Ikonografia Ukrzyżowania na podstawie twórczości Jerzego Nowosielskiego

master
dc.abstract.enJerzy Nowosielski (1923-2011), descendant of Lemkos, is one of the most remarkable artists of XX century. His unique style that combines characteristics of Byzantine and Lemko art with West Europe Avant-garde still impresses, intrigues and bears questions. Nowosielski was proclaiming his own theology, which has been controversial. As one of the pillars of the orthodox culture an icon was a totally basic piece of work for him. He was especially interested in historical icons and icons of saints because in his opinion they were ideal form to present a vision of human body in the Kingdom of God, body transformed after resurrection. One of such icons is the icon of Crucifixion. In Orthodox Church the Crucifixion is strictly connected with the Resurrection. The Christ on the cross is already triumphant so we would not notice any attempt to present suffering on such icons. The images of Crucifixion by Nowosielski also are deprived of naturalistic details. However, there is still present an element of terror because the mood is created in other ways. The artist created his works for churches of different denominations. Thanks to him the icons have become a better phenomenon at West.pl
dc.abstract.plJerzy Nowosielski to artysta łemkowskiego pochodzenia (1923-2011) i jeden z najbardziej niezwykłych twórców XX wieku. Jego oryginalny styl, łączący w sobie cechy m.in. sztuki bizantyńskiej, łemkowskiej, a także awangardy Zachodniej Europy do dziś zachwyca, intryguje, rodzi pytania. Nowosielski wyznawał własną teologię, która budziła i budzi kontrowersje do dziś. Ikona jako jeden z filarów kultury prawosławnej była dla jego twórczości absolutnie podstawowa. Interesowały go zwłaszcza ikony historyczne oraz ikony świętych, ponieważ według niego to właśnie na nich można pokazać wizję ciała ludzkiego w Królestwie Bożym, ciała przemienionego po zmartwychwstaniu. Jedną z takich ikon jest ikona Ukrzyżowania. Ukrzyżowanie w prawosławiu jest ściśle związane ze Zmartwychwstaniem, Chrystus już na krzyżu triumfuje, dlatego nie dostrzeżemy na takiej ikonie próby ukazania cierpienia. Również u Nowosielskiego wizerunki Ukrzyżowania są pozbawione naturalistycznych szczegółów. Pomimo tego nie znika element grozy, nastrój jest budowany innymi środkami. Artysta tworzył dla kościołów różnych wyznań, ikona dzięki niemu stała się zjawiskiem bardziej znanym na Zachodzie.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKorniejenko, Agnieszka - 129135 pl
dc.contributor.authorChodkowska, Milenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKorniejenko, Agnieszka - 129135 pl
dc.contributor.reviewerDuć-Fajfer, Helena - 127783 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T12:17:01Z
dc.date.available2020-07-27T12:17:01Z
dc.date.submitted2017-10-12pl
dc.fieldofstudyfilologia ukraińskapl
dc.identifier.apddiploma-119724-113573pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224704
dc.languagepolpl
dc.subject.enJerzy Nowosielski, icon, Crucifixionpl
dc.subject.plJerzy Nowosielski, ikona, Ukrzyżowaniepl
dc.titleIkonografia Ukrzyżowania na podstawie twórczości Jerzego Nowosielskiegopl
dc.title.alternativeIconography of the Crucifixion based on works of Jerzy Nowosielskipl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Jerzy Nowosielski (1923-2011), descendant of Lemkos, is one of the most remarkable artists of XX century. His unique style that combines characteristics of Byzantine and Lemko art with West Europe Avant-garde still impresses, intrigues and bears questions. Nowosielski was proclaiming his own theology, which has been controversial. As one of the pillars of the orthodox culture an icon was a totally basic piece of work for him. He was especially interested in historical icons and icons of saints because in his opinion they were ideal form to present a vision of human body in the Kingdom of God, body transformed after resurrection. One of such icons is the icon of Crucifixion. In Orthodox Church the Crucifixion is strictly connected with the Resurrection. The Christ on the cross is already triumphant so we would not notice any attempt to present suffering on such icons. The images of Crucifixion by Nowosielski also are deprived of naturalistic details. However, there is still present an element of terror because the mood is created in other ways. The artist created his works for churches of different denominations. Thanks to him the icons have become a better phenomenon at West.
dc.abstract.plpl
Jerzy Nowosielski to artysta łemkowskiego pochodzenia (1923-2011) i jeden z najbardziej niezwykłych twórców XX wieku. Jego oryginalny styl, łączący w sobie cechy m.in. sztuki bizantyńskiej, łemkowskiej, a także awangardy Zachodniej Europy do dziś zachwyca, intryguje, rodzi pytania. Nowosielski wyznawał własną teologię, która budziła i budzi kontrowersje do dziś. Ikona jako jeden z filarów kultury prawosławnej była dla jego twórczości absolutnie podstawowa. Interesowały go zwłaszcza ikony historyczne oraz ikony świętych, ponieważ według niego to właśnie na nich można pokazać wizję ciała ludzkiego w Królestwie Bożym, ciała przemienionego po zmartwychwstaniu. Jedną z takich ikon jest ikona Ukrzyżowania. Ukrzyżowanie w prawosławiu jest ściśle związane ze Zmartwychwstaniem, Chrystus już na krzyżu triumfuje, dlatego nie dostrzeżemy na takiej ikonie próby ukazania cierpienia. Również u Nowosielskiego wizerunki Ukrzyżowania są pozbawione naturalistycznych szczegółów. Pomimo tego nie znika element grozy, nastrój jest budowany innymi środkami. Artysta tworzył dla kościołów różnych wyznań, ikona dzięki niemu stała się zjawiskiem bardziej znanym na Zachodzie.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Korniejenko, Agnieszka - 129135
dc.contributor.authorpl
Chodkowska, Milena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Korniejenko, Agnieszka - 129135
dc.contributor.reviewerpl
Duć-Fajfer, Helena - 127783
dc.date.accessioned
2020-07-27T12:17:01Z
dc.date.available
2020-07-27T12:17:01Z
dc.date.submittedpl
2017-10-12
dc.fieldofstudypl
filologia ukraińska
dc.identifier.apdpl
diploma-119724-113573
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224704
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Jerzy Nowosielski, icon, Crucifixion
dc.subject.plpl
Jerzy Nowosielski, ikona, Ukrzyżowanie
dc.titlepl
Ikonografia Ukrzyżowania na podstawie twórczości Jerzego Nowosielskiego
dc.title.alternativepl
Iconography of the Crucifixion based on works of Jerzy Nowosielski
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
60
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
9
Radom
7
Katowice
3
Wroclaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gdynia
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available