Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
The portrayal of the Troubles in Ken Loach’s Hidden Agenda Yann Demange’s '71
Przedstawienie konfliktu w Irlandii Północnej w filmach Tajna placówka Kena Loacha oraz W potrzasku. Belfast ’71 Yanna Demange’a
Konflikt w Irlandii Północnej, Porozumienie Wielkopiątkowe, Ken Loach, Tajna placówka, W potrzasku. Belfast ’71, Yann Demange, Irlandia Północna
The Troubles, The Good Friday Agreement, Ken Loach, Hidden Agenda, ’71, Yann Demange, Northern Ireland
Autor tej pracy próbuje udowodnić, że po Porozumieniu Wielkopiątkowym miała miejsce znacząca zmiana w sposobie przedstawiania konfliktu w Irlandii północnej. Analizuje on dwa filmy: Tajna placówka Kena Loacha, nagrana podczas konfliktu w roku 1990 roku oraz W potrzasku. Belfast ’71, który miał premierę 16 lat po podpisaniu Porozumienia. W pierwszym rozdziale pracy autor skupia się na skutkach jakie Porozumienie Wielkopiątkowe miało dla obywateli Irlandii Północnej. Celem tego rozdziału jest zbudowanie holistycznego obrazu Irlandii Północnej po Porozumieniu poprzez zwrócenie uwagi na przypadki kontrowersyjnych wyroków sądowych, psychologiczne skutki konfliktu, przyszłość organizacji paramilitarnych w czasach pokoju oraz utrzymujące się podziały pomiędzy protestantami i katolikami. Drugi rozdział jest skoncentrowany na Tajnej placówce i autor analizuje w nim polityczne poglądy Loacha, fabułę filmu i jej związek z faktami, sposób w jaki państwo i służby brytyjskie zostały pokazane w filmie, a także sposób przedstawienia republikanów oraz grupy paramilitarnej IRA. W trzecim rozdziale W potrzasku. Belfast ’71 jest porównywany do Tajnej placówki oraz omawiane są cechy odróżniające film Demange’a od dzieła Loacha. Finalnie W potrzasku. Belfast ’71 jawi się jako dzieło przedstawiające konflikt w Irlandii Północnej w sposób znacznie bardziej wielowymiarowy, wyważony, obiektywny i bezstronny niż Tajna placówka.
The author of this thesis attempts to prove that there was a significant change in the way the Northern Ireland conflict was depicted after the Good Friday Agreement by analysing two films: Ken Loach’s Hidden Agenda released during the Troubles in 1990, and Yann Demange’s ’71 made 16 years after the Agreement was signed. In the first chapter of the thesis the author focuses on the effects the Good Friday Agreement had on the people of Northern Ireland. The aim of this chapter is to construct a holistic image of the post-Agreement Northern Irish society by looking at the cases of controversial sentences, the psychological impact of the conflict, the fate of paramilitaries in times of peace and the remaining divisions between Protestants and Catholics. The second chapter focuses on Hidden Agenda and it scrutinises Loach’s political leanings, the plot of the film and its relation to factual events, the way the British state and services were shown in the movie as well as the portrayal of republicans and the IRA. In the third chapter, Demange’s ’71 is compared to Hidden Agenda and the qualities in which it differs from Loach’s work are discussed. In the end, ’71 emerges as a film which depicts the Troubles in a much more multidimensional, balanced, objective and impartial way than pre-Agreement Hidden Agenda.
dc.abstract.en | The author of this thesis attempts to prove that there was a significant change in the way the Northern Ireland conflict was depicted after the Good Friday Agreement by analysing two films: Ken Loach’s Hidden Agenda released during the Troubles in 1990, and Yann Demange’s ’71 made 16 years after the Agreement was signed. In the first chapter of the thesis the author focuses on the effects the Good Friday Agreement had on the people of Northern Ireland. The aim of this chapter is to construct a holistic image of the post-Agreement Northern Irish society by looking at the cases of controversial sentences, the psychological impact of the conflict, the fate of paramilitaries in times of peace and the remaining divisions between Protestants and Catholics. The second chapter focuses on Hidden Agenda and it scrutinises Loach’s political leanings, the plot of the film and its relation to factual events, the way the British state and services were shown in the movie as well as the portrayal of republicans and the IRA. In the third chapter, Demange’s ’71 is compared to Hidden Agenda and the qualities in which it differs from Loach’s work are discussed. In the end, ’71 emerges as a film which depicts the Troubles in a much more multidimensional, balanced, objective and impartial way than pre-Agreement Hidden Agenda. | pl |
dc.abstract.pl | Autor tej pracy próbuje udowodnić, że po Porozumieniu Wielkopiątkowym miała miejsce znacząca zmiana w sposobie przedstawiania konfliktu w Irlandii północnej. Analizuje on dwa filmy: Tajna placówka Kena Loacha, nagrana podczas konfliktu w roku 1990 roku oraz W potrzasku. Belfast ’71, który miał premierę 16 lat po podpisaniu Porozumienia. W pierwszym rozdziale pracy autor skupia się na skutkach jakie Porozumienie Wielkopiątkowe miało dla obywateli Irlandii Północnej. Celem tego rozdziału jest zbudowanie holistycznego obrazu Irlandii Północnej po Porozumieniu poprzez zwrócenie uwagi na przypadki kontrowersyjnych wyroków sądowych, psychologiczne skutki konfliktu, przyszłość organizacji paramilitarnych w czasach pokoju oraz utrzymujące się podziały pomiędzy protestantami i katolikami. Drugi rozdział jest skoncentrowany na Tajnej placówce i autor analizuje w nim polityczne poglądy Loacha, fabułę filmu i jej związek z faktami, sposób w jaki państwo i służby brytyjskie zostały pokazane w filmie, a także sposób przedstawienia republikanów oraz grupy paramilitarnej IRA. W trzecim rozdziale W potrzasku. Belfast ’71 jest porównywany do Tajnej placówki oraz omawiane są cechy odróżniające film Demange’a od dzieła Loacha. Finalnie W potrzasku. Belfast ’71 jawi się jako dzieło przedstawiające konflikt w Irlandii Północnej w sposób znacznie bardziej wielowymiarowy, wyważony, obiektywny i bezstronny niż Tajna placówka. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Piątek, Beata - 131360 | pl |
dc.contributor.author | Baszczyński, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Piątek, Beata - 131360 | pl |
dc.contributor.reviewer | Curyłło-Klag, Izabela - 127606 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-10T22:26:02Z | |
dc.date.available | 2023-07-10T22:26:02Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168410-276877 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315397 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | The Troubles, The Good Friday Agreement, Ken Loach, Hidden Agenda, ’71, Yann Demange, Northern Ireland | pl |
dc.subject.pl | Konflikt w Irlandii Północnej, Porozumienie Wielkopiątkowe, Ken Loach, Tajna placówka, W potrzasku. Belfast ’71, Yann Demange, Irlandia Północna | pl |
dc.title | The portrayal of the Troubles in Ken Loach’s Hidden Agenda Yann Demange’s '71 | pl |
dc.title.alternative | Przedstawienie konfliktu w Irlandii Północnej w filmach Tajna placówka Kena Loacha oraz W potrzasku. Belfast ’71 Yanna Demange’a | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |