Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Losy zawodowe absolwentów Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego z lat 2002-2009
Professional career of actors who graduated from Ludwik Solski State Drama School in Cracow in years 2002-2009
ACTOR - ACTORS’ EDUCATION - COLLEGE GRADUATE - ARTISTIC EDUCATION – THE LUDWIK SOLSKI STATE DRAMA SCHOOL IN CRACOW
ABSOLWENCI SZKÓŁ WYŻSZYCH – AKTOR – KSZTAŁCENIE AKTORÓW - SZKOLNICTWO ARTYSTYCZNE – PWST KRAKÓW
The below thesis refers to recent career of 206 actors, who graduated from The Ludwik Solski State Drama School in Cracow (PWST) in years 2002-2009. The dissertation refers to such terms as actor or the perception of the historical approach to the one. The way of theatrical education is also characterised and contains both – present-day and historical analysis. There are two ways of research used – quantity analysis of data, as well as personal interview. As much as 50% of graduates continue working as full-time professional actors. Most of them are satisfied with the educational level and presume that if they didn’t finish the Public Theatre School, they wouldn’t be able to work in professional actor teams. 30% of respondents who work full-time, work for the Cracovian institutes. The carried out research refers to such problems like education and professional employment. The feedback received delivers information on e.g. employment type or the participation in TV productions. Undertaken research brings many interesting and important conclusions on situation of the recent graduates of PWST in Kraków.
W pracy podjęty został temat zawodowych losów 206 absolwentów Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, którzy ukończyli studia w latach 2002-2009. W pracy przedstawiono pojecie aktora, a także rys historyczny dotyczący zmiany pozycji społecznej przedstawicieli tego zawodu. Scharakteryzowano system kształcenia teatralnego z uwzględnieniem tradycji historycznych oraz analizą sytuacji obecnej. W celu uzyskania wiarygodnego obrazu sytuacji zastosowano dwie metody badawcze: analizę statystyczną danych ilościowych dotyczących poziomu aktywności zawodowej oraz wywiad z dyspozycjami. W wyuczonym zawodzie pracuje wielu studentów, z których niespełna 50% jest zatrudnionych w ramach umowy o pracę. Absolwenci szkół teatralnych są zadowoleni z poziomu kształcenia, a większość z nich i uważa, że bez ukończenia wydziału aktorskiego publicznej szkoły artystycznej nie byliby w stanie wykonywać zawodu. Co trzecia osoba posiadająca angaż jest związana zawodowo z instytucjami krakowskimi. W przeprowadzonych wywiadach poruszono takie tematy jak edukacja i praca zawodowa, uzyskano między innymi odpowiedzi dotyczące wyboru formy zatrudnienia oraz udziału w produkcjach telewizyjnych. Przeprowadzone badania pozwoliły na wyciągniecie szeregu wniosków dotyczących sytuacji najmłodszych absolwentów krakowskiej szkoły teatralnej.
| dc.abstract.en | The below thesis refers to recent career of 206 actors, who graduated from The Ludwik Solski State Drama School in Cracow (PWST) in years 2002-2009. The dissertation refers to such terms as actor or the perception of the historical approach to the one. The way of theatrical education is also characterised and contains both – present-day and historical analysis. There are two ways of research used – quantity analysis of data, as well as personal interview. As much as 50% of graduates continue working as full-time professional actors. Most of them are satisfied with the educational level and presume that if they didn’t finish the Public Theatre School, they wouldn’t be able to work in professional actor teams. 30% of respondents who work full-time, work for the Cracovian institutes. The carried out research refers to such problems like education and professional employment. The feedback received delivers information on e.g. employment type or the participation in TV productions. Undertaken research brings many interesting and important conclusions on situation of the recent graduates of PWST in Kraków. | pl |
| dc.abstract.other | W pracy podjęty został temat zawodowych losów 206 absolwentów Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, którzy ukończyli studia w latach 2002-2009. W pracy przedstawiono pojecie aktora, a także rys historyczny dotyczący zmiany pozycji społecznej przedstawicieli tego zawodu. Scharakteryzowano system kształcenia teatralnego z uwzględnieniem tradycji historycznych oraz analizą sytuacji obecnej. W celu uzyskania wiarygodnego obrazu sytuacji zastosowano dwie metody badawcze: analizę statystyczną danych ilościowych dotyczących poziomu aktywności zawodowej oraz wywiad z dyspozycjami. W wyuczonym zawodzie pracuje wielu studentów, z których niespełna 50% jest zatrudnionych w ramach umowy o pracę. Absolwenci szkół teatralnych są zadowoleni z poziomu kształcenia, a większość z nich i uważa, że bez ukończenia wydziału aktorskiego publicznej szkoły artystycznej nie byliby w stanie wykonywać zawodu. Co trzecia osoba posiadająca angaż jest związana zawodowo z instytucjami krakowskimi. W przeprowadzonych wywiadach poruszono takie tematy jak edukacja i praca zawodowa, uzyskano między innymi odpowiedzi dotyczące wyboru formy zatrudnienia oraz udziału w produkcjach telewizyjnych. Przeprowadzone badania pozwoliły na wyciągniecie szeregu wniosków dotyczących sytuacji najmłodszych absolwentów krakowskiej szkoły teatralnej. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
| dc.contributor.advisor | Orzechowski, Emil - 131194 | pl |
| dc.contributor.author | Pasternak, Anna | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
| dc.contributor.reviewer | Gaweł, Łukasz - 128023 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Orzechowski, Emil - 131194 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:53:21Z | |
| dc.date.available | 2020-07-20T17:53:21Z | |
| dc.date.submitted | 2011-10-11 | pl |
| dc.fieldofstudy | zarządzanie w sektorze publicznym | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-60839-66499 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174423 | |
| dc.subject.en | ACTOR - ACTORS’ EDUCATION - COLLEGE GRADUATE - ARTISTIC EDUCATION – THE LUDWIK SOLSKI STATE DRAMA SCHOOL IN CRACOW | pl |
| dc.subject.other | ABSOLWENCI SZKÓŁ WYŻSZYCH – AKTOR – KSZTAŁCENIE AKTORÓW - SZKOLNICTWO ARTYSTYCZNE – PWST KRAKÓW | pl |
| dc.title | Losy zawodowe absolwentów Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego z lat 2002-2009 | pl |
| dc.title.alternative | Professional career of actors who graduated from Ludwik Solski State Drama School in Cracow in years 2002-2009 | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |