Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Między poezją a filozofią. Mickiewicz - Trentowski - Krasiński"
Between poetry and philosophy. Mickiewicz - Trentowski - Krasiński
romantyzm, poezja, filozofia, Mickiewicz, Trentowski, Krasiński, mesjanizm, filozofia narodowa
romanticism, poetry, philosophy, Mickiewicz, Trentowski, Krasiński, messianism, national philosophy
Zagadnienie relacji poezji (czy szerzej – literatury) i filozofii w dobie romantyzmu jest w istocie pytaniem o stopień zaangażowania dziewiętnastowiecznych intelektualistów w życie polityczno-społeczne oraz o historię ówczesnego piśmiennictwa, jego roli społecznej i wpływu na kształtowanie rzeczywistości. Podejmując w niniejszej pracy próbę ujęcia wewnętrznych zależności zaistniałych w dobie romantyzmu pomiędzy poezją i filozofią, oprzemy się na przykładzie intelektualnych powiązań i korelacji zawiązanych około lat czterdziestych XIX wieku pomiędzy Bronisławem Trentowskim a Adamem Mickiewiczem i Zygmuntem Krasińskim. Trentowski – polski filozof wykształcony w uniwersytetach niemieckich, we wspomnianym powyżej okresie, który można by określić jako fundamentalny z punktu widzenia całości jego biografii intelektualnej i kariery filozoficznej, a który postrzegamy dziś głównie jako moment krystalizacji jego systematu i ewolucji poglądów polityczno-społecznych, nawiązał osobliwe relacje intelektualne z polskimi poetami (zwłaszcza z Krasińskim), które znacznie wpłynęły na charakter i kierunek jego biografii. Pierwszym z nich był Mickiewicz, w latach czterdziestych cieszący się już wysokim autorytetem i słuszną renomą największego spośród poetów polskich, który w trakcie wygłaszanych w latach 1840-1844 Prelekcji paryskich, poświęconych literaturze słowiańskiej, dzielił się ze swoimi słuchaczami refleksjami o szczególnym posłannictwie i wyższym powołaniu narodu polskiego. Był to moment krystalizacji jego poglądów mesjanistycznych, kształtujących się już od lat trzydziestych. Mickiewicz, który w poezji (oraz w wielopłaszczyznowo rozumianej poetyczności) dopatrywał się zarówno źródeł, zasad, jak i nadziei na odrodzenie duchowe Polski, często odnosił się w swoich wykładach krytycznie względem do filozofii i ambicji ówczesnych filozofów. Krytyka ta dotkliwie dotknęła Trentowskiego, przyczyniając się do pogłębienia jego niechęci do poezji jako przodowniczki w życiu narodowym, czyniąc zeń zaciętego wroga (jak go sam określał) szaleńczego „umu” i poezji jako takiej. Zdaje się, iż ten nagły zwrot, owocując żarliwą kampanią przeciwko „mickiewiczanizmowi”, na kilka lat stanął niejako w poprzek drogi rozwoju myśli i światopoglądu Trentowskiego, na pewien czas zakłócając ich naturalny przebieg usilną koniecznością bronienia autonomiczności i oryginalności własnego systematu, owocującą szeregiem rozpraw i artykułów. Pojawienie się w życiu filozofa drugiego poety, Krasińskiego, zbiegło się z coraz wyraźniejszym zainteresowaniem praktycznymi aspektami ówczesnego życia polityczno społecznego. Nie bez wpływu poety dokonało się przejście w obrębie postawy Trentowskiego: od abstrakcyjnego teoretyzowania na temat idealnych, więc nie do końca dających się zastosować do rzeczywistości zasad odgórnie porządkujących życie społeczne oraz modeli wychowawczych – ku praktycznemu przełożeniu własnej filozoficznej metody na konkretne aspekty współtworzące złożoność (i problematyczność) sytuacji ówczesnego życia społecznego w Polsce oraz ku głęboko odczuwanej konieczności „otworzenia narodowi oczu” i „ubijania mu drogi do dalszego pochodu” . Sam Krasiński, formułujący w owym czasie własne tezy i projekty mesjanistyczne, w poezji dostrzegał szansę na moralne (a przez to i polityczne) ukierunkowanie narodu, umożliwiające mu osiągnięcie „anielstwa” w oparciu o własne zasługi. O ile Trentowskiego, który stał się pod koniec lat czterdziestych jego przyjacielem, można nazwać w tym okresie jego biografii „poetyzującym” filozofem, o tyle Krasińskiemu słusznie byłoby przypisać analogiczną rolę „filozofujacego” poety. Niniejsza praca nie ma na celu całościowego ujęcia zagadnienia relacji „między poezją a filozofią” – na przykładzie wybranych autorów pragniemy jedynie ukazać różnorodność i złożoność zależności kształtujących poszczególne reprezentacje aktywności intelektualnej epoki.
Relation between poetry and philosophy in 19. century is linked with the question about the degree of involvement of nineteenth-century intellectuals in political and social life and about the history of nineteenth-century literature and its social role. This work presents results of researching mutual relations between Trentowski, Mickiewicz and Krasiński.
dc.abstract.en | Relation between poetry and philosophy in 19. century is linked with the question about the degree of involvement of nineteenth-century intellectuals in political and social life and about the history of nineteenth-century literature and its social role. This work presents results of researching mutual relations between Trentowski, Mickiewicz and Krasiński. | pl |
dc.abstract.pl | Zagadnienie relacji poezji (czy szerzej – literatury) i filozofii w dobie romantyzmu jest w istocie pytaniem o stopień zaangażowania dziewiętnastowiecznych intelektualistów w życie polityczno-społeczne oraz o historię ówczesnego piśmiennictwa, jego roli społecznej i wpływu na kształtowanie rzeczywistości. Podejmując w niniejszej pracy próbę ujęcia wewnętrznych zależności zaistniałych w dobie romantyzmu pomiędzy poezją i filozofią, oprzemy się na przykładzie intelektualnych powiązań i korelacji zawiązanych około lat czterdziestych XIX wieku pomiędzy Bronisławem Trentowskim a Adamem Mickiewiczem i Zygmuntem Krasińskim. Trentowski – polski filozof wykształcony w uniwersytetach niemieckich, we wspomnianym powyżej okresie, który można by określić jako fundamentalny z punktu widzenia całości jego biografii intelektualnej i kariery filozoficznej, a który postrzegamy dziś głównie jako moment krystalizacji jego systematu i ewolucji poglądów polityczno-społecznych, nawiązał osobliwe relacje intelektualne z polskimi poetami (zwłaszcza z Krasińskim), które znacznie wpłynęły na charakter i kierunek jego biografii. Pierwszym z nich był Mickiewicz, w latach czterdziestych cieszący się już wysokim autorytetem i słuszną renomą największego spośród poetów polskich, który w trakcie wygłaszanych w latach 1840-1844 Prelekcji paryskich, poświęconych literaturze słowiańskiej, dzielił się ze swoimi słuchaczami refleksjami o szczególnym posłannictwie i wyższym powołaniu narodu polskiego. Był to moment krystalizacji jego poglądów mesjanistycznych, kształtujących się już od lat trzydziestych. Mickiewicz, który w poezji (oraz w wielopłaszczyznowo rozumianej poetyczności) dopatrywał się zarówno źródeł, zasad, jak i nadziei na odrodzenie duchowe Polski, często odnosił się w swoich wykładach krytycznie względem do filozofii i ambicji ówczesnych filozofów. Krytyka ta dotkliwie dotknęła Trentowskiego, przyczyniając się do pogłębienia jego niechęci do poezji jako przodowniczki w życiu narodowym, czyniąc zeń zaciętego wroga (jak go sam określał) szaleńczego „umu” i poezji jako takiej. Zdaje się, iż ten nagły zwrot, owocując żarliwą kampanią przeciwko „mickiewiczanizmowi”, na kilka lat stanął niejako w poprzek drogi rozwoju myśli i światopoglądu Trentowskiego, na pewien czas zakłócając ich naturalny przebieg usilną koniecznością bronienia autonomiczności i oryginalności własnego systematu, owocującą szeregiem rozpraw i artykułów. Pojawienie się w życiu filozofa drugiego poety, Krasińskiego, zbiegło się z coraz wyraźniejszym zainteresowaniem praktycznymi aspektami ówczesnego życia polityczno społecznego. Nie bez wpływu poety dokonało się przejście w obrębie postawy Trentowskiego: od abstrakcyjnego teoretyzowania na temat idealnych, więc nie do końca dających się zastosować do rzeczywistości zasad odgórnie porządkujących życie społeczne oraz modeli wychowawczych – ku praktycznemu przełożeniu własnej filozoficznej metody na konkretne aspekty współtworzące złożoność (i problematyczność) sytuacji ówczesnego życia społecznego w Polsce oraz ku głęboko odczuwanej konieczności „otworzenia narodowi oczu” i „ubijania mu drogi do dalszego pochodu” . Sam Krasiński, formułujący w owym czasie własne tezy i projekty mesjanistyczne, w poezji dostrzegał szansę na moralne (a przez to i polityczne) ukierunkowanie narodu, umożliwiające mu osiągnięcie „anielstwa” w oparciu o własne zasługi. O ile Trentowskiego, który stał się pod koniec lat czterdziestych jego przyjacielem, można nazwać w tym okresie jego biografii „poetyzującym” filozofem, o tyle Krasińskiemu słusznie byłoby przypisać analogiczną rolę „filozofujacego” poety. Niniejsza praca nie ma na celu całościowego ujęcia zagadnienia relacji „między poezją a filozofią” – na przykładzie wybranych autorów pragniemy jedynie ukazać różnorodność i złożoność zależności kształtujących poszczególne reprezentacje aktywności intelektualnej epoki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ziołowicz, Agnieszka - 132927 | pl |
dc.contributor.author | Sarnowska, Amelia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dopart, Bogusław - 127748 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ziołowicz, Agnieszka - 132927 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:35:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:35:38Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | krytyka literacka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107835-145178 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214086 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | romanticism, poetry, philosophy, Mickiewicz, Trentowski, Krasiński, messianism, national philosophy | pl |
dc.subject.pl | romantyzm, poezja, filozofia, Mickiewicz, Trentowski, Krasiński, mesjanizm, filozofia narodowa | pl |
dc.title | "Między poezją a filozofią. Mickiewicz - Trentowski - Krasiński" | pl |
dc.title.alternative | Between poetry and philosophy. Mickiewicz - Trentowski - Krasiński | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |