Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie w kontekście międzykulturowym

licenciate
dc.abstract.enAdvertising plays an important role in shaping social consciousness through its influence on audiences, reflecting certain values, norms and social roles. It is an important communication tool that influences perceptions of reality, including the construction of gender images. Due to the ubiquity and accessibility of advertisements, they appear as those that use peripheral persuasion and ingrain in the human subconscious stereotypical images of each sex, the division of female and male roles. The portrayal of images of men and women in commercials can vary depending on the cultural context in which they are broadcast. In communities with more traditional and conservative cultural values, the image of women is more likely to emphasize their role as mothers and wives, while in liberal communities women may be portrayed as more independent and adventurous. Therefore, it is worth considering whether there is a gradual blurring of boundaries in stereotypical female and male roles and whether we can speak of a process of their slow unification. The aim of the study is to understand how culture and religion influence the creation of advertising messages, and how does the adaptation of advertising messages to the target group affect the effectiveness of marketing communications and the audience's perception of advertising?The research materials I would like to use in the analysis consist of TV and Internet commercials that have been uploaded to the YouTube platform. The choice of this platform is justified by its ubiquity and global reach, allowing access to ads from different cultures and regions.The ads collected will serve as a basis for analyzing and comparing the way women and men are portrayed in commercials in the context of different cultures. The research materials will be subjected to a thorough analysis of the visual features and content of the advertising message. The study will focus on identifying differences in the portrayal of social roles, behavior, attitudes and values of men and women. Identification of gender stereotypes present in advertisements and their influence on the construction of gender images will also be an important part of the analysis. The results of the analysis of advertisements will provide information on the differences in the way the image of men and women is presented in advertising in a cross-cultural context. They will also enable conclusions to be drawn regarding. The study will provide a better understanding of the influence of culture, religion and society on the creation of advertising messages. This is important both from the perspective of cross-cultural communication research and for marketing. It will make it possible to better tailor the message to a given target group, taking into account its values, norms and social expectations.pl
dc.abstract.plReklama pełni istotną rolę w kształtowaniu świadomości społecznej poprzez swoje oddziaływanie na odbiorców, odzwierciedlając pewne wartości, normy i role społeczne. Jest ważnym narzędziem komunikacji, które wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości, w tym na konstrukcję wizerunku płciowego. Z uwagi na powszechność i dostępność reklam, jawią się one jako te, które wykorzystują perswazję peryferyczną i zakorzeniają się w ludzkiej podświadomości stereotypowe obrazy każdej z płci, podział ról kobiecych i męskich. Przedstawienie wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamach może się różnić w zależności od kontekstu kulturowego, w jakim są one emitowane. W społecznościach o bardziej tradycyjnych i konserwatywnych wartościach kulturowych, wizerunek kobiety częściej podkreśla jej rolę jako matki i żony, podczas gdy w społecznościach liberalnych kobiety mogą być przedstawiane jako bardziej niezależne i odważne. Dlatego też warto się zastanowić, czy następuje stopniowe zacieranie się granic w stereotypowych rolach kobiecych i męskich i czy można mówić o procesie ich powolnej unifikacji. Celem badania jest zrozumienie, jak kultura oraz religia wpływają na tworzenie przekazu reklamowego oraz w jaki sposób dostosowanie przekazu reklamowego do grupy docelowej wpływa na skuteczność komunikacji marketingowej oraz postrzeganie reklamy przez odbiorców?Materiały badawcze, które chciałabym wykorzystać w analizie składają się z reklam telewizyjnych i internetowych, które zostały umieszczone na platformie YouTube. Wybór tej platformy jest uzasadniony jej powszechnością i globalnym zasięgiem, umożliwiającym dostęp do reklam pochodzących z różnych kultur i regionów.Zebrane reklamy posłużą jako podstawa do analizy i porównania sposobu przedstawiania wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamach w kontekście różnych kultur. Materiały badawcze będą poddane dokładnej analizie cech wizualnych oraz treści przekazu reklamowego. Badanie skoncentruje się na identyfikacji różnic w przedstawianiu ról społecznych, zachowań, postaw i wartości kobiet i mężczyzn. Istotnym elementem analizy będzie również identyfikacja stereotypów płciowych obecnych w reklamach i ich wpływu na konstrukcję wizerunku płciowego. Wyniki przeprowadzonej analizy reklam dostarczą informacji na temat różnic w sposobie przedstawiania wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamie w kontekście międzykulturowym. Umożliwią również wyciągnięcie wniosków dotyczących. Badanie pozwoli lepiej zrozumieć wpływ kultury, religii i społeczeństwa na tworzenie przekazu reklamowego. Jest to istotne zarówno z perspektywy badań nad komunikacją międzykulturową jak i dla marketingu. Umożliwi lepsze dopasowanie przekazu do danej grupy docelowej, uwzględniając jej wartości, normy i oczekiwania społeczne.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.authorZhitukhina, Yuliyapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.reviewerKraśnicka, Izabelapl
dc.date.accessioned2023-07-12T22:21:22Z
dc.date.available2023-07-12T22:21:22Z
dc.date.submitted2023-07-11pl
dc.fieldofstudyjęzyk polski w komunikacji społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-167828-282022pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316079
dc.languagepolpl
dc.subject.enAdvertising, stereotype, image of women , image of men, cross-cultural context in advertisingpl
dc.subject.plReklama, stereotyp, wizerunek kobiety , wizerunek mężczyzny, kontekst międzykulturowy w reklamiepl
dc.titleWizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie w kontekście międzykulturowympl
dc.title.alternativeThe image of women and men in advertising in a cross-cultural contextpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Advertising plays an important role in shaping social consciousness through its influence on audiences, reflecting certain values, norms and social roles. It is an important communication tool that influences perceptions of reality, including the construction of gender images. Due to the ubiquity and accessibility of advertisements, they appear as those that use peripheral persuasion and ingrain in the human subconscious stereotypical images of each sex, the division of female and male roles. The portrayal of images of men and women in commercials can vary depending on the cultural context in which they are broadcast. In communities with more traditional and conservative cultural values, the image of women is more likely to emphasize their role as mothers and wives, while in liberal communities women may be portrayed as more independent and adventurous. Therefore, it is worth considering whether there is a gradual blurring of boundaries in stereotypical female and male roles and whether we can speak of a process of their slow unification. The aim of the study is to understand how culture and religion influence the creation of advertising messages, and how does the adaptation of advertising messages to the target group affect the effectiveness of marketing communications and the audience's perception of advertising?The research materials I would like to use in the analysis consist of TV and Internet commercials that have been uploaded to the YouTube platform. The choice of this platform is justified by its ubiquity and global reach, allowing access to ads from different cultures and regions.The ads collected will serve as a basis for analyzing and comparing the way women and men are portrayed in commercials in the context of different cultures. The research materials will be subjected to a thorough analysis of the visual features and content of the advertising message. The study will focus on identifying differences in the portrayal of social roles, behavior, attitudes and values of men and women. Identification of gender stereotypes present in advertisements and their influence on the construction of gender images will also be an important part of the analysis. The results of the analysis of advertisements will provide information on the differences in the way the image of men and women is presented in advertising in a cross-cultural context. They will also enable conclusions to be drawn regarding. The study will provide a better understanding of the influence of culture, religion and society on the creation of advertising messages. This is important both from the perspective of cross-cultural communication research and for marketing. It will make it possible to better tailor the message to a given target group, taking into account its values, norms and social expectations.
dc.abstract.plpl
Reklama pełni istotną rolę w kształtowaniu świadomości społecznej poprzez swoje oddziaływanie na odbiorców, odzwierciedlając pewne wartości, normy i role społeczne. Jest ważnym narzędziem komunikacji, które wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości, w tym na konstrukcję wizerunku płciowego. Z uwagi na powszechność i dostępność reklam, jawią się one jako te, które wykorzystują perswazję peryferyczną i zakorzeniają się w ludzkiej podświadomości stereotypowe obrazy każdej z płci, podział ról kobiecych i męskich. Przedstawienie wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamach może się różnić w zależności od kontekstu kulturowego, w jakim są one emitowane. W społecznościach o bardziej tradycyjnych i konserwatywnych wartościach kulturowych, wizerunek kobiety częściej podkreśla jej rolę jako matki i żony, podczas gdy w społecznościach liberalnych kobiety mogą być przedstawiane jako bardziej niezależne i odważne. Dlatego też warto się zastanowić, czy następuje stopniowe zacieranie się granic w stereotypowych rolach kobiecych i męskich i czy można mówić o procesie ich powolnej unifikacji. Celem badania jest zrozumienie, jak kultura oraz religia wpływają na tworzenie przekazu reklamowego oraz w jaki sposób dostosowanie przekazu reklamowego do grupy docelowej wpływa na skuteczność komunikacji marketingowej oraz postrzeganie reklamy przez odbiorców?Materiały badawcze, które chciałabym wykorzystać w analizie składają się z reklam telewizyjnych i internetowych, które zostały umieszczone na platformie YouTube. Wybór tej platformy jest uzasadniony jej powszechnością i globalnym zasięgiem, umożliwiającym dostęp do reklam pochodzących z różnych kultur i regionów.Zebrane reklamy posłużą jako podstawa do analizy i porównania sposobu przedstawiania wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamach w kontekście różnych kultur. Materiały badawcze będą poddane dokładnej analizie cech wizualnych oraz treści przekazu reklamowego. Badanie skoncentruje się na identyfikacji różnic w przedstawianiu ról społecznych, zachowań, postaw i wartości kobiet i mężczyzn. Istotnym elementem analizy będzie również identyfikacja stereotypów płciowych obecnych w reklamach i ich wpływu na konstrukcję wizerunku płciowego. Wyniki przeprowadzonej analizy reklam dostarczą informacji na temat różnic w sposobie przedstawiania wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamie w kontekście międzykulturowym. Umożliwią również wyciągnięcie wniosków dotyczących. Badanie pozwoli lepiej zrozumieć wpływ kultury, religii i społeczeństwa na tworzenie przekazu reklamowego. Jest to istotne zarówno z perspektywy badań nad komunikacją międzykulturową jak i dla marketingu. Umożliwi lepsze dopasowanie przekazu do danej grupy docelowej, uwzględniając jej wartości, normy i oczekiwania społeczne.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.authorpl
Zhitukhina, Yuliya
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.reviewerpl
Kraśnicka, Izabela
dc.date.accessioned
2023-07-12T22:21:22Z
dc.date.available
2023-07-12T22:21:22Z
dc.date.submittedpl
2023-07-11
dc.fieldofstudypl
język polski w komunikacji społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-167828-282022
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316079
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Advertising, stereotype, image of women , image of men, cross-cultural context in advertising
dc.subject.plpl
Reklama, stereotyp, wizerunek kobiety , wizerunek mężczyzny, kontekst międzykulturowy w reklamie
dc.titlepl
Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie w kontekście międzykulturowym
dc.title.alternativepl
The image of women and men in advertising in a cross-cultural context
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
94
Views per month
Views per city
Warsaw
18
Krakow
11
Gdansk
7
Poznan
6
Wroclaw
5
Lodz
4
Katowice
3
Zawiercie
3
Lviv
2
Pszow
2

No access

No Thumbnail Available