Chronotyp a deficyt snu, symptomy depresji oraz wyniki w nauce u uczniów i studentów.

master
dc.abstract.enThe purpose of the study was to determine relations between individual's functioning at time imcopatible with one's chronotype leading to chronic sleeping deficit and one's studying outcomes and intensification of the depression symptoms. A group of school pupils and young adults was requested to evaluate their optimal and actual time of waking up and falling asleep based on which a sleep deficit level has been determined. Attained sleep deficit measure was correlated with reported grades to be obtained at school or university, frequency of the sleep related difficulties, CESD-R test results and outcomes of the Chronotype Questionnaire by H. Kontrymowicz-Oginska. The study indicates that school pupils who have major sleep deficit achieve inferior grades than their peers with lesser sleep shortfall (r=-0,34). Moreover, edging to eveningness tendency on the morningness-eveningness continuum was correlated with more significant sleep deficit in both groups(r=0,32, p 0<0,05 in the sample of pupils and r=0,38, p<0,05 in the sample of young adults). The study did not show a connection between sleep gap and the exacerbation of depression symptoms in both samples. In the young adults group no link between sleep deficit and university outcomes was shown, however eveningness in this group was correlated with intensification of the depressive symptoms (r=0,34 and r=0,36, for the sum and the category in the CESD-R respectively). Depression manifestations were connected with greater frequency of sleep-related difficulties (r=0,59 for the sum in the sample of pupils and r=0,59 for the sum in the sample of the young adults) and more visible clarity of rhythm (r=0,56 and r= 0,54 for the sum in the sample of the pupils and young adults respectively). There is therefore a need for a closer look at the temporary aspect of the organization of the school day. Matching times of duty to the individual chronotype is important for the efficiency of one's work and well-being.pl
dc.abstract.plCelem pracy było określenie związków zachodzących pomiędzy funkcjonowaniem jednostki w porach niezgodnych z jej indywidualnym chronotypem, prowadzące do chronicznego deficytu snu, a jej wynikami w nauce oraz nasileniem objawów depresji. Próbę uczniów (n=58, 49 kobiet, 9 mężczyzn, w wieku od 12 do 19 lat) oraz młodych dorosłych (n=55, 41 kobiet, 14 mężczyzn, w wieku od 20 do 25 lat) poproszono o określenie optymalnych i rzeczywistych pór wstawania i kładzenia się spać, i na podstawie obliczonej różnicy określono stopień niedosypiania poszczególnych jednostek. Uzyskaną miarę deficytu snu zestawiono z relacjonowanymi ocenami w szkole bądź na studiach, częstotliwością występowania problemów związanych ze snem, wynikami testu CESD-R oraz Kwestionariusza Chronotypu H. Kontrymowicz-Ogińskiej. Wyniki badania dowodzą iż uczniowie szkół charakteryzujący się większym deficytem snu uzyskują gorsze oceny od rówieśników o mniej ograniczonym czasie snu (r=-0,34). Ponadto, przesunięcie na skali poranność-wieczorność w kierunku wieczorności było powiązane z większą liczbą godzin i minut składających się na deficyt snu w obu badanych próbach (r=0,32, p 0<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,38, p<0,05 w próbie młodych dorosłych). Badanie nie wykazało istotnego związku pomiędzy stopniem niedosypiania jednostki a nasileniem objawów depresji. W grupie młodych dorosłych wyniki badania nie potwierdziły występowania korelacji deficytu snu ze średnią ocen na studiach, jednakże w tej grupie zaobserwowano pozytywną korelację chronotypu wieczornego z nasileniem objawów depresji (r=0,34 i r=0,36 odpowiednio dla całkowitej sumy punktów i kategorii obliczonej ze wzoru w teście CESD-R, p< 0,05). Ponadto symptomy te w obu próbach były związane z wyższą częstotliwością występowania problemów związanych ze snem (r=0,59 i r=0,49, odpowiednio dla sumy i wzoru, p<0,05 w próbie uczniów, r=0,59 i r=0,58, p<0,05 w próbie młodych dorosłych) oraz wyrazistością rytmu, mierzoną na skali subiektywnej amplitudy Kwestionariusza Chronotypu (r=0,56 i r=0,50 – suma i wzór, p<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,54 i r=0,51, p<0,05 w próbie młodych dorosłych).Istnieje zatem konieczność bliższego przyjrzenia się czasowemu aspektowi organizacji zajęć szkolnych. Dopasowanie pór wykonywania obowiązków do indywidualnego chronotypu jednostki ma istotne znaczenie dla efektywności jej pracy oraz samopoczucia.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorKontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 pl
dc.contributor.authorGóra, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.reviewerKontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:36:31Z
dc.date.available2020-07-27T00:36:31Z
dc.date.submitted2016-07-13pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-107849-146842pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214100
dc.languagepolpl
dc.subject.enchronotype sleep deficit depression academic performancepl
dc.subject.plchronotyp deficyt snu depresja wyniki w naucepl
dc.titleChronotyp a deficyt snu, symptomy depresji oraz wyniki w nauce u uczniów i studentów.pl
dc.title.alternativeChronotype, sleep deficit, depression symptoms and the academic performance of pupils and students.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of the study was to determine relations between individual's functioning at time imcopatible with one's chronotype leading to chronic sleeping deficit and one's studying outcomes and intensification of the depression symptoms. A group of school pupils and young adults was requested to evaluate their optimal and actual time of waking up and falling asleep based on which a sleep deficit level has been determined. Attained sleep deficit measure was correlated with reported grades to be obtained at school or university, frequency of the sleep related difficulties, CESD-R test results and outcomes of the Chronotype Questionnaire by H. Kontrymowicz-Oginska. The study indicates that school pupils who have major sleep deficit achieve inferior grades than their peers with lesser sleep shortfall (r=-0,34). Moreover, edging to eveningness tendency on the morningness-eveningness continuum was correlated with more significant sleep deficit in both groups(r=0,32, p 0<0,05 in the sample of pupils and r=0,38, p<0,05 in the sample of young adults). The study did not show a connection between sleep gap and the exacerbation of depression symptoms in both samples. In the young adults group no link between sleep deficit and university outcomes was shown, however eveningness in this group was correlated with intensification of the depressive symptoms (r=0,34 and r=0,36, for the sum and the category in the CESD-R respectively). Depression manifestations were connected with greater frequency of sleep-related difficulties (r=0,59 for the sum in the sample of pupils and r=0,59 for the sum in the sample of the young adults) and more visible clarity of rhythm (r=0,56 and r= 0,54 for the sum in the sample of the pupils and young adults respectively). There is therefore a need for a closer look at the temporary aspect of the organization of the school day. Matching times of duty to the individual chronotype is important for the efficiency of one's work and well-being.
dc.abstract.plpl
Celem pracy było określenie związków zachodzących pomiędzy funkcjonowaniem jednostki w porach niezgodnych z jej indywidualnym chronotypem, prowadzące do chronicznego deficytu snu, a jej wynikami w nauce oraz nasileniem objawów depresji. Próbę uczniów (n=58, 49 kobiet, 9 mężczyzn, w wieku od 12 do 19 lat) oraz młodych dorosłych (n=55, 41 kobiet, 14 mężczyzn, w wieku od 20 do 25 lat) poproszono o określenie optymalnych i rzeczywistych pór wstawania i kładzenia się spać, i na podstawie obliczonej różnicy określono stopień niedosypiania poszczególnych jednostek. Uzyskaną miarę deficytu snu zestawiono z relacjonowanymi ocenami w szkole bądź na studiach, częstotliwością występowania problemów związanych ze snem, wynikami testu CESD-R oraz Kwestionariusza Chronotypu H. Kontrymowicz-Ogińskiej. Wyniki badania dowodzą iż uczniowie szkół charakteryzujący się większym deficytem snu uzyskują gorsze oceny od rówieśników o mniej ograniczonym czasie snu (r=-0,34). Ponadto, przesunięcie na skali poranność-wieczorność w kierunku wieczorności było powiązane z większą liczbą godzin i minut składających się na deficyt snu w obu badanych próbach (r=0,32, p 0<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,38, p<0,05 w próbie młodych dorosłych). Badanie nie wykazało istotnego związku pomiędzy stopniem niedosypiania jednostki a nasileniem objawów depresji. W grupie młodych dorosłych wyniki badania nie potwierdziły występowania korelacji deficytu snu ze średnią ocen na studiach, jednakże w tej grupie zaobserwowano pozytywną korelację chronotypu wieczornego z nasileniem objawów depresji (r=0,34 i r=0,36 odpowiednio dla całkowitej sumy punktów i kategorii obliczonej ze wzoru w teście CESD-R, p< 0,05). Ponadto symptomy te w obu próbach były związane z wyższą częstotliwością występowania problemów związanych ze snem (r=0,59 i r=0,49, odpowiednio dla sumy i wzoru, p<0,05 w próbie uczniów, r=0,59 i r=0,58, p<0,05 w próbie młodych dorosłych) oraz wyrazistością rytmu, mierzoną na skali subiektywnej amplitudy Kwestionariusza Chronotypu (r=0,56 i r=0,50 – suma i wzór, p<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,54 i r=0,51, p<0,05 w próbie młodych dorosłych).Istnieje zatem konieczność bliższego przyjrzenia się czasowemu aspektowi organizacji zajęć szkolnych. Dopasowanie pór wykonywania obowiązków do indywidualnego chronotypu jednostki ma istotne znaczenie dla efektywności jej pracy oraz samopoczucia.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256
dc.contributor.authorpl
Góra, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.reviewerpl
Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:36:31Z
dc.date.available
2020-07-27T00:36:31Z
dc.date.submittedpl
2016-07-13
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-107849-146842
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214100
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
chronotype sleep deficit depression academic performance
dc.subject.plpl
chronotyp deficyt snu depresja wyniki w nauce
dc.titlepl
Chronotyp a deficyt snu, symptomy depresji oraz wyniki w nauce u uczniów i studentów.
dc.title.alternativepl
Chronotype, sleep deficit, depression symptoms and the academic performance of pupils and students.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
111
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Krakow
7
Gdansk
5
Dąbrowa Górnicza
4
Katowice
4
Wroclaw
4
Barczewo
3
Chocz
3
Poznan
3
Bilbao
2

No access

No Thumbnail Available