Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Chronotyp a deficyt snu, symptomy depresji oraz wyniki w nauce u uczniów i studentów.
Chronotype, sleep deficit, depression symptoms and the academic performance of pupils and students.
chronotyp deficyt snu depresja wyniki w nauce
chronotype sleep deficit depression academic performance
Celem pracy było określenie związków zachodzących pomiędzy funkcjonowaniem jednostki w porach niezgodnych z jej indywidualnym chronotypem, prowadzące do chronicznego deficytu snu, a jej wynikami w nauce oraz nasileniem objawów depresji. Próbę uczniów (n=58, 49 kobiet, 9 mężczyzn, w wieku od 12 do 19 lat) oraz młodych dorosłych (n=55, 41 kobiet, 14 mężczyzn, w wieku od 20 do 25 lat) poproszono o określenie optymalnych i rzeczywistych pór wstawania i kładzenia się spać, i na podstawie obliczonej różnicy określono stopień niedosypiania poszczególnych jednostek. Uzyskaną miarę deficytu snu zestawiono z relacjonowanymi ocenami w szkole bądź na studiach, częstotliwością występowania problemów związanych ze snem, wynikami testu CESD-R oraz Kwestionariusza Chronotypu H. Kontrymowicz-Ogińskiej. Wyniki badania dowodzą iż uczniowie szkół charakteryzujący się większym deficytem snu uzyskują gorsze oceny od rówieśników o mniej ograniczonym czasie snu (r=-0,34). Ponadto, przesunięcie na skali poranność-wieczorność w kierunku wieczorności było powiązane z większą liczbą godzin i minut składających się na deficyt snu w obu badanych próbach (r=0,32, p 0<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,38, p<0,05 w próbie młodych dorosłych). Badanie nie wykazało istotnego związku pomiędzy stopniem niedosypiania jednostki a nasileniem objawów depresji. W grupie młodych dorosłych wyniki badania nie potwierdziły występowania korelacji deficytu snu ze średnią ocen na studiach, jednakże w tej grupie zaobserwowano pozytywną korelację chronotypu wieczornego z nasileniem objawów depresji (r=0,34 i r=0,36 odpowiednio dla całkowitej sumy punktów i kategorii obliczonej ze wzoru w teście CESD-R, p< 0,05). Ponadto symptomy te w obu próbach były związane z wyższą częstotliwością występowania problemów związanych ze snem (r=0,59 i r=0,49, odpowiednio dla sumy i wzoru, p<0,05 w próbie uczniów, r=0,59 i r=0,58, p<0,05 w próbie młodych dorosłych) oraz wyrazistością rytmu, mierzoną na skali subiektywnej amplitudy Kwestionariusza Chronotypu (r=0,56 i r=0,50 – suma i wzór, p<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,54 i r=0,51, p<0,05 w próbie młodych dorosłych).Istnieje zatem konieczność bliższego przyjrzenia się czasowemu aspektowi organizacji zajęć szkolnych. Dopasowanie pór wykonywania obowiązków do indywidualnego chronotypu jednostki ma istotne znaczenie dla efektywności jej pracy oraz samopoczucia.
The purpose of the study was to determine relations between individual's functioning at time imcopatible with one's chronotype leading to chronic sleeping deficit and one's studying outcomes and intensification of the depression symptoms. A group of school pupils and young adults was requested to evaluate their optimal and actual time of waking up and falling asleep based on which a sleep deficit level has been determined. Attained sleep deficit measure was correlated with reported grades to be obtained at school or university, frequency of the sleep related difficulties, CESD-R test results and outcomes of the Chronotype Questionnaire by H. Kontrymowicz-Oginska. The study indicates that school pupils who have major sleep deficit achieve inferior grades than their peers with lesser sleep shortfall (r=-0,34). Moreover, edging to eveningness tendency on the morningness-eveningness continuum was correlated with more significant sleep deficit in both groups(r=0,32, p 0<0,05 in the sample of pupils and r=0,38, p<0,05 in the sample of young adults). The study did not show a connection between sleep gap and the exacerbation of depression symptoms in both samples. In the young adults group no link between sleep deficit and university outcomes was shown, however eveningness in this group was correlated with intensification of the depressive symptoms (r=0,34 and r=0,36, for the sum and the category in the CESD-R respectively). Depression manifestations were connected with greater frequency of sleep-related difficulties (r=0,59 for the sum in the sample of pupils and r=0,59 for the sum in the sample of the young adults) and more visible clarity of rhythm (r=0,56 and r= 0,54 for the sum in the sample of the pupils and young adults respectively). There is therefore a need for a closer look at the temporary aspect of the organization of the school day. Matching times of duty to the individual chronotype is important for the efficiency of one's work and well-being.
dc.abstract.en | The purpose of the study was to determine relations between individual's functioning at time imcopatible with one's chronotype leading to chronic sleeping deficit and one's studying outcomes and intensification of the depression symptoms. A group of school pupils and young adults was requested to evaluate their optimal and actual time of waking up and falling asleep based on which a sleep deficit level has been determined. Attained sleep deficit measure was correlated with reported grades to be obtained at school or university, frequency of the sleep related difficulties, CESD-R test results and outcomes of the Chronotype Questionnaire by H. Kontrymowicz-Oginska. The study indicates that school pupils who have major sleep deficit achieve inferior grades than their peers with lesser sleep shortfall (r=-0,34). Moreover, edging to eveningness tendency on the morningness-eveningness continuum was correlated with more significant sleep deficit in both groups(r=0,32, p 0<0,05 in the sample of pupils and r=0,38, p<0,05 in the sample of young adults). The study did not show a connection between sleep gap and the exacerbation of depression symptoms in both samples. In the young adults group no link between sleep deficit and university outcomes was shown, however eveningness in this group was correlated with intensification of the depressive symptoms (r=0,34 and r=0,36, for the sum and the category in the CESD-R respectively). Depression manifestations were connected with greater frequency of sleep-related difficulties (r=0,59 for the sum in the sample of pupils and r=0,59 for the sum in the sample of the young adults) and more visible clarity of rhythm (r=0,56 and r= 0,54 for the sum in the sample of the pupils and young adults respectively). There is therefore a need for a closer look at the temporary aspect of the organization of the school day. Matching times of duty to the individual chronotype is important for the efficiency of one's work and well-being. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było określenie związków zachodzących pomiędzy funkcjonowaniem jednostki w porach niezgodnych z jej indywidualnym chronotypem, prowadzące do chronicznego deficytu snu, a jej wynikami w nauce oraz nasileniem objawów depresji. Próbę uczniów (n=58, 49 kobiet, 9 mężczyzn, w wieku od 12 do 19 lat) oraz młodych dorosłych (n=55, 41 kobiet, 14 mężczyzn, w wieku od 20 do 25 lat) poproszono o określenie optymalnych i rzeczywistych pór wstawania i kładzenia się spać, i na podstawie obliczonej różnicy określono stopień niedosypiania poszczególnych jednostek. Uzyskaną miarę deficytu snu zestawiono z relacjonowanymi ocenami w szkole bądź na studiach, częstotliwością występowania problemów związanych ze snem, wynikami testu CESD-R oraz Kwestionariusza Chronotypu H. Kontrymowicz-Ogińskiej. Wyniki badania dowodzą iż uczniowie szkół charakteryzujący się większym deficytem snu uzyskują gorsze oceny od rówieśników o mniej ograniczonym czasie snu (r=-0,34). Ponadto, przesunięcie na skali poranność-wieczorność w kierunku wieczorności było powiązane z większą liczbą godzin i minut składających się na deficyt snu w obu badanych próbach (r=0,32, p 0<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,38, p<0,05 w próbie młodych dorosłych). Badanie nie wykazało istotnego związku pomiędzy stopniem niedosypiania jednostki a nasileniem objawów depresji. W grupie młodych dorosłych wyniki badania nie potwierdziły występowania korelacji deficytu snu ze średnią ocen na studiach, jednakże w tej grupie zaobserwowano pozytywną korelację chronotypu wieczornego z nasileniem objawów depresji (r=0,34 i r=0,36 odpowiednio dla całkowitej sumy punktów i kategorii obliczonej ze wzoru w teście CESD-R, p< 0,05). Ponadto symptomy te w obu próbach były związane z wyższą częstotliwością występowania problemów związanych ze snem (r=0,59 i r=0,49, odpowiednio dla sumy i wzoru, p<0,05 w próbie uczniów, r=0,59 i r=0,58, p<0,05 w próbie młodych dorosłych) oraz wyrazistością rytmu, mierzoną na skali subiektywnej amplitudy Kwestionariusza Chronotypu (r=0,56 i r=0,50 – suma i wzór, p<0,05 w próbie uczniów oraz r=0,54 i r=0,51, p<0,05 w próbie młodych dorosłych).Istnieje zatem konieczność bliższego przyjrzenia się czasowemu aspektowi organizacji zajęć szkolnych. Dopasowanie pór wykonywania obowiązków do indywidualnego chronotypu jednostki ma istotne znaczenie dla efektywności jej pracy oraz samopoczucia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.author | Góra, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:36:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:36:31Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-13 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107849-146842 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214100 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | chronotype sleep deficit depression academic performance | pl |
dc.subject.pl | chronotyp deficyt snu depresja wyniki w nauce | pl |
dc.title | Chronotyp a deficyt snu, symptomy depresji oraz wyniki w nauce u uczniów i studentów. | pl |
dc.title.alternative | Chronotype, sleep deficit, depression symptoms and the academic performance of pupils and students. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |