Oczekiwania pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego pracującego w pracowni rezonansu magnetycznego.

master
dc.abstract.enObjective. At present, patients are aware of their rights and have high expectations from the medical service. Patients expect from nurses professional and detailed medical knowledge and skills, which is regularly updated.Aim: The aim of the present study was to analyze patients' expectations from nurses, working in the magnetic resonance service. Such knowledge may help nurses to adjust to the patients' preferences and expectations.Methods: 153 patients were recruited for the study, who were surveyed with self-developed questionnaires. Statistical analysis was performed with chi-square Pearson test. P-value < 0.05 was considered significant.Results: 32% of patients who underwent magnetic resonance study expected good communications from nurses. Moreover, 37,9% of patients valued nurses’ in-depth knowledge and skills. Younger patients (65,4%) expected mostly selflessness, however, for older patients (86,8%) more important was patience. Better educated patients indicated nurses’ responsibility and less educated patients (66,7%) concentrated on scrupulousness. Conservations with nurses decreased level of stress in the substantial number of patients. Conclusions: Older and less educated patients expect more emotional support from nurses but for younger and better educated patients practically-oriented back-up is more important. Sex, place of living and number of visits do not differentiae patients' needs. Conversation with nurses before magnetic resonance study decreases level of stress, regardless of accompanying claustrophobia.pl
dc.abstract.plWstęp. W obecnych czasach pacjenci są świadomi swoich praw a oczekiwania określone przez nich stawiają pracownikom medycznym coraz większe wymagania. Pacjenci oczekują od pielęgniarek kompleksowej, zawodowej wiedzy, która jest na bieżąco aktualizowana, a także profesjonalnej opieki. Cel. Celem pracy była analiza i ocena oczekiwań pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego pracującego w pracowni rezonansu magnetycznego. Dysponując taką wiedzą pielęgniarki będą mogły lepiej dopasować się do oczekiwań oraz preferencji pacjentów. Materiał i metody. Badaniem objęto 153 pacjentów. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego. Użyte narzędzie badawcze to kwestionariusz ankiety. Do oceny zależności statystycznej wykorzystano test chi-kwadrat Pearsona. Za poziom istotności w niniejszej pracy przyjęto p<0,05. Wyniki. Zgłaszając się na badanie rezonansu magnetycznego pacjenci oczekiwali od pielęgniarki przede wszystkim dobrej komunikacji (32%). Ważnymi czynnikami w postrzeganiu pielęgniarki były jej wiedza i kompetencja (37,9%). Pacjenci młodsi oczekiwali od pielęgniarki bezinteresowności (65,4%), starsi preferowali pielęgniarkę cierpliwą (86,8%). Dla pacjentów z wyższym wykształceniem ważną cechą zawodową pielęgniarki była odpowiedzialność (63,6%). Pacjenci z niższym wykształceniem oczekiwali, że pielęgniarka będzie sumienna (66,7%). Rozmowa z pielęgniarką zmniejszała poziom stresu u znaczącej większości pacjentów. Wnioski. Pacjenci w starszym wieku oraz ci z niższym wykształceniem oczekiwali od pielęgniarki wsparcia bardziej w sferze emocjonalnej, a młodsi oraz z wyższym wykształceniem w sferze informacyjnej. Płeć, miejsce zamieszkania i liczba wizyt (pierwsza lub kolejna) nie były czynnikami różnicującymi. Rozmowa z pielęgniarką przed badaniem rezonansu magnetycznego zmniejszała poziom lęku pacjenta niezależnie od tego, czy cierpiał on na klaustrofobię, czy nie.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorKamińska, Alicjapl
dc.contributor.authorMadej, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerKamińska, Alicjapl
dc.contributor.reviewerGajdosz, Ryszard - 129430 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:38:49Z
dc.date.available2020-07-27T02:38:49Z
dc.date.submitted2016-10-18pl
dc.fieldofstudypielęgniarstwopl
dc.identifier.apddiploma-109947-158864pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215979
dc.languagepolpl
dc.subject.enthe expectations of patients, nurses’ staff, magnetic resonancepl
dc.subject.ploczekiwania pacjentów, personel pielęgniarki, rezonans magnetycznypl
dc.titleOczekiwania pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego pracującego w pracowni rezonansu magnetycznego.pl
dc.title.alternativeAnalysis of patients expectactions from the nurses stuff in the magnetic resonance laboratorypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Objective. At present, patients are aware of their rights and have high expectations from the medical service. Patients expect from nurses professional and detailed medical knowledge and skills, which is regularly updated.Aim: The aim of the present study was to analyze patients' expectations from nurses, working in the magnetic resonance service. Such knowledge may help nurses to adjust to the patients' preferences and expectations.Methods: 153 patients were recruited for the study, who were surveyed with self-developed questionnaires. Statistical analysis was performed with chi-square Pearson test. P-value < 0.05 was considered significant.Results: 32% of patients who underwent magnetic resonance study expected good communications from nurses. Moreover, 37,9% of patients valued nurses’ in-depth knowledge and skills. Younger patients (65,4%) expected mostly selflessness, however, for older patients (86,8%) more important was patience. Better educated patients indicated nurses’ responsibility and less educated patients (66,7%) concentrated on scrupulousness. Conservations with nurses decreased level of stress in the substantial number of patients. Conclusions: Older and less educated patients expect more emotional support from nurses but for younger and better educated patients practically-oriented back-up is more important. Sex, place of living and number of visits do not differentiae patients' needs. Conversation with nurses before magnetic resonance study decreases level of stress, regardless of accompanying claustrophobia.
dc.abstract.plpl
Wstęp. W obecnych czasach pacjenci są świadomi swoich praw a oczekiwania określone przez nich stawiają pracownikom medycznym coraz większe wymagania. Pacjenci oczekują od pielęgniarek kompleksowej, zawodowej wiedzy, która jest na bieżąco aktualizowana, a także profesjonalnej opieki. Cel. Celem pracy była analiza i ocena oczekiwań pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego pracującego w pracowni rezonansu magnetycznego. Dysponując taką wiedzą pielęgniarki będą mogły lepiej dopasować się do oczekiwań oraz preferencji pacjentów. Materiał i metody. Badaniem objęto 153 pacjentów. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego. Użyte narzędzie badawcze to kwestionariusz ankiety. Do oceny zależności statystycznej wykorzystano test chi-kwadrat Pearsona. Za poziom istotności w niniejszej pracy przyjęto p<0,05. Wyniki. Zgłaszając się na badanie rezonansu magnetycznego pacjenci oczekiwali od pielęgniarki przede wszystkim dobrej komunikacji (32%). Ważnymi czynnikami w postrzeganiu pielęgniarki były jej wiedza i kompetencja (37,9%). Pacjenci młodsi oczekiwali od pielęgniarki bezinteresowności (65,4%), starsi preferowali pielęgniarkę cierpliwą (86,8%). Dla pacjentów z wyższym wykształceniem ważną cechą zawodową pielęgniarki była odpowiedzialność (63,6%). Pacjenci z niższym wykształceniem oczekiwali, że pielęgniarka będzie sumienna (66,7%). Rozmowa z pielęgniarką zmniejszała poziom stresu u znaczącej większości pacjentów. Wnioski. Pacjenci w starszym wieku oraz ci z niższym wykształceniem oczekiwali od pielęgniarki wsparcia bardziej w sferze emocjonalnej, a młodsi oraz z wyższym wykształceniem w sferze informacyjnej. Płeć, miejsce zamieszkania i liczba wizyt (pierwsza lub kolejna) nie były czynnikami różnicującymi. Rozmowa z pielęgniarką przed badaniem rezonansu magnetycznego zmniejszała poziom lęku pacjenta niezależnie od tego, czy cierpiał on na klaustrofobię, czy nie.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Kamińska, Alicja
dc.contributor.authorpl
Madej, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Kamińska, Alicja
dc.contributor.reviewerpl
Gajdosz, Ryszard - 129430
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:38:49Z
dc.date.available
2020-07-27T02:38:49Z
dc.date.submittedpl
2016-10-18
dc.fieldofstudypl
pielęgniarstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-109947-158864
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215979
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
the expectations of patients, nurses’ staff, magnetic resonance
dc.subject.plpl
oczekiwania pacjentów, personel pielęgniarki, rezonans magnetyczny
dc.titlepl
Oczekiwania pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego pracującego w pracowni rezonansu magnetycznego.
dc.title.alternativepl
Analysis of patients expectactions from the nurses stuff in the magnetic resonance laboratory
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
213
Views per month
Views per city
Warsaw
40
Lublin
18
Krakow
7
Wroclaw
7
Brzozów
6
Żywiec
6
Szczecin
5
Gdansk
4
Poznan
4
Rybnik
4

No access

No Thumbnail Available