Malarstwo japońskie w okresie Meiji (1868-1912) na tle kontaktów z Europą i Stanami Zjednoczonymi Ameryki

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this diploma thesis is to discuss the issue of how contemporary painting in the Meiji period developed in the context of Japan's contacts with European countries and the United States of America. The first chapter discusses the historical background, citing the most important information about the beginnings of westernization of the Japanese archipelago. The second chapter discusses the yōga-style painting, deeply rooted in Western artistic thought. The genesis of creating a new style was presented with indicating the most important elements of it emerging from Japanese westernization at the beginning of the era. Analogously, the next chapter presents the foundations of the opposing style – nihonga, which despite its nationalistic ideology could not have arisen without impulses from the West. The last chapter is an attempt to analyze. The controversial issues concerning both styles mentioned in this text, the appearance of the act as a new theme of painting performances and the fogginess of the mōrōtai style, testify to the critical acceptance of some artistic solutions, but also about the experimental approach of Japanese artists to their own work.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy dyplomowej jest omówienie zagadnienia jakim było kształtowanie się w okresie Meiji współczesnych nurtów malarskich w kontekście kontaktów Japonii z krajami Europy oraz ze Stanami Zjednoczonymi. W pierwszym rozdziale omówiono tło historyczne, przytaczając najważniejsze informacje dotyczące początków westernizacji archipelagu japońskiego. W rozdziale drugim omówione zostało malarstwo w stylu yōga, głęboko zakorzenione w zachodniej myśli artystycznej. Przedstawiono genezę kreowania się nowego nurtu z zaznaczeniem najważniejszych jego elementów wynikających z japońskiej westernizacji u początku epoki. Analogicznie prowadzony kolejny rozdział przedstawia podwaliny opozycyjnego stylu – nihonga, który pomimo swojej nacjonalistycznej ideologii nie mógł powstać bez impulsów z Zachodu. Ostatni rozdział stanowi próbę analizy. Przytoczone w nim kwestie sporne dotyczące obydwu stylów, a więc pojawienie się aktu jako nowego tematu przedstawień malarskich oraz mglistość stylu mōrōtai, świadczą krytycznym przyjmowaniu niektórych rozwiązań artystycznych, ale także o eksperymentalnym podejściu japońskich artystów do ich własnej twórczości.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPuchalska, Joannapl
dc.contributor.authorGach, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerPuchalska, Joannapl
dc.contributor.reviewerDybała, Pawełpl
dc.date.accessioned2020-07-28T00:32:11Z
dc.date.available2020-07-28T00:32:11Z
dc.date.submitted2019-07-03pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-133288-198183pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235622
dc.languagepolpl
dc.subject.enjapanese painting, Meiji period, nihonga, yōga, mōrōtai, nude painting, higher artistic educationpl
dc.subject.plmalarstwo japońskie, epoka Meiji, nihonga, yōga, mōrōtai, akt, wyższe szkolnictwo artystycznepl
dc.titleMalarstwo japońskie w okresie Meiji (1868-1912) na tle kontaktów z Europą i Stanami Zjednoczonymi Amerykipl
dc.title.alternativeJapanese painting in the Meiji era (1868-1912) in context of contacts with Europe and the United States of Americapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this diploma thesis is to discuss the issue of how contemporary painting in the Meiji period developed in the context of Japan's contacts with European countries and the United States of America. The first chapter discusses the historical background, citing the most important information about the beginnings of westernization of the Japanese archipelago. The second chapter discusses the yōga-style painting, deeply rooted in Western artistic thought. The genesis of creating a new style was presented with indicating the most important elements of it emerging from Japanese westernization at the beginning of the era. Analogously, the next chapter presents the foundations of the opposing style – nihonga, which despite its nationalistic ideology could not have arisen without impulses from the West. The last chapter is an attempt to analyze. The controversial issues concerning both styles mentioned in this text, the appearance of the act as a new theme of painting performances and the fogginess of the mōrōtai style, testify to the critical acceptance of some artistic solutions, but also about the experimental approach of Japanese artists to their own work.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest omówienie zagadnienia jakim było kształtowanie się w okresie Meiji współczesnych nurtów malarskich w kontekście kontaktów Japonii z krajami Europy oraz ze Stanami Zjednoczonymi. W pierwszym rozdziale omówiono tło historyczne, przytaczając najważniejsze informacje dotyczące początków westernizacji archipelagu japońskiego. W rozdziale drugim omówione zostało malarstwo w stylu yōga, głęboko zakorzenione w zachodniej myśli artystycznej. Przedstawiono genezę kreowania się nowego nurtu z zaznaczeniem najważniejszych jego elementów wynikających z japońskiej westernizacji u początku epoki. Analogicznie prowadzony kolejny rozdział przedstawia podwaliny opozycyjnego stylu – nihonga, który pomimo swojej nacjonalistycznej ideologii nie mógł powstać bez impulsów z Zachodu. Ostatni rozdział stanowi próbę analizy. Przytoczone w nim kwestie sporne dotyczące obydwu stylów, a więc pojawienie się aktu jako nowego tematu przedstawień malarskich oraz mglistość stylu mōrōtai, świadczą krytycznym przyjmowaniu niektórych rozwiązań artystycznych, ale także o eksperymentalnym podejściu japońskich artystów do ich własnej twórczości.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Puchalska, Joanna
dc.contributor.authorpl
Gach, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Puchalska, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Dybała, Paweł
dc.date.accessioned
2020-07-28T00:32:11Z
dc.date.available
2020-07-28T00:32:11Z
dc.date.submittedpl
2019-07-03
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-133288-198183
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235622
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
japanese painting, Meiji period, nihonga, yōga, mōrōtai, nude painting, higher artistic education
dc.subject.plpl
malarstwo japońskie, epoka Meiji, nihonga, yōga, mōrōtai, akt, wyższe szkolnictwo artystyczne
dc.titlepl
Malarstwo japońskie w okresie Meiji (1868-1912) na tle kontaktów z Europą i Stanami Zjednoczonymi Ameryki
dc.title.alternativepl
Japanese painting in the Meiji era (1868-1912) in context of contacts with Europe and the United States of America
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
25
Views per month
Views per city
Krakow
7
Warsaw
5
Radziechowy
3
Katowice
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Gdansk
1
Kiełczów
1
Stockholm
1

No access

No Thumbnail Available