Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel vom Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod"
Motyw Śmierci w Literaturze Przełomu Wieków na Przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod"
The Motif of Death in the Literature of the Turn of the Century on the Example of Hugo von Hofmannsthal's “Der Tor und der Tod”
Motyw śmierciPrzełom wiekówPrzewroty społecznePrzewroty politycznePrzewroty kulturoweEksperymentalne formy wyrazuRefleksja filozoficznaHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Fryderyk NietzscheArthur SchopenhauerZygmunt FreudTeorie psychoanalityczneWewnętrzna pustkaPoszukiwanie znaczeniaOpisy przestrzenneZłożone struktury zdańPodniosły dobór słówEmocjonalna atmosferaSpołeczna alienacjaTradycyjne wartości religijneRacjonalizacjaSekularyzacjaPrądy filozoficzneZmiany kulturoweNiepewnośćPoszukiwanie znaczeniaXX wiek
The death motifThe turn of the centuryThe social upheavalsThe political upheavalsThe cultural upheavalsThe experimental forms of expressionPhilosophical reflectionHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudThe psychoanalytical theoriesThe inner emptinessThe search for meaningThe spatial descriptionsThe complex sentence structuresThe elevated choice of wordsThe emotional atmosphereThe social alienationThe traditional religious valuesRationalizationSecularizationThe philosophical currentsThe cultural changesThe uncertaintiesThe search for meaningThe 20th century
Das TodesmotivDie JahrhundertwendeDie gesellschaftlichen UmbrücheDie politischen UmbrücheDie kulturellen UmbrücheDie experimentellen AusdrucksformenDas philosophische NachdenkenHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudDie psychoanalytischen TheorienDie innere LeereDie SinnsucheDie RaumbeschreibungenDie komplexen SatzstrukturenDie gehobene WortwahlDie emotionale AtmosphäreDie gesellschaftliche EntfremdungDie traditionellen religiösen WerteDie RationalisierungDie SäkularisierungDie philosophischen StrömungenDie kulturellen VeränderungenDie UnsicherheitenDie SinnsucheDas 20. Jahrhundert
Praca licencjacka: Motyw śmierci w literaturze przełomie wieków na przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod” dotyczy analizy zjawiska przemijania. Transformacja z XIX do XX wieku, charakteryzująca się głębokimi zmianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, zrodziła literaturę, odznaczającą się eksperymentalnymi formami ekspresji i refleksji filozoficznej. Niniejsza praca rzuca światło na to, w jaki sposób Hofmannsthal włączył do swojej twórczości wpływy filozofów takich jak Friedrich Nietzsche i Arthur Schopenhauer, a także teorie psychoanalityczne Zygmunta Freuda. Te nurty intelektualne charakteryzują portret głównego bohatera Claudio, który konfrontuje się z wewnętrzną pustką i poszukiwaniem sensu. Praca ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal wykorzystuje szczegółowe opisy przyrody i przestrzeni, złożone struktury zdań i podniosły dobór słów, aby stworzyć gęstą, emocjonalną atmosferę, która odzwierciedla wewnętrzne napięcie głównego bohatera dramatu i jego egzystencjalne dążenie do spełnienia. Dzieło „Der Tor und der Tod’’ stanowi odzwierciedlenie społecznej alienacji i malejącego znaczenia tradycyjnych wartości religijnych, spowodowanego procesami racjonalizacji i sekularyzacji. Podsumowując, utwór ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal, wykorzystując motyw śmierci, odzwierciedla głębokie zmiany filozoficzne i kulturowe przełomu wieków. „Der Tor und der Tod” staje się zatem przykładem dzieła ilustrującego literacką konfrontację z niepewnością i poszukiwaniem sensu u progu XX wieku.
The Bachelor's thesis: The motif of death in turn-of-the-century literature based on the example of Hugo von Hofmannsthal's „Der Tor und der Tod” concerns the analysis of the phenomenon of passing. The transformation from the 19th to the 20th century, characterized by profound social, political and cultural changes, brought into existence a literature characterized by experimental forms of expression and philosophical reflection. This work sheds light on how Hofmannsthal incorporated the influence of philosophers such as Friedrich Nietzsche and Arthur Schopenhauer, as well as the psychoanalytic theories of Sigmund Freud, into his work. These intellectual currents characterize the portrait of the main character Claudio, who confronts his inner emptiness and search for meaning. The work shows how Hofmannsthal uses detailed descriptions of nature and space, complex sentence structures and elevated word choice to create a dense, emotional atmosphere that reflects the inner tension of the drama's main character and his existential quest for fulfillment. The work „Der Tor und der Tod‘’ reflects social alienation and the declining importance of traditional religious values, caused by the processes of rationalization and secularization. In conclusion, the work shows how Hofmannsthal, using the motif of death, reflects the profound philosophical and cultural changes of the turn of the century. “Der Tor und der Tod” thus becomes an example of a work that illustrates a literary confrontation with uncertainty and the search for meaning at the dawn of the 20th century.
Die Bachelorarbeit: Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel von Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod’’ befasst sich mit der Untersuchung des Todesmotivs. Der Übergang vom 19. zum 20. Jahrhundert, geprägt von tiefgreifenden gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Umbrüchen, brachte eine Literatur hervor, die durch experimentelle Ausdrucksformen und philosophisches Nachdenken gekennzeichnet war.Die Arbeit beleuchtet, wie Hofmannsthal die Einflüsse von Philosophen wie Friedrich Nietzsche und Arthur Schopenhauer sowie die psychoanalytischen Theorien Sigmund Freuds in sein Werk integriert. Diese intellektuellen Strömungen prägen die Darstellung der Hauptfigur Claudio, der mit innerer Leere und der Suche nach Bedeutung konfrontiert ist.Die Untersuchung zeigt, wie Hofmannsthal durch detaillierte Natur- und Raumbeschreibungen, komplexe Satzstrukturen und eine gehobene Wortwahl eine dichte, emotionale Atmosphäre schafft, die Claudios innere Zerrissenheit und sein existenzielles Streben nach Erfüllung widerspiegelt. Das Drama fungiert als Spiegelbild der gesellschaftlichen Entfremdung und der abnehmenden Bedeutung traditioneller religiöser Werte, die durch die Prozesse der Rationalisierung und Säkularisierung hervorgerufen wurden.Zusammenfassend demonstriert die Arbeit, wie Hofmannsthal das Motiv des Todes verwendet, um die tiefgreifenden philosophischen und kulturellen Veränderungen seiner Zeit zu reflektieren. „Der Tor und der Tod“ wird somit zu einem exemplarischen Werk, das die literarische Auseinandersetzung mit den Unsicherheiten und der Sinnsuche an der Schwelle zum 20. Jahrhundert illustriert.
dc.abstract.en | The Bachelor's thesis: The motif of death in turn-of-the-century literature based on the example of Hugo von Hofmannsthal's „Der Tor und der Tod” concerns the analysis of the phenomenon of passing. The transformation from the 19th to the 20th century, characterized by profound social, political and cultural changes, brought into existence a literature characterized by experimental forms of expression and philosophical reflection. This work sheds light on how Hofmannsthal incorporated the influence of philosophers such as Friedrich Nietzsche and Arthur Schopenhauer, as well as the psychoanalytic theories of Sigmund Freud, into his work. These intellectual currents characterize the portrait of the main character Claudio, who confronts his inner emptiness and search for meaning. The work shows how Hofmannsthal uses detailed descriptions of nature and space, complex sentence structures and elevated word choice to create a dense, emotional atmosphere that reflects the inner tension of the drama's main character and his existential quest for fulfillment. The work „Der Tor und der Tod‘’ reflects social alienation and the declining importance of traditional religious values, caused by the processes of rationalization and secularization. In conclusion, the work shows how Hofmannsthal, using the motif of death, reflects the profound philosophical and cultural changes of the turn of the century. “Der Tor und der Tod” thus becomes an example of a work that illustrates a literary confrontation with uncertainty and the search for meaning at the dawn of the 20th century. | pl |
dc.abstract.other | Die Bachelorarbeit: Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel von Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod’’ befasst sich mit der Untersuchung des Todesmotivs. Der Übergang vom 19. zum 20. Jahrhundert, geprägt von tiefgreifenden gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Umbrüchen, brachte eine Literatur hervor, die durch experimentelle Ausdrucksformen und philosophisches Nachdenken gekennzeichnet war.Die Arbeit beleuchtet, wie Hofmannsthal die Einflüsse von Philosophen wie Friedrich Nietzsche und Arthur Schopenhauer sowie die psychoanalytischen Theorien Sigmund Freuds in sein Werk integriert. Diese intellektuellen Strömungen prägen die Darstellung der Hauptfigur Claudio, der mit innerer Leere und der Suche nach Bedeutung konfrontiert ist.Die Untersuchung zeigt, wie Hofmannsthal durch detaillierte Natur- und Raumbeschreibungen, komplexe Satzstrukturen und eine gehobene Wortwahl eine dichte, emotionale Atmosphäre schafft, die Claudios innere Zerrissenheit und sein existenzielles Streben nach Erfüllung widerspiegelt. Das Drama fungiert als Spiegelbild der gesellschaftlichen Entfremdung und der abnehmenden Bedeutung traditioneller religiöser Werte, die durch die Prozesse der Rationalisierung und Säkularisierung hervorgerufen wurden.Zusammenfassend demonstriert die Arbeit, wie Hofmannsthal das Motiv des Todes verwendet, um die tiefgreifenden philosophischen und kulturellen Veränderungen seiner Zeit zu reflektieren. „Der Tor und der Tod“ wird somit zu einem exemplarischen Werk, das die literarische Auseinandersetzung mit den Unsicherheiten und der Sinnsuche an der Schwelle zum 20. Jahrhundert illustriert. | pl |
dc.abstract.pl | Praca licencjacka: Motyw śmierci w literaturze przełomie wieków na przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod” dotyczy analizy zjawiska przemijania. Transformacja z XIX do XX wieku, charakteryzująca się głębokimi zmianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, zrodziła literaturę, odznaczającą się eksperymentalnymi formami ekspresji i refleksji filozoficznej. Niniejsza praca rzuca światło na to, w jaki sposób Hofmannsthal włączył do swojej twórczości wpływy filozofów takich jak Friedrich Nietzsche i Arthur Schopenhauer, a także teorie psychoanalityczne Zygmunta Freuda. Te nurty intelektualne charakteryzują portret głównego bohatera Claudio, który konfrontuje się z wewnętrzną pustką i poszukiwaniem sensu. Praca ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal wykorzystuje szczegółowe opisy przyrody i przestrzeni, złożone struktury zdań i podniosły dobór słów, aby stworzyć gęstą, emocjonalną atmosferę, która odzwierciedla wewnętrzne napięcie głównego bohatera dramatu i jego egzystencjalne dążenie do spełnienia. Dzieło „Der Tor und der Tod’’ stanowi odzwierciedlenie społecznej alienacji i malejącego znaczenia tradycyjnych wartości religijnych, spowodowanego procesami racjonalizacji i sekularyzacji. Podsumowując, utwór ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal, wykorzystując motyw śmierci, odzwierciedla głębokie zmiany filozoficzne i kulturowe przełomu wieków. „Der Tor und der Tod” staje się zatem przykładem dzieła ilustrującego literacką konfrontację z niepewnością i poszukiwaniem sensu u progu XX wieku. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Palej, Agnieszka - 131245 | pl |
dc.contributor.author | Browarska, Julia - USOS291182 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Tkacz, Ewelina - 205534 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palej, Agnieszka - 131245 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T22:59:39Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T22:59:39Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175021-291182 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369530 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | The death motifThe turn of the centuryThe social upheavalsThe political upheavalsThe cultural upheavalsThe experimental forms of expressionPhilosophical reflectionHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudThe psychoanalytical theoriesThe inner emptinessThe search for meaningThe spatial descriptionsThe complex sentence structuresThe elevated choice of wordsThe emotional atmosphereThe social alienationThe traditional religious valuesRationalizationSecularizationThe philosophical currentsThe cultural changesThe uncertaintiesThe search for meaningThe 20th century | pl |
dc.subject.other | Das TodesmotivDie JahrhundertwendeDie gesellschaftlichen UmbrücheDie politischen UmbrücheDie kulturellen UmbrücheDie experimentellen AusdrucksformenDas philosophische NachdenkenHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudDie psychoanalytischen TheorienDie innere LeereDie SinnsucheDie RaumbeschreibungenDie komplexen SatzstrukturenDie gehobene WortwahlDie emotionale AtmosphäreDie gesellschaftliche EntfremdungDie traditionellen religiösen WerteDie RationalisierungDie SäkularisierungDie philosophischen StrömungenDie kulturellen VeränderungenDie UnsicherheitenDie SinnsucheDas 20. Jahrhundert | pl |
dc.subject.pl | Motyw śmierciPrzełom wiekówPrzewroty społecznePrzewroty politycznePrzewroty kulturoweEksperymentalne formy wyrazuRefleksja filozoficznaHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Fryderyk NietzscheArthur SchopenhauerZygmunt FreudTeorie psychoanalityczneWewnętrzna pustkaPoszukiwanie znaczeniaOpisy przestrzenneZłożone struktury zdańPodniosły dobór słówEmocjonalna atmosferaSpołeczna alienacjaTradycyjne wartości religijneRacjonalizacjaSekularyzacjaPrądy filozoficzneZmiany kulturoweNiepewnośćPoszukiwanie znaczeniaXX wiek | pl |
dc.title | Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel vom Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod" | pl |
dc.title.alternative | Motyw Śmierci w Literaturze Przełomu Wieków na Przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod" | pl |
dc.title.alternative | The Motif of Death in the Literature of the Turn of the Century on the Example of Hugo von Hofmannsthal's “Der Tor und der Tod” | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |