Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Media społecznościowe - jaką rolę odgrywają twórcy internetowi w zmianie nawyków żywieniowych.
Social Media – The Role of Social Media Creators in Changing Dietary Habits.
nawyki żywieniowe, żywienie, nawyki, Influencer, media społecznościowe, Instagram
eating habits, nutrition, habits, influencer, social media, Instagram
Wprowadzenie: Nawyki żywieniowe zaczynają się kształtować już we wczesnych etapach życia. Na tym etapie jak i na kolejnych będą oddziaływać czynniki genetyczne, ekonomiczne, społeczne. Ważnym elementem jest postawa rodziców, ponieważ dziecko naśladuje ich zachowania. Warto również zwrócić uwagę na istotność posiłków w gronie rodzinnym oraz na niespożywanie posiłków podczas oglądania telewizji czy korzystania z Internetu. Media społecznościowe mogą mieć istotny wpływ na kreowanie i zmianę nawyków żywieniowych poprzez reklamy produktów żywnościowych jak i przez postawę twórców internetowych. Strategie reklamowe są tworzone w taki sposób, aby jak najbardziej i jak najszerzej dotrzeć do docelowe grupy odbiorców, którymi w przypadku produktów żywnościowych są dzieci i młodzież.Cel: Głównym celem pracy było sprawdzenie zależności pomiędzy obserwacją twórców internetowych a zmianą nawyków żywieniowych. Dodatkowo sprawdzono czy i w jaki sposób nawyki żywieniowe uległy zmianie.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono przy pomocy autorskiego kwestionariusza udostępnionego na platformę społecznościową Facebook. Do badania włączono 49 osób: 37 kobiet i 12 mężczyzn w wieku 18-25 lat. Analizę statystyczną wykonano przy pomocy PS IMAGO PRO 10, którego silnikiem analitycznym jest IBM SPSS Statistics.Wyniki: Podgrupa pierwsza charakteryzowała się wyższym BMI oraz masą ciała w porównaniu do podgrupy drugiej, natomiast były to różnice nieistotne statystycznie (p=0,255 i p=0,351). W pracy wykazano istotną statystycznie zmianę nawyków żywieniowych uczestników (p=0,01 i p =0,021). Natomiast nie potwierdzono żadnych z postawionych hipotez przez brak istotnie statystycznych różnic pomiędzy grupami.Wnioski: Zmiana nawyków nie była wynikiem obserwacji twórców internetowych. Złożoność nawyków utrudnia wyodrębnienie pojedynczego czynnika wpływającego na zmianę. Wpływ czynników niezbadanych w niniejszej pracy mógł być istotny w kontekście zmian sposobu żywienia
Introduction: Dietary eating habits begin to form in the early stages of life. Genetic, economic and social factors will influence these habits at this stage as well as the later stages. Because children tend to imitate parents the crucial factor is the attitude of parents. It is good to know about the important role of family meals and avoiding eating while watching TV or using the Internet. Social media may have a significant impact on shaping and changing dietary eating habits through food product advertisements and the attitudes of social media creators. Advertising is designed to reach as many people as possible in the target audience, which mostly are kids and adolescents.Objective: The main aim of this study was to check the relationship between observing social media creators and changes in dietary eating habits. Additionally, it was checked whether and how dietary habits had changed.Materials and methods: The study was conducted using an original questionnaire available on the Facebook social media platform. 49 people were included in the study: 37 women and 12 men aged 18-25. Statistical analysis was performed using PS IMAGO PRO 10 IBM SPSS Statistics.Results: The first subgroup was characterized by a higher BMI and body weight compared to the second subgroup, but these differences were statistically insignificant (p=0.255 and p=0.351). The study showed a statistically significant change in the participants' eating habits (p = 0.01 and p = 0.021). However, none of the hypotheses were confirmed due to the lack of statistically significant differences between the groups.Conclusions: The change in habits was not due to observations of social media creators. The complexity of habits makes it difficult to isolate a single factor influencing change. The influence of factors not examined in this study could have been important in the context of changes in diet.
dc.abstract.en | Introduction: Dietary eating habits begin to form in the early stages of life. Genetic, economic and social factors will influence these habits at this stage as well as the later stages. Because children tend to imitate parents the crucial factor is the attitude of parents. It is good to know about the important role of family meals and avoiding eating while watching TV or using the Internet. Social media may have a significant impact on shaping and changing dietary eating habits through food product advertisements and the attitudes of social media creators. Advertising is designed to reach as many people as possible in the target audience, which mostly are kids and adolescents.Objective: The main aim of this study was to check the relationship between observing social media creators and changes in dietary eating habits. Additionally, it was checked whether and how dietary habits had changed.Materials and methods: The study was conducted using an original questionnaire available on the Facebook social media platform. 49 people were included in the study: 37 women and 12 men aged 18-25. Statistical analysis was performed using PS IMAGO PRO 10 IBM SPSS Statistics.Results: The first subgroup was characterized by a higher BMI and body weight compared to the second subgroup, but these differences were statistically insignificant (p=0.255 and p=0.351). The study showed a statistically significant change in the participants' eating habits (p = 0.01 and p = 0.021). However, none of the hypotheses were confirmed due to the lack of statistically significant differences between the groups.Conclusions: The change in habits was not due to observations of social media creators. The complexity of habits makes it difficult to isolate a single factor influencing change. The influence of factors not examined in this study could have been important in the context of changes in diet. | pl |
dc.abstract.pl | Wprowadzenie: Nawyki żywieniowe zaczynają się kształtować już we wczesnych etapach życia. Na tym etapie jak i na kolejnych będą oddziaływać czynniki genetyczne, ekonomiczne, społeczne. Ważnym elementem jest postawa rodziców, ponieważ dziecko naśladuje ich zachowania. Warto również zwrócić uwagę na istotność posiłków w gronie rodzinnym oraz na niespożywanie posiłków podczas oglądania telewizji czy korzystania z Internetu. Media społecznościowe mogą mieć istotny wpływ na kreowanie i zmianę nawyków żywieniowych poprzez reklamy produktów żywnościowych jak i przez postawę twórców internetowych. Strategie reklamowe są tworzone w taki sposób, aby jak najbardziej i jak najszerzej dotrzeć do docelowe grupy odbiorców, którymi w przypadku produktów żywnościowych są dzieci i młodzież.Cel: Głównym celem pracy było sprawdzenie zależności pomiędzy obserwacją twórców internetowych a zmianą nawyków żywieniowych. Dodatkowo sprawdzono czy i w jaki sposób nawyki żywieniowe uległy zmianie.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono przy pomocy autorskiego kwestionariusza udostępnionego na platformę społecznościową Facebook. Do badania włączono 49 osób: 37 kobiet i 12 mężczyzn w wieku 18-25 lat. Analizę statystyczną wykonano przy pomocy PS IMAGO PRO 10, którego silnikiem analitycznym jest IBM SPSS Statistics.Wyniki: Podgrupa pierwsza charakteryzowała się wyższym BMI oraz masą ciała w porównaniu do podgrupy drugiej, natomiast były to różnice nieistotne statystycznie (p=0,255 i p=0,351). W pracy wykazano istotną statystycznie zmianę nawyków żywieniowych uczestników (p=0,01 i p =0,021). Natomiast nie potwierdzono żadnych z postawionych hipotez przez brak istotnie statystycznych różnic pomiędzy grupami.Wnioski: Zmiana nawyków nie była wynikiem obserwacji twórców internetowych. Złożoność nawyków utrudnia wyodrębnienie pojedynczego czynnika wpływającego na zmianę. Wpływ czynników niezbadanych w niniejszej pracy mógł być istotny w kontekście zmian sposobu żywienia | pl |
dc.affiliation | Wydział Lekarski | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Józefik, Barbara - 129919 | pl |
dc.contributor.author | Białek, Michał - USOS321463 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WL | pl |
dc.contributor.reviewer | Józefik, Barbara - 129919 | pl |
dc.contributor.reviewer | Cyranka, Katarzyna - 213019 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T23:28:35Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T23:28:35Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-15 | pl |
dc.fieldofstudy | dietetyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176025-321463 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381010 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | eating habits, nutrition, habits, influencer, social media, Instagram | pl |
dc.subject.pl | nawyki żywieniowe, żywienie, nawyki, Influencer, media społecznościowe, Instagram | pl |
dc.title | Media społecznościowe - jaką rolę odgrywają twórcy internetowi w zmianie nawyków żywieniowych. | pl |
dc.title.alternative | Social Media – The Role of Social Media Creators in Changing Dietary Habits. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |