoc w nauczaniu języka polskiego jako obcego | pl |
dc.title.alternative | Artificial intelligence as an aid in teaching polish as a foreign language | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |