Media społecznościowe - jaką rolę odgrywają twórcy internetowi w zmianie nawyków żywieniowych.

master
dc.abstract.enIntroduction: Dietary eating habits begin to form in the early stages of life. Genetic, economic and social factors will influence these habits at this stage as well as the later stages. Because children tend to imitate parents the crucial factor is the attitude of parents. It is good to know about the important role of family meals and avoiding eating while watching TV or using the Internet. Social media may have a significant impact on shaping and changing dietary eating habits through food product advertisements and the attitudes of social media creators. Advertising is designed to reach as many people as possible in the target audience, which mostly are kids and adolescents.Objective: The main aim of this study was to check the relationship between observing social media creators and changes in dietary eating habits. Additionally, it was checked whether and how dietary habits had changed.Materials and methods: The study was conducted using an original questionnaire available on the Facebook social media platform. 49 people were included in the study: 37 women and 12 men aged 18-25. Statistical analysis was performed using PS IMAGO PRO 10 IBM SPSS Statistics.Results: The first subgroup was characterized by a higher BMI and body weight compared to the second subgroup, but these differences were statistically insignificant (p=0.255 and p=0.351). The study showed a statistically significant change in the participants' eating habits (p = 0.01 and p = 0.021). However, none of the hypotheses were confirmed due to the lack of statistically significant differences between the groups.Conclusions: The change in habits was not due to observations of social media creators. The complexity of habits makes it difficult to isolate a single factor influencing change. The influence of factors not examined in this study could have been important in the context of changes in diet.pl
dc.abstract.plWprowadzenie: Nawyki żywieniowe zaczynają się kształtować już we wczesnych etapach życia. Na tym etapie jak i na kolejnych będą oddziaływać czynniki genetyczne, ekonomiczne, społeczne. Ważnym elementem jest postawa rodziców, ponieważ dziecko naśladuje ich zachowania. Warto również zwrócić uwagę na istotność posiłków w gronie rodzinnym oraz na niespożywanie posiłków podczas oglądania telewizji czy korzystania z Internetu. Media społecznościowe mogą mieć istotny wpływ na kreowanie i zmianę nawyków żywieniowych poprzez reklamy produktów żywnościowych jak i przez postawę twórców internetowych. Strategie reklamowe są tworzone w taki sposób, aby jak najbardziej i jak najszerzej dotrzeć do docelowe grupy odbiorców, którymi w przypadku produktów żywnościowych są dzieci i młodzież.Cel: Głównym celem pracy było sprawdzenie zależności pomiędzy obserwacją twórców internetowych a zmianą nawyków żywieniowych. Dodatkowo sprawdzono czy i w jaki sposób nawyki żywieniowe uległy zmianie.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono przy pomocy autorskiego kwestionariusza udostępnionego na platformę społecznościową Facebook. Do badania włączono 49 osób: 37 kobiet i 12 mężczyzn w wieku 18-25 lat. Analizę statystyczną wykonano przy pomocy PS IMAGO PRO 10, którego silnikiem analitycznym jest IBM SPSS Statistics.Wyniki: Podgrupa pierwsza charakteryzowała się wyższym BMI oraz masą ciała w porównaniu do podgrupy drugiej, natomiast były to różnice nieistotne statystycznie (p=0,255 i p=0,351). W pracy wykazano istotną statystycznie zmianę nawyków żywieniowych uczestników (p=0,01 i p =0,021). Natomiast nie potwierdzono żadnych z postawionych hipotez przez brak istotnie statystycznych różnic pomiędzy grupami.Wnioski: Zmiana nawyków nie była wynikiem obserwacji twórców internetowych. Złożoność nawyków utrudnia wyodrębnienie pojedynczego czynnika wpływającego na zmianę. Wpływ czynników niezbadanych w niniejszej pracy mógł być istotny w kontekście zmian sposobu żywieniapl
dc.affiliationWydział Lekarskipl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorJózefik, Barbara - 129919 pl
dc.contributor.authorBiałek, Michał - USOS321463 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WLpl
dc.contributor.reviewerJózefik, Barbara - 129919 pl
dc.contributor.reviewerCyranka, Katarzyna - 213019 pl
dc.date.accessioned2024-07-15T23:28:35Z
dc.date.available2024-07-15T23:28:35Z
dc.date.submitted2024-07-15pl
dc.fieldofstudydietetykapl
dc.identifier.apddiploma-176025-321463pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381010
dc.languagepolpl
dc.subject.eneating habits, nutrition, habits, influencer, social media, Instagrampl
dc.subject.plnawyki żywieniowe, żywienie, nawyki, Influencer, media społecznościowe, Instagrampl
dc.titleMedia społecznościowe - jaką rolę odgrywają twórcy internetowi w zmianie nawyków żywieniowych.pl
dc.title.alternativeSocial Media – The Role of Social Media Creators in Changing Dietary Habits.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: Dietary eating habits begin to form in the early stages of life. Genetic, economic and social factors will influence these habits at this stage as well as the later stages. Because children tend to imitate parents the crucial factor is the attitude of parents. It is good to know about the important role of family meals and avoiding eating while watching TV or using the Internet. Social media may have a significant impact on shaping and changing dietary eating habits through food product advertisements and the attitudes of social media creators. Advertising is designed to reach as many people as possible in the target audience, which mostly are kids and adolescents.Objective: The main aim of this study was to check the relationship between observing social media creators and changes in dietary eating habits. Additionally, it was checked whether and how dietary habits had changed.Materials and methods: The study was conducted using an original questionnaire available on the Facebook social media platform. 49 people were included in the study: 37 women and 12 men aged 18-25. Statistical analysis was performed using PS IMAGO PRO 10 IBM SPSS Statistics.Results: The first subgroup was characterized by a higher BMI and body weight compared to the second subgroup, but these differences were statistically insignificant (p=0.255 and p=0.351). The study showed a statistically significant change in the participants' eating habits (p = 0.01 and p = 0.021). However, none of the hypotheses were confirmed due to the lack of statistically significant differences between the groups.Conclusions: The change in habits was not due to observations of social media creators. The complexity of habits makes it difficult to isolate a single factor influencing change. The influence of factors not examined in this study could have been important in the context of changes in diet.
dc.abstract.plpl
Wprowadzenie: Nawyki żywieniowe zaczynają się kształtować już we wczesnych etapach życia. Na tym etapie jak i na kolejnych będą oddziaływać czynniki genetyczne, ekonomiczne, społeczne. Ważnym elementem jest postawa rodziców, ponieważ dziecko naśladuje ich zachowania. Warto również zwrócić uwagę na istotność posiłków w gronie rodzinnym oraz na niespożywanie posiłków podczas oglądania telewizji czy korzystania z Internetu. Media społecznościowe mogą mieć istotny wpływ na kreowanie i zmianę nawyków żywieniowych poprzez reklamy produktów żywnościowych jak i przez postawę twórców internetowych. Strategie reklamowe są tworzone w taki sposób, aby jak najbardziej i jak najszerzej dotrzeć do docelowe grupy odbiorców, którymi w przypadku produktów żywnościowych są dzieci i młodzież.Cel: Głównym celem pracy było sprawdzenie zależności pomiędzy obserwacją twórców internetowych a zmianą nawyków żywieniowych. Dodatkowo sprawdzono czy i w jaki sposób nawyki żywieniowe uległy zmianie.Materiał i metody: Badanie przeprowadzono przy pomocy autorskiego kwestionariusza udostępnionego na platformę społecznościową Facebook. Do badania włączono 49 osób: 37 kobiet i 12 mężczyzn w wieku 18-25 lat. Analizę statystyczną wykonano przy pomocy PS IMAGO PRO 10, którego silnikiem analitycznym jest IBM SPSS Statistics.Wyniki: Podgrupa pierwsza charakteryzowała się wyższym BMI oraz masą ciała w porównaniu do podgrupy drugiej, natomiast były to różnice nieistotne statystycznie (p=0,255 i p=0,351). W pracy wykazano istotną statystycznie zmianę nawyków żywieniowych uczestników (p=0,01 i p =0,021). Natomiast nie potwierdzono żadnych z postawionych hipotez przez brak istotnie statystycznych różnic pomiędzy grupami.Wnioski: Zmiana nawyków nie była wynikiem obserwacji twórców internetowych. Złożoność nawyków utrudnia wyodrębnienie pojedynczego czynnika wpływającego na zmianę. Wpływ czynników niezbadanych w niniejszej pracy mógł być istotny w kontekście zmian sposobu żywienia
dc.affiliationpl
Wydział Lekarski
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Józefik, Barbara - 129919
dc.contributor.authorpl
Białek, Michał - USOS321463
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WL
dc.contributor.reviewerpl
Józefik, Barbara - 129919
dc.contributor.reviewerpl
Cyranka, Katarzyna - 213019
dc.date.accessioned
2024-07-15T23:28:35Z
dc.date.available
2024-07-15T23:28:35Z
dc.date.submittedpl
2024-07-15
dc.fieldofstudypl
dietetyka
dc.identifier.apdpl
diploma-176025-321463
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381010
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
eating habits, nutrition, habits, influencer, social media, Instagram
dc.subject.plpl
nawyki żywieniowe, żywienie, nawyki, Influencer, media społecznościowe, Instagram
dc.titlepl
Media społecznościowe - jaką rolę odgrywają twórcy internetowi w zmianie nawyków żywieniowych.
dc.title.alternativepl
Social Media – The Role of Social Media Creators in Changing Dietary Habits.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections