Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ikonografia Ukrzyżowania na podstawie twórczości Jerzego Nowosielskiego
Iconography of the Crucifixion based on works of Jerzy Nowosielski
Jerzy Nowosielski, ikona, Ukrzyżowanie
Jerzy Nowosielski, icon, Crucifixion
Jerzy Nowosielski to artysta łemkowskiego pochodzenia (1923-2011) i jeden z najbardziej niezwykłych twórców XX wieku. Jego oryginalny styl, łączący w sobie cechy m.in sztuki bizantyńskiej, łemkowskiej, a także awangardy Zachodniej Europy do dziś zachwyca, intryguje, rodzi pytania. Nowosielski wyznawał własną teologię, która budziła i budzi kontrowersje do dziś. Ikona jako jeden z filarów kultury prawosławnej była dla jego twórczości absolutnie podstawowa. Interesowały go zwłaszcza ikony historyczne oraz ikony świętych, ponieważ według niego to właśnie na nich można pokazać wizję ciała ludzkiego w Królestwie Bożym, ciała przemienionego po zmartwychwstaniu. Jedną z takich ikon jest ikona Ukrzyżowania. Ukrzyżowanie w prawosławiu jest ściśle związane ze Zmartwychwstaniem, Chrystus już na krzyżu triumfuje, dlatego nie dostrzeżemy na takiej ikonie próby ukazania cierpienia. Również u Nowosielskiego wizerunki Ukrzyżowania są pozbawione naturalistycznych szczegółów. Pomimo tego nie znika element grozy, nastrój jest budowany innymi środkami. Artysta tworzył dla kościołów różnych wyznań, ikona dzięki niemu stała się zjawiskiem bardziej znanym na Zachodzie.
Jerzy Nowosielski (1923-2011), descendant of Lemkos, is one of the most remarkable artists of XX century. His unique style that combines characteristics of Byzantine and Lemko art with West Europe Avant-garde still impresses, intrigues and bears questions. Nowosielski was proclaiming his own theology, which has been controversial. As one of the pillars of the orthodox culture an icon was a totally basic piece of work for him. He was especially interested in historical icons and icons of saints because in his opinion they were ideal form to present a vision of human body in the Kingdom of God, body transformed after resurrection. One of such icons is the icon of Crucifixion. In Orthodox Church the Crucifixion is strictly connected with the Resurrection. The Christ on the cross is already triumphant so we would not notice any attempt to present suffering on such icons. The images of Crucifixion by Nowosielski also are deprived of naturalistic details. However, there is still present an element of terror because the mood is created in other ways. The artist created his works for churches of different denominations. Thanks to him the icons have become a better phenomenon at West.
dc.abstract.en | Jerzy Nowosielski (1923-2011), descendant of Lemkos, is one of the most remarkable artists of XX century. His unique style that combines characteristics of Byzantine and Lemko art with West Europe Avant-garde still impresses, intrigues and bears questions. Nowosielski was proclaiming his own theology, which has been controversial. As one of the pillars of the orthodox culture an icon was a totally basic piece of work for him. He was especially interested in historical icons and icons of saints because in his opinion they were ideal form to present a vision of human body in the Kingdom of God, body transformed after resurrection. One of such icons is the icon of Crucifixion. In Orthodox Church the Crucifixion is strictly connected with the Resurrection. The Christ on the cross is already triumphant so we would not notice any attempt to present suffering on such icons. The images of Crucifixion by Nowosielski also are deprived of naturalistic details. However, there is still present an element of terror because the mood is created in other ways. The artist created his works for churches of different denominations. Thanks to him the icons have become a better phenomenon at West. | pl |
dc.abstract.pl | Jerzy Nowosielski to artysta łemkowskiego pochodzenia (1923-2011) i jeden z najbardziej niezwykłych twórców XX wieku. Jego oryginalny styl, łączący w sobie cechy m.in. sztuki bizantyńskiej, łemkowskiej, a także awangardy Zachodniej Europy do dziś zachwyca, intryguje, rodzi pytania. Nowosielski wyznawał własną teologię, która budziła i budzi kontrowersje do dziś. Ikona jako jeden z filarów kultury prawosławnej była dla jego twórczości absolutnie podstawowa. Interesowały go zwłaszcza ikony historyczne oraz ikony świętych, ponieważ według niego to właśnie na nich można pokazać wizję ciała ludzkiego w Królestwie Bożym, ciała przemienionego po zmartwychwstaniu. Jedną z takich ikon jest ikona Ukrzyżowania. Ukrzyżowanie w prawosławiu jest ściśle związane ze Zmartwychwstaniem, Chrystus już na krzyżu triumfuje, dlatego nie dostrzeżemy na takiej ikonie próby ukazania cierpienia. Również u Nowosielskiego wizerunki Ukrzyżowania są pozbawione naturalistycznych szczegółów. Pomimo tego nie znika element grozy, nastrój jest budowany innymi środkami. Artysta tworzył dla kościołów różnych wyznań, ikona dzięki niemu stała się zjawiskiem bardziej znanym na Zachodzie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Korniejenko, Agnieszka - 129135 | pl |
dc.contributor.author | Chodkowska, Milena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Korniejenko, Agnieszka - 129135 | pl |
dc.contributor.reviewer | Duć-Fajfer, Helena - 127783 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:17:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:17:01Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia ukraińska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119724-113573 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224704 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Jerzy Nowosielski, icon, Crucifixion | pl |
dc.subject.pl | Jerzy Nowosielski, ikona, Ukrzyżowanie | pl |
dc.title | Ikonografia Ukrzyżowania na podstawie twórczości Jerzego Nowosielskiego | pl |
dc.title.alternative | Iconography of the Crucifixion based on works of Jerzy Nowosielski | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |