Kryzys przywództwa politycznego w twitterowej komunikacji wyborczej na przykładzie samorządowej kampanii prezydenckiej

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe aim of the study is to consider whether Twitter’s electoral communication reflects a crisis of political leadership. After analysing the content of tweets published by candidates in the 2018 election of the mayor of Warsaw and measuring the degree of engagement of their followers, the answer to this question is ambiguous. The existence of a leadership crisis is supported by the emphasis of politicians on image issues (presentations of campaign activity focused on the person of the candidate with the important role of the politician's commentary) and the high degree of supporters' engagement in non-programme content compared to programmatic content. On the other hand, significant differences in the level of occurrence of program topics between candidates show that Twitter does not determine the resignation from the strategy of building relationships with supporters in the context of program goals.
dc.abstract.plCelem studium jest rozważenie, czy twitterowa komunikacja wyborcza odzwierciedla kryzys przywództwa politycznego. Po przeprowadzeniu analizy zawartości tweetów publikowanych przez kandydatów w wyborach na prezydenta Warszawy w 2018 roku oraz pomiarze stopnia zaangażowania obserwujących ich profile, odpowiedź na te pytanie jest niejednoznaczna. Za występowaniem kryzysu przywództwa przemawia nacisk polityków na kwestie wizerunkowe (prezentacje kampanijnej aktywności skoncentrowanej na osobie kandydata z istotną rolą komentarza polityka) oraz wysoki stopień zaangażowania zwolenników w treści nieprogramowe w porównaniu z treściami programowymi. Z drugiej strony istotne zróżnicowanie poziomu występowania tematyki programowe0j między kandydatami pokazuje, że Twitter nie determinuje rezygnacji ze strategii budowania relacji ze zwolennikami w kontekście celów programowych.
dc.contributor.authorMazur, Marek
dc.date.accessioned2024-04-22T08:58:21Z
dc.date.available2024-04-22T08:58:21Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 39-41
dc.description.number4 (256)
dc.description.physical27-41
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume66
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.23.037.18671
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/330659
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpolitical leadership
dc.subject.enelectoral communication
dc.subject.encampaign strategy
dc.subject.ensocial media
dc.subject.enTwitter
dc.subject.plprzywództwo polityczne
dc.subject.plkomunikacja wyborcza
dc.subject.plstrategia kampanijna
dc.subject.plmedia społecznościowe
dc.subject.plTwitter
dc.subtypeArticle
dc.titleKryzys przywództwa politycznego w twitterowej komunikacji wyborczej na przykładzie samorządowej kampanii prezydenckiej
dc.title.alternativeThe crisis of political leadership in Twitter electoral communication on the example of local government presidential campaign
dc.title.journalZeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumeKomunikowanie polityczne - mapowanie pola badawczego
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The aim of the study is to consider whether Twitter’s electoral communication reflects a crisis of political leadership. After analysing the content of tweets published by candidates in the 2018 election of the mayor of Warsaw and measuring the degree of engagement of their followers, the answer to this question is ambiguous. The existence of a leadership crisis is supported by the emphasis of politicians on image issues (presentations of campaign activity focused on the person of the candidate with the important role of the politician's commentary) and the high degree of supporters' engagement in non-programme content compared to programmatic content. On the other hand, significant differences in the level of occurrence of program topics between candidates show that Twitter does not determine the resignation from the strategy of building relationships with supporters in the context of program goals.
dc.abstract.pl
Celem studium jest rozważenie, czy twitterowa komunikacja wyborcza odzwierciedla kryzys przywództwa politycznego. Po przeprowadzeniu analizy zawartości tweetów publikowanych przez kandydatów w wyborach na prezydenta Warszawy w 2018 roku oraz pomiarze stopnia zaangażowania obserwujących ich profile, odpowiedź na te pytanie jest niejednoznaczna. Za występowaniem kryzysu przywództwa przemawia nacisk polityków na kwestie wizerunkowe (prezentacje kampanijnej aktywności skoncentrowanej na osobie kandydata z istotną rolą komentarza polityka) oraz wysoki stopień zaangażowania zwolenników w treści nieprogramowe w porównaniu z treściami programowymi. Z drugiej strony istotne zróżnicowanie poziomu występowania tematyki programowe0j między kandydatami pokazuje, że Twitter nie determinuje rezygnacji ze strategii budowania relacji ze zwolennikami w kontekście celów programowych.
dc.contributor.author
Mazur, Marek
dc.date.accessioned
2024-04-22T08:58:21Z
dc.date.available
2024-04-22T08:58:21Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 39-41
dc.description.number
4 (256)
dc.description.physical
27-41
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
66
dc.identifier.doi
10.4467/22996362PZ.23.037.18671
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/330659
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
political leadership
dc.subject.en
electoral communication
dc.subject.en
campaign strategy
dc.subject.en
social media
dc.subject.en
Twitter
dc.subject.pl
przywództwo polityczne
dc.subject.pl
komunikacja wyborcza
dc.subject.pl
strategia kampanijna
dc.subject.pl
media społecznościowe
dc.subject.pl
Twitter
dc.subtype
Article
dc.title
Kryzys przywództwa politycznego w twitterowej komunikacji wyborczej na przykładzie samorządowej kampanii prezydenckiej
dc.title.alternative
The crisis of political leadership in Twitter electoral communication on the example of local government presidential campaign
dc.title.journal
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volume
Komunikowanie polityczne - mapowanie pola badawczego
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.