Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel vom Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod"

licenciate
dc.abstract.enThe Bachelor's thesis: The motif of death in turn-of-the-century literature based on the example of Hugo von Hofmannsthal's „Der Tor und der Tod” concerns the analysis of the phenomenon of passing. The transformation from the 19th to the 20th century, characterized by profound social, political and cultural changes, brought into existence a literature characterized by experimental forms of expression and philosophical reflection. This work sheds light on how Hofmannsthal incorporated the influence of philosophers such as Friedrich Nietzsche and Arthur Schopenhauer, as well as the psychoanalytic theories of Sigmund Freud, into his work. These intellectual currents characterize the portrait of the main character Claudio, who confronts his inner emptiness and search for meaning. The work shows how Hofmannsthal uses detailed descriptions of nature and space, complex sentence structures and elevated word choice to create a dense, emotional atmosphere that reflects the inner tension of the drama's main character and his existential quest for fulfillment. The work „Der Tor und der Tod‘’ reflects social alienation and the declining importance of traditional religious values, caused by the processes of rationalization and secularization. In conclusion, the work shows how Hofmannsthal, using the motif of death, reflects the profound philosophical and cultural changes of the turn of the century. “Der Tor und der Tod” thus becomes an example of a work that illustrates a literary confrontation with uncertainty and the search for meaning at the dawn of the 20th century.pl
dc.abstract.otherDie Bachelorarbeit: Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel von Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod’’ befasst sich mit der Untersuchung des Todesmotivs. Der Übergang vom 19. zum 20. Jahrhundert, geprägt von tiefgreifenden gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Umbrüchen, brachte eine Literatur hervor, die durch experimentelle Ausdrucksformen und philosophisches Nachdenken gekennzeichnet war.Die Arbeit beleuchtet, wie Hofmannsthal die Einflüsse von Philosophen wie Friedrich Nietzsche und Arthur Schopenhauer sowie die psychoanalytischen Theorien Sigmund Freuds in sein Werk integriert. Diese intellektuellen Strömungen prägen die Darstellung der Hauptfigur Claudio, der mit innerer Leere und der Suche nach Bedeutung konfrontiert ist.Die Untersuchung zeigt, wie Hofmannsthal durch detaillierte Natur- und Raumbeschreibungen, komplexe Satzstrukturen und eine gehobene Wortwahl eine dichte, emotionale Atmosphäre schafft, die Claudios innere Zerrissenheit und sein existenzielles Streben nach Erfüllung widerspiegelt. Das Drama fungiert als Spiegelbild der gesellschaftlichen Entfremdung und der abnehmenden Bedeutung traditioneller religiöser Werte, die durch die Prozesse der Rationalisierung und Säkularisierung hervorgerufen wurden.Zusammenfassend demonstriert die Arbeit, wie Hofmannsthal das Motiv des Todes verwendet, um die tiefgreifenden philosophischen und kulturellen Veränderungen seiner Zeit zu reflektieren. „Der Tor und der Tod“ wird somit zu einem exemplarischen Werk, das die literarische Auseinandersetzung mit den Unsicherheiten und der Sinnsuche an der Schwelle zum 20. Jahrhundert illustriert.pl
dc.abstract.plPraca licencjacka: Motyw śmierci w literaturze przełomie wieków na przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod” dotyczy analizy zjawiska przemijania. Transformacja z XIX do XX wieku, charakteryzująca się głębokimi zmianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, zrodziła literaturę, odznaczającą się eksperymentalnymi formami ekspresji i refleksji filozoficznej. Niniejsza praca rzuca światło na to, w jaki sposób Hofmannsthal włączył do swojej twórczości wpływy filozofów takich jak Friedrich Nietzsche i Arthur Schopenhauer, a także teorie psychoanalityczne Zygmunta Freuda. Te nurty intelektualne charakteryzują portret głównego bohatera Claudio, który konfrontuje się z wewnętrzną pustką i poszukiwaniem sensu. Praca ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal wykorzystuje szczegółowe opisy przyrody i przestrzeni, złożone struktury zdań i podniosły dobór słów, aby stworzyć gęstą, emocjonalną atmosferę, która odzwierciedla wewnętrzne napięcie głównego bohatera dramatu i jego egzystencjalne dążenie do spełnienia. Dzieło „Der Tor und der Tod’’ stanowi odzwierciedlenie społecznej alienacji i malejącego znaczenia tradycyjnych wartości religijnych, spowodowanego procesami racjonalizacji i sekularyzacji. Podsumowując, utwór ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal, wykorzystując motyw śmierci, odzwierciedla głębokie zmiany filozoficzne i kulturowe przełomu wieków. „Der Tor und der Tod” staje się zatem przykładem dzieła ilustrującego literacką konfrontację z niepewnością i poszukiwaniem sensu u progu XX wieku.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPalej, Agnieszka - 131245 pl
dc.contributor.authorBrowarska, Julia - USOS291182 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerTkacz, Ewelina - 205534 pl
dc.contributor.reviewerPalej, Agnieszka - 131245 pl
dc.date.accessioned2024-07-04T22:59:39Z
dc.date.available2024-07-04T22:59:39Z
dc.date.submitted2024-07-04pl
dc.fieldofstudyfilologia germańskapl
dc.identifier.apddiploma-175021-291182pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369530
dc.languagegerpl
dc.subject.enThe death motifThe turn of the centuryThe social upheavalsThe political upheavalsThe cultural upheavalsThe experimental forms of expressionPhilosophical reflectionHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudThe psychoanalytical theoriesThe inner emptinessThe search for meaningThe spatial descriptionsThe complex sentence structuresThe elevated choice of wordsThe emotional atmosphereThe social alienationThe traditional religious valuesRationalizationSecularizationThe philosophical currentsThe cultural changesThe uncertaintiesThe search for meaningThe 20th centurypl
dc.subject.otherDas TodesmotivDie JahrhundertwendeDie gesellschaftlichen UmbrücheDie politischen UmbrücheDie kulturellen UmbrücheDie experimentellen AusdrucksformenDas philosophische NachdenkenHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudDie psychoanalytischen TheorienDie innere LeereDie SinnsucheDie RaumbeschreibungenDie komplexen SatzstrukturenDie gehobene WortwahlDie emotionale AtmosphäreDie gesellschaftliche EntfremdungDie traditionellen religiösen WerteDie RationalisierungDie SäkularisierungDie philosophischen StrömungenDie kulturellen VeränderungenDie UnsicherheitenDie SinnsucheDas 20. Jahrhundertpl
dc.subject.plMotyw śmierciPrzełom wiekówPrzewroty społecznePrzewroty politycznePrzewroty kulturoweEksperymentalne formy wyrazuRefleksja filozoficznaHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Fryderyk NietzscheArthur SchopenhauerZygmunt FreudTeorie psychoanalityczneWewnętrzna pustkaPoszukiwanie znaczeniaOpisy przestrzenneZłożone struktury zdańPodniosły dobór słówEmocjonalna atmosferaSpołeczna alienacjaTradycyjne wartości religijneRacjonalizacjaSekularyzacjaPrądy filozoficzneZmiany kulturoweNiepewnośćPoszukiwanie znaczeniaXX wiekpl
dc.titleDas Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel vom Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod"pl
dc.title.alternativeMotyw Śmierci w Literaturze Przełomu Wieków na Przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod"pl
dc.title.alternativeThe Motif of Death in the Literature of the Turn of the Century on the Example of Hugo von Hofmannsthal's “Der Tor und der Tod”pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The Bachelor's thesis: The motif of death in turn-of-the-century literature based on the example of Hugo von Hofmannsthal's „Der Tor und der Tod” concerns the analysis of the phenomenon of passing. The transformation from the 19th to the 20th century, characterized by profound social, political and cultural changes, brought into existence a literature characterized by experimental forms of expression and philosophical reflection. This work sheds light on how Hofmannsthal incorporated the influence of philosophers such as Friedrich Nietzsche and Arthur Schopenhauer, as well as the psychoanalytic theories of Sigmund Freud, into his work. These intellectual currents characterize the portrait of the main character Claudio, who confronts his inner emptiness and search for meaning. The work shows how Hofmannsthal uses detailed descriptions of nature and space, complex sentence structures and elevated word choice to create a dense, emotional atmosphere that reflects the inner tension of the drama's main character and his existential quest for fulfillment. The work „Der Tor und der Tod‘’ reflects social alienation and the declining importance of traditional religious values, caused by the processes of rationalization and secularization. In conclusion, the work shows how Hofmannsthal, using the motif of death, reflects the profound philosophical and cultural changes of the turn of the century. “Der Tor und der Tod” thus becomes an example of a work that illustrates a literary confrontation with uncertainty and the search for meaning at the dawn of the 20th century.
dc.abstract.otherpl
Die Bachelorarbeit: Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel von Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod’’ befasst sich mit der Untersuchung des Todesmotivs. Der Übergang vom 19. zum 20. Jahrhundert, geprägt von tiefgreifenden gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Umbrüchen, brachte eine Literatur hervor, die durch experimentelle Ausdrucksformen und philosophisches Nachdenken gekennzeichnet war.Die Arbeit beleuchtet, wie Hofmannsthal die Einflüsse von Philosophen wie Friedrich Nietzsche und Arthur Schopenhauer sowie die psychoanalytischen Theorien Sigmund Freuds in sein Werk integriert. Diese intellektuellen Strömungen prägen die Darstellung der Hauptfigur Claudio, der mit innerer Leere und der Suche nach Bedeutung konfrontiert ist.Die Untersuchung zeigt, wie Hofmannsthal durch detaillierte Natur- und Raumbeschreibungen, komplexe Satzstrukturen und eine gehobene Wortwahl eine dichte, emotionale Atmosphäre schafft, die Claudios innere Zerrissenheit und sein existenzielles Streben nach Erfüllung widerspiegelt. Das Drama fungiert als Spiegelbild der gesellschaftlichen Entfremdung und der abnehmenden Bedeutung traditioneller religiöser Werte, die durch die Prozesse der Rationalisierung und Säkularisierung hervorgerufen wurden.Zusammenfassend demonstriert die Arbeit, wie Hofmannsthal das Motiv des Todes verwendet, um die tiefgreifenden philosophischen und kulturellen Veränderungen seiner Zeit zu reflektieren. „Der Tor und der Tod“ wird somit zu einem exemplarischen Werk, das die literarische Auseinandersetzung mit den Unsicherheiten und der Sinnsuche an der Schwelle zum 20. Jahrhundert illustriert.
dc.abstract.plpl
Praca licencjacka: Motyw śmierci w literaturze przełomie wieków na przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod” dotyczy analizy zjawiska przemijania. Transformacja z XIX do XX wieku, charakteryzująca się głębokimi zmianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, zrodziła literaturę, odznaczającą się eksperymentalnymi formami ekspresji i refleksji filozoficznej. Niniejsza praca rzuca światło na to, w jaki sposób Hofmannsthal włączył do swojej twórczości wpływy filozofów takich jak Friedrich Nietzsche i Arthur Schopenhauer, a także teorie psychoanalityczne Zygmunta Freuda. Te nurty intelektualne charakteryzują portret głównego bohatera Claudio, który konfrontuje się z wewnętrzną pustką i poszukiwaniem sensu. Praca ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal wykorzystuje szczegółowe opisy przyrody i przestrzeni, złożone struktury zdań i podniosły dobór słów, aby stworzyć gęstą, emocjonalną atmosferę, która odzwierciedla wewnętrzne napięcie głównego bohatera dramatu i jego egzystencjalne dążenie do spełnienia. Dzieło „Der Tor und der Tod’’ stanowi odzwierciedlenie społecznej alienacji i malejącego znaczenia tradycyjnych wartości religijnych, spowodowanego procesami racjonalizacji i sekularyzacji. Podsumowując, utwór ukazuje, w jaki sposób Hofmannsthal, wykorzystując motyw śmierci, odzwierciedla głębokie zmiany filozoficzne i kulturowe przełomu wieków. „Der Tor und der Tod” staje się zatem przykładem dzieła ilustrującego literacką konfrontację z niepewnością i poszukiwaniem sensu u progu XX wieku.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Palej, Agnieszka - 131245
dc.contributor.authorpl
Browarska, Julia - USOS291182
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Tkacz, Ewelina - 205534
dc.contributor.reviewerpl
Palej, Agnieszka - 131245
dc.date.accessioned
2024-07-04T22:59:39Z
dc.date.available
2024-07-04T22:59:39Z
dc.date.submittedpl
2024-07-04
dc.fieldofstudypl
filologia germańska
dc.identifier.apdpl
diploma-175021-291182
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369530
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
The death motifThe turn of the centuryThe social upheavalsThe political upheavalsThe cultural upheavalsThe experimental forms of expressionPhilosophical reflectionHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudThe psychoanalytical theoriesThe inner emptinessThe search for meaningThe spatial descriptionsThe complex sentence structuresThe elevated choice of wordsThe emotional atmosphereThe social alienationThe traditional religious valuesRationalizationSecularizationThe philosophical currentsThe cultural changesThe uncertaintiesThe search for meaningThe 20th century
dc.subject.otherpl
Das TodesmotivDie JahrhundertwendeDie gesellschaftlichen UmbrücheDie politischen UmbrücheDie kulturellen UmbrücheDie experimentellen AusdrucksformenDas philosophische NachdenkenHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Friedrich NietzscheArthur SchopenhauerSigmund FreudDie psychoanalytischen TheorienDie innere LeereDie SinnsucheDie RaumbeschreibungenDie komplexen SatzstrukturenDie gehobene WortwahlDie emotionale AtmosphäreDie gesellschaftliche EntfremdungDie traditionellen religiösen WerteDie RationalisierungDie SäkularisierungDie philosophischen StrömungenDie kulturellen VeränderungenDie UnsicherheitenDie SinnsucheDas 20. Jahrhundert
dc.subject.plpl
Motyw śmierciPrzełom wiekówPrzewroty społecznePrzewroty politycznePrzewroty kulturoweEksperymentalne formy wyrazuRefleksja filozoficznaHugo von Hofmannsthal„Der Tor und der Tod“Fryderyk NietzscheArthur SchopenhauerZygmunt FreudTeorie psychoanalityczneWewnętrzna pustkaPoszukiwanie znaczeniaOpisy przestrzenneZłożone struktury zdańPodniosły dobór słówEmocjonalna atmosferaSpołeczna alienacjaTradycyjne wartości religijneRacjonalizacjaSekularyzacjaPrądy filozoficzneZmiany kulturoweNiepewnośćPoszukiwanie znaczeniaXX wiek
dc.titlepl
Das Motiv des Todes um die Jahrhundertwende am Beispiel vom Hugo von Hofmannsthals „Der Tor und der Tod"
dc.title.alternativepl
Motyw Śmierci w Literaturze Przełomu Wieków na Przykładzie Hugo von Hofmannsthala „Der Tor und der Tod"
dc.title.alternativepl
The Motif of Death in the Literature of the Turn of the Century on the Example of Hugo von Hofmannsthal's “Der Tor und der Tod”
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Lublin
3
Charleroi
2
Freiburg im Breisgau
1
Krakow
1
Lüdenscheid
1
Prague
1
San Jose
1
Sombor
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available