Propaganda królewska w Okresie Nowego Państwa.

master
dc.abstract.enThis work is devoted to the discussion of propaganda used in royal art of the New Kingdom period. The aim of the work is to look at the most important motifs used in art, and the purpose they were created for. The work is based on bibliography, and on own analysis of individual scenes and specific examples of works of art. In my work, I will attempt to prove that art revolving around the pharaohs form is a propaganda art. The ruler as the most important person in the state had to be seen in a proper way, and art was a very good carrier of certain informations and thanks to it, it was possible to reach a wide audience easily and quickly.pl
dc.abstract.plPrezentowana praca poświęcona jest omówieniu propagandy wykorzystywanej w sztuce królewskiej okresu Nowego Państwa. Jej celem jest analiza najważniejszych motywów używanych w sztuce starożytnego Egiptu, oraz określenie w jakim celu były tworzone. Praca napisana została w oparciu o bibliografię, oraz o własną analizę poszczególnych scen i konkretnych przykładów dzieł sztuki. Omówiono przykłady najczęściej wykorzystywanych motywów sztuki od początku istnienia państwa egipskiego. W pracy podejmę próbę wykazania, że sztuka koncentrująca się na postaci faraona, jest sztuką propagandową. Propaganda takowe współczesnym rozumieniu tego terminu nie była znana w starożytnym Egipcie. Jednak przedstawienia, szczególnie te ukazujące faraona, tworzone były według ściśle ustalonych norm i rzadko można doszukać się jakichkolwiek odstępstw. Faraon, jako najważniejsza osoba w państwie musiał być odbierany w odpowiedni sposób, a sztuka była bardzo dobrym nośnikiem informacji i dzięki niej w łatwy oraz szybki sposób można było dotrzeć do szerokiej liczby odbiorców i wywierać na nich odpowiedni wpływ.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorCiałowicz, Krzysztof - 127567 pl
dc.contributor.authorSęk, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerJucha, Mariusz - 128543 pl
dc.contributor.reviewerCiałowicz, Krzysztof - 127567 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T22:38:10Z
dc.date.available2020-07-27T22:38:10Z
dc.date.submitted2019-06-26pl
dc.fieldofstudyarcheologiapl
dc.identifier.apddiploma-130939-180820pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233863
dc.languagepolpl
dc.subject.enPharaoh, New Kingdom propaganda, images.pl
dc.subject.plFaraon, Nowe Państwo, propaganda, wizerunki.pl
dc.titlePropaganda królewska w Okresie Nowego Państwa.pl
dc.title.alternativeThe royal propaganda in the New Kingdom of Egyptpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is devoted to the discussion of propaganda used in royal art of the New Kingdom period. The aim of the work is to look at the most important motifs used in art, and the purpose they were created for. The work is based on bibliography, and on own analysis of individual scenes and specific examples of works of art. In my work, I will attempt to prove that art revolving around the pharaohs form is a propaganda art. The ruler as the most important person in the state had to be seen in a proper way, and art was a very good carrier of certain informations and thanks to it, it was possible to reach a wide audience easily and quickly.
dc.abstract.plpl
Prezentowana praca poświęcona jest omówieniu propagandy wykorzystywanej w sztuce królewskiej okresu Nowego Państwa. Jej celem jest analiza najważniejszych motywów używanych w sztuce starożytnego Egiptu, oraz określenie w jakim celu były tworzone. Praca napisana została w oparciu o bibliografię, oraz o własną analizę poszczególnych scen i konkretnych przykładów dzieł sztuki. Omówiono przykłady najczęściej wykorzystywanych motywów sztuki od początku istnienia państwa egipskiego. W pracy podejmę próbę wykazania, że sztuka koncentrująca się na postaci faraona, jest sztuką propagandową. Propaganda takowe współczesnym rozumieniu tego terminu nie była znana w starożytnym Egipcie. Jednak przedstawienia, szczególnie te ukazujące faraona, tworzone były według ściśle ustalonych norm i rzadko można doszukać się jakichkolwiek odstępstw. Faraon, jako najważniejsza osoba w państwie musiał być odbierany w odpowiedni sposób, a sztuka była bardzo dobrym nośnikiem informacji i dzięki niej w łatwy oraz szybki sposób można było dotrzeć do szerokiej liczby odbiorców i wywierać na nich odpowiedni wpływ.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Ciałowicz, Krzysztof - 127567
dc.contributor.authorpl
Sęk, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Jucha, Mariusz - 128543
dc.contributor.reviewerpl
Ciałowicz, Krzysztof - 127567
dc.date.accessioned
2020-07-27T22:38:10Z
dc.date.available
2020-07-27T22:38:10Z
dc.date.submittedpl
2019-06-26
dc.fieldofstudypl
archeologia
dc.identifier.apdpl
diploma-130939-180820
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/233863
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Pharaoh, New Kingdom propaganda, images.
dc.subject.plpl
Faraon, Nowe Państwo, propaganda, wizerunki.
dc.titlepl
Propaganda królewska w Okresie Nowego Państwa.
dc.title.alternativepl
The royal propaganda in the New Kingdom of Egypt
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month

No access

No Thumbnail Available