Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
METAFIZYKA CODZIENNOŚCI. RZECZ I RZECZYWISTOŚĆ W POEZJI STANISŁAWA BARAŃCZAKA I ALESIA RAZANAWA
METAPHYSICS OF DAILINESS. THING AND REALITY IN STANISŁAW BARAŃCZAK AND ALEŚ RAZANAU POETRY
Stanisław Barańczak, Aleś Razanau, literatura polska, literatura białoruska, poezja metafizyczna, Dinggedicht, rzecz, rzeczywistość
Stanisław Barańczak, Aleś Razanau, Polish literature, Belarusian literature, metaphysical poetry, Dinggedicht, thing, reality
Twórczość Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa, a raczej ich stosunek do obrazów rzeczy, sposób, w który te obrazy były reprezentowane w poezji, charakter funkcjonowania, rola przedmiotów i również specyficzna relacja między pojęciami „rzecz” i „rzeczywistość” w poetyckich tekstach Barańczaka i Razanawa, będą podstawowym przedmiotem mojego zainteresowania badawczego w tej pracy.Zainteresowanie rzeczami jako przedmiotem badań naukowych można zaobserwować w niemal każdej dyscyplinie nauk humanistycznych. Literaturoznawstwo i krytyka literacka oczywiście w tym względzie nie są wyjątkami. Wprowadzenie rzeczy do tekstu poetyckiego jako centralnego elementu artystycznego jest bezpośrednio związane z taką literacką tradycją jak Dinggedicht. To zagadnienie, jak również inne właściwości funkcjonowania rzeczy w przestrzeni poetyckiej będzie omówione w rozdziale Rzecz jako „klucz do treści". Funkcjonowanie rzeczy w poezji Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa. Dwa pierwsze rozdziały – Stanisław Barańczak. Kreowanie nowej poetyki i Aleś Razanau. Poszukiwanie nowych form – utrzymują w sobie krótki przegląd biografii poetów i ogólną charakterystykę ich twórczości. To pozwoli zastanowić się nad podobieństwami biografii poetów. Jest to bowiem czynnik, który odegrał ważną rolę w wyborze do analizy porównawczej właśnie tych dwóch twórców; Barańczaka i Razanawa – jako reprezentatywnych przedstawicieli, kolejno, współczesnej poezji polskiej i białoruskiej. Rozdział Dominanta semantyczna” i „rym-dominanta”. Funkcje rzeczy w poezji Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa zawiera bezpośrednią analizę funkcjonowania rzeczy w tekstach poetyckich Barańczaka i Razanawa. W centrum uwagi będą trzy główne grupy: rzecz jako nośnik pamięci kulturowej; rzecz jako nośnik bohatera lirycznego; rzecz jako centrum kontinuum czasoprzestrzennego. Każda z tych grup zostanie omówiona bardziej szczegółowo na przykładzie twórczości każdego poety i również w porównaniu podejść każdego z poetów do ujawnienia wybranego obrazu.
The oeuvre of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw, or rather their attitude towards the images of things, the way in which these images were represented in poetry, the nature of functioning, the role of objects and also a specific relationship between the concepts of "thing" and "reality" in the poetic texts of Barańczak and Razanaw are the primary focus of my research interest in this work.Interest in things as a subject of scientific research can be observed in almost every discipline in the humanities. Literary criticism, of course, is not exceptions in this respect. Introducing things to the poetic text like a central artistic element is directly related to such a literary tradition as Dinggedicht. This question, as well as other properties of the functioning of things in poetic space, has been discussed in the chapter Thing like a key to content. The functioning of things in the poetry of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw.The first two chapters – Stanisław Barańczak. Creating a new poetic and Ales Razanau. The search for new forms – maintain a brief overview of the biographies of poets and the general characteristics of their work. It will allow to reflect on the similarities in the biography of the poets. It is a factor that played an important role in the selection of these two creators for comparative analysis; Barańczak and Razanaw – as prominent representatives, consequently, contemporary Polish and Belarusian poetry.Chapter „Semantic dominant” and „rhyme-dominant”. Functions of things in the poetry of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw contain a direct analysis of the functioning of things in the poetic texts of Barańczak and Razanaw. At the center of attention will be three main groups: the thing as a carrier of cultural memory; thing as a carrier of the lyrical hero; thing as the center of the space-time continuum. Each of these groups will be discussed in more detail on the example of the work of each poet and also in the comparison of each poet's approach to revealing the selected image.
dc.abstract.en | The oeuvre of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw, or rather their attitude towards the images of things, the way in which these images were represented in poetry, the nature of functioning, the role of objects and also a specific relationship between the concepts of "thing" and "reality" in the poetic texts of Barańczak and Razanaw are the primary focus of my research interest in this work.Interest in things as a subject of scientific research can be observed in almost every discipline in the humanities. Literary criticism, of course, is not exceptions in this respect. Introducing things to the poetic text like a central artistic element is directly related to such a literary tradition as Dinggedicht. This question, as well as other properties of the functioning of things in poetic space, has been discussed in the chapter Thing like a key to content. The functioning of things in the poetry of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw.The first two chapters – Stanisław Barańczak. Creating a new poetic and Ales Razanau. The search for new forms – maintain a brief overview of the biographies of poets and the general characteristics of their work. It will allow to reflect on the similarities in the biography of the poets. It is a factor that played an important role in the selection of these two creators for comparative analysis; Barańczak and Razanaw – as prominent representatives, consequently, contemporary Polish and Belarusian poetry.Chapter „Semantic dominant” and „rhyme-dominant”. Functions of things in the poetry of Stanisław Barańczak and Aleś Razanaw contain a direct analysis of the functioning of things in the poetic texts of Barańczak and Razanaw. At the center of attention will be three main groups: the thing as a carrier of cultural memory; thing as a carrier of the lyrical hero; thing as the center of the space-time continuum. Each of these groups will be discussed in more detail on the example of the work of each poet and also in the comparison of each poet's approach to revealing the selected image. | pl |
dc.abstract.pl | Twórczość Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa, a raczej ich stosunek do obrazów rzeczy, sposób, w który te obrazy były reprezentowane w poezji, charakter funkcjonowania, rola przedmiotów i również specyficzna relacja między pojęciami „rzecz” i „rzeczywistość” w poetyckich tekstach Barańczaka i Razanawa, będą podstawowym przedmiotem mojego zainteresowania badawczego w tej pracy.Zainteresowanie rzeczami jako przedmiotem badań naukowych można zaobserwować w niemal każdej dyscyplinie nauk humanistycznych. Literaturoznawstwo i krytyka literacka oczywiście w tym względzie nie są wyjątkami. Wprowadzenie rzeczy do tekstu poetyckiego jako centralnego elementu artystycznego jest bezpośrednio związane z taką literacką tradycją jak Dinggedicht. To zagadnienie, jak również inne właściwości funkcjonowania rzeczy w przestrzeni poetyckiej będzie omówione w rozdziale Rzecz jako „klucz do treści". Funkcjonowanie rzeczy w poezji Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa. Dwa pierwsze rozdziały – Stanisław Barańczak. Kreowanie nowej poetyki i Aleś Razanau. Poszukiwanie nowych form – utrzymują w sobie krótki przegląd biografii poetów i ogólną charakterystykę ich twórczości. To pozwoli zastanowić się nad podobieństwami biografii poetów. Jest to bowiem czynnik, który odegrał ważną rolę w wyborze do analizy porównawczej właśnie tych dwóch twórców; Barańczaka i Razanawa – jako reprezentatywnych przedstawicieli, kolejno, współczesnej poezji polskiej i białoruskiej. Rozdział Dominanta semantyczna” i „rym-dominanta”. Funkcje rzeczy w poezji Stanisława Barańczaka i Alesia Razanawa zawiera bezpośrednią analizę funkcjonowania rzeczy w tekstach poetyckich Barańczaka i Razanawa. W centrum uwagi będą trzy główne grupy: rzecz jako nośnik pamięci kulturowej; rzecz jako nośnik bohatera lirycznego; rzecz jako centrum kontinuum czasoprzestrzennego. Każda z tych grup zostanie omówiona bardziej szczegółowo na przykładzie twórczości każdego poety i również w porównaniu podejść każdego z poetów do ujawnienia wybranego obrazu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kalęba, Beata - 128597 | pl |
dc.contributor.author | Murauyova, Tatsiana | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kalęba, Beata - 128597 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowiec, Paweł - 127477 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:08:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:08:15Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-05 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126659-208255 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230637 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Stanisław Barańczak, Aleś Razanau, Polish literature, Belarusian literature, metaphysical poetry, Dinggedicht, thing, reality | pl |
dc.subject.pl | Stanisław Barańczak, Aleś Razanau, literatura polska, literatura białoruska, poezja metafizyczna, Dinggedicht, rzecz, rzeczywistość | pl |
dc.title | METAFIZYKA CODZIENNOŚCI. RZECZ I RZECZYWISTOŚĆ W POEZJI STANISŁAWA BARAŃCZAKA I ALESIA RAZANAWA | pl |
dc.title.alternative | METAPHYSICS OF DAILINESS. THING AND REALITY IN STANISŁAW BARAŃCZAK AND ALEŚ RAZANAU POETRY | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |