Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zjedz albo zostań zjedzony. Antropofagia jako metafora: kanibalizm i narracje emancypacyjne w kinie grozy
Eat or be eaten. Anthropophagy as a metaphor: cannibalism and emancipatory narratives in horror cinema
Kanibalizm, Kino grozy, Horror, Emancypacja, Subwersywność, Teorie feministyczne, Studia Queer
Cannibalism, Horror cinema, Horror, Emancipation, Subversive cinema, Feminist Theory, Queer Studies
Kanibalizm, czyli akt spożywania ludzkiego mięsa przez drugiego człowieka, jest jednym z fundamentalnych tabu kulturowych. Jego zakazanie odróżnia cywilizowane społeczeństwa od dzikich. Strach przed kanibalami był wykorzystywany między innymi jako usprawiedliwienie brutalnych działań kolonizacyjnych. Dzięki swojej wieloznaczności, w użyciu metaforycznym posiada wyjątkową właściwość utrwalania i jednocześnie rozmontowywanie binarnych opozycji, co sprawia, że fascynuje on i przyciąga do siebie fanów i twórców kina grozy. W mojej pracy zbadam to, jak kanibalistyczne narracje we współczesnym kinie grozy wykorzystują motyw antropofagii do eksploracji tematów związanych z marginalizacją, opresją, oraz dekonstruowaniem podziałów społecznych. Poprzez analizę filmów „Fresh” (2022), „Mięso” (2016), i „Do Ostatniej Kości” (2022), postaram się ukazać to, jak te narracje mogą posłużyć jako krytyka patriarchatu i narzędzie emancypacji, podkreślając ich subwersywny potencjał w wyrażaniu współczesnych lęków i niepokojów społecznych.
Cannibalism, the act of consuming human flesh by another human, is one of the fundamental cultural taboos. Its prohibition distinguishes civilized societies from savage ones. The fear of cannibals has been used, among other things, to justify brutal colonial actions. Due to its ambiguity, cannibalism in a metaphorical sense has a unique ability to both reinforce and dismantle binary oppositions, making it a compelling subject for fans and creators of horror cinema.In my work, I will examine how cannibalistic narratives in modern horror cinema use the motif of anthropophagy to explore themes related to marginalization, oppression, and the deconstruction of social divisions. Through an analysis of the films "Fresh" (2022), "Raw" (2016), and "Bones and All" (2022), I will aim to demonstrate how these narratives can serve as a critique of patriarchy and a tool for emancipation, highlighting their subversive potential in expressing contemporary social anxieties and fears.
dc.abstract.en | Cannibalism, the act of consuming human flesh by another human, is one of the fundamental cultural taboos. Its prohibition distinguishes civilized societies from savage ones. The fear of cannibals has been used, among other things, to justify brutal colonial actions. Due to its ambiguity, cannibalism in a metaphorical sense has a unique ability to both reinforce and dismantle binary oppositions, making it a compelling subject for fans and creators of horror cinema.In my work, I will examine how cannibalistic narratives in modern horror cinema use the motif of anthropophagy to explore themes related to marginalization, oppression, and the deconstruction of social divisions. Through an analysis of the films "Fresh" (2022), "Raw" (2016), and "Bones and All" (2022), I will aim to demonstrate how these narratives can serve as a critique of patriarchy and a tool for emancipation, highlighting their subversive potential in expressing contemporary social anxieties and fears. | pl |
dc.abstract.pl | Kanibalizm, czyli akt spożywania ludzkiego mięsa przez drugiego człowieka, jest jednym z fundamentalnych tabu kulturowych. Jego zakazanie odróżnia cywilizowane społeczeństwa od dzikich. Strach przed kanibalami był wykorzystywany między innymi jako usprawiedliwienie brutalnych działań kolonizacyjnych. Dzięki swojej wieloznaczności, w użyciu metaforycznym posiada wyjątkową właściwość utrwalania i jednocześnie rozmontowywanie binarnych opozycji, co sprawia, że fascynuje on i przyciąga do siebie fanów i twórców kina grozy. W mojej pracy zbadam to, jak kanibalistyczne narracje we współczesnym kinie grozy wykorzystują motyw antropofagii do eksploracji tematów związanych z marginalizacją, opresją, oraz dekonstruowaniem podziałów społecznych. Poprzez analizę filmów „Fresh” (2022), „Mięso” (2016), i „Do Ostatniej Kości” (2022), postaram się ukazać to, jak te narracje mogą posłużyć jako krytyka patriarchatu i narzędzie emancypacji, podkreślając ich subwersywny potencjał w wyrażaniu współczesnych lęków i niepokojów społecznych. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
dc.contributor.author | Świątek, Zuzanna - USOS275802 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zajas, Krzysztof - 132833 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-29T23:07:26Z | |
dc.date.available | 2024-09-29T23:07:26Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-26 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo - teksty kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178033-275802 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449193 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Cannibalism, Horror cinema, Horror, Emancipation, Subversive cinema, Feminist Theory, Queer Studies | pl |
dc.subject.pl | Kanibalizm, Kino grozy, Horror, Emancypacja, Subwersywność, Teorie feministyczne, Studia Queer | pl |
dc.title | Zjedz albo zostań zjedzony. Antropofagia jako metafora: kanibalizm i narracje emancypacyjne w kinie grozy | pl |
dc.title.alternative | Eat or be eaten. Anthropophagy as a metaphor: cannibalism and emancipatory narratives in horror cinema | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |