Tekst w funkcji władzy - strategia wobec tekstu w spektaklach Nirvana i Odyseja w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego

licenciate
dc.abstract.enThe essay concerns the meaning of basic text and treating it as some kind of authority. By invoking the concept of post-dramatic theater, proposed by Hans-Thies Lehmann, theoretical context is outlined and it is helpful to analyze the more specific issues. The aim of the work is to interpret the performances Nirvana and Odyssey. The text is understood here as the various kinds of speech - the basic understanding of the text as literary material, the text forming the non-verbal elements of staging. Text in both performances is regarded as a source of knowledge and also the related power, against which the director uses a number of actions on stage. Garbaczewski debunks the power of text as a non-functional now, but from which we can not escape. In his performances, the text is a cultural emblem, a sign of something imposed and accepted as inviolable.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy sposobu pracy z tekstem wyjściowym spektaklu i traktowania go jako pewnego rodzaju autorytet. Przez przywołanie koncepcji teatru postdramatycznego, zaproponowanej przez Hansa-Thiesa Lehmanna zostaje nakreślony kontekst teoretyczny pomocny do analizy bardziej szczegółowych zagadnień. Celem pracy jest interpretacja spektakli Nirvana i Odyseja. Tekst rozumiany jest tu jako różnego rodzaju wypowiedzi - przez podstawowe rozumienie tekstu jako materiału literackiego, do niewerbalnych elementów tworzących tekst inscenizacji. Tekst w obu spektaklach traktowany jest jako źródło wiedzy i jednocześnie związanej z nią władzy, przeciwko czemu reżyser stosuje szereg działań scenicznych. Garbaczewski obala władzę tekstu jako już niefunkcjonalnego, ale i takiego, od którego nie sposób się uwolnić. W jego spektaklach tekst to emblemat kultury, znak czegoś narzuconego i przyjętego za nienaruszalne.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKosiński, Dariusz - 129188 pl
dc.contributor.authorRup, Juliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBurzyńska, Anna - 160267 pl
dc.contributor.reviewerKosiński, Dariusz - 129188 pl
dc.date.accessioned2020-07-15T17:52:45Z
dc.date.available2020-07-15T17:52:45Z
dc.date.submitted2011-07-15pl
dc.fieldofstudywiedza o teatrzepl
dc.fieldofstudyteatrologicznapl
dc.identifier.apddiploma-58493-99846pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172535
dc.languagepolpl
dc.subject.enGarbaczewski Nirvana Odyssey text authoritypl
dc.subject.plGarbaczewski Nirvana Odyseja tekst władzapl
dc.titleTekst w funkcji władzy - strategia wobec tekstu w spektaklach Nirvana i Odyseja w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiegopl
dc.title.alternativeText as an authority - a strategy against the text in the performances Nirvana and Odyssey, directed by Krzysztof Garbaczewskiegopl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The essay concerns the meaning of basic text and treating it as some kind of authority. By invoking the concept of post-dramatic theater, proposed by Hans-Thies Lehmann, theoretical context is outlined and it is helpful to analyze the more specific issues. The aim of the work is to interpret the performances Nirvana and Odyssey. The text is understood here as the various kinds of speech - the basic understanding of the text as literary material, the text forming the non-verbal elements of staging. Text in both performances is regarded as a source of knowledge and also the related power, against which the director uses a number of actions on stage. Garbaczewski debunks the power of text as a non-functional now, but from which we can not escape. In his performances, the text is a cultural emblem, a sign of something imposed and accepted as inviolable.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy sposobu pracy z tekstem wyjściowym spektaklu i traktowania go jako pewnego rodzaju autorytet. Przez przywołanie koncepcji teatru postdramatycznego, zaproponowanej przez Hansa-Thiesa Lehmanna zostaje nakreślony kontekst teoretyczny pomocny do analizy bardziej szczegółowych zagadnień. Celem pracy jest interpretacja spektakli Nirvana i Odyseja. Tekst rozumiany jest tu jako różnego rodzaju wypowiedzi - przez podstawowe rozumienie tekstu jako materiału literackiego, do niewerbalnych elementów tworzących tekst inscenizacji. Tekst w obu spektaklach traktowany jest jako źródło wiedzy i jednocześnie związanej z nią władzy, przeciwko czemu reżyser stosuje szereg działań scenicznych. Garbaczewski obala władzę tekstu jako już niefunkcjonalnego, ale i takiego, od którego nie sposób się uwolnić. W jego spektaklach tekst to emblemat kultury, znak czegoś narzuconego i przyjętego za nienaruszalne.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kosiński, Dariusz - 129188
dc.contributor.authorpl
Rup, Julia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Burzyńska, Anna - 160267
dc.contributor.reviewerpl
Kosiński, Dariusz - 129188
dc.date.accessioned
2020-07-15T17:52:45Z
dc.date.available
2020-07-15T17:52:45Z
dc.date.submittedpl
2011-07-15
dc.fieldofstudypl
wiedza o teatrze
dc.fieldofstudypl
teatrologiczna
dc.identifier.apdpl
diploma-58493-99846
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172535
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Garbaczewski Nirvana Odyssey text authority
dc.subject.plpl
Garbaczewski Nirvana Odyseja tekst władza
dc.titlepl
Tekst w funkcji władzy - strategia wobec tekstu w spektaklach Nirvana i Odyseja w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
dc.title.alternativepl
Text as an authority - a strategy against the text in the performances Nirvana and Odyssey, directed by Krzysztof Garbaczewskiego
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Malczyce
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Krakow
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available